فراگیری استفاده از شبکههای اجتماعی در بین کاربران موضوعی نیست که بتوان آن را به سادگی نادیده گرفت و از کنار آن بیتفاوت عبور کرد. کمپانیهای کوچک و بزرگ در سراسر دنیا نیز از اهمیت بسترهای جدید تبلیغاتی خبر دارند و سبک جدیدی از بازاریابی را مبتنی بر شبکههای اجتماعی در این دنیای بیپایان به راه انداختهاند. اما بسیاری از آنها هنوز دست به اشتباهات آزاردهندهای میزنند. جذابیت و امکانات ارائه شده توسط شبکههای اجتماعی مختلف نظیر اینستاگرام و فیسبوک یا اپلیکیشنهای پیامرسان مانند وایبر، واتساپ و تلگرام سبب شده با توجه به کمهزینه بودن و در عین حال جامعهی آماری بالای کاربران این سرویسها، بستر خوبی برای تبلیغات و بازاریابی کمپانیهای کوچک و بزرگ فراهم شود تا بتوانند محصولات، خدمات و سرویسهای خود را بیش از پیش به کاربران معرفی کنند. در این سبک بازاریابی، طبیعتا گسترهی فعالیت شما وسیعتر بوده و دست شما برای اجرای برنامهی نوین بازتر است. از انواع تبلیغات گرفته تا برگزاری مسابقات مختلف عکسهای خودگرفت (سلفی) و عکس با محصولات مختلف شرکتها، همه و همه سبب میشود کاربران بیشتری نسبت به گذشته درگیر بازاریابی مبتنی بر شبکههای اجتماعی و اپلیکیشنهای پیامرسان شوند.
ابزار کلیدی پیروزی در بازاریابی محتواییاما بسیاری از شرکتهای تازه وارد یا حتی برخی شرکتهای بزرگ تنها به کلیت موضوع اهمیت میدهند؛ غافل از اینکه بازاریابی مبتنی بر شبکههای اجتماعی اصول و قواعد خاص خوش را دارد. گرچه قصد نداریم امروز به مرور این قوانین بپردازیم و بیشتر هدف ما این است که اشتباهات رایج در بازاریابی مبتنی بر شبکههای اجتماعی را برای شما بازگو کنیم که گاهی در عین سادگی و مضحک بودن میتواند اثرات و تبعات منفی را برای شما در پی داشته باشند.
۱- تمرکز بر تعداد دنبالکنندهها: بسیاری از شرکتها تنها سعی میکنند برای خود دنبالکننده یا به اصطلاح فالوئرها بیشتری جمعآوری کنند و تصور میکنند اگر به هر قیمتی که شده دنبالکنندهی بیشتری داشته باشند موفقتر خواهند بود. قطعا این تفکر اشتباه است و تعداد دنبالکنندهها آنقدری که آنها تصور میکنند اهمیت ندارد. ولی وقتی شما بتوانید محصول یا خدمت خود را به خوبی معرفی کنید و کاربران نیز از کیفیت آنها راضی باشند، بدون شک برنامهی بازاریابی شما نتیجهی مثبت داده و به صورت خودکار تعداد دنبالکنندگان شما بیشتر میشود.
۲- ارسال غیرمعمول محتوای بیربط: سالانه ۱۷۶ میلیون نفر در دنیا خریدهای خود را به صورت آنلاین انجام داده و محصولات و سرویسهای مورد نظر خود را پیدا میکنند و بدون شک در این بین شما نمیتوانید با ارائهی مداوم و غیرمعمول محتوای بیربط و آزاردهنده مخاطبان و کاربران را مجاب کنید تا از محصولات شما خریداری کنند.
۳- هیچگاه دنبالکنندهها را به چشم یک خریدار دست به نقد نگاه نکنید: براساس تحقیقات انجام شده تنها ۱۲ درصد کاربران شبکههای اجتماعی بعد از دیدن تبلیغات تمایل به خرید محصول یا خدمات دارند و در نتیجه تعداد پستهای زیاد زمانی موثر است که بتواند فروش خوبی را برای شما در پی داشته باشد.
۴- روی کانالهای ورودی زیاد متمرکز نشوید: خیلی از بازاریابان یا بسیاری از شرکتها تصور میکنند اگر اینستاگرام، فیسبوک، تلگرام، واتساپ، وایبر و کلی شبکه اجتماعی و اپلیکیشن پیامرسان دیگر حضور داشته باشند میتوانند فروش خوبی را تجربه کنند که بدون شک به دلیل نداشتن تمرکز و کنترل کافی این نظریه با شکست روبرو خواهد شد. به عنوان مثال سرویسهایی چون اسنپچت رشد بسیاری خوبی داشتهاند و همیشه فعال هستند؛ ولی ۱٫۲۳ میلیارد کاربر فیسبوک افرادی هستند که از این نوع تبلیغات در طول روز زیاد میبینند.
۵- نداشتن شخصیت برند: شخصیت برند در بازاریابی و ارائهی محصولات از اهمیت ویژهای برخوردار است و بسیاری از شرکتها هنوز برخلاف اینکه نتوانستهاند برندسازی خوبی داشته باشند و شخصیت برند خود را پیدا کنند، پا در عرصهی بازاریابی مبتنی بر شبکههای اجتماعی میگذارند. جالب است بدانید هنوز ۲۲ درصد کمپانیها ارزش ایجاد شخصیت را در بازاریابی برند خود درک کردهاند.
۶- ارسال اسپم: همهی کاربران حتی خود شرکتها و بازاریابان آنها از پیامها و پستهای اسپم ناراحت و فراری هستند؛ ولی بدون هیچ دلیلی به صورت پیاپی و بیوقفه برای کاربران و دنبالکنندگان خود مطالب مختلف و آزاردهنده ارسال میکنند.
۷- انجام تمامی کارها به صورت شخصی: در حالی که خیلیها از برنامهها ابزارهای زمانبندی استفاده میکنند، در مقابل هنوز خیلیها تمایل دارند خودشان به صورت شخصی تمامی کارهای مربوط به بازاریابی مبتنی بر شبکههای اجتماعی از جمله کمپینها یا ارسال هزاران پیام را بر عهده بگیرند که با این روش هیچگاه به خوبی حق پیام تبلیغاتی شما ادا نمیشود.
۸- ارسال پیام مشابه در چند کانال بازاریابی مختلف: بدون شک هر پلتفرمی نیازمند سبک خاصی از ارائهی محتوا و بازاریابی است. حتما پیش میآید که کاربران و دنبالکنندگان شما در چند شبکهی مختلف پیگیر اخبار و تبلیغات شما باشند که انتشار محتوای تکراری برای آنها آزاردهنده خواهد بود.
۹- نداشتن استراتژی مشخص: ۹۰ درصد مشاغل دارای استراتژی شبکههای اجتماعی هستند؛ بنابراین بدون هرگونه تحلیل کاربردی و مشخص کردن اهدافشان اقدام به برگزاری کمپین یا ارسال محتوای تبلیغاتی نمیکنند. ولی همچنان هستند شرکتهایی که بدون برنامه اقدام میکنند و انرژی، هزینه و وقت خود را بیهوده هدر میدهند.
با linestore همراه باشید