مهندسی اجتماعی عبارتی بسیار قدیمی ست که با ظهور شبکه های اجتماعی اهمیتی دو چندان پیدا کرده است
به بیان ساده اینکه فردی با روش های انسانی و غیر تخصصی به رمز کارت عابر بانک دیگری یا به اکانت تلگرام ایشان دست پیدا میکند نمونه ای از مهندسی اجتماعی هست .
مهندسی اجتماعی گاه آنقدر وسیع و در حد جهانی استفاده میشود که با آنالیز و تجزیه رفتار کاربران یا اعضای یک گروه خاص میتوان عملکرد آنان در آینده یا ری اکشن آن ها را در برابر رفتاری که در آینده انجام میشود حدس زد یا تغییر داد .
عموما مهندسی اجتماعی های کلان در انتخابات بزرگ کشور ها و یا استفاده به نفع برند های جهانی میتوان نام برد .به قول تعریف مهندسی اجتماعی در ویکی پدیا :
مهندسی اجتماعی سوء استفاده زیرکانه از تمایل طبیعی انسان به اعتماد کردن است، که به کمک مجموعهای از تکنیکها، فرد را به فاش کردن اطلاعات یا انجام کارهایی خاص متقاعد میکند.
مهاجم به جای استفاده از روشهای معمول و مستقیم نفوذ جمعآوری اطلاعات و عبور از دیواره آتش برای دسترسی به سیستمهای سازمان و پایگاه دادههای آن، از مسیر انسانهایی که به این اطلاعات دسترسی دارند و با استفاده از تکنیکهای فریفتن آنها، به جمعآوری اطلاعات در راستای دستیابی به خواستههای خود اقدام میکند.
به نظر من این تعریف مهندسی اجتماعی همراه با چاشنی بد بینانه هست و فقط به مواردی مانند هک و نفوذ غیر مجاز اشاره دارد اما در بسیاری از موارد اینطور نیست و میتوانیم به تاثیر مهندسی اجتماعی در کسب و کارها و تبلیغات اشاره کنیم .