رسانههای اجتماعی عنوانی است که در سالهای اخیر به مجموعه سایتها و ابزارهایی اطلاق میشود که در فضای ایجاد شده به وسیله رسانههای نوین از قبیل شبکههای ارتباطی، اینترنت و تلفنهای همراه، متولد شدهاند و رشد پیدا کردهاند. این رسانههای جدید ویژگیهای ارتباطی متفاوتی با رسانههای سنتی یا قدیمیتر دارند. از این رو گاهی در مقابل رسانههای قدیمیتری از جمله تلویزیون، رادیو، کتاب و مطبوعات، برای رسانههای دنیای مجازی از عبارت رسانههای اجتماعی (social media) استفاده میشود.
آشنایی با پدیده رسانههای اجتماعی برای همه علاقهمندان فضای مجازی و دنیای وب میتواند جالب توجه باشد و بهطور خاص برای کسانی که در حوزههای رسانهها، ارتباطات، تبلیغات و بازاریابی فعالیت میکنند اهمیت بیشتری دارد.
ویژگیهای رسانههای اجتماعی
رسانههای اجتماعی گروهی از انواع جدید رسانههای آنلاین هستند که همه یا تعدادی از ویژگیهای زیر را دارند:
۱) امکان مشارکت کردن: رسانههای اجتماعی ارسال بازخورد از سوی مخاطب و همکاری و همگامی با رسانه را تسهیل کردهاند و آنرا تشویق میکنند. این رسانهها مرز و خطکشی بین رسانه و مخاطب را از بین بردهاند.
۲) باز بودن: اغلب رسانههای اجتماعی برای مشارکت اعضا و دریافت بازخورد باز هستند. آنها رای دادن، کامنت گذاشتن و بهاشتراکگذاری اطلاعات را تشویق میکنند. بهندرت مانعی برای تولید و دسترسی به محتوا در این رسانهها وجود دارد.
۳) ارتباط دو سویه: رسانههای سنتی عمل انتشار را انجام میدادند و محتوا را برای مخاطب ارسال میکردند، ولی در رسانههای اجتماعی فضایی برای گفتگو و محاورهی دوطرف وجود دارد و جریان ارتباطی از حالت یکسویه به دوسویه تغییر پیدا کرده است.
۴) شکلگیری جماعتهای آنلاین: رسانههای اجتماعی این امکان را برقرار میکنند که جماعتها و گروهها بهسرعت شکل بگیرند و ارتباط موثری برقرار کنند. این جماعتهای آنلاین میتوانند حول علایق مشترکی مانند عکاسی، یک تیم ورزشی یا یک برنامه تلویزیونی شکل گرفته باشند.
۵) توانایی برقراری ارتباط: اغلب شبکههای اجتماعی همیشه در حال گسترش اتصالات و ارتباطاتشان هستند و با سایتها، منابع و افراد دیگر پیوند برقرار میکنند.
انتخاب عکس برای پروفایل در شبکه های اجتماعی تخصصی
ممکن است این ویژگیها بهنظرتان آشنا بیایند. اینها در واقع همانهایی هستند که در سالهای گذشته به عنوان ویژگیهای آینده دنیای وب پیشبینی میشدند. در روزگاری نه چندان دور کارشناسان و صاحبنظران، این خصوصیات را به عنوان ایدهآلهایی که به کمک اینترنت محقق خواهند شد، مطرح کرده بودند.
در قسمت اول این نوشته به بررسی مثال هایی در زمینه مدیریت رسانه های اجتماعی توسط برندها می پردازیم و در قسمت دوم به راه حل هایی که می توان جهت مدیریت رسانه های اجتماعی اخذ کرد، خواهیم پرداخت. مدیریت رسانه های اجتماعی برای یک برند می تواند چالشی واقعاً سخت باشد. حتی در یک روز کاری خوب، مجبورید تا به مشتریان ناراحت خود که در حال شکایت کردن در مجامع عمومی و رسانه های اجتماعی شما هستند پاسخ دهید، در حالی که در آن فضای اجتماعی لبخند بر لب دارید. درست مانند کارکنان هتل که می بایست در هر شرایطی با لبخند پاسخ گوی میهمانان باشند، در واقع شباهت بسیاری میان صنعت هتلداری و مدیریت رسانه های اجتماعی وجود دارد که این یکی از آن شباهت ها است. حتی ممکن است در یک روز بد کاری، خود هدف حمله ای از طرف مشتری ناراضی در رسانه های اجتماعی تان قرار گیرید.
در بعضی از موارد، این حمله ها به دلیل فعالیتی است که برند به انجام رسانده است، مانند کمپین تبلیغاتی جدید، ایجاد تغییری در فروشگاه، بیان جمله ای توسط یکی از مدیران و در پاره ای از موارد نیز بدون دلیل اتفاق خواهد افتاد. این نوع حملات نیاز به نوع خاصی از ارتباط در زمان بحران در رسانه های اجتماعی دارند و زمانی که به درستی مدیریت می شوند می توانند سبب افزایش شهرت برند گردند.
