۹۴ نقطه عطفی در تجربه فضای دیجیتال ایرانیان بود. داستان از اتمام انحصار اینترنت نسل سوم رایتل و آغاز سرویسدهی اینترنت پر سرعت دیگر اپراتورها در تابستان ۹۳ آغاز شد. با افزایش فوق العاده ضریب نفوذ اینترنت همراه در سال ۹۴، حتی افرادی که قبل از آن تجربه استفاده از اینترنت را نداشتند به کمک یک تلفن همراه هوشمند پا به دنیای مجازی گذاشتند و روز به روز بر تعداد کاربران اینترنت موبایل افزوده شد. حضور شبکه های اجتماعی و پیامرسانهای موبایلی همچون Nimbuzz ،Viber و Instagram تب حضور در اینترنت را بیش از پیش افزایش داد و در سال ۹۴ با رشد چشمگیر استفادهکنندگان Telegram و افزایش اعتماد ایرانیان به فضای مجازی و خریدهای اینترنتی، شاهد اتفاقات جدید و امیدوارکنندهای بودیم که پیامهای مهمی برای شرکتهای ایرانی و غیرایرانی فعال در ایران دارد. از سوی دیگر نیز رفع تدریجی تحریمهای سایبری علیه ایران، ۹۵ را به سالی ویژه در بازاریابی دیجیتال تبدیل خواهد کرد. این مطلب میتواند راهنمایی برای شرکتها و بازاریابان دیجیتال در سال جدید باشد، ۳۶۵ روزی که با اطمینان میتوان چنین پیشبینی کرد: دیجیتال، معادلات رقابت شرکتها را کاملا تحت تاثیر قرار خواهد داد.
شبکههای اجتماعی را با linestore تجربه کنیدبا ادامه و ۵ نکته کلیدی بازاریابی دیجیتال در سال پیشرو همراه ما باشید.
وب بنر، بازنده رسانهها
از استفاده نخستین وب بنر دنیا بیش از ۲۰ سال میگذرد. وب بنرهایی که در فضای یکنواخت اولین صفحات وب خودنمایی میکردند و نرخ کلیک (CTR) خیرهکنندهای (۵۰ تا ۹۰ درصد) داشتند تا اینکه به مرور زمان محبوبیت خود را در دنیا از دست دادند و امروزه این نرخ به کمتر از ۰٫۱% رسیده است، بدین معنا که از هر هزار نفر یک نفر روی آنها کلیک می کند. خبر بدتر اینکه حدود ۸% درصد کاربران اینترنت، ۸۵ درصد از کلیکها را انجام میدهند و این افراد (یا رباتها) به احتمال خیلی زیاد آن مخاطبین و مشتریان بالقوه ای نیستند که شما به دنبالشان میگردید. اما چرا وب بنرها با این سرعت در حال افول هستند؟ شاید بدین دلیل که صفحات وب در حال از دست دادن محبوبیتشان هستند و جایشان را به اپلیکیشنهای موبایل و شبکههای اجتماعی دادهاند. عدم محبوبیت بنرها تنها به وب ختم نمیشود، بلکه گزارشات معتبری نشان میدهد که ۵۰% کلیکهایی که روی بنرهای موبایلی (درون اپلیکیشن) صورت میگیرد نیز اتفاقی است.
مخاطبین و مشتریان بالقوه شما باهوش شدهاند. هر فرد به طور متوسط در ماه بیش از ۲۰۰۰ وب بنر میبیند (البته در صورتی که در ماه به وبسایت ورزش سه سر نزند!) و از اینکه مزاحمش شویم متنفر است. مطالعاتی که با استفاده از تکنولوژی Eye-Tracking انجام شده نشان میدهد کاربران اینترنت دچار “کوری بنر” یا Banner Blindness شدهاند. تصویر زیر نمونهای از نتایج این تحقیق را نشان میدهد. بخشهایی از صفحه که با رنگ قرمز مشخص شدهاند بیشترین توجه را به خوده جلب کردهاند، در حالی که بخشهای خاکستری به ندرت سوژه چشمهای مخاطبین شدهاند.
ایران در دنیا مورد خاصی است. ما به دلایل مختلف از جمله تحریم و یا فیلترینگ داخلی نمیتوانیم از تبلیغات فیسبوک، توویتر، اینستاگرام و حتی گوگل (با استفاده از دامنه ایران) استفاده کنیم، بنابراین همچنان وب بنر برای صاحبان کسب و کارها جایگاه خاصی دارد چرا که تصور میکنند چاره دیگری ندارند. اما باید در نظر بگیریم که رسانه وب بنر در دنیا در حال افول است، دلیل واضحی هم دارد، چرا فردی که از آزرده شدن بیزار است باید روی وب بنرهایی که باعث در هم گسیختگی صفحات وب میشود کلیک کند؟ در سال جدید روند فعلی نشان از رفع برخی محدودیتها دارد، حتی اگر محدودیتها برای استفاده از تبلیغات بومی (Native Ads) برای ایرانیان مرتفع نشود همچنان وب بنر رسانه بازنده دنیای دیجیتال محسوب میشود و با بودجه آن میتوان در دیگر رسانه ها که موثرتر و غیرمخربتر هستند سرمایهگذاری کرد.
