پادکست نحوه کسب درآمد کمپانی لاین این غول پیامرسان ژاپنی چگونه است ؛ بشنوید :
کمپانی محبوبی مثل لاین چرا در قبال اپلیکیشنی که طراحی آن هزینه های فراوانی را به دنبال داشته است چیزی از شما طلب نمی کند یا به زبان ساده تر نحوه کسب درآمد کمپانی لاین چگونه است؟
از حق نگذریم! در میان تمام محصولات تکنولوژی که تا امروز به چشم دیده ایم اسمارت فون ها فرزند خلف تکنولوژی بوده اند و توانسته اند به خوبی از پس رسالت خود برآیند. باور نمی کنید؟ کافی است نگاهی به جیبتان بیندازید.
اگر در جیب شما پول وجود نداشته باشد قطعا یک گوشی همراه هوشمند وجود دارد که لحظه ای نمی توانید از آن دل بکنید. خود گوشی بعد از مدتی از چشمتان می افتد اما برنامه های آن خصوصا پیامرسان ها هیچ وقت کهنه نمی شوند.
برخی از این پیامرسان ها مثل لاین روز به روز جذاب تر می شوند. اما به راستی این کمپانی ها به چه پشتوانه ای این خدمات را ارائه می دهند؟
احتمالا داستان موفقیت کمپانی اسنپ چت، کمپانی فیس بوک، واتس اپ بزرگ اما سر به زیر در میان سایر پیامرسان ها و… را بارها و بارها شنیده اید. کمپانی های بزرگی که در دل دره سیلیکون میلیون ها نفر را در سطح جهان جذب کرده اند و به درآمد رسیده اند.
اما در آن سوی دره سیلیکون و در همین قاره کهن سال خودمان، آسیا، کمپانی های بزرگی مثل ویچت چینی و لاین ژاپنی پنج ساله غوغا کرده و با سرشناسان دره سیلیکون رقابت دارند.
لاین یک سرویس دهنده ارتباطی محبوب است که ابتدا در توکیو و سپس در نیویورک عرضه شد و در ارزیابی صورت گرفته به ارزش ۸٫۶ میلیارد دلاری رسید. در واقع لاین پدیده بزرگ تکنولوژی شرق است که در مقابل غربی ها قد علم کرده است.
نحوه کسب درآمد کمپانی لاین در این پنج سال چگونه بوده است؟
نحوه کسب درآمد کمپانی لاین و سایر پیامرسان ها
نحوه کسب درآمد کمپانی لاین و سایر پیامرسان ها
افزایش امکانات برخی از برنامه ها مثل واتس اپ و افزودن قابلیت چت ویدیویی نشان می دهد قطعا توسعه دهندگان هدف بزرگی را دنبال می کنند.
لاین؛ از گذشته تا کنون
لاین زاده توسعه دهندگان چینی در سال ۲۰۱۱ و بعد از زلزله ویرانگر فوکوشیما می باشد. اگرچه بر اثر این زلزله مردم زیادی جان باختند اما جمعیت باقی مانده با استفاده از برنامه لاین هم دل شدند و راحت تر با یکدیگر ارتباط برقرار کردند.
اهداف طراحی لاین
مدیر اجرایی این کمپانی در این باره می گوید:
در همان سال تولید لاین شاهد کاهش استفاده از دسکتاپ و نسخه های کامپیوتر برای جستجو بودیم. از سوی دیگر سیل عظیمی از اپلیکیشن ها هجوم آوردند و انتخاب برنامه پیامرسان را برای کاربران مشکل کردند. هدف ما علاوه بر جایگزین کردن نسخه دسکتاپ با اپلیکیشن، جایگزین کردن سرویس ایمیل و تلفن با پیامرسان لاین بود.
آمار کاربران لاین
۸۰ درصد از مردم ژاپن از این برنامه به عنوان پیامرسان اصلی خود استفاده می کنند. هر کاربر در روز به صورت متوسط ۱۲ بار لاین را باز می کند و این به معنای لذت بخش تر بودن محیط لاین برای کاربران نسبت به فیس بوک است.
لاین خطوط اینترنت ژاپن را به صورت کامل تصرف کرده است و ارتباط مردمی را پوشش می دهد.
لاین در سایر کشورها
از سال ۲۰۱۱ تاکنون لاین به کشور های زیادی نظیر تایلند، اندونزی ،تایوان و البته ایران نیز راه یافته است. در واقع می توان نحوه کسب درآمد کمپانی لاین را در کشورهای خارجی نیز جستجو کرد.
لاین ۲۲۰ میلیون کاربر فعال دارد که البته تمام این جمعیت در ۴ قطب اصلی جهان و ۴ کشور گفته شده (به جز ایران) متمرکز شده اند.
موفقیت لاین در مارکت ها
دانلود و کسب درآمد لاین از طریق مارکت های بزرگی مثل گوگل پلی و اپ استور چنان بالا بوده است که به عنوان پرسود ترین اپلیکیشن( غیر از بازی) شناخته شده است.
درآمد این کمپانی در سال ۲۰۱۵ نسبت به سال ۲۰۱۴ یک جهش بزرگ و ۴۰ درصدی داشته است.
کسب درآمد پیامرسان ها
تا زمانی که خبر خرید واتس اپ توسط فیس بوک منتشر شد هیچ کس نمی دانست که ممکن است یک پیامرسان رایگان تا این حد ارزشمند باشد.
قطعا کسب درآمد از واتس اپ آن قدر رضایت بخش است که باعث شده فیس بوک چنین رقمی بپردازد. نحوه کسب درآمد کمپانی لاین نیز از پیامرسان خود معنی دار و جالب توجه است.
نحوه کسب درآمد کمپانی لاین
کسب درآمد لاین بر اساس فروش استیکر استوار است. استیکر ها همان اشکال کارتونی بامزه هستند که به جای ارسال متن توسط کاربران رد و بدل می شوند.
اما لاین به همین فروش بسنده نکرده و این پیامرسان دروازه خدمات اینترنتی شهروندان ژاپنی برای رزرو رستوران به جای استفاده از اپلیکیشن سفارش غذا ،تاکسی و… شده است!
https://linestore.ir
تمایز لاین با سایر پیامرسان ها
چنانچه که امکانات این برنامه نسبت به سایر پیامرسان ها متمایز است نحوه کسب درآمد کمپانی لاین نیز متفاوت است.
در سایر کشورها پیامرسان ها فقط یک پیامرسان برای ارتباط هستند؛ اما در ژاپن لاین یک درگاه ارتباطی برای کاربران است که مقدمات استفاده از سایر سرویس ها را فراهم می کند.
لاین یک پورتال هوشمند است
بهتر است بگوییم لاین یک پورتال هوشمند است تا یک اپلیکیشن! مسیری که لاین در طی این پنج سال طی کرد دقیقا مشابه با مسیری بود که پورتال یاهو طی کرد.
مسیری که کاربران را به استفاده از خدمات دیگر وصل می کرد. کاربر از گزینه های داخل پورتال لاین می تواند خدمات دیگری مثل رزرواسیون و سفارش را انجام دهد.
قابلیت های پورتال هوشمند لاین
لاین به کاربران اجازه می دهد تا خدمات و محصولات خود را از طریق لاین عرضه کنند و در عوض لاین را در سود حاصل از این فروش سهیم نمایند.
مثلا افراد می توانند کانال های فروش بسازند یا این که از طریق ربات های چت موجود محصولاتشان را بدون دخالت مستقیم بفروشند. کاربران هم می توانند اموری چون رزرو بی دردسر هواپیما را تجربه کنند.
چرا اپلیکیشن لاین؟
چرا اپلیکیشن لاین؟ چرا اول نسخه دسکتاپ لاین منتشر نشد؟ چرا نحوه کسب درآمد کمپانی لاین با تکیه بر کاربران موبایل صورت گرفته است؟
با توجه به این که پورتال هوشمندی نظیر یاهو در اندازه کوچک صفحه موبایل به سادگی قابل مدیریت نبود بنابراین کمپانی لاین برای ارائه این پورتال از طریق تولید یک اپلیکیشن اقدام نمود.
دیوید مارکوس، از عوامل مدیریتی مسنجر فیس بوک، در ارتباط با لزوم طراحی اپلیکیشن به جای استفاده از وب سایت می گوید:
“اگر بتوانید کاربر را به جای استفاده از نسخه دسکتاپ سایت به سمت دانلود اپلیکیشن یا مشاهده نسخه موبایل سایت هدایت کنید برندسازی حرفه ای در کسب وکار آنلاین را به سادگی انجام داده اید.”
او درباره مزایای استفاده از اپلیکیشن به جای نسخه دسکتاپ می گوید:
“کاربران با استفاده از اپلیکیشن نیازی به ثبت نام و تایید هویت در سایت اصلی ندارند. مثلا در فیس بوک برای استفاده از نسخه دسکتاپ کاربر باید اطلاعات شخصی اش را وارد کند. ”
مارکوس جامعه اپلیکیشنی را موثر تر می داند:
“روزانه هزاران چت یا مکالمه میان مشتری و کسب وکار های مختلف برد و بدل می شود. اما هیچ یک منجر به شکل گیری یک اکوسیستم پایدار نمی شود. استفاده از این استراتژی توسط اپل و تولید برنامه iMessage باعث افزایش فروش تبلت های اپل شده است.”
