گپزدن در شبکههای اجتماعی، آنها را بسیار محبوب کرده، اما صحبت درباره مسائل کماهمیت شما را از اهداف دور میکند.
مخصوصا که استفاده از آنها کمهزینه است و برای شروع کسبوکار گزینه مناسبی هستند.
اما چون امروزه رسانههای اجتماعی به بخشی از زندگی ما تبدیل شدهاند، به این معنی نیست که نمیشود در آنها وقت تلف کرد. درحقیقت الان بیشترین راه برای هدر دادن وقت در رسانههای اجتماعی فراهم است. در ادامه به ۵ مورد از اصلیترین موارد اتلاف وقت در رسانههای اجتماعی اشاره میکنیم و برای هرکدام راهکار ارائه میدهیم.۱- نداشتن تمرکز
یک اشتباه بزرگ که خیلی از شرکتها مرتکب میشوند، عدم انتخاب رسانه اجتماعی مناسب است. بنابراین سعی میکنند در همه شبکههای اجتماعی حضور داشته باشند. و همزمان در تمام آنها مطلب بنویسند. البته ایجاد حساب کاربری در این شبکهها فکر خوبی است برای اینکه از نام شرکت سوءاستفاده نشود. اما فعالیت در تمام آنها باعث میشود زمان را از دست بدهید. برای شرکتهای تازهتاسیس تمام شبکههای اجتماعی مناسب نیستند. اگر در شبکهای مخاطب ندارید، دلیلی ندارد آنجا وقت تلف کنید.
۲- نداشتن تدبیر
زمانی که هر موضوع جدیدی بهکار خود اضافه میکنید، قبل از هرچیز باید تدبیر داشته باشید. اما چرا برخی از صاحبان شرکتها بیپروا و بدون نقشه یکباره به سراغ شبکههای اجتماعی میروند؟ آنها میخواهند کارهای زیادی را یکباره انجام دهند و چندین هدف متفاوت نیز دارند، اما معمولا این اهداف دستاوردهای کوچکی دارند. چون نمیتوان چندین هدف متفاوت را در یک شب انجام داد. به جای این کار بهتر است بزرگترین هدف را مشخص کنید و کمکم به آن نزدیک شوید.
۳- نداشتن برنامهریزی
یکی دیگر از معیارهای مهم برنامهریزی است، برای مثال اگر یک روز پست نگذارید یا یک روز را کامل به این کار اختصاص دهید درحالیکه کارهای دیگری نیز دارید. این امر باعث سردرگمی مخاطب میشود و مطالب تاثیر لازم را نمیگذارند.
۴- استفاده نکردن از ابزارهایی که در دسترس هستند
رابط کاربری شبکههای اجتماعی برای قرار دادن مطالب بسیار خوب طراحی شدهاند، اما کارآیی تجاری ندارد. در حقیقت، بهتر است از ابزارهای حرفهای مانند sproutsocial.com یا bufferapp.com که برای به نمایش گذاشتن مطالب بهطور همزمان روی شبکههای مختلف اجتماعی طراحی شدهاند استفاده شود.
۵- استفاده کردن از تمام ابزارهای موجود
همانطور که گفتیم ابزارهای رسانههای اجتماعی میتوانند کمک بسیار خوبی باشند و در زمان صرفهجویی کنند. اما استفاده از تمام آنها باعث سردرگمی میشود، بهتر است یکی از آنها را انتخاب کنید و با همان کار کنید.
اگر خیلی حساب مدت زمان آنلاین بودنتان را ندارید کافی است یک زمان سنج روی موبایلتان نصب کنید. فقط یک روز این کار را انجام دهید. اعدادی که روی این زمان سنج میبینید؛ محصول اتلاف وقت در شبکههای اجتماعی هستند!
همان فرصتهای سوخته که درگیری مفرط شما با این رسانهها آنها را بر باد داده است! البته این که فرصتها را بزنید و خراب کنید یا این که مثل گنجی از آنها حفاظت نمایید، کاملا به خود شما بستگی دارد!
