فیس‌بوک با سرویس جدیدش در برابر شبکه تبلیغات گوگل قرار می‌گیرد

مدت طولانی‌ای است که شرکت گوگل توانسته به عنوان بزرگترین آژانس تبلیغاتی دیجیتال دنیا، خود را مطرح کند؛ اما فیس‌بوک هم توانست به واسطه مخاطبان گسترده‌اش و نوآوری‌های خود به سرعت رشد کرده و خود را در بازار تبلیغات دیجیتال نشان دهد.

با اینکه گوگل توانسته در سال ۲۰۱۴، یک سوم کل درآمد از تبلیغات اینترنتی جهان را به خود اختصاص دهد، فیسبوک هم اعلام کرده که توانسته سهم خود از ۱۴۰ میلیارد دلار درآمد کل تبلیغات جهان را، دو برابر کند.

داستان فیسبوک به اینجا خاتمه پیدا نمی‌کند، زیرا این شبکه اجتماعی توانسته ۱.۳ میلیارد کاربر اینترنت را به خود جذب کرده و به یک محیط با مخاطب هدف گسترده تبدیل گردد.

فیسبوک اخیرا یک سرویس به نام Audience Network به راه انداخته که به واسطه آن تبلیغ دهندگان می‌توانند تبلیغات خود را اپلیکیشن‌های مختلف نمایش دهند و به نظر می‌آید که این سرویس می‌تواند به رقیبی خوب برای دنیای تبلیغات گوگل تبدیل گردد.

Image result for facebook atlas

تاریخچه مدل کسب و کار گوگل

گوگل یک مورد جالب برای مطالعه است، چراکه این شرکت رفتار های متفاوتی نسبت به سایر شرکت های بزرگ تکنولوژی دارد. مدل کسب و کار آنها قطعا ویژگی های آنها را در گذشته دارد. قبل از درک رویکرد تبلیغاتی گوگل، درک مدل کسب و کار این شرکت بسیار مهم و مفید خواهد بود.

در حالی که لری پیج ( Larry Page ) و سرگئی برین ( Sergey Brin ) در حال تحصیل در مقطع دکترای دانشگاه استنفورد بودند شرکت گوگل را تاسیس کردند. با اینکه امروز آنها اکثریت سهام را ندارند ولی هنوز هم حق رای بالایی در تصمیم گیری های شرکت دارند. این شرکت در سال ۲۰۰۴ بصورت عمومی در آمد و به تازگی تحت سازماندهی مجدد شرکت هولدینگ Alphabet Inc در آمده است.

ماموریت سازمانی گوگل بر روی “دستیابی به اطلاعات جهانی و قابل دسترس قراردادن و مفید کردن آن برای همه جهان” متمرکز شده است. شعار غیر رسمی گوگل که اغلب ذکر می شود این است “شر نشو”. بیانیه ماموریت یک شرکت یک راه عالی برای شناخت خود شرکت و درک مدل کسب و کار آن است.

برخلاف بسیاری از شرکت ها که برای خدمات خود از مردم پول دریافت می کنند، شرکت گوگل اغلب سرویس های خود را بصورت رایگان در اختیار عموم قرار می دهد. سود آنها از سرویس گوگل AdWords و سایر سرمایه گذاری ها تامین می شود. برخی از جدیدترین نوآوری های آنها شامل Google glass , Google car می باشد.

تبلیغات در گوگل و اینترنت ، صرفه جویی در وقت و هزینه !

در حالی که از زمان شروع تا به حال این شرکت ویژگی های زیادی را ساخته است، اما مدل کسب و کار آنها همچنان به فروش صفحات تبلیغات در خدمات خود می پردازد. در واقع این شرکت ۹۰% از سود خود را از طریق Google AdWords و سایر ویژگی های بازاریابی کسب می کند.

بخشی از موفقیت گوگل، به دلیل بهرمند بودن از بودجه قوی در شروع کار است. با وجود اینکه در آغاز، شرکت یک استارتاپ کوچک بود، آنها با کنترل حرف های خود، توانستند بودجه قابل توجه ایی کسب کنند. بودجه قوی به گوگل این اجازه را داد تا به دنبال پیاده سازی استراتژی کسب و کار خود برود، حتی اگر در ابتدا چیز زیادی برای اثبات سودآوری سرمایه گذاران نداشتند.

معرفی Google AdWords

این شرکت در سال ۲۰۰۰ برنامه انقلابی Adwords  را راه اندازی کرد. این سیستم یک سرویس تبلیغات آنلاین است که اجازه می دهد کاربران، از جمله صاحبان وب سایت، به پلت فرم خود تبلیغات اضافه کنند و از تبلیغات کلیکی استفاده کنند.

