می توان گفت یکی از تلخ ترین تراژدی ها برای یک وبمستر افت بازدید و کاهش رتبه وبسایتش در نتایج موتورهای جستجوگر از جمله گوگل می باشد.
رخدادی که ممکن است به دلایل عمدی و یا غیر عمدی موجب نابودی و از بین رفتن یک کسب و کار، مخصوصا کسب و کار هایی که با تولید محتوا بالا آمده وابسته به گوگل می باشند. این اتفاق ناخوشایند منجر می شود آن چه که باقی بماند کوهی از غم و استرس و از دست دادن امید برای ادامه فعالیت باشد که ممکن است گریبان گیر هر فردی شود.
علت افت بازدید سایت در گوگل
کلمات و عباراتی که برای آنها تلاش بسیار انجام داده اید و زمان زیادی را صرف آنها کرده اید، ممکن است به دلایل مجهولی یکباره دچار افت بازدید شدید شوند و یا حتی از صفحه اول حذف شوند، به رتبه های پایین تر نزول کنند و یا منجر حذف از کل نتایج گوگل شود.
جستجوی طبیعی یکی از مهم ترین کانال های به دست آوردن مشتری است. در این میان، سئو می تواند ۱۰ الی ۶۰ درصد از ترافیک کل سایت را به خود اختصاص دهد. به همین خاطر اجتناب از مواردی که باعث از بین رفتن سئوی سایت می شود ضروری است.
معمولا سایت هایی که رتبه خود را در موتورهای جستجو از دست می دهند، از صحنه رقابت حذف می شوند. شما برای اطلاع از وضعیت رتبه سایت تان می توانید از وبسایت Alexa استفاده نمایید و آن را ارزیابی کنید. با لاین استور همراه باشید.
این چالش را می توان در این مقاله از دو بعد بررسی نمود :
بعد اول آن است که لینک و عبارات وبسایت شما که دارای رنک خوبی در گوگل بوده است طی مرور زمان گرفتار افت بازدید تدریجی می شود که این افت تدریجی را می توان منطقی تلقی کرد که دلیل آنرا می توان پاره ای از مسائل دانست که مدیر سایت مذکور خواه ناخواه با آن درگیر شده و نقش پررنگی در آن مسائل داشته است.
بعد دوم و خطرناک آن را نیز می توان افت یکباره و چند روزه سایت نزد گوگل دانست.
چگونه حفظ کاربران در سایت به سئو سایت کمک میکند ؟
به طور کلی عوامل افت بازدید در گوگل را می توان بر حسب تجربیات شخصی به موارد زیر خلاصه کرد :
- افت ارزش و رتبه کلی دامنه سایت در گوگل به مرور زمان بر اساس بروزرسانی الگوریتم های جدید به دلیل مسائل داخلی و خارجی سئو سایت
- بروزرسانی نکردن صفحات سایت و عدم رسیدگی به آنها نسبت به سایر رقبا در مرور زمان
- کم شدن زمانی که یک کاربر در صفحه ای خاص از سایت می ماند به علت غیرقابل استفاده بودن مطالب و قدیمی بودن آنها، در نهایت جایگاه وبسایت و عبارات در نتایج گوگل به نسبت مطالب بهتر و قوی تر رقبا افت پیدا می کند.
- رعایت نکردن قوانین سئو داخلی سایت و عدم رسیدگی به موارد جدید به وجود آمده ( استفاده از پاپ آپ و لایت باکس، رسپانسیو نبودن با موبایل و تبلت، پایین آمدن سرعت سایت و …)
- عقب ماندن از تکنیک های جدید سئو داخلی به نسبت سایر رقبا
یکی از موضوعاتی که به از دست دادن رتبه بندی در موتورهای جستجو منجر می شود، کنار گذاشتن فعالیت های سئو همچون لینک بیلدینگ است. لینک ها دومین فاکتور مهم رتبه بندی در موتور جستجوی گوگل هستند.
به همین خاطر اگر نتوانید سایت خود را برای چنین مواردی بهینه سازی کنید شاهد افت شدید در رتبه بندی های خود خواهید بود. به دست آوردن لینک برای سایت های تجارت الکترونیک بسیار دشوار است.
این سایت ها معمولا نمی توانند لینک های ارزشمندی به دست آورند زیرا به فروش محصول می پردازند و معمولا محتوای زیادی ندارند. به همین خاطر باید اطمینان حاصل کنید که فعالیت های سئوی خود را به طور مداوم دنبال کنید. فعالیت رقبا را زیر نظر بگیرید.
- سپردن لینک های مورد نظر به متخصص غیرحرفه ای سئو و در نتیجه اسپم شدن و پناتی آنها، همچنین اسپم شدن آنها توسط متخصصین سئو کلاه سیاه سایتهای رقیب نیز وجود دارد.
