نقطه پایان بازاریابی سنتی و آغاز دیجیتال مارکتینگ

امروزه فرایند عرضه و تقاضا در حال تحول بوده و فروش اینترنتی یا بازاریابی شبکه ای رواج پیدا کرده است. یکی از عواملی که برای فروشندگان و خریداران اهمیت دارد ارائه محصولات به بهترین و راحت‌ترین شکل و دسترسی آسان به آنهاست. به همین دلیل برندهای بزرگ جهان به سراغ عرضه کالا در فضای مجازی و جذب مشتری به صورت بازاریابی شبکه ای (Network Marketing) رفته‌اند.

بازاریابی شبکه‌ ای (چند سطحی) شیوه‌ای است که در آن تولیدکنندگان محصولات خود را بدون واسطه و تبلیغات به فروش می‌رسانند و خریداران می‌توانند این محصولات را بازاریابی کنند و به سود برسند. شعار شرکت‌های بازاریابی شبکه‌ ای این است که در صورت معرفی یکی از دوستان یا اقوام خود در خرید بعدی تخفیف می‌گیرید.

چندی است که این شرکت‌ها در ایران راه اندازی شده‌اند و مکانی را نیز به بازاریابان خود اختصاص داده‌اند تا افرادی را درون شبکه اجتماعی  خود آموزش داده و فروش خود را افزایش دهند. حال سؤالی که برای ما پیش می‌آید این است که آیا مشتریان این نوع فروش را می‌پذیرند یا خیر؟ همین طور در صورت گسترش این شرکت‌ها تکلیف اصنافی که به صورت سنتی اقدام به فروش می‌کنند چه می‌شود؟ این پرسش نیز مطرح می‌شود که آیا حمایت از بازاریابی شبکه‌ ای می‌تواند موجب رونق تولید ملی شود و اینکه وعده‌های بازاریابان این شرکت‌ها مبنی بر کسب درآمد میلیونی تا چه حد به واقعیت نزدیک است.

برای گذر از تفکر سنتی در دنیای تبلیغات و قدم گذاشتن در دنیای دیجیتال، برای اثرگذاری بیشتر و جذب مخاطب و کاربران این دنیا باید دیجیتالی فکر کنیم. در درس گذشته بزرگترین قفل ذهنی‌مان را در رابطه با اصول تبلیغات شکستیم و ادر این‌جا می‌خواهیم با مروری بر گذر تبلیغات در طول زمان به یک نگاه تفکیک شده نسبت به گذشته و حال پیدا کنیم.

همه چیز در مورد تنها مرزی که در مارکتینگ وجود دارد

گذشته تبلیغات:

۱. اصول بازاریابی که در دهه ۱۹۶۰ پایه‌گذاری شد:
• در آن دهه شیوه موثر بازاریابی را تنها تبلییغات تلویزیونی می‌دانستند.
• در آن دوره ارزان‌ترین و در دسترس‌ترین رسانه گروهی تلویزیون بود.
• انتخاب تلویزیون به عنوان ابزار بازاریابی یک انتخاب برای بازاریابان نبود، بلکه این بازاریابی بود که اثرات مثبت تبلیغات ارزان بوسیله تلویزیون را به افراد نشان می‌داد.
۲. قرن بیستم و تبلیغات کاغذی و پیامد‌های آن:
• قطع چند هزار میلیارد درخت برای تولید کاغذ
• سوزانده شدن دو میلیارد لیتر مکعب از سوخت نفتی
• بیهوده بودن مصرف این میزان سوخت و درخت به دلیل عدم رسیدن این تبلیغات به اهداف اصلی خود و جذب تعداد مشخصی از افراد جامعه.
جهان سنتی، رو به نابودی است:
• برندها و مارک‌ها، برای ارتباط‌‌ گرفتن محسوس و پویاتر با مشتریان، توسط رسانه‌های عمومی (mass media) مانند تلویزیون، رادیو و… دچار مشکل شده‌اند.
• مشتریان از مشاهده روزانه تبلیغات در رسانه‌های گوناگون به ستوه آمده‌اند.
مرحله گذار از تبلیغات سنتی:
• بسیاری از مردم از دیجیتالی شدن وحشت دارند.
• مدیران شبکه‌های تلویزیونی در مورد جایگاه آینده شبکه‌های خود تردید دارند.
• برخی از سردبیران روزنامه بر این باورند که دوران روزنامه و مجله به سر رسیده است و روزنامه‌ها در مسیر سقوط آزاد قرار دارند.
• نسلی از مدیران شرکت‌های تبلیغاتی احساس می‌کنند فعالیت آن‌ها دیگر فایده ای ندارد.
• عمر مفید روش‌های بازاریابی سنتی رو به پایان است. شیوه‌های سنتی تنها وقتی تاثیر‌گذار بودند که رسانه‌های گروهی که تابع آن‌ها بودند، طرفدار داشتند، ولی امروزه آن رسانه‌ها طرفداران خود را از دست داده‌اند.