گوگل حق انتخاب تبلیغاتی که توسط برنامه استفاده می شوند را دارد، و شرکت ها با استفاده از این سرویس، از گوگل تبلیغات را خریداری می کنند. اما برای تبدیل شدن به منبع درآمد اصلی گوگل، این برنامه مزایای بیشتری را برای کاربران فراهم می کند.

AdWords به یکی از موفق ترین سرویس های گوگل تبدیل شد و در مراحل بعدی به شرکت ها کمک می کند تا بازی های تبلیغاتی نیز بگیرند. در پی AdWords و در قدم های بعدی، گوگل سرویس های دیگری مانند Google Advertising Professional Program و Google Online Marketing Challenge را معرفی کرد.

AdWords در ابتدا با شارژ ماهانه شروع به کار کرد. ولی در ادامه با توجه به نیاز کسب و کار ها ساختار درآمد خود را تغییر داد. ساختار پرداخت بسیار موفق شد، چرا که کسب و کار های زیادی با توجه به استفاده از مزایای تبلیغات گوگل ایجاد شدند. با استفاده از اینترنت بزرگ شد و برنامه برای خیلی از شرکت ها مفیدتر شد.

Image result for ‫فیس‌بوک با سرویس جدیدش در برابر شبکه تبلیغات گوگل قرار می‌گیرد‬‎

بهبود استراتژی تبلیغاتی خود

در ابتدا صاحبان گوگل برای سرمایه گذاری در تبلیغات انبوه، تمایل چندانی نداشتند. این شرکت بر روی تبلیغات دهان به دهان تکیه کرد، و تلاش می کرد تا با راضی نگه داشتن مشتریان خود موجب شود تا آنها با سایرین در این رابطه صحبت کنند. همچنین این شرکت با افزایش کاربران توانست جذابیت خود را برای اخذ تبلیغات از شرکت ها افزایش دهد.

به این نکته توجه داشته باشید که گوگل بطور فعال سرویس ها و محصولات خود را با هدف قرار دادن ۲ گروه توسعه داد: شرکت ها و مشتاقان تکنولوژی(حرف هایی از تکنولوژی).

گروه اول مشخص است، شرکت ها هستند که هدف اصلی درآمد زایی گوگل از ارائه سرویس ها هستند. به این معنا، که بازاریابی بر روی داده های بسیار زیاد و سخت انجام شده است. گوگل استاد معیارها و ارزیابی هاست، آنها به خوبی قادر به برجسته کردن مزایای استفاده از پلت فرم های تبلیغاتی گوگل هستند. با توجه به رشد پایگاه کاربر گوگل، کمپ های تبلیغات بسیار آسان شده اند.اما گروه دوم نیز یک بازار هدف بزرگ برای تیم بازاریابی گوگل بوده است. و آن به شدت متکی بر تبلیغات دهان به دهان (حرف هایی از تکنولوژی) در بین مشتاقان تکنولوژی است. محصولات ابتکاری جدید گوگل تمرکز مخصوصی روی افراد نسبتا ثروتمند و استفاده کنندگان از فناوری های پیشرفته دارد. تاکتیک ها به خوبی با محصولات جدید و نوآورانه همسو هستند.

این پیشروان فن آوری کمک بیشتری به تبلیغ محصولات و خدمات می کنند. با هدف قرار دادن این تاثیرگذاران، گوگل قادر به گسترش تبلیغات دهان به دهان شد و سایر مردم را بدون صرف هزینه های اشتباه از وجود خدمات خود مطلع ساخت.

تبلیغات و درج آگهی در لاین استور

به عنوان مثال، عینک گوگل، فقط برای عده محدودی عرضه شد. در ابتدا محصول برای عده محدودی که به دنبال هیجانات تکنولوژی هستند عرضه شد ( گروهی از افراد که علاقه دارند در گروه های منحصربفرد باشند). هنگامی که این افراد به محصول واقعی دسترسی پیدا کردند، از تجربه خود با سایرین سخن گفتند و با دیگران تجربه خود را به اشتراک گذاشتند. آنها قبل از اینکه گوگل دست به تولید انبوه بزند، با استفاده از بلاگ ها، توئیتر و یوتیوب شروع به صحبت کردن در این رابطه کردند.

 

 

کلمات کلیدی : سرویس جدید فیسبوک , بهبود استراتژی تبلیغات , معرفی Adwords  , کسب درآمد در شبکه های اجتماعی , تبلیغات در شبکه های اجتماعی ,  تبلیغات در گوگل .  تبلیغات رایگان در گوگل . درج آگهی , تبلیغات شبکه های اجتماعی  , social media marketing , Social network advertising

 

 

منابع : بلاگ آد , پدیده فکر مهتر

پشتیبانی : 05132727070

    لطفا برای مشاوره رایگان در خصوص ارائه خدمات؛ فرم زیر را پر کنید:

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    شانستو برای دریافت تخفیف ویژه امتحان کن! (ویژه نمایندگی)