بازاریابی دیجیتال فقط شبکه اجتماعی نیست
سال ۹۴ آغاز حضور بسیاری از برندهای ایرانی در شبکههای اجتماعی بود و آنچنان تب و تابی به خود گرفت که شرکتها بازاریابی دیجیتال را مساوی شبکههای اجتماعی میدانستند. تمام دغدغه عمده این شرکتها تولید محتوای جذاب، خلاق و کاربرپسند و برگزاری مسابقات مختلف در شبکههای اجتماعی بوده است، اما نکته حائز اهمیت این است که شبکه اجتماعی تنها یک ابزار کوچک در استراتژی بازاریابی دیجیتال است. شبکه اجتماعی به یک برند کمک می کند ارتباط نزدیکتر و موثرتری با مخاطبان خود برقرار کند، پیام خود را سریعتر منتقل کند و راحتتر در دسترس باشد و جزئی جدا ناپذیر از یک برنامه بازاریابی دیجیتال در دنیای امروز محسوب می شود.
ارتباطات یکپارچه بازاریابی دیجیتال را جدی بگیرید
ما امروزه هدف بمباران پیامهای تبلیغاتی قرار گرفتهایم. چه در دنیای آنلاین و چه در دنیای تبلیغات آفلاین، محیط در چنگ پیامهای تبلیغاتی کوچک و بزرگی قرار گفته است که تعداد کمی از آن ها شانس راهیابی به ذهن مخاطب را دارند. زمانی که رسانهها و ابزارهای مختلف بازاریابی درست به کار گرفته نشوند و پیامهای غیر مرتبط ارسال کنند، رسیدن به هدف بسیار دشوار میشود. همگرایی و هماهنگی ابزارها و رسانههای مختلف در جهت افزایش کارایی کمپینهای تبلیغاتی و برنامههای بازاریابی منجر به تعریف مفهوم جدیدی به نام IMC یا Integrated Marketing Communication شد. ارتباطات یکپارچه بازاریابی به معنی یکپارچهسازی تمام فعالیتهای بازاریابی و تبلیغاتی است. در دنیای دیجیتال نیز میتوان چنین مفهومی را بسط و مورد استفاده قرار داد. استفاده یکپارچه و هماهنگ ابزارها، روشها و رسانههای مختلف همچون SEO، شبکه اجتماعی، محتوا، ایمیل، تبلیغات آنلاین، ارتباطات مستقیم و… به بازاریابی دیجیتال رویکردی هدفمند و نتیجهگرا می دهد.
محتوا همچنان پادشاه است
نزدیک به بیست سال از این جمله طلایی بیل گیتس میگذرد. محتوایی که آن زمان پادشاه بود، امروزه دچار تحول شده است چرا که کاربران باهوش شدهاند و مانند بیست سال پیش فکر نمیکنند. نوشتههای سطحی را نمیتوان پادشاه دانست چرا که چنین محتواهایی نه تنها پادشاه نیستند که گاه میتوانند در نقش سرباز رقیب ظاهر شوند. اما محتوا هنوز هم جایگاه ویژه خود را دارد. نمیتوان کتمان کرد که اگر ارتباطات را در نظر نگیریم، کاربران در فضای مجازی به دنبال یک چیز هستند: محتوا! هرچند بازاریابی محتوایی در دنیا بسیار تخصصی و پیشرفته دنبال می شود اما در ایران هنوز ابتدای راه هستیم و بسیاری از شرکت های بزرگ ایرانی این ابزار بسیار ارزشمند و موثر را یا نمیشناسند و یا جدی نگرفتهاند. محتوا امروزه از متن محض فاصله گرفته و به شیوههای مختلفی از جمله پادکست، ویدئو، مالتی مدیا و … ارائه میشود. شاید آشناترین تاثیر محتوا را بتوان در دیجیکالا (که اخیرا به رتبه پربازدیدترین وبسایت ایران طبق آمار الکسا دست پیدا کرد) دید، فروشگاهی که از نقد و بررسی شروع کرد و با بررسی ویدئویی و مجله آنلاین ابزار بازاریابی محتوایی را بیش از پیش در کسب و کار خود پررنگ ساخت. این روزها برندهای مطرح دنیا سریال میسازند و وبسایت های بزرگ تولید خبر و شایعه را خریداری میکنند، درحالیکه شرکتهای ایرانی در اندر خم یک کوچه ماندهاند. امسال محتوا را پادشاهتر بدانید و جدیتر به فکر تولید محتوای ارزشمند باشید.
دیجیتال، برجام و حضوری جهانی
توافق هستهای در اواخر سال ۹۴ امیدها را برای رفع محدودیت های سایبری علیه ایران زنده کرد. محدودیتهایی که در راس آن میتوان به مشکل آزاردهنده پرداختهای بینالمللی اشاره کرد. از اسفند ۹۴ زمزمههایی مبنی رفع این محدودیتها شنیده شد و میتوان انتظار داشت با برداشته شدن تحریمهای بینالمللی، بسیاری از معادلات دستخوش تغییر خواهند شد. از جمله آنها میتوان به امکان حضور بینالمللی کسب و کارهای ایرانی، حضور شرکتهای خارجی در ایران و امکان استفاده از ابزارهای به روز بازاریابی دیجیتال (که برای ما بسیار هیجان انگیز است) اشاره کرد. می توانیم امیدوار باشیم که با رفع محدودیت ها بتوانیم از تبلیغات بومی (Native Ads) همچون اینستاگرام استفاده کنیم، ابزارهایی که بیش از پیش بی کفایتی رسانهای همچون وب بنر را اثبات خواهند کرد.
با linestore همراه باشید