 

بازاریابی (مارکتینگ) چیست؟

بعد از مرور زوایای مختلف تبلیغات در گذشته و مرحله گذار، برای رسیدن به اصول نوین بازاریابی به مقایسه روش‌های سنتی و نوین در کنار هم می‌پردازیم:
برای آن که دیدی دیجیتالی داشته باشیم و از روش‌های نوین دیجیتال برای بازاریابی استفاده کنیم، باید تمام تفکرات و اصول روش‌های گذشته را از ذهن خود پاک کنیم و به جای آن‌ها اصول نوین زیر را در ذهن خود پرورش دهیم:

بازاریابی شبکه‌ ای

موضوع اول، تطابق مخاطب هدف با خدمات یا محصولات کسب‌و‌کار‌ها:

در روش‌های سنتی بازاریابی:
• مخاطبانی را به عنوان هدف تعریف می‌کردند، که هیچ تطابقی با تولیدات یا خدمات کسب‌و‌کارها نداشتند.
• برخی از این روش‌ها نیز مخاطبان را در زمان نادرستی هدف قرار می‌دادند.
در اصول نوین بازاریابی:
• روش‌های نوین که بر دیجیتال بودن تکیه دارند بسیار کارآمد و تاثیر‌گذار هستند.
• این روش‌ها به گونه‌ای تعریف شده‌اند که مخاطبانی که با محصولات تطابق دارند را هدف‌گذاری می‌کنند.
• در زمانی مناسب نسبت به جذب آنان اقدام می‌کنند.

موضوع دوم، افزایش سطح تبلیغات:

در روش‌های سنتی بازاریابی:
• افزایش سطح تبلیغات در شیوه‌های سنتی هزینه‌های هنگفتی را ایجاد می‌کند.
دراصول نوین بازاریابی:
• تعداد رسانه‌های دیجیتال بسیار زیاد است. اما قدرتمندترین روش رشد تبلیغات دیجیتال، روش افزایش سطح تبلیغات دیجیتال به صورت دهان به دهان است که به نسبت هزینه بسیارکمی را به همراه دارد. با این حال استفاده از این روش نیاز به دقت، ظرافت و تخصص دارد. همچنین یادآوری این نکته ضروری است که این روش، راه موفقیت شما را به صورت کامل هموار نمی‌سازد.

ده قانون طلایی در بازاریابی شبکه های اجتماعی

موضوع سوم، عمل انجام شده:

در روش‌های سنتی بازاریابی:
• روش‌های سنتی بیشتر بر این اصل پایه‌گذاری شده ‌بودند که افراد را برای تصمیم‌گیری نسبت به انجام کاری تشویق می‌کردند، تشویق به اندیشیدن برای خرید.
در اصول نوین بازاریابی:
• روش‌های نوین دیجیتال، بر خلاف روش‌های قبلی، افراد را به طور مستقیم افراد را در موقعیت انجام کار یا همان عمل انجام شده، قرار می‌دهند.

موضوع چهارم،کم کردن درد انتظار:

روش‌های نوین دیجیتالی از طریق سایت‌ها در کمتر از ۱۰ ثانیه اطلاعات بیشماری از محصولات را در اختیار افراد می‌گذارند. همانطور که می‌دانید در حوزه بازاریابی نگه‌داشتن افراد در انتظار امری اشتباه است.

موضوع پنجم، طبقه‌بندی و تحلیل اطلاعات:

در روش‌های سنتی بازاریابی:
• طبقه‌بندی اطلاعات در نظر بازاریابان سنتی مفید است، ولی رمزنگاری این اطلاعات ممکن است باعث فلج شدن بخش‌های بازاریابی شرکت‌ها شود.
در اصول نوین بازاریابی:
• در روش‌های نوین دیجیتال، داده‌ها به خوبی تحلیل می‌شود. پس برای تحلیل و طبقه بندی داده‌ها طبق روش نوین بسیار هوشمندانه عمل کنید.

Image result for ‫مزایای بازاریابی مارکتینگ‬‎

موضوع ششم، طراحی یک روش ثابت:

استفاده رسانه‌های دیجیتال در ۲۰ سال آینده به سرعت به تکامل خود ادامه می‌دهند. پس زمان زیادی را برای تجزیه و تحلیل روش خود صرف نکنید. بازاریابان در برنامه‌ریزی بازاریابی خود نیاز به یک روش ثابت ذهنی دارند.

موضوع هفتم، نقطه پایان بازاریابی سنتی نقطه آغاز بازاریابی نوین است.

درروش‌های سنتی بازاریابی:
• در محیط سنتی بازاریابی، تمام سعی و تلاش بازاریابی در نهایت منجر به ارایه یک مدل نمونه از محصول به مشتری می‌شد.
در اصول نوین بازاریابی:
• در روش نوین دیجیتال مارکتینگ ما می‌توانیم به صورت مستقیم تبلیغات کنیم . ارایه تست و نمونه محصول در این روش می‌تواند نقطه آغاز ما باشد و بر خلاف روش‌های سنتی این نمونه دهی‌ها نقطه پایانی تبلیغات نیستند. ذکر این نکته خالی از لطف نیست بلکه پشتیبانی مشتری تازه راه ارتباط با مشتری و تبدیل آن به یک مشتری وفادار را باز می‌کند.

 

 

کلمات کلیدی : تبلیغات در شبکه های اجتماعی , تبلیغات شبکه های اجتماعی , کسب درآمد از شبکه های اجتماعی , بازاریابی در شبکه های اجتماعی , قانون طلایی دربازاریابی شبکه های اجتماعی , ترفند های بازاریابی ,بازاریابی , مارکتینگ , تبلیغات , کالا,مشتری, سئو , بازاریابی از طریق شبکه های اجتماعی , آموزش بازاریابی اینترنتی  , ابعاد گوناگون بازاریابی , ابزار بازاریابی , شروط بازاریابی , بازاریابی محتوای

 

 

منابع : بلاگ اد , گجت نیوز

پشتیبانی : 05132727070

    لطفا برای مشاوره رایگان در خصوص ارائه خدمات؛ فرم زیر را پر کنید:

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    شانستو برای دریافت تخفیف ویژه امتحان کن! (ویژه نمایندگی)