- دستکاری عمدی یا غیرعمدی فایل Robots.txt و ایجاد تغییرات در آن برای غیرقابل دسترسی شدن بعضی از صفحات نزد خزنده گوگل
- شکایت از وبسایت مبنی بر حق کپی رایت و انتشار بدون اجازه مطلب خاصی در وبسایت شما و جریمه شدن وبسایتتان توسط گوگل
- تزریق کد آلوده به سورس وبسایتتان و هک شدن سایت بدون آگاهی شما از وجود آن
- جلوگیری از ورود کاربر از گوگل به سایت به دلیل بلاک کردن سایت توسط آنتی ویروس ها مانند nod32
- ارور ۴۰۴ شدن لینک های ورودی , شکسته شدن آنها از گوگل به دلایل عمدی و غیرعمدی
- مرتب سازی لحظه ای نتایج گوگل بر اساس الگوریتم های جدید و بالانس و تغیرات متعدد برای جایگاه کلمات در بازه های زمانی کوتاه و تاثیر آن در بازدیدکننده های سایت شما از گوگل
- انتخاب نکردن هاست مناسب برای میزبانی و افت در گوگل ( دان تایم های متوالی ، کند بودن سرور ، اسپم شدن ای پی سرور و… )
- انتقال پلتفرم بدون در نظر گرفتن سئو
طراحی یک سایت جدید تجارت الکترونیک یا تغییر پلتفرم شایع ترین دلیل افت رتبه بندی و کاهش فروش است. شاید سایت جدید سئو دوست طراحی نشده و جلوی دید افراد قرار ندارد. زمانی که پلتفرم خود را تغییر می دهید ممکن است صفحات پاک شده و آدرس های تغییر یافته را بدون ریدایرکت رها کنید.
در نتیجه، گوگل نمی تواند محتوا و صفحات جدیدی که قبلا ایندکس کرده و رتبه ای به آن داده است را پیدا کند. اطمینان حاصل کنید که با افت رتبه بندی در موتورهای جستجو مواجه نمی شوید. در ادامه کارهایی که می توانید به هنگام تغییر پلتفرم انجام دهید را بیان می کنیم:
- ایجاد نقشه ریدایرکت ۳۰۱ صحیح که در برگیرنده تمامی صفحاتی است که بک لینک به آن اشاره داشته است
- خزش سایت به کمک نرم افزارهای سئو برای اطمینان از اینکه صفحات به درستی ایندکس می شود.
- بررسی عناوین متا، توضیحات، تگ های هدینگ و بدنه محتوا برای اطمینان از اینکه تمامی این موارد به درستی منتقل شده است.
- سعی کنید دسته بندی ها را پاک نکنید و آن ها را از روی نوار ناوبری برندارید
- مطمئن شوید تگ Noindex یا Nofollow را بر روی صفحات خود ندارید
- افت سرعت را بررسی کنید. مراقب باشید سایت تان بعد از مهاجرت به پلتفرم جدید، افت زیادی را تجربه نکند.
شما می توانید تمامی URL هایی که کلیک زیادی دریافت می کردند را به کمک کنسول جستجوی گوگل اکسپورت کنید. کافیست به default view بروید و بر روی pages کلیک نمایید. سپس برای کسب اطلاعات بیشتر داده های مرتبط با ۹۰ روز را انتخاب کنید. از این قسمت، می توانید صفحات را بررسی کنید و مطمئن شوید گوگل رتبه بندی آن ها را به هنگام تعویض به پلتفرم جدید کم نکرده است.
-
تغییر ساختار طبقه بندی ها و دسته ها
بیشتر افراد به طور مداوم نوار ناوبری خود را برای مشتریان بهینه سازی می کنند( دسته ها را حذف می کنند، آن ها را تغییر می دهند و در برخی از موارد دسته های مختلف را با هم ادغام می سازند)
این موضوع می تواند مشکلاتی را در حوزه سئو ایجاد کند زیرا لینک های موجود در نوار ناوبری در اتوریتی لینک بک لینک هایی که به صفحه اصلی تان اشاره دارند مورد استفاده قرار می گیرد. صفحه اصلی شما عموما لینک های زیادی دارد. بنابراین زمانی که دسته بندی ها را از نوار ناوبری حذف می کنید به رتبه بندی طبیعی خود اسیب می زنید.
اگر دسته ای را به طور کلی حذف کردید یا آن را با دسته دیگری ادغام نمودید، آن دسته از ایندکس گوگل حذف می شود. همین امر باعث افت رتبه بندی برای آن صفحه خاص خواهد شد. قبل از آغاز حذف طبقه بندی ها یا صفحات، مطمئن شوید گه گوگل آنالیتیکس را برای آن صفحه بررسی می کنید و ترافیک آن را ارزیابی می نمایید.
برای انجام اینکار در گوگل آنالیتیکس به قسمت Behavior > Landing Pages بروید و View را از All Users به Organic Traffic تغییر دهید. سپس می توانید صفحه مدنظر خود را جستجو کنید و ببینید از چه منابعی بیشترین ترافیک را دریافت می کند.
اگر ترافیک خوبی دریافت می کند دوراهی بزرگی سر راهتان قرار خواهد گرفت. توصیه می کنم از کنسول جستجوی گوگل برای تشخیص رتبه آن در گوگل استفاده کنید و مطمئن شوید محتوایی دارید که برای آن کلمه کلیدی قادر به جذب ترافیک و رتبه است. می توانید این صفحات را به مقصد جدید ریدایرکت ۳۰۱ کنید.
