شبکه های اجتماعی فرصت بسیار مناسبی برای تجارت ها و کسب و کارهایی هستند که قصد دارند مشتریان، بازدید کنندگان و ترافیک وبسایت خود را افزایش دهند. اما زمانی که از شبکه های اجتماعی به درستی استفاده نشود می تواند باعث آسیب رسیدن و ایجاد خطرات برای وبسایت و برند شما شود.
در عین حال که بازاریابی شبکه های اجتماعی امکانات بسیار زیادی را در اختیار شما قرار می دهند، باید کاملاً از جوانب کار با آنها و خطرات و مشکلات کار نکردن درست با آنها کاملا مطلع باشید.
برخی از اشتباهات رایج در شبکه های اجتماعی که شما باید به هر قیمتی که شده از آنها دوری کنید:
داشتن پروفایل های متعدد در شبکههای اجتماعی به طور همزمان
با توجه به تحقیقات اخیر صورت گرفته، بیشتر شرکت ها و کمپانی های بزرگ، تنها بر روی داشتن تعداد اندکی پروفایل در شبکه های اجتماعی برای برندسازی خود تمرکز کردهاند:
اگر آمار بیشتری را بخواهیم بررسی کنیم، امروزه بیش از ۵۰۰ میلیون کاربر فعال بر روی اینستاگرام و بیش از ۱۰۰ میلیون کاربر فعال بر روی پینترست هستند. برای سایت هایی که به عکس ها و تصاویر گرافیکی وابستگی بیشتری دارند، تمرکز بر روی شبکه هایی مانند اینستاگرام، فیسبوک و پینترست رایج تر است.
اما اگر وبسایت شما در زمینه ای خاص و حرفه ای فعالیت میکند و نیازمند در ارتباط بودن با اشخاصی در آن حرفه است، داشتن صفحاتی در لینکدین و توییتر برای شما بهتر خواهد بود. پیشنهاد می کنم مقاله چگونگی رشد و توسعه شبکه اجتماعی لینکدین را مطالعه کنید.
بخاطر داشته باشید شبکه ای که شما بیشترین فعالیت را بر روی آن می کنید، باید بیشترین بازگشت هزینه در مقابل سرمایه گذاری شما را داشته باشد.
راه حل: به جای آنکه چندین صفحه در شبکه اجتماعی مانند لینکدین، فیسبوک، توییتر، گوگل پلاس، پینترسنت، اینستاگرام و … به صورت همزمان داشته باشید و بخواهید همزمان همه آنها را مدیریت کنید، بر روی تعداد کمی از آنها فعالیت کنید (مثلاً بر روی یک یا دو صفحه) و وقت بیشتری برای آن بگذارید. این کار نتیجه بهتری برای شما خواهد داشت تا اینکه در چندین شبکه فعال باشید و محتوای بی کیفیت تولید کنید.
به راحتی می توانید بررسی کنید که مشتریان شما بیشتر در کدام شبکه ها فعال هستند و زمان خود را در کدام پلتفرم صرف می کنند، سپس فعالیت خود بر روی آن شبکه ها را بیشتر کنید. هنگامی که شما نخستین پروفایل خود را ساختید و فعالیت خود بر روی آن را تکمیل کردید می توانید برای ساخت دومین صفحه در شبکه ای دیگر اقدام کنید.
جدی نگرفتن دیدگاه های منفی و انتقادات کاربران شبکه های اجتماعی
انتقادات و دیدگاه های منفی خیلی رایج هستند، شما نباید هیچوقت آنها را نادیده بگیرید.
این یک موقعیت خاص است که شما بدانید مشتریان از شما چه می خواهند و کدام بخش از خدمات ارائه شده شما، از نظرشان مطلوب نیست. به این ترتیب می توانید در آینده تمامی این نقاط ضعف را تغییر دهید و در نهایت بازار بهتری را برای کسب و کار خود فراهم کنید. اینکه چگونه پاسخ این انتقادات را بدهید نشان دهنده اعتبار برند شماست.
بسیاری از برندها و شرکت های بزرگ به سادگی از این انتقادات و نظرات منفی رد میشوند و آنها را حذف میکنند، اما باید بدانید که این انتقادات و نظرات منفی نه تنها برای شما ضرری ندارند، بلکه فرصتی مناسب برای دستیابی به پیشرفت های بزرگ را در اختیار شما قرار می دهند.
از نظرات منفی درس بگیرید و مشکلات موجود را اصلاح کنید. همچنین با این روش می توانید نشان دهید که شما برای مشتریان خود احترام قائل هستید و به آنها ارزش می دهید. اگر به درستی این عملیات را انجام ندهید، مطمئن باشید در آینده متضرر خواهید شد. این مسئله یکی از مهمترین نکات فعالیت در شبکه های اجتماعی است که بسیاری از برندها آن را نادیده میگیرند.
راه حل: به تمامی این دیدگاه های منفی دقت کنید. دیدگاه های مثبت، حس خوب و انرژی بالایی به شما خواهند داد. اما این دیدگاه های منفی هستند که برندتان را شکل می دهند چرا که با مطالعه این انتقادات خواهید فهمید که مشتریان و بازار هدف شما از شما چه چیزی می خواهند.
البته منظور از دیدگاه های منفی آنهایی است که واقعاً به انتقاد از مبحث یا مشکل خاصی پرداخته اند، نه آن تعدادی که بدون ذکر دلیل خاصی تنها با کلمات و جملات منفی بازی کرده اند.
ارسال مطالب مشابه در شبکه های اجتماعی
ارسال مطالب مشابه به صورت مداوم برای بازدید کنندگان شما خسته کننده خواهد بود و آنها اینطور فکر می کنند که شما مطلب خاص برای ارائه به آنها ندارید و به همین دلیل به مرور از شما نا امید خواهند شد.
بجای ارسال لینک ها و یا نقل قول ها یکی پس از دیگری، باید سعی کنید که روابط خود را با مشتریانتان تقویت کنید و بیشتر باز گذشته با ایشان در تعامل باشید. اگر شما روند ارسال مطالب مشابه را تکرار کنید، کاربران به زودی از شما و مطالبتان خسته خواهند شد و شما آنها را از دست خواهید داد.
راه حل: به صورت مداوم مطالبی جدید، جذاب و خلاقانه در صفحات شبکه های اجتماعی خود ارسال کنید. این کار به شما کمک می کند که کاربران و بازدیدکنندگان از صفحات شما بیشتر با شما رابطه برقرار کنند و روند دنبال کردن مطالب پر از خلاقیت و جدید شما را ادامه دهند. اگر حتی خودتان قادر به انجام این کار نیستید می توانید یک تیم تولید محتوا استخدام کنید یا با شرکتی که در این زمینه فعالیت می کند، همکاری کنید تا کار تولید محتوا و بروزرسانی شبکه های اجتماعی شما را برایتان انجام دهد.
اگر ایده هایتان به اتمام رسیده و نمیدانید چه مطالبی در شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارید می توانید به سادگی با بررسی صفحات شبکه های اجتماعی ۵ شرکت رقیب خود، ایده های جدید بسیاری به دست آورید و حتی از روش های بازاریابی شبکه های اجتماعی آنها ایده برداری کنید. سپس با تغییراتی اندک در این روش ها و به کار بردن ترفندهایی کوچک، استراتژی بازاریابی شبکه های اجتماعی خود را تعیین کنید.
اما به خاطر داشته باشید که هیچگاه نباید دست از تلاش برای تولید محتوای خلاقانه و جدید بردارید.
ارسال مطالب بسیار زیاد در بازه زمانی کوتاه
آیا شما یکی از آن برندهایی هستید که در بازه ی زمانی کوتاه، تعداد بسیار زیادی مطلب در شبکه های اجتماعی ارسال می کید و سیلی از نارضایتی ها را برای مشتریان به وجود می آورد؟
در این صورت احتمال اینکه بازدید کنندگان به سادگی از روی مطالب شما رد بشوند و حتی به آنها توجهی نکنند، بسیار زیاد می شود. همچنین ممکن است حتی شما را از لیست کسانی که دنبال میکنند خارج کنند (Unfollow) و در آینده نیز با دیدن نام برند تان از شما فرار کنند.
شما باید این فعالیت ها (ارسال مطالب در شبکه های اجتماعی) را توسط نرم افزار هایی که برای زمان بندی ارسال مطلب در شبکه های اجتماعی ساخته شده اند کنترل کنید و در بازه های زمانی با فاصله های مشخصی این مطالب را ارسال کنید. زمان بندی ارسال پست یکی از مهمترین عوامل رشد یک صفحه در شبکه های اجتماعی است. در بین شبکه های اجتماعی معروف، فیسبوک یکی از آنهاست که به شما این امکان را میدهد که با مشاهده میزان بازدید در ساعات مختلف (Analytics) بفهمید که در کدام ساعات از شبانه روز مطالب شما بیشتر مورد توجه قرار گرفته و همچنین در کدامین ساعات مشتریان و کاربران مورد نظر شما بیشتر آنلاین بوده اند.
راه حل: یک تقویم ارسال مطلب برای خود درست کنید. برای خود برنامه ریزی کنید و در ساعات مشخصی این پست ها را ارسال کنید. برای مثال ۴ الی ۵ آپدیت در شبانه روز برای گوگل پلاس، همین تعداد برای فیسبوک و یا ۱۰ تا ۱۲ آپدیت برای اینستاگرام.
همچنین سعی کنید از محتوای گوناگون برای آپدیت و بروزرسانی شبکه های اجتماعی خود استفاده کنید. استفاده کردن از متن بدون تصویر یا برعکس زیاد مناسب نیست. باید سعی کنید از تمامی حالات ارسال محتوا از جمله ویدئو، متن، اینفوگرافیک، عکس، صدا و … استفاده کنید.
تحلیل نکردن آمار و نتایج شبکه های اجتماعی
برای اینکه بتوانید بازار خود را روز به روز بهتر کنید، باید نتایج حاصله از هر بخش از تبلیغات خود را به طور کامل بررسی کنید. برای مثال نتایج حاصل از تبلیغات در شبکه های اجتماعی را بررسی کنید. مهم نیست که نتایج منفی بوده اند یا نتایج مثبت. مهم این است که با بررسی و تحلیل و آنالیز آنها استراتژی خود را برای بازاریابی شبکه های اجتماعی بهینه سازی کنید.
مسئله مهمی که وجود دارد این است که شما این نتایج را به طور کامل بررسی کنید. اینکه هر صفحه در شبکه های اجتماعی بر اساس مقدار زمانی که برایش صرف شده است، چه مقدار بازگشت هزینه برای شما داشته است و آیا در آینده باید همین روش را گسترش داد یا باید آن را تغییر داد؟ بررسی این موارد بسیار مهم هستند.
بخاطر داشته باشید که نباید تنها بر روی جمع کردن تعداد زیادی دنبال کننده (Follower) و یا پسندها (Likes) و یا نظرات کاربران (Comments) تمرکز کرد. ممکن است شما روز به روز در تعداد این معیارها، رشد چشمگیری داشته باشید اما نرخ تبدیل شدن این آمار به مشتریان بسیار پایین باشد. در این صورت باید حتماً به دنبال استراتژی جدیدی برای بازاریابی شبکه های اجتماعی خود باشید.
راه حل: هفته ای یکبار با تیم خود و همکارانتان نشستی داشته باشید و در رابطه با تحلیل بازار و میزان مشتریان خود از شبکه های اجتماعی تحلیل و بررسی انجام دهید. اگر آشنایی زیادی با تحلیل نتایج و نرخ تبدیل (Conversion Rate) ندارید می توانید با یک شرکت متخصص همکاری کنید تا آنها مدیریت صفحات، تحلیل و بررسی آمار ورودی و نرخ تبدیل این شبکه های اجتماعی را برای شما به عهده بگیرند.
آنالیز کردن نتایج و آمار بازدید از شبکه های اجتماعی می تواند تاثیر بسیار زیادی در روند رشد تجارت شما داشته باشد و در آینده میزان مشتریان شما را افزایش خواهد داد.
اضافه کردن URL در بخش توضیحات
هیچگاه آدرس (URL) را در بخش توضیحات مطلبی که در شبکه های اجتماعی ارسال میکنید قرار ندهید. این کار باعث میشود که کاربران بدون توجه به پستی که شما ارسال کرده اید و بدون دیدن محتوای آن به سادگی از روی مطلب شما بگذرند و مطلب بعدی را بخوانند.
راه حل: بجای آن میتوانید در توضیحات متنی مرتبط با عکس ارسالی خود بنویسید و یا لینکی کوتاه با استفاده از کوتاه کننده های لینک یا همان URL Shortener ها قرار دهید که هم به چشم زیبا بیاید و هم باعث اذیت شدن کاربر نشود.
استفاده از هشتگ های نامرتبط در شبکه های اجتماعی
باید تلاش کنید که حتماً برای تمامی مطالب ارسالی خود از هشتگ های درست و مناسب استفاده کنید زیرا هشتگ ها یکی از بهترین روش ها برای افزایش میزان بازدید مطالب شماست.
راه حل: سعی کنید با تحلیل و بررسی صفحات مشابه ببینید که آنها از کدام هشتگ ها بیشتر استفاده میکنند و شما نیز آن هشتگ ها را در استراتژی خود قرار دهید.
عدم استفاده از عکس در آپدیت های شبکه های اجتماعی
استفاده نکردن از عکس ها می تواند نتیجه منفی و بدی بر روی برندسازی و جذب مشتری شما از طریق شبکه های اجتماعی داشته باشد. نتایج و آمار نشان می دهد که استفاده از عکس ها در مطالب شبکه های اجتماعی نتیجه های بهتری را به دنبال داشته است. کاربران وقتی مطلبی را می خوانند دوست دارند که عکس های مرتبط و جذابی در رابطه با همان موضوع ببینند.
بنابراین، هنگامی که مطالبی را در شبکه های اجتماعی ارسال می کنید، سعی کنید عکسهای مرتبط و جذابی را به همراه آنها ارسال کنید که این امر باعث افزایش میزان علاقه کاربران به خواندن مطالب شما خواهد شد.
راه حل: هر بار که صفحات شبکه های اجتماعی خود را بروزرسانی میکنید سعی کنید عکسهایی مرتبط با مطلب ارسالی خود در آنها بگذارید. آلبوم های عکس درست کنید و آنها را به اشتراک بگذارید. از عکس های جذاب استفاده کنید و سعی کنید عکسهایی با حداکثر کیفیت ارسال کنید. همچنین، در صورت نیاز فراموش نکنید که به منبع عکس مربوطه هم لینک بدهید.
عدم بروزرسانی مداوم شبکه های اجتماعی
اکثر ما فکر می کنیم که داشتن یک عکس پروفایل با کیفیت و جذاب، یک عکس کاور خیلی خوب یا داشتن یک متن درباره ما (About us) می تواند تمامی مشکلات را حل کند. اما این تنها بخش کوچکی از کار است. بروزرسانی مداوم یکی از مهمترین عوامل موفقیت یک صفحه در بین تمامی رقبای خود در شبکه های اجتماعی است. داشتن توضیحات، درباره ما، عکس پروفایل یا عکس کاور به تنهایی چاره ساز نیست.
راه حل: باید سعی کنید که به طور مداوم مطالب جدیدی با خلاقیت و جذابیت بسیار زیاد ارسال کنید و این روند را روزانه ادامه دهید تا به نتایج قابل قبولی دست پیدا کنید. با در پیش گرفتن این روش می توانید پیشرفت خود را قطعی کنید. همچنین با بررسی و تحلیل و آنالیز مطالب ارسالی و میزان علاقمندی کاربران به مطالب، می توانید بفهمید که چه مطالبی کاربران شما را تحت تاثیر قرار داده است.
جمع بندی
با دوری کردن از این ۹ مورد ذکر شده و در پیش گرفتن روند صحیح ارسال مطالب و بروزرسانی شبکه های اجتماعی می توانید کسب و کار و تجارت خود را به نحو احسن به مخاطبان خود معرفی کنید و همچنین رشد روز افزون آن را تضمین ببخشید.
تنها کاری که باید بکنید این است که از این اشتباهات رایجی که بسیاری از مدیران آنها را تکرار میکنند دوری کنید. و یا اگر میخواهید از سردرد این همه مسائل در رابطه با مدیریت محتوا و استراتژی بازاریابی آنلاین دوری کنید کافیست با یک شرکت همکاری کنید تا مسئولیت مدیریت تمامی این مشکلات را بر عهده بگیرد و آن را برای شما به بهترین شکل ممکن انجام دهد.
چنانچه پس از خواندن مطلب فوق، سوالی برای شما پیش آمده کافیست از طریق بخش نظرات پایین همین صفحه، آن را با ما در میان بگذارید. کارشناسان لاین استور به سرعت به سوالات شما پاسخ خواهند داد.
ثبت نام در دوره های آموزشی شبکه های اجتماعی
منبع : وبلاگ نوین