کسب درآمد از طریق مدیریت پورتال
اگر بخواهیم به صورت کلی نحوه کسب درآمد کمپانی لاین را توصیف کنیم باید مدیریت این پورتال هوشمند را زیر ذره بین قرار دهیم.
در واقع لاین با مدیریت زیرکانه این پورتال درآمدزایی کرده و این استراتژی در حال حاضر در مسنجر فیس بوک و سایر اپلیکیشن های پیامرسان نیز پیاده شده است.
آموزش های کاربردی شبکه های اجتماعی
لاین: پیشقراول در ارائه استراتژی های درآمدزایی
همان طور که خواندید اغلب کمپانی ها نظیر فیس بوک در حال بهره مندی از این استراتژی هستند؛ اما لاین ۵ سال است که از این روش تغذیه می کند.
نحوه کسب درآمد کمپانی لاین مدت ها است که از طریق اسمارت فون صورت می گیرد. در واقع لاین به خوبی می داند که در عصر تکنولوژی اسمارت فون ها هستند که کامپیوتر کاربران می باشند.
لاین هرگز غربی نمی شود!
در مدت زمانی که از انتشار لاین گذشته است اگرچه راه ورود به بازار غرب برای این کمپانی باز بوده است اما استراتژی ها و نحوه کسب درآمد کمپانی لاین فعلا روی همین کشورهای نامبرده متمرکز است.
البته در اوایل تابستان لاین سهام خود را برای اولین بار در تالار بورس نیویورک و توکیو عرضه کرد. اخیرا نیز اشایعاتی مبنی بر همکاری لاین و اپلیکیشن Vine (اپلیکیشن متعلق به یوتیوب) پخش شد که توسط کمپانی لاین تکذیب گردید.
رمز موفقیت کمپانی لاین
لاین هر چه که دارد از تطبیق امکاناتش با فرهنگ و نیازهای اصیل مردمانش می باشد. لاین مسیر مبارزه با پیامرسان های غربی دره سیلیکون را از مسیر خود به خوبی متمایز کرده و تمرکز خود را روی بازار محلی گذاشته است.
به زبان ساده تر لاین از طریق گردش مالی موجود در ژاپن درآمدزایی می کند.
چالش های لاین در مسیر موفقیت
نحوه کسب درآمد کمپانی لاین در این مسیر چندان هم بی دردسر نبوده است. برای دو سال در مسیر خدمات رسانی بزرگ ترین سرویس دهنده اینترنت جهانی یعنی چین اختلالاتی ایجاد شد که فروش و عرضه لاین را به شدت تحت تاثیر قرار داد.
حتی تعداد کاربران نیز در ماه های اخیر کاهش داشت و ارزیابی ها چندان رضایت بخش نبوده اند.
اصول و خط مشی کمپانی لاین
Takeshi Idezawa در این باره می گوید:
در حالی که بسیاری از کمپانی ها مشغول غالب کردن ارزش ها و رویه های خود با استفاده از اپلیکیشن بر سایر کشور ها هستند ما به فرهنگ حاکم بر بازار هر کشور احترام می گذاریم و قصد تغییر فرهنگ ها را نداریم.
برترین روش های تبلیغات در شبکه های اجتماعی
لاین با ارائه خدمات خود به خوبی این اصول و خط مشی را به کاربران نشان داده است. مثلا سرویس خبری ویژه ای در لاین وجود دارد که کشور ها می توانند به صورت مستقل از آن برای خبررسانی استفاده کنند یا این که استیکر های سازگار با فرهنگ هر کشور تولید و فروخته می شود.
سخن آخر: https://linestore.ir
نحوه کسب درآمد کمپانی لاین، از کمپانی ها تازه کار اما موفق و ثروتمند شرقی متفاوت است. مهم تر از آن توجه به نیازهای داخلی و تمرکز این کمپانی بر فرهنگ مردم است که موجب این درآمدزایی فقط از ۴ کشور جهان شده است.
این استراتژی می تواند برای برنامه سازان ایرانی و در جهت پیامرسان بومی الهام بخش باشد.
منبع: هات اپ نیوز
مقاله در رابطه با لاین عالی بود ممنون
ممنونم موناک عزیز
خودم م بار اول که این مقاله رو دیدم خیلی برام جالب بود