اگر شما در نقطه انتهایی این حمله قرار گرفتید، چگونه تصمیم می گیرید که وارد این بحث شوید، چگونه از آن دوری کنید و یا با آن مبارزه نمایید؟ در مدیریت رسانه های اجتماعی، این مطلب که چگونه این چنین حملاتی را پاسخ می دهید می تواند بر روی درک مشتریان حال حاضر و بالقوه تان از برند شما بسیار موثر باشد. در این مقاله می خوایم به این مطلب بپردازیم که چگونه می توانید با این حملات برخورد کنید، بدون این که برند خود را در خطر قرار دهید. این اتفاقات متأسفانه همواره در رسانه های اجتماعی برای برندها رخ می دهند و این امکان را برای ما مهیا می کنند تا از این مثال ها درس های بسیار مهمی اخذ کنیم. در قسمت دوم این مطلب به بررسی درس هایی که می توان از این رویدادها گرفت و نحوه به کار بردن آن ها در مدیریت رسانه های اجتماعی خواهیم پرداخت.
برند رییس (Reese)
در تعطیلات امسال، این برند حرکتی اجتماعی درباره شکلات های مخصوص تعطیلات خود در رسانه های اجتماعی راه اندازی کردند. این شرکت توانست تعدادی از شکلات های درختی خود را که لزوماً شبیه درخت نبودند به فروش برساند که سبب ایجاد پرسش ها و بازخوردهای نامناسبی در رسانه های اجتماعی شد.
شرکت رییس برای مدیریت رسانه های اجتماعی خود، در این مورد از راهکاری مستقیم جهت پاسخ به این اعتراض ها استفاده کرد که می توان به پاسخ دادن آن ها با چاشنی طنز به این پرسش ها و استفاده از هشتگ همه درخت ها زیبا هستند، (All trees are beautiful ) اشاره کرد. برای بسیاری از برندها، استفاده از طنز و شوخی می تواند راه حل بسیار مناسبی برای برطرف کردن مسائلی که در فضای آنلاین رخ می دهند، باشد.
آموزش کامل کار با شبکه های اجتماعی و ابزارهای ارتباطی به همراه نقد و بررسی آنها
برند هانی مید (Honey Maid)
برند نابیسکو (Nabisco)، کمپینی را با نام «این سرحال است» (This is wholesome) آغاز کرد که در آن از تمامی نژادها استفاده شده بود و در فضای آنلاین سبب ایجاد عکس العمل های منفی شد. به جای نادیده گرفتن کامنت ها و یا پاسخ دادن به آن ها با طنز، آن ها ویدیویی درست کردند و مسئله پیش آمده را بررسی کردند. در این ویدیو، آن ها عکس العمل های منفی را پرینت کرده و از آن اثر هنری زیبایی ساختند که نمایشی از کلمه «عشق» بود. به طرز شگفت آوری، برند هانی مید عنوان کرد که با این حرکت در زمینه مدیریت رسانه های اجتماعی خود توانسته اند ۱۰ برابر پاسخ های مثبت بیشتری نسبت به منفی جلب کنند.
برند الی گشت
این برند یک برند ایرانی است که در زمینه تورگردانی و جهان گردی فعالیت می کند. در کمپینی که به تازگی در صفحه اینستاگرام خود، با استفاده از عکس های مربوط به برندهای خارجی، به راه انداخته اند؛ از افراد درخواست می شود تا عکس سفرهای خود را با هشتگ مربوط به این برند در صفحه خود منتشر کنند. برای برندگان این مسابقه نیز جایزه هایی در نظر گرفته شده است. نحوه پاسخ آن ها به سوال یکی از کاربران مبنی بر این که چرا از کارهای تکراری برای معرفی خود استفاده می کنند، پاک کردن کامنت و ارسال پیامی به صورت دایرکت مبنی بر این بود که اگر همه آب می خورند آیا دیگران نباید آب بخورند!!!!. به نظر نویسنده متاسفانه این روش برخورد، روشی مرسوم در مدیریت رسانه های اجتماعی اغلب برندهای فعال در ایران است.
آیا شما نیز در شبکه های اجتماعی با این مسائل روبه رو شده اید؟ عکس العمل آن برند به انتقادهای شما چگونه بوده است؟ شما چه پیشنهادی برای مدیریت این انتقادها دارید.
کلمات کلیدی :تبلیغات آنلاین, تولید محتوا, رسانه های اجتماعی, شبکههای اجتماعی, مطلب منتخب , مدیریت شبکه های اجتماعی, تبلیغات شبکه های اجتماعی , تبلیغات در شبکه های اجتماعی, انتخاب عکس پروفایل , لینکدین , اینستاگرام , شبکه های اجتماعی تخصصی , چت , شبکه های اجتماعی, فیس بوک, لایک , مسنجر, وایبر , مزایای شبکه های اجتماعی , معایب شبکه های اجتماعی , رسانه های اجتماعی , اینستاگرام , ویژگی رسانه های اجتماعی
منابع : آفتاب نیوز , مارکت گرافی