بدون شک تا به حال بیش از یک میلیون بار شنیده اید که پیشرفت شغلی، در سایه ی کسانی است که می شناسید. دقیقا به همان اندازه که دانش و سواد در پیشرفت شغلی شما موثر است، ارتباطات نیز نقش انکار ناپذیری دارند. اینجاست که نقش کلیدی شبکه سازی و ارتباطات روشن می شود. اما تسلط بر این مهارت ضروری خیلی بیشتر از نشستن دور یک میز و تبادل کارت ویزیت است. در حقیقت این توانایی یک هنر است.
دکتر «ایوان میسنر»، نویسنده کتاب “شبکه سازی مثل یک حرفه ای” در این باره می گوید: “از آنجایی که این روزها زمینه های بسیار مختلفی وجود دارد که مردم بتوانند خودشان را به بازار معرفی کنند، ضروری است که راه هایی برای جلب توجه در میان این تعداد انبوه در بازار بیابید.”
پینترست چه کمکی به کسب و کار میکند؟
هنگامی که شبکه سازی با مهارت انجام بپذیرد، نه تنها فرصت های کاری را مثل آب خوردن فراهم می کند، بلکه باعث تولید مشتریان جدید و همچنین یافتن افراد مستعدتری برای استخدام های آینده می شود. در ادامه بهترین روش های شبکه سازی گرد هم آورده شده تا بتوانید با استفاده از این نکات حرفه ای شبکه قدرتمندی بسازید، در ذهن و فکر کسی که می خواهید رسوخ کرده و همان جا لنگر بیندازید.
۱- ببخشید قبل از اینکه دریافت کنید
یکی از بزرگترین اشتباهاتی که می توانید انجام دهید، این است که در همان ابتدا، از شخص مورد نظر تقاضای انجام لطفی را داشته باشید. در این صورت شما اسلحه را به سمت او نشانه رفته اید. یکی از مهمترین کلید های موفقیت در شبکه سازی، دادن قبل از گرفتن است.
«کیت فِرازی»، کارشناس توسعه روابط حرفه ای می گوید: “این موضوع آنچنان مهم است که هر چقدر هم تاکید کنم باز هم کافی نیست ،اگر می خواهید رابطه ای با کسی آغاز کنید، نشان دادن چگونگی سود بردن آن ها از این رابطه، ضروری است.”
«فرازی»، نویسنده کتاب “هرگز تنها نخورید: و دیگر راز های موفقیت یک رابطه در زمان” اضافه می کند: “هنگامی که برای دیدار کسی به منزلش می روید، کمتر دست خالی هستید، پس چرا هنگام ملاقات با یک شخص، با استفاده از سخاوتمندی تان، یک اتحاد بالقوه را ایجاد نکنید؟” نطور که «فرازی» می گوید، نیازی نیست که این سخاوت آنچنان هم مفصل باشد. شاید این سخاوت، به سادگی فوروارد کردن ایمیل حاوی یک مقاله، یا معرفی فردی مربوط به زمینه مورد علاقه شخص باشد.
پس کی زمانش می رسد که زمین بازی را تعویض کرده و شما هم از او چیزی بخواهید؟
این بستگی به تشخیص خودتان دارد. اما به یاد داشته باشید هر گونه درخواست زود هنگام، می تواند روابط شما را خاتمه دهد؛ به همراه خطر از دست دادن تمام منابعی که تا به حال سرمایه گذاری کرده بودید.
«میسنر» می گوید: “مردم اغلب می گویند: پرسیدنش که ضرری ندارد؟ مگر نه؟…اما بهتر است بدانید تقاضا و درخواست قبل از برقراری کامل یک رابطه، یعنی نابود کردن فرصت پرورش آن.” بنابراین به شبکه سازی مانند یک حساب بانکی نگاه کنید. باید سپرده گذاری کنید، سرمایه را پرورش داده و سپس برداشت کنید.
یک نمونه: یکی از افرادی که با «میسنر» رابطه داشت، ماهی یا هر دوماه یک بار با او تماس می گرفت و در مورد روند پیش روی پروژه ها سوال می کرد، و می پرسید که می تواند کمکی در این زمینه کند؟ بعد از اینکه در طول یک سال چندین بار این کار را انجام داد، یک بار از میسنر تقاضای کمک کرد. میسنر می گوید: “و من پاسخ دادم بله!، با اینکه او حتی در مورد نوع تقاضایش هم چیزی به من نگفته بود. او به اندازه کافی روی این رابطه سرمایه گذاری کرده بود و من خوشحال بودم که بتوانم کاری برای او انجام دهم.”
۲- دنبال یک معارفه استراتژیک باشید
اگر فردی که شما امید به برقراری ارتباط با او را دارید شخص مهمی است، سعی کنید رد پایش را در فیس بوک، توییتر، لینکدین و شبکه های اجتماعی دیگر پیدا کنید. ببینید دوستی دارید که با او مستقیما در ارتباط باشد، یا حداقل کسی را می شناسید که در سازمانی کار کند که او آنجا مشغول است؟ برنامه خودتان را به او توضیح دهید. شما یک طرفدار پروپاقرص این شرکت هستید و بسیار علاقمندید روابط استراتژیکی با چنین نقش کلیدی در آن شرکت داشته باشید و بخواهید اگر ممکن است شما را در اولین رخداد شبکه سازی پیش رو، به شخص مورد نظر معرفی کند.
«میسنر» می گوید: “اگر بتوانید این شخص را پیدا کنید، [مطمئن باشید که] تایید شخص سوم به شما قدرت زیادی می بخشد. نتیجه ای که می گیرید این است که بایستید و گسترش پهنه های اعتبارتان را نظاره کنید.” و هرچقدر اعتبار بیشتری داشته باشید، احتمال اعتماد شخص به ارزش شما برای زمانی که در اختیارتان می گذارد، بیشتر خواهد شد.
مزیت رسانه های اجتماعی برای کسب و کار در سال ۲۰۱۷
۳- فقط کارت جمع نکنید
در بازی شبکه سازی، به دنبال کیفیت هستید نه کمیت. ساده تر بگوییم، اگر فقط در فکر جمع کردن بیزینس کارت باشید، بالاخره جا کارتی تان خواهد ترکید! «میسنر» به یاد می آورد زمانی خانم جوانی را ملاقات کرده بود که ادعا می کرد یک شبکه گستر حرفه ای است. تکنیک “درخشان” او چه بود؟ او و شریک کاری اش اتاق را به نصف تقسیم کرده و یک قسمت را تا جایی که ممکن بود، از کارت های بیزینس انباشته بودند. سپس تمام اطلاعات را در یک پایگاه داده وارد کرده و به مخاطبین جدیدشان ایمیل می زدند.
میسنر می گوید: “در حقیقت آن ها مردم را اسپم می کردند.” او اضافه می کند: “شبکه سازی با استفاده از اینگونه فرصت های تلفنی ایمیلی و اینترنتی (cold calling) یک خطای بسیار بزرگ است.” به جای ایجاد یک شبکه گسترده، سعی کنید ارتباطات عمیق شخصی پرورش دهید. «میسنر» می گوید: “مردم همیشه دنبال روشنی هستند، چیزهای درخشان، اما من اعتقاد راسخی دارم که شش چیز را هزار بار انجام دهم نه اینکه هزار چیز را شش بار.” راهکاری که «فرازی» در این مورد پیشنهاد می دهد این است: ایجاد یک نقشه فعالیت های مربوط به ارتباطات برای هر هدف حرفه ای که دارید. هنگامی که می خواهید یک شغل جدید را آغاز کنید یا اینکه بیس مشتریان تان را بسازید، یک لیست از کسانی که می توانند در دستیابی به موفقیت مورد نظرتان کمک کنند، تهیه کنید: دوستان، همکاران، کسانی که امیدوار به ملاقاتشان هستید، و یا حتی افرادی که تحسین می کنید و فقط به صورت آنلاین پیگیرشان هستید.
او می گوید: “دلایل اهمیت هر کدام از این اشخاص را بنویسید و اینکه چگونه می توانید رابطه تان را از صفر به پنج برسانید.” اینگونه شما یک استراتژی برای تعقیب اهدافتان خواهید داشت و مرجعی نوشته شده دارید که برای هر کاری از چه کسی می توانید درخواست کمک کنید.
۴- پیگیری کنید و بازهم پیگیری کنید
عد از کلید خوردن یک رابطه جدید و قدرتمند، بسیاری از مردم توپ را رها می کنند. آنها رسیدگی های پس از آشنایی اولیه را انجام نمی دهند؛ ملاقات انجام می شود ولی هرگز اعمال نفوذ در رابطه صورت نمی گیرد. در این حالت میتوانید از استراتژی «کیم ماری برنچ» استفاده کنید. او که مدیر عامل و رییس یک سازمان شبکه سازی برای کسب و کار بین المللی با نام LeTip است، بلافاصله بعد از گفتگو با شخص مورد علاقه شان، یک شماره از ۱ تا ۱۰ پشت کارت بیزینس آن ها می نویسد.
این ارقام نشان دهنده توانایی بالقوه مخاطبین برای کمک به پیشرفت در کارش است. هر شخصی که امتیاز ۷ یا بالاتر را داشته باشد، «برنچ» یک یادداشت کوتاه و مفید درباره اش می نویسد. مثلا “سفر به لندن، پسر ۳ ساله، درحال شروع یک شغل جدید.” روز بعد «برنچ» یک ایمیل به شخص مورد نظر می فرستد و در مورد گفتگویی که داشته اند، ابراز خوشحالی می کند. در ایمیلش به یکی از نکاتی که در کارتش نوشته بوده رجوع می کند، مثل “امیدوارم در لندن اوقات فوق العاده ای داشته باشید.” در آخر سعی می کند به روشی کمکی کند. مثلا لینکی به یک مقاله جالب در مورد سفر به لندن بدهد یا پیشنهاد آشنایی با یکی از دوستانش که در لندن و در همان شرکتی کار می کند که آن ها خواهند پیوست. فراموش نکنید که ارتباطتان را حفظ کنید.
فرازی می گوید: “به منظور قوی تر شدن ارتباط، “پینگ” گرفتن منظم در شبکه ارتباطی تان ضروری است. برنامه ای برای در تماس بودن با اشخاص مورد نظرتان ایجاد کنید. روزانه X مقدار زمان برای شبکه وقت بگذارید یا اینکه هر هفته با X نفر از آنها ارتباط برقرار کنید.” فرکانس و عمق این تعاملات بستگی به قدرت رابطه دارد. برای ارتباطات معمولی، ری توییت یا کامنت های گاه به گاه کفایت می کند. برای ارتباطات عمیق تر بهتر است به چیزهایی مثل ایمیل یا ملاقات حضوری فکر کنید.
۵- اشتیاق های مخاطب خود را بسنجید
قبل از دیدن کسی که می خواهید با او ارتباط برقرار کنید، یک تحقیق اینترنتی انجام دهید تا ببینید او عمیقا به چه چیزهایی علاقه دارد. از خیریه ها گرفته تا هر جایزه و افتخاری که به دست آورده.
«فرازی» می گوید: “انجام دادن این کار باعث می شود نه تنها علاقه صادقانه خودتان را به شخص نشان دهید، بلکه می قبولانید که او را فقط به عنوان یک رابط برای کسب و کار نمی بینید.” فرازی اضافه می کند: “به علاوه، این کار کمک می کند تا بفهمید که چگونه خدمتی می توانید ارائه دهید. اگر بتوانید به طور خاص چیزی که برای آن ها مهم است را پیشنهاد دهید، آن ها برای ارتباط با شما روی خوش تری نشان خواهند داد.”
«میسنر» از این تکنیک برای مصاحبه با «ریچارد برنسون» استفاده کرد. او بعد از اینکه فهمید برنسون به تازگی یک سازمان غیر انتفاعی به نام B-Team را راه اندازی کرده، خودش را به عنوان داوطلب معرفی کرد. در طول اجرا با «برنسون» که قبلا هم یکبار اورا ملاقات کرده بود، گفت: “من متوجه شده ام که شما درحال انجام کاری به اسم B-Team هستید. درباره اش توضیح می دهید؟” «میسنر» به خاطر می آورد که “او روشن شد”.
“من از او پرسیدم که چگونه می توانم به این پروژه کمک کنم و پیشنهاد دادم برای بلاگم با او مصاحبه کنم.” این یک حرکت شبکه سازی برد برد بود: خیریه «برنسون» مشهورتر می شد در حالی که «میسنر» با او مصاحبه کرده بود.
۶- استخر شبکه تان را عمیق تر کنید
هرچه که شخصی خودش را به شما شبیه تر حس کند، برای ارتباط برقرار کردن احساس راحتی بیشتری دارد، به همین دلیل است که شبکه های طبیعی همگن هستند. میسنر می گوید: “ما تمایل داریم با کسانی بیرون برویم که مانند خودمان هستند؛ همجنس، هم نژاد و پیشینه تحصیلی یکسان. اما تنوع، کلید رشد یک شبکه شخصی قوی است.”
بنابراین به دنبال روابط با مردم کاملا متفاوتی باشید. آنها می توانند شما را به خوشه های اجتماعی با برندی جدید معرفی کنند. این کار نه تنها باعث می شود که شما به شکل بالقوه به افراد بانفوذی دسترسی پیدا کنید که قبل از این ممکن بود هرگز ملاقات نکنید، بلکه از جعبه خودتان هم بیرون می روید.
برای نمونه میسنر عضو یک سازمان حمایت از کسب و کار بانوان است. آنها به مردان هم اجازه عضو شدن می دهند، بنابراین او از یک دوست خانومش خواست تا او را در یکی از جلسات حمایت کند. میسنر می گوید: “هرکسی من را به یاد می آورد چرا که من یکی از دو یا سه مرد عضو این انجمن بودم و توانستم کسب و کار زیادی را از این طریق به دست آورم.” یکی از راه های مهم برای شبکه سازی متنوع این است که شبکه تان را “پایین تر” ببندید.
بیشتر مردم روی شبکه بندی بلند بالا تمرکز می کنند. ساختن یک رابطه دوستانه با کسی که روی نردبان در پله ای بالاتر از خودشان ایستاده است. اما ارتباط با مردم جوان و باهوش نیز هوشمندانه است، چرا که ممکن است آنها بتوانند راه هایی برای رسیدن به چیزهایی باشند که در حرفه ی شما به کار بیاید و شمارا بالا بکشد.
بازاریابی معکوس و کسب و کار اینترنتی
۷- بیش از حد در پروفایل خود دلالی نکنید
اگر صفحه لینکدین شما مثل یک فروشگاه باز است، و شما دعوت هرکسی را برای دوستی قبول می کنید، احتمالا شهرت خودتان را در معرض آسیب قرار داده اید. دوستان شما در لینکدین روی شخصیت شما اثر دارند و اینگونه برداشت می شود که شما با اتصال به کسی، مهارت او را تضمین می کنید. بنابراین همانطور که شما به هر کسی که در گوشه و کنار خیابان افتاده است، کار نمی دهید، بنابراین نباید درخواست دوستی از افراد کاملا غریبه را قبول کنید.
به همین ترتیب، به گفته «برنچ»: “شما هم باید تنها به کسانی پیشنهاد دوستی بدهید که یک رابطه ی مشترک با هم دارید.” به علاوه اینکه هنگام درخواست دوستی باید پیغامی بنویسید و به نامه ای که لینکدین میفرستد اکتفا نکنید. و اگر هیچ ارتباط مشترکی نداشتید، بهتر است توسط ایمیل شخصی و نامه با شخص در ارتباط باشید.
۸- دنبال زمینه های مشترک باشید
یک راه میانبر برای ایجاد یک دوستی با ریشه های عمیق وجود دارد: بفهمید شما و شخص مورد نظر چه اشتراکاتی دارید. مثلا به یک مدرسه می رفتید و یا هردو عاشق اسنوبرد هستید. «برنچ» می گوید: “تمرکز بر روی شباهت های فی ما بین، سریع ترین راه برای ایجاد یک رابطه دوستانه است. بنابراین از پرسیدن سوال های شخصی که به فرد اجازه می دهد در مورد خودش صحبت کند نهراسید: شما مال کجا هستید؟ بچه دارید؟” سپس نوبت به شما می رسد که از خودتان بگویید.
یکی از همکاران «برنچ» پس از گفتن اینکه از ۱۴ سالگی از هواپیما می پریده است، توانست چندید ارتباط محکم را پایه ریزی کند. کسانی که اسکای دایو انجام می دادند یا به این ورزش علاقه داشتند فورا به سمت او کشیده شده بودند. این کار مانند ریختن دانه های دوستی در یک زمین آماده کشت و پرورش یافته شده بود.
۹- در شبکه سازی تنوع داشته باشید
– اکثریت شبکهها به صورت ذاتی همگن هستند. به عنوان مثال ما معمولاً با افرادی رفت و آمد میکنیم که همسن، هم کلاس، هم محلهای، هم کار و… ما هستند و به طور نسبی همگی در سطح مشخصی از سبک زندگی همسو هستیم. این امر باعث کوچک شدن استخر شبکه شما میشود و نوعی شبکه کم عمق و محدود را ایجاد میکند.
ـ “میسنر” داستانی نقل میکند در مورد عضویتش در یک انجمن حمایت از کسب و کار زنان:
“از یکی از دوستان همسرم درخواست کردم که من را در عضویت در این انجمن همراهی کند که البته فضای جدید بود. پس از مدت بسیار کوتاهی همگی بنده را میشناختند زیرا تنها ۳ مرد در این انجمن که بطور تخصصی برای بانوان بود، حضور داشتند و من یکی از آن ۳ نفر بودم. من توانستم در مدت کوتاهی رونق بسیاری به شبکهسازی و گسترش کسب و کارم بدهم چون از قوطی مخفی خود بیرون آمده بودم.”
– داستان بالا به ما این پیغام را میرساند که باید از پیله محدود ارتباطات خود بیرون بیائیم و در طبقات مختلف اجتماعی ارتباطسازی کنیم.(در صورتی که هدف ما یک شبکهسازی موفق باشد.) زیرا که به صورت معمول افراد جذب افراد مشابه خودشان میشوند و این امر برای یک شبکهسازی موفق نوعی سکون و رکود شبکه را به دنبال خواهد داشت.
– هیچ شبکه گستردهای بدون تنوع دوام نخواهد داشت و هیچ شبکهسازی بدون ایجاد روابط مؤثر با اقشار مختلف جامعه، یک شبکهساز موفق نخواهد بود.
– این امر علاوه بر گسترده کردن دایره ارتباطی شما به شناخت شما از افراد و روشهای زندگی مختلف در جامعه کمک بسیاری میکند و به مرور زمان باعث میشود نیازهای مخاطبانتان را به صورت حرفهای تر و با آگاهی بیشتری دستهبندی کنید.
۱۰ – در قبول ارتباطات دقت نظر داشته باشید.
– اگر تمامی درخواستهای دوستی و ارتباطی را قبول کنید دچار مشکل خواهید شد. خاطرتان باشد که دوستان شما، شما را شخصی معتمد و اثرگذار میدانند. همانطور که شما هر کسی که گوشه خیابان است را به شبکه خود راه نمیدهید، در ارتباطات نیز به همین صورت است.
– به یاد داشته باشید که زمانی که رو به اوج هستید، بسیار در مواجه با این گزند قرار خواهید گرفت.
– افراد بسیاری ممکن است بخواهند بخشی از شبکه کاری شما باشند که اگر گزینش شده و دقیق عمل نکنید نه تنها برای خود، بلکه سازمانتان را نیز در معرض خطر قرار دادهاید.
– هر ارتباطی را قبل از برقراری مورد مطالعه و ارزیابی صحیح قرار دهید تا دچار این لغزش مرسوم نشوید.
۱۱- تمرکز بر اشتراکات، سریعترین را ایجاد رابطه
– تلاش کنید بر اشتراکات تمرکز داشته باشید. آیا هم مدرسهای بودید؟ آیا هر دو به چیز خاصی علاقه مند هستید؟ آیا در دانشگاه رشته مشترکی را خواندهاید؟…
– تمامی اشتراکات ریز و درشت میتواند سرعت بر قراری ارتباط را بسیار افزایش دهد.
– بهترین راه برای شروع ارتباطات تکیه بر همین اشتراکات است همان طورکه “برنچ” میگوید: “تمرکز بر اشتراکات، سریعترین راه ایجاد یک رابطه مؤثر و با دوام است.
پنج راهکار بازاریابی ویدیویی برای رشد کسبوکارها
۱۲- پیگیری کنید و سپس پیگیری کنید و باز هم پیگیری کنید.
– بسیاری از افراد توپ را کنار دروازه، رها میکنند
– “کیم ماری برنچ” که مدیر عامل یکی از شرکتهای موفق شبکهسازی در سطح بینالملل به نام “لتیپ” میباشد روش خاصی برای پیگیری شبکه خود دارد. او در پشت تمامی کارتهای ویزیتی که جمعآوری میکند، امتیازی بین ۰-۱۰ به مخاطبان خود میدهد. سپس افرادی که امتیاز ۷ به بالا را دارند در اولویت کاری خود قرار میدهد و در برگهای جداگانه در حد چند کلمه مشخصاتی از اولین قرار ملاقاتشان را به اختصار مینویسد، مانند: “لندن، کودک ۳ ساله، در جستجوی کار.” در روز بعد از ملاقات سوژهای مربوط به یکی از مفایهم بالا را برای ارتباطسازی قویتر مطرح میکند. بعنوان مثال: “لندن خوش گذشت؟”، “احوال پسرتان که بیمار بود خوب است؟”، “دوستی در لندن دارم که میتواند در دستیابی شما به شغل مورد نظرتان کمک کند.” و…
ـ این روش برای پیگیری بسیار قدرتمند است. در واقع شما یکی از دغدغههای ذهنی طرف مقابل را یادآور میشوید و در حد توان خود برای آن راهکاری ارئه میدهید. خاطرتان باشد که تمامی این مراحل میتواند بانک ارتباطی شما را هر روز پرتر کند.
– روش انجام پیگیری نیز بسیار به عمق ارتباط شما بستگی دارد.
– افراد دور تر و ارتباطات سرد تر را از طریق شبکهها ی اجتماعی انجام دهید و افراد نزدیکتر و صمیمیتر را با ابزارهای شخصی مانند ایمیل، پیام کوتاه و یا تماس تلفنی.
– نکته فوق را بسیار جدی بگیرید زیرا که اگر به موقع و از ابزار درست پیگیری استفاده نکنید دسته اول(افراد دورتر) احساس میکنند که به حریم خصوصیشان وارد شدهاید و عکس العمل خوبی را در پی نخواهد داشت و دسته دوم(افراد نزدیکتر) احساس بی محلی و نادیده گرفته شدن خواهند کرد که آن هم به هیچ عنوان مطلوب نخواهد بود.
– زمان صحیح پیگیری، انتخاب صحیح افراد برای پیگیری(امتیاز بندی) و ابزار صحیح پیگیری به تناسب دسته بندی افراد نکات مهم دریک پیگیری موفق خواهد بود.
کلمات کلیدی : مدیریت شبکه های اجتماعی , استقبال از شبکه های اجتماعی , مقالات شبکه های اجتماعی , تبلیغات در شبکه های اجتماعی , کسب درآمد از شبکه های اجتماعی , استراتژی محتوایی , بازاریابی شبکه های اجتماعی , تولید محتوا , شبکه های اجتماعی , کسب و کار , محتوا, بازاریابی محتوایی , شبکه سازان قدرتمند , رازهای شبکه سازان قدرتمند