-
حذف کردن صفحات و URL ها
همانطور که در بخش های قبلی مقاله نیز ذکر کردیم، اگر محتوای موجود در سایت همچون صفحه محصولات، وبلاگ یا سایر محتوا را پاک کردید، باید خود را برای خطر deindex ( خارج کردن از ایندکس گوگل) آماده کنید. اگر محتوایی را پاک می کنید مطمئن شوید که این صفحات را به کمک ریدایرکت ۳۰۱ به آدرس جدید منتقل می کنید.
اگر نتوانستید از ریدایرکت ۳۰۱ استفاده کنید، هر بک لینکی که به آن صفحه اشاره داشته باشد از بین می رود و به صفحه ۴۰۴ می رسد. هیچ کس دوست ندارد برای صفحه ۴۰۴ خود رتبه ای در گوگل داشته باشد.
اگر URL قدیمی را به URL جدید خود ریدایرکت ۳۰۱ کردید، آن صفحه اتوریتی لینک را دریافت خواهد کرد و شانس بیشتری برای رتبه بندی در گوگل خواهد داشت. اگر می خواهید تمامی صفحات خود را پاک کنید، بهتر است بحث دسته بندی در قسمت بالا را دوباره مرور کنید. مطمئن شوید که این صفحات برای کلمات کلیدی زیادی رتبه بندی ندارند.
پاک کردن صفحات نباید تنها گزینه پیش روی شما باشد. سایت های تجارت الکترونیک به طور مداوم کالاها و دارایی های خود را تغییر می دهند و همین امر باعث ایجاد بک لینک های شکسته می شود.
استفاده از ابزارهایی همچون Ahrefs، به شما کمک می کند این موارد را شناسایی کنید و هر بک لینک شکسته ای را به مقصد جدید ریدایرکت نمایید. اگر محصول مشابهی برای ریدایرکت ۳۰۱ در دست ندارید، توصیه می کنم آن را به دسته ای که به محتوایش مرتبط است ریدایرکت کنید
-
آسیب به تجربه کاربری
تجربه کاربریِ خوب به معنای رتبه بندی بهتر در موتورهای جستجوست. باید اطمینان حاصل کنید که سایت خود را برای تجربه کاربری بهینه سازی می کنید.
هر زمانی که سایت جدیدی طراحی کردید، بهتر است تجربه کاربری را ارزیابی کنید و هر کاری که باید برای بهبود آن انجام دهید را مدنظر داشته باشید. در گوگل آنالیتیکس می توانید بونس ریت، زمان سپری شده در سایت و موارد دیگر را مشاهده کنید.
همچنین می توانید ترافیک خود را در تب Landing Pages زیر بخش Behavior بخش بندی کنید. اگر احساس کردید معیارهای موجود به سمت موارد ناخواسته حرکت می کند،بهتر است تیم تجربه کاربری خود را دعوت کنید و در مورد این موضوع با آن ها صحبت کنید.
اگر بتوانید به طور موفقیت آمیزی تجربه کاربری خود را بهبود ببخشید، مشتریان تعامل بهتری با سایت شما خواهند داشت. این موضوع باعث افزایش فروش و بونس ریت می شود.
نتیجه گیری
متاسفانه روش های زیادی برای اسیب رساندن به رتبه سایت در موتورهای جستجو وجود دارد. با اینحال اگر از این اشتباهات بزرگی که در مقاله ذکر کردیم دوری کنید، قادر خواهید بود سایت تجارت الکترونیک خود را در موتورهای جستجو حفظ نمایید.
مجموعه لاین استور به عنوان مجری و مشاور تبلیغات در شبکه های اجتماعی، سالهاست که به صاحبان کسب و کارها کمک می کند تا بهتر و بیشتر در شبکه های اجتماعی دیده شوند.
این مجموعه با ارائه بهترین خدمات مشاوره ای، طراحی سایت، طراحی و بهینه سازی پیج اینستاگرام، بهینه کردن پروفایل شبکه های اجتماعی و ارائه خدمات مجازی به صورت تخصصی و حرفه ای به کسب و کارهای مختلف کمک می کند تا کمپین های تبلیغاتی موفقی در این فضا داشته باشند.
جهت دریافت خدمات مشاوره ای، تبلیغاتی و خدمات مربوط به فعالیت موفق در شبکه های اجتماعی می توانید با کارشناسان لاین استور در ارتباط باشید.
منابع : وب شهر ، دیما ، آنتایم سئو
خیلی بده که ما کلی وقت و انرژی و هزینه صرف سئو سایت خودمون بکنیم و بعد در اثر غفلت یا داشتن محتوای بد رتبه سایت کاهش پیدا کنه
دلایلی که در این مقاله گفته شده بود رو اگه رعایت کنیم فکر نمیکنم این مشکل برامون بوجود بیاد
ممنونیم از شما دوست خوبمون که مطالبمون رو در مورد شبکه های اجتماعی میخونید و نظرات ارزشمندتون رو برامون ارسال میکنید