دنیا و امکاناتی که پیرامون ما چشمک میزنند مصداق بهشتی دیگرند. امکانات فراوان و بیحد و حصر، بدون پرداخت هزینهای در اختیار بشر قرار گرفتهاند و ما در حالی که ساعات زیادی از عمرمان را با آنها وقت میگذرانیم، چندان متوجه این قضیه نیستیم.
تکنولوژی هم در کنارش تا حد کور شدن و غافل شدن از دنیا به ما امکانات بخشیده است. مثلا همین شبکههای اجتماعی!
تا به حال اصلا به این فکر کردهاید که چند ساعت از عمرتان را به گوشی خیره میشوید و از منابع ارزان قیمتی استفاده میکنید که به لطف تکنولوژی در اختیارتان قرار گرفته است؟ به ساعاتی که تلف میشوند چه طور؟
این فضا در عین سرگرم کردن شما و قاپیدن زمانی که میتوانست باعث موفقیت و پولدار شدن شما شود؛ میتواند بستر مناسبی برای بازاریابی در شبکههای اجتماعی و بالاخره بهبود اوضاع تجارت و کسب وکارتان باشد.
اما در این مدت زمانی که شبکههای اجتماعی جای خود را میان انسانها پیدا کرده اند، مدت کوتاهی که انگار هزارسال از آن میگذرد، نگرش کاربران به فضای مجازی بیشتر به وقت تلف کردن نزدیک بوده است تا بهرهوری صحیح از آن در کسب وکار!
رفتار معمارانه در شبکههای اجتماعی
بررسی اتلاف وقت در شبکههای اجتماعی میان نسل جوان
Young Generatio and Wasting Time on Social Media
نسل جوان همیشه نسبت به معضلات اجتماعی، آسیب پذیرتر بوده است. البته این قانون برای همه یکسان نیست. همه چیز به شیوه استفاده از تکنولوژی بستگی دارد.
همان شبکه اجتماعی که باعث افت تحصیلی یک جوان شده است، مسیر میلیونر شدن و ورود ستاره یوتیوب به دنیای بازی سازی را فراهم کرده است! کافی است نوع نگاه به جهان عوض شود.
برای این که بهتر آمار ساعاتی که در شبکههای اجتماعی بیهوده میگذرانید را بدانید، یک بار پیادهروی کنید! ببینید حوصله چند ساعت پیادهروی را داشتهاید؟ همین ساعت را با ساعاتی که آنلاین بودهاید، مقایسه کنید.
این تفاوت چه چیزی را نشان میدهد؟ بهتر نیست برای مدتی تکنولوژی را به دلیل نقض حقوق خودمان تحت تحریم قرار دهیم؟ چه میشود یک روز را بدون استفاده از شبکههای اجتماعی گذراند و این زمان را به انجام فعالیتهای هوازی و حتی خریدن یک دفتر نقاشی اختصاص داد؟
باور کنید همین صفحات سفید دفتر نقاشی هم گاهی ارزشمندتر از زمانی میشوند که قرار است در شبکههای اجتماعی تلف شود.
شبکههای اجتماعی وقت را میکُشند!
چیزی که مرز استفاده یا استفاده بیش از حد نوجوانان و جوانان را از شبکههای اجتماعی باریکتر میکند، زمانی است که در آن نقطه، کاربر تقریبا اعتیاد پیدا میکند و نمیتوان دقیقا آن را مشخص نمود.
محصول اتلاف وقت در شبکههای اجتماعی شاخ و دم ندارد! یک لحظه موبایل به دست میگیرید و ناگهان میبینید ساعتها به پروفایل دوستان خود زل زدهاید!!
فراموش نکنید که شبکههای اجتماعی نباید سد راه موفقیت شما شوند. بسیاری از انسانها از همین روش برای رونق کسب وکار خود در اینستاگرام، فیس بوک، توییتر و …استفاده میکنند.
خود را در برابر حوادث و ضررهای احتماعی بیمه کنید. در اصل با تفکری که دارید بیمه کنید! زمانی که در این شبکهها سپری میکنید، دیگر نباید اتلاف وقت در شبکههای اجتماعی باشند. باید فرصتهایی طلایی تلقی شوند که شما را میلیونر خواهند کرد!
کشف فرصتهای کسب وکار در شبکههای اجتماعی
حضور در این شبکهها مثل دو روی سکه است. نوجوانان ما هم فقط یک روی سکه را میبینند و فکر میکنند تنها آمدهاند تا سرگرم شوند.
ای کاش دید کاربران در این رده سنی آن قدر گسترده باشد که بدانند همین کاربرانی که با این هدف وارد شبکههای اجتماعی میشوند، میتوانند به مشتری یا خریدار بالقوه تبدیل گردند.
حتی کارمندان و کسانی که مستخدم ارگان خاصی هستند نیز میتوانند به صورت پاره وقت ایدههای استارتاپی خود را در این شبکهها توسعه دهند.
نگاهی به دوستانتان و طبع آنها در خرید کردن بیندازید. سریع یک صفحه ساده برای تجارت کوچکی که در ذهن دارید راه اندازی کنید و مطمئن شوید همه آنها شما را دنبال میکنند.
میتوانید از همین پروفایل فرصت میلیونر شدن خود را که ممکن است با اتلاف وقت در شبکههای اجتماعی بسوزد، احیا کنید.
استفاده از شبکههای اجتماعی به عنوان ابزاری آموزشی
جدا از چت کردن و صحبتهای دوستانه صفحات زیادی نیز در شبکههای اجتماعی وجود دارند که اهداف علمی دنبال میکنند.
حتی نگاه کردن به صفحات تجاری و ترفندهایی که برای افزایش فالوور در اینستاگرام، فیس بوک و…استفاده میکنند هم، میتواند به بخشی از آموختههایتان بیفزاید.
به حیطه کاری فالوررهایتان نگاه کنید. نظراتی ثبت کنید که فالوورها را به چالش بکشاند و سعی کنید از محیط بیدردسر و رایگانی که در اختیارتان قرار گرفته است، مثل یک کلاس درس بهره ببرید.
محدود کردن مدت زمانی که در شبکههای اجتماعی صرف میشود
اگر فعالیت خاص دیگری دارید حتما به زمانی که آنلاین هستید توجه کنید. خودتان بهتر میدانید که وقت، پول است. هر چه قدر زمان را بهتر مدیریت کنید به سرمایه بیشتری دست خواهید یافت.
به عنوان یک فرد آگاه در عصری که تبلیغات و اپلیکیشنها اطراف ما بیداد میکنند باید برای زمان خود ارزش قائل باشید. هر چیری لایق صرف وقت ارزشمند شما نیست.
رفتار اجتماعی آن هم از طریق شبکههای اجتماعی خوب است؛ اما زمانی که مجبور هستید برای این فعالیت صرف کنید در اغلب موارد هیچ چیزی به شما نمیافزاید. دریغ از یک سکه!
خود انضباطی
برای مقابله با آثاری که اغلب، ناخواسته ما را درگیر میکنند، اصل خود انضباطی را برای مدیریت زمان باید رعایت نمود.
البته که دیدگاه ما در این بحث دیدگاهی مالی است و تنها از جنبه تجارت به اتلاف وقت در شبکههای اجتماعی نگاه میکنیم؛ اما این رفتار، نوعی حرکت انگیزشی برای جلوگیری از اعتیاد به چنین شبکههایی است.
بیایید یک بار اقتصادیتر به استفاده از شبکههای اجتماعی نگاه کنیم. هر بار ورود به این فضا نیاز به اینترنت دارد. ارتباط با دوستان هم در چنین شرایطی عمدتا بیهدف است. تقریبا چنین ارتباطاتی غیرمولد هستند و هیچ سرمایهای به دنبال ندارند.
تضمین ارتباط با جهان با شبکههای اجتماعی
روزهایی که مسافت به عنوان محدودیت در ارتباط انسانها تلقی میشد گذشته است. عصر، عصر ارتباطات بدون مرز است و برای میلیونر بودن، شبکههای اجتماعی بهترین گزینه هستند.
در فضای کوچک موبایل شما میلیونها انسان جای میگیرند که بعد از مدتی به مشتریان ثابت شما تبدیل میشوند. اشتباهی که نوجوانان نسبت به این شبکهها دارند؛ همین نادیده گرفتن دنیایی است که پشت این فضا قرار گرفته است.
شاید بهتر باشد به این فضا، فضای خاص نوجوانان گفت؛ چون هم کاربران جوان هستند و هم ایدههایی که این رسانهها میطلبند، باید جوان باشند. مهمتر از همه، هیچ کس در شبکههای اجتماعی از شما سن بالا و سابقه کار نمیخواهد!
شبکه های اجتماعی را برای دانش آموزان به فرصت تبدیل کنیم
بهرهمندی از بازاریابی در شبکههای اجتماعی
بسیاری از شبکههای اجتماعی طرحها و پلنهایی را برای بازاریابی محصولات و خدمات شما ارائه میدهند. اگرچه این کار هزینه به دنبال دارد اما باعث میشود برای مدتی در معرض بازدید کاربران قرار گیرید.
طبق روان شناسی بازاریابی شبکههای اجتماعی، تاثیر این نوع از بازاریابی به دلیل قرار گرفتن مداوم آن مقابل چشمان کاربر، بیشتر است.
یکی از مزیتهای این روش، تبلیغات به صورت کاملا سفارشی است. مثلا شما در فیسبوک گروه مخاطب خود را از لحاظ جنسیت، موقعیت، سن و حتی بازدیدهایی که بیشتر انجام میدهند، انتخاب میکنید.
ارزیابی نتایج در شبکههای اجتماعی
جدا از این که باید پیوسته به اتلاف وقت در شبکههای اجتماعی توجه داشته باشید، نتایج فعالیت نیز مهم است. درآمد را بر اساس فعالیتی که دارید بسنجید.
اگر رابطه مستقیمی میان این دو وجود دارد مسلما دیگر فعالیت بیشتر در شبکههای اجتماعی، وقت تلف کردن نیست؛ بلکه نوعی سرمایه گذاری است.
سخن آخر:
فعالیت در شبکههای اجتماعی میتواند طیف گستردهای از کاربران علیالخصوص نسل جوان را به سمت میلیونر شدن هدایت کند. وقتی که مخاطبان هدف شما مشخص شوند دیگر نیازی به وقت تلف کردن در سایر شبکههای اجتماعی ندارید.
تنها چیزی که ضروری به نظر میرسد بودجهبندی زمانی است که شاید اگر روی دنیای خارج از شبکههای اجتماعی هم متمرکز شود نتیجه بهتری به دنبال آورد.
شما چه فکر میکنید؟
نوع استفاده شما از شبکههای اجتماعی به چه صورت است؟ اولویت شما در آنلاین بودن چیست و آیا اهداف دیگری جز سرگرمی دنبال میکنید؟
کلمات کلیدی :ارزیابی شبکه های اجتماعی , اتلاف شبکه های اجتماعی , چت کردن در شبکه های اجتماعی , شبکههای اجتماعی , دانشآموزان, شورای عالِی , آموزش و پرورش , تبلیغات در شبکه های اجتماعی , کسب درامد از شبکه های اجتماعی , مدیریت شبکه های اجتماعی , اینستاگرام, تبلیغات آنلاین, تولید محتوا, رسانه های اجتماعی, شبکههای اجتماعی, مطلب منتخب, رفتار معمارانه , مدیریت شبکه های اجتماعی, تبلیغات شبکه های اجتماعی , تبلیغات در شبکه های اجتماعی Social network advertising , social media marketing
منابع : بازار خبر , هات اپ نیوز