نکات آداب استفاده از تلگرام

 

چند نکته از آداب استفاده از شبکه های اجتماعی را برای استفاده‌کنندگان از شبکه‌های اجتماعی مثل تلگرام، اینستاگرام، واتس‌آپ، تانگو و نظایر آن را در این مقاله یادآور می شویم:

  • مطلبی که شما ارسال می‌کنید، می‌تواند برای هر مخاطب، معنی خاصی با توجه به منبع معنی آن شخص داشته باشد.
  • یک تصویر، یک مطلب، یک شعر، یک آیکون گرافیکی و یا یک ویدئو برای هر فرد، به تناسب منبع معنی خاص آن فرد، تأثیرات مختلفی دارد.
  • هر مطلبی در شبکه اجتماعی ارسال می‌کنید، بدانید که آن مطلب معرف شخصیت شماست و قضاوت افراد درباره شما را تحت تأثیر قرار می‌دهد.

 

 

  • سعی کنید، شبکه‌های اجتماعی را به محلی برای ارتباط صحیح و انسانی مبتنی بر احترام متقابل تبدیل کنید.
  • ارسال مطالب جلف و سبک، شخصیت شما را نزد دیگران خدشه‌دار می‌کند.
  • وقتی مطلبی را آماده ارسال می‌کنید، فکر کنید و مطمئن شوید که مطلب مفیدی است و برای مخاطب و یا مخاطبان جالب توجه خواهد بود.
  • در گروه‌هایی که عضو هستید، تلاش کنید، احترام و ادب اجتماعی حاکم باشد.
  • اینکه شما و یکی دیگر از اعضای گروه در موردی اختلاف‌نظر داشته باشید عجیب نیست و اینکه شما در مورد این اختلاف‌نظر با او صحبت کنید هم دور از ذهن نیست، اما اجازه ندهید واکنش‌های حساب‌نشده و ناگهانی شما فضای گروه را تنش‌آلود کرده و دیگران را از عضو شدن در چنین گروهی پشیمان کند.دوستان خود را ترغیب کنید تا از این وسیله ارتباطی خوب، بسیارکارا و مؤثر، به شکل مناسب استفاده کنند.
  • اگر احساس می‌کنید در یک گروه حرفی برای گفتن ندارید اما می‌توانید از پیام‌هایی که ارسال می‌شود استفاده کنید، دلیلی ندارد آن را ترک کنید؛ کافی است به گزینه «setting» مراجعه کنید و صدای پیغام‌های گروه مورد نظر را غیرفعال کنید تا هر زمان که فرصت داشتید، خودخواسته سراغ پیام‌های دریافت‌شده بروید و آنها را مطالعه کنید
  • مراقب تک‌تک حرف‌های‌تان باشید ،پیامی‌که در گروه منتشر می‌کنید، بعد از رسیدن به تلفن همراه دیگر اعضای گروه بخار نمی‌شود و از بین نمی‌رود. یادتان نرود که تک‌تک حرف‌های شما می‌تواند عواقبی را به همراه داشته باشد.
  • حق دارید از گروه خارج شوید ،اگر فکر می‌کنید به مباحثی که در گروه طرح می‌شود علاقه‌مند نیستید، اعضای آن را نمی‌شناسید یا سنخیتی با آنها ندارید، شجاعانه گزینه خروج را انتخاب کنید و به خودتان این حق را بدهید که در معرض پیام‌های ناخواسته‌ای که ممکن است حتی از نظرتان آزار‌دهنده باشد قرار نگیرید.
  • بازار خرافه را داغ نکنید، شاید پیام‌های بی‌معنایی را دیگران با آب و تاب فراوان بنویسند و برای شما ارسال کنند، اما قبل از آنکه در احساسات‌تان غرق شوید، سراغ عقل‌تان بروید و تا از درست بودن آن پیام مطمئن نشده‌اید آن را به اشتراک نگذارید؛ این موضوع زمانی که پای پیام‌های عقیدتی و سیاسی که منافع گروه یا ملتی در آن دخیل است به میان می‌آید، پررنگ‌تر هم می‌شود. این روزها اینترنت به شما امکان جست‌وجوی چنین پیام‌هایی و مطمئن شدن از صحت‌شان را داده است پس اگر خبری در مورد وقوع یک زلزله در یکی از استان‌ها برای‌تان آمده، قبل از منتشر کردنش سری به خبرگزاری‌های معتبر بزنید و تا مطمئن نشده‌اید، آن را با دیگران به اشتراک نگذارید.
  • مراقب حریم خصوصی‌تان باشیدپیش از فرستادن عکس‌های‌تان در هر کدام از گروه‌ها، به این موضوع توجه کنید که تصاویر ارسالی شما در تلفن همراه اعضای گروه ذخیره می‌شود. آیا در چنین صورتی حاضرید عکس‌های‌تان را با آنها به اشتراک بگذارید؟ این شما هستید که با انتشار پیام‌های مناسب باید به حریم خصوصی‌تان احترام بگذارید و نمی‌توانید درصورتی‌که تصاویری که به اشتراک گذاشته‌اید در اختیار غریبه‌ها قرار گرفت، سهم خود را این اتفاق نادیده بگیرید.
  • اگر مطلبی را نامناسب یافتید، آن را به شکل مستقیم و صریح، به فرستنده پیام اعلام کنید، شاید قصد ارسال‌کننده چیز دیگری بوده باشد و خود نداند.
  •  از اسم واقعی خود در شبکه اجتماعی استفاده کنید.این کار باعث می‌شود تا در ارسال پیام، دقت بیشتری مبذول کنید. استفاده از اسامی غیرواقعی یا ننوشتن نام کامل، نشان‌دهنده اعتماد به نفس اندک است.
  • به قوانین گروه احترام بگذارید قبل از ایجاد یک گروه، قوانین حضور در آن را با اعضا به اشتراک بگذارید و اگر در یک گروه عضو می‌شوید هم قوانین فعالیت را از اعضای قدیمی بپرسید و سعی کنید به آنها وفادار بمانید؛ حتی اگر قانون گروه مورد نظر این است که شما به عنوان یک عضو تنها خواننده باشید و نظرات کارشناسی‌تان را در دل‌تان نگه‌دارید، تا زمانی که در آن گروه عضو هستید، چاره‌ای جز رعایت قوانین آن ندارید.
  • گروه‌ها در شبکه‌ای مثل تلگرام، به دلایل خاصی تشکیل می‌شود؛ مثلاً همکلاسی‌های دوران دانشگاه، همکاران یک سازمان، ساکنین یک مجتمع مسکونی، اعضای یک گروه فرهنگی یا علمی، هواداران یک شخص و یا یک حزب و نظایر آن، برای ارتباط با همدیگر گروه تشکیل می‌دهند.
  • همیشه قبل از ارسال عکس، ویدیو یا نوشته، به تناسب آن مطلب با اهداف گروه فکر کنید. مطالب ارسالی باید با اهداف گروه هماهنگ باشد.
  • سعی کنید به جای ارسال مجدد مطالب دیگران، خودتان مطلبی تولید کنید و بنویسید.مثلاً کتابی اگر خوانده‌اید و نکته‌ای از آن برایتان جالب بوده، آن را برای دوستانتان بنوسید.
  • اگر امروز مطلبی شنیده‌اید و راجع به آن نظری دارید، دیدگاه خودتان را بنویسید. خاطراتتان را بیان کنید.
  • یادتان باشد یک نوشته از خودتان به اندازه ده‌ها بار کپی‌کردن مطالب دیگران ارزش دارد.
  • ساده، روان و درست بنویسید. غلط املایی و انشایی در متن ارسالی، تصویر شما نزد مخاطب را بی‌مقدار و حقیر جلوه می‌دهد.
  •  اگر با کسی صمیمی هستید، به خود اجازه ندهید، در فضای عمومی گروه با او شوخی کنید.
  •  گمان نکنید قرار است شما در این گروه‌ها، دیگران را نصیحت و ارشاد کنید؛ دیگران هم به اندازه شما صلاحیت دارند.
  • از گفت‌وگوهای شخصی دونفره در گروه‌ها بپرهیزید؛ تمام اپلیکیشن‌های ارتباطی، امکان چت‌های دو نفره را مهیا کرده‌اند.
  • به اهداف گروهی که در آن عضو هستید، پای‌بند باشید و در بحث‌ها شرکت کنید. اگر گروهی برایتان جذابیتی ندارد، با ترک گروه، جا را برای دیگران باز کنید.
  • گاهی مطلبی دریافت می‌کنید که از شما تقاضا دارد، آن را برای دوستانتان ارسال کنید؛ این کار را نکنید، مگر اینکه مطمئن باشید، آن مطلب صحیح و مفید است.
  • وقت‌شناس باشید اجازه ندهید بی‌خوابی شما دیگران را هم بی‌خواب کند. مطمئن باشید شنیدن صