مدیران بازاریابی شبکه های اجتماعی میتوانند عملکرد کمپینهای تبلیغاتی خود را با استفاده از قدرت اطلاعات و دادهها بهینه کنند و تصمیمهای بهتری اتخاذ نمایند. به همین منظور در این مطلب، با هم به ۶ راه استفاده بهینه از دادهها برای تقویت بازاریابی شبکه های اجتماعی نگاهی خواهیم داشت. در ادامه با لاین استور سایت تخصصی شبکه های اجتماعی و کسب درامد از شبکه های اجتماعی همراه باشید
منظور از موفقیت در بازاریابی شبکه های اجتماعی چیست؟
برای بیشتر مدیران بازاریابی، پرچمدار بودن در یک صنعت و ایجاد آگاهی نسبت به یک برند، موفقیت در بازاریابی به حساب میآید.
این پرسش مطرح میشود که چگونه میتوان بهترین محتوا را در بهترین زمان در شبکه های اجتماعی منتشر کرد تا بهترین اثربخشی را داشته باشد؟
تجربه نشان داده است، برای پاسخ دادن به این پرسش باید دست به دامان آمار و اطلاعات شد تا کمپینهای تبلیغاتی در شبکه های اجتماعی بهترین بازخورد را ایجاد کنند.
استفاده از فناوری مناسب
انتخاب شبکه اجتماعی مناسب که بر پایه دادهها و اطلاعات بنا شده است، میتواند شما را در کمپینهای تبلیغاتی به نتایج دلخواه برساند. ابزار مناسب به شما اجازه میدهد تا میزان تواناییهای خود را ارتقا داده و به فعالیتهای تبلیغاتی خود مواردی را اضافه کنید یا آنها را تغییر دهید.
این ابزار باید از چندین زبان مختلف پشتیبانی کند تا تعامل شما با کاربران در سطح جهانی برقرار شود، رابط کاربری شبکه اجتماعی که قرار است در آن کمپین بازاریابی خود را راهاندازی کنید نیز باید به نوعی باشد تا به راحتی بتوانید آمار و اطلاعات مورد نیاز را از آن استخراج کنید. گزارشهای خروجی از عملکرد کمپین بازاریابی شما در شبکه اجتماعی نیز باید به آسانی قابل بررسی باشد.
نرخ بازگشت سرمایه را مشخص کنید
مدیران بازاریابی زیادی را سراغ داریم که در بهدست آوردن نرخ بازگشت سرمایه مشکل دارند و دلیل این امر را قابل محاسبه نبودن تاثیر بازاریابی در شبکه های اجتماعی میدانند.
در همین ابتدا باید گفت که مشکل وجود دارد، اما شما قادر هستید اطلاعات را بررسی کرده و از این طریق رفتار مشتریان را که باعث اثبات ارزش کمپین بازاریابی شما در شبکه های اجتماعی شدهاند را مشخص سازید.
- برای نمونه میتوانید رفتار مشتری را بررسی کنید و ببینید او چه دلیلی برای خرید داشته است؟
- از طرف دیگر، مشتری برای خرید، چه مسیری را طی کرده است؟
- چه زمانی، خریدار، از مشتری بالقوه به مشتری بالفعل تبدیل شده است؟
شبکه های اجتماعی در نرخ بازگشت سرمایه، نقش اساسی را ایفا میکنند و در نتیجه، این تاثیر حتما باید مشخص شود. همانگونه که در ابتدا اشاره شد انصافا باید گفت این کار چندان راحت و ساده نیست، اما شدنی است و از طرف دیگر مدیران بازاریابی تراز اول از این شیوه استفاده میکنند.
محاسبه کنید، بهینهسازی کنید و موفق شوید
اطلاعاتی که در داشبورد شبکه های اجتماعی برای کمپینهای تبلیغاتی وجود دارند، فرآیند تحلیل آنها را سادهتر میکند. این اطلاعات باید در دسترس باشند، از طرف دیگر باید مربوط و قابل درک باشند تا سهامداران شرکت به راحتی آنها را مشاهده و تاثیر شبکه های اجتماعی را بر مشتریان و میزان بالابردن درآمد شرکت به درستی درک کنند. پیشنهاد میکنیم این شیوه را برای سایر فرآیندهای بازاریابی دیجیتال خود نظیر ایمیل مارکتینگ نیز انجام دهید.
روی بختواقبال حساب باز نکنید
محتوای خود را بر اساس حدس و گمان تولید نکنید. با کمک اطلاعاتی که شبکه های اجتماعی در اختیار شما قرار میدهند و استفاده از فناوری یادگیری ماشینی، میتوانید زمان مناسب و محل انتشار پستها را متوجه شوید. تجربه نشان داده است، برندهایی که از زمانبندی پیشنهاد شده استفاده میکند به میزان ۱۷ در صد در فیسبوک و ۴ درصد در توئیتر بازخورد بهتری دارند. به این ترتیب اگر ابزار مناسبی در اختیار شماست، به کمک استفاده از ویژگی زمانبندی خودکار، میتوانید بهترین زمان برای انتشار محتوا را انتخاب کنید، این کار باعث میشود سرنوشت محتوای خود را به بخت و اقبال واگذار نکنید و محتوای شما اثربخشی بیشتری داشته باشد.
به دنبال افراد سرشناس و محبوب نباشید
زیاد نمیتوان روی چهرههای سرشناس و محبوب در کمپینهای تبلیغاتی حساب باز کرد. این امر که مخاطبین شما یک چهره سرشناس را دنبال میکنند به این معنا نیست که این چهره میتواند برای برند شما انتخاب مناسبی باشد.
اینجاست که یکبار دیگر اطلاعات به کمک شما میآید و چهرههای سرشناس واقعی را برای برند شما نمایان میکند و به شما اجازه میدهد تا بر روی نقاط توجه مشتریان تمرکز کنید. تحلیل اطلاعات، علاقه مشتریان را برای تعامل با کمپینهای تبلیغاتی به شما نشان میدهد. از این طریق قادر هستید پیام مناسب را برای مخاطب اصلی خود در بهترین زمان ارسال کنید.
مشتریهای خود را از زوایای مختلف بشناسید
مخاطبین برند شما، تنها به عنوان مشتری به حساب نمیآیند. باید نسبت به تمامی افرادی که با برند شما تعامل دارند، شناخت کامل داشته باشید، مشتریان، کارمندان، فروشندگان و سایر افرادی که با برند شما در تعامل هستند را به عنوان یک جمع کلی نگاه کنید. این کار باعث میشود تا روی کمک تمامی سهامداران و اعضای مجموعه خود برای نحوه تعامل مشتریان با کمپین تبلیغاتی، حساب باز کنید. از طریق این فرآیند قادر هستید تجربه مشتریان را در تمامی قسمتهای خرید با سایر همکاران بررسی کنید. در این زمینه هم اطلاعات و دادهها میتوانند به شما دید عمیق و کلی بدهند، این امر باعث میشود تا سیاستهای دقیقتری را برای بازاریابی در شبکه های اجتماعی اتخاذ کنید.
ر قسمت قبلی به بررسی نقش وبلاگ نویسی در بازاریابی مجتوا و شبکه اجتماعی اشاره نمودیم و حال در این مرحله به موضوع شبکه های اجتماعی می پردازیم.
۲)تنها استفاده از شبکههای اجتماعی برای پخش محتوا
در بازاریابی و بازارایابی اینترنتی وقتی یک محتوایی مینویسید اولین کاری که انجام میدهید تا به دست مخاطبینتان برسد چیست؟ طبیعتاً قرار دادن آن در شبکههای اجتماعی خواهد بود. درحالیکه اینیک راه سریع، ارزان و مؤثر است،
فیسبوک در ایران همچنان محبوبترین شبکه اجتماعی برای این کار است ، در جالی که توئیتر هنوز اقبال عمومی لازم را به دست نیاورده ولی در مواردی حاص می توان از آن استفاده کرد.
نکنه ای که در این میان گفتنش خالی از لطف نیست استفاده از شبکه های اجتماعی موبایل مانند وایبر و واتزاپ است که می تواند باعث انتشار اطلاعات توسط خود کاربران گردد.
بازاریابان محتوایی که بهطور منظم مقاله منتشر میکنند باید به دنبال راههای دیگری هم در همین رابط باشند.
بسیاری برنامههای جدید در اینترنت وجود دارد که میتوانند محتوای مناسب را برای شما مشخص کند و با مخاطبین ارتباط برقرار کند. بازاریابی محتوایی قرار است از نوشتن مقاله برای افراد به پیدا کردن آن افراد که ممکن است به مقاله شما علاقهمند باشند تغییر کند. اگر کسبوکارهای کوچک ابزار پیدا کردن این اطلاعات را ندارند پس بهتر است از یک نفر سوم کمک بگیرند
موفقیت در شبکه های اجتماعی
-
برای این کار آماده شوید
ذهن خود را آماده این موضوع کنید که شما قرار است به هدفتان برسید. مردم دوست ندارند وارد کمپینی شوند که صاحب آن، هیچ تلاشی برای آن نمیکند. هیچ کس بیشتر از شما دلش برای کمپین شما نمی سوزد. موارد بسیار کمی هستند که مردم از یک کمپین به طور خودجوش حمایت کرده اند. اگر این اتفاق بیافتد، دیگر شما رهبر کمپین نخواهید بود و شما توسط افراد پرقدرت تر حذف خواهید شد.
-
استراتژی شبکه اجتماعی داشته باشید
فعالیت خشک و خالی در شبکه های اجتماعی خیلی کارساز نیست. هر چه قدر هم که هشتگ های قدرتمند و پر بازدیدی انتخاب کنید، نمی توانید بدون استراتژی در شبکه های اجتماعی موفق باشید. برای این کار نیاز است که برای خود یک هشتگ انتخاب کنید. سپس توجه دیگران را به خود جلب کنید و آنها را ترغیب کنید حتی اگر نمی خواهند از پروژه شما حمایت کنند، از هشتگتان به همراه یک پست استفاده کنند. مانند #SupportFilmName که به جای Filmname ، نام فیلم خود را می گذارید. همچنین می توانید در مورد ترفندهای موفقیت در شبکه های اجتماعی تحقیق بیشتری انجام دهید.
-
ساخت یک ویدئوی عالی
داشتن ویدئو، شرط اصلی و اساسی موفقیت یک کمپین است. از این ویدئو می توان در شبکه های اجتماعی استفاده کرد، و البته این ویدئو قرار است روی صفحه پروژه شما در سایت قرار بگیرد.
جالب است بدانید که برخلاف تصور خیلی از ما، ۸۸% وقت کاربران اینترنت به دیدن ویدئو میگذرد. پس ساخت ویدئو را جدی بگیرید.
-
ساخت یک صفحه مفید
مطبوعات و سایت های زیادی هستند که حاضرند از پروژه های کراودفاندینگ حمایت کنند. حمایت آنها می تواند درج یک خبر در سایت و شبکه های اجتماعی آنها باشد. همچنین ممکن است خبرنگاران علاقه داشته باشند در مورد پروژه و کمپینی که در شبکه های اجتماعی راه انداخته اید بیشتر بدانند. این به شما کمک خواهد کرد که پروژه خود را زودتر به موفقیت برسانید.
-
بحث کمک مالی را زود مطرح نکنید.
در مورد پروژه تان حرف بزنید، شور و شوقش را ایجاد کنید و از خود علاقه نشان بدهید. در نتیجه به طور طبیعی نگاه ها به سمت شما برخواهد گشت و از شما می پرسند که چه طور می توانند کمکتان کنند؟ در این صورت است که شما می توانید در مورد پروژه و حمایتی که نیاز دارید صحبت کنید. یادتان باشد که حتماً باید در مورد فایده هایی که برای آنها دارد و پاسخ مالی ای که به حامیان خود می دهید، حرف بزنید و آنها را مطمئن کنید. جلب اعتماد حامیان، رمز موفقیت پروژه است.
-
قبل از شروع پروژه، علاقه ایجاد کنید
حتی قبل از این که پروژه شما روی سایت قرار بگیرد، می توانید فعالیت خود را شروع کنید. مانند فعالیت های انتخاباتی که قبل از اعلام اسامی نامزدها انجام می شود. در این صورت، شما فرصت این را خواهید داشت که با جلب افراد مختلف، تعداد کسانی که ممکن است از شما حمایت کنند را افزایش بدهید. حواستان باشد که تا پروژه شما به گوش کسی نرسد، حتی استفاده از نام های بزرگ در پروژه کمک زیادی به شما نمی کند. این افراد هم برای کار در پروژه های کم سر و صدا علاقه ای از خود نشان نخواهند داد.
-
اخبار پروژه
مخاطبان شما خوشحال می شوند که در مورد پیشرفت پروژه شما بدانند. این ارتباط را از دست ندهید و تا جایی که می توانید اطلاعات مربوط به پروژه را به روز رسانی کنید. حفظ روند قبل از کمپین و بعد از موفقیت، لازم است. در این صورت، شما جدی و با پشتکار دیده می شوید و در پروژه های بعدی، کار ساده تری خواهید داشت.
-
تیم خود را معرفی کنید
تجربه نشان داده است که پروژه های گروهی موفق تر از پروژه های انفرادی بوده است. حامیان شما دوست دارند که افراد پروژه شما را بشناسند و از انجام آن مطمئن باشند. داشتن یک تیم، این اطمینان را در آنها افزایش می دهد.
-
درخواست تجدید نظر از طریق حامیان
در پروژه های کوچک، احتمال موفقیت بیشتر است. اما اگر پروژه بزرگی داشتید و به موفقیت نرسیدید، لااقل حامیان خود را از دست ندهید. اگر در این موضوع باهوش باشید، می توانید با یک درخواست تجدید نظر یا افزایش زمان، تلاش خود برای به ثمر رساندن پروژه را ادامه بدهید و موفق شوید.
-
درخواست تجدید نظر از دیگران
می توانید یک کمپین درخواست تجدید نیز ایجاد کنید. این دیگر به علاقه شما به پروژه برمی گردد. در این صورت می توانید با کمی تغییر استراتژی و عدم تکرار اشتباهات قبلی، تلاش خود را دوباره شروع کنید. این آخرین راه شما بعد از پایان مدت زمان پروژه است.
مدیریت شبکههای اجتماعی به دلایل زیادی از اهمیت بالایی برخوردار است. میزان و نحوه فعالیت یک برند در شبکههای اجتماعی نشانگر توجه مدیر به کسب و کار است. از این رو هرچه فعالیت بهتری در شبکههای اجتماعی داشته باشید، افراد بیشتری با برند شما آشنا میشوند. به عنوان مثال ممکن است یک مشتری از خدمات شما ناراضی باشد و آن را در شبکههای اجتماعی مطرح کند. در این صورت اگر به عنوان یک برند مسئولیتپذیر مورد را پیگیری کنید و پاسخگوی سوالات این مشتری باشید، میتوانید از گسترش نارضایتی جلوگیری کنید.
صاحبان کسب و کار با حضور فعال در شبکههای اجتماعی می توانند اطلاعات بیشتری را در مورد صنعت، نیاز مشتریان و فعالیت رقیبانشان به دست آورند. زیرا از طریق شبکههای اجتماعی میتوانید با نظرات مثبت و منفی کاربران در مورد برند شما و یا برند رقیبانتان بیشتر آشنا شوید.
لازم به ذکر است که امروزه با استفاده از بازاریابی دیجیتال میتوانید محبوبیت و اعتبار شرکت خودتان را افزایش دهید و مشتریان احتمالی را به سمت خود بکشانید. ذکر این نکته لازم است که فعالیت پیوسته در شبکههای اجتماعی و به روز رسانی پیوسته مطالب بسیار سخت است. بدین منظور شما باید از روشهای مختلف تولید محتوا استفاده کنید که این امر نیز مستلزم زمان و انرژی زیادی است.

نکته مهم این است که اگر مدیریت شبکههای اجتماعی به درستی صورت نگیرد، بازاریابی دیجیتالی کسب و کارها نتیجه مثبتی در پی نخواهد داشت.
در ادامه به صورت تقسیمبندی شده، نقش مدیریت را در شبکههای اجتماعی بیان میکنیم:
۱) تولید محتواآشنایی افراد با یک برند مخصوص و وفادار ماندن به آن، تصادفی نیست. مدیریت شبکههای اجتماعی به منظور اجرای کمپینها و تولید محتوای متناسب با کسب و کار مربوطه انجام میشود. هر چه تعداد بازدیدها از صفحه شخصی یک برند بیشتر باشد، مشتری احتمالی بیشتری نیز با آن آشنا خواهد شد. بنابراین تولید محتوای مناسب برای شبکههای اجتماعی یکی از مهمترین نکاتی است که همواره باید مورد توجه قرار گیرد.
۲) ایجاد یک نام تجاری مشخصشبکههای اجتماعی بسیار متنوع هستند و روز به روز نیز بر تعداد آنها افزوده میشود. بنابراین اگر از یک نام تجاری مشخص با یک طراحی ثابت استفاده شود، امکان فعالیت در حوزههای بیشتری فراهم میشود. در نتیجه بازاریابی سودمندتر خواهد بود.
۳) مدیریت موثر جوامع آنلاینکسب و کاری که در شبکههای اجتماعی فعالیت میکند، میتواند توجه جوامع آنلاین بسیاری را به سمت خود جذب کند. افرادی که صفحه شخصی یک شرکت را دنبال میکنند، احتمال بیشتری دارد که نسبت به محصول این شرکت وفادار بمانند.
۴) بهینه سازی موتور جستجو (SEO)مدیران شبکههای اجتماعی این امکان را فراهم میکنند که محتوای منتشر شده درباره کسب و کار، به راحتی در موتورهای جستجو قابل دستیابی باشند. این امر برای یک کسب و کار بسیار حیاتی است.
۵) سنجش میزان موفقیت کمپینهااین اندازهگیری بخش مهمی از فعالیتهای شبکههای اجتماعی را شامل میشوند. مدیران شبکههای اجتماعی آمار بازدید از شبکههای اجتماعی را محاسبه میکنند. همچنین میتوانند ویژگیها و عادات رفتاری این بازدیدکنندگان را مطالعه کنند. از این رو به کمک این اطلاعات میتوانند میزان موفقیت کمپینهای مختلف را ارزیابی کنند.
۶) رتبه بندی شبکههای اجتماعی چشم انداز شبکههای اجتماعی همواره در حال تغییر و توسعه است. ممکن است یک شبکه اجتماعی امروز محبوبیت بالایی داشته باشد ولی مدتی بعد از محبوبیت آن کاسته شود. از این رو در مدیریت شبکههای اجتماعی باید این آمارها را پیش بینی کرد و اقدامات متناسب را نسبت به آن انجام داد.
منابع: برترین ها , tav company , اوازه
شناخت مخاطبتان مهمترین عامل موفقیت در راه اندازی یک کمپین اجتماعی است
تبلیغات رایگان در شبکه های اجتماعی میتواند مفید باشد
بله با فعالیت در شبکه های اجتماعی و گذروندن کمپ های ارزشمند مهندس درویش زاده عزیز میتونید همه ی این راه ها رو یاد بگیرید،ممنونیم که نظرتون رو برامون ارسال کردین دوست عزیز
علاوه بر مطالب گفته شده استفاده از نرم افزار تبلیغات تلگرام نیز راه مناسبی برای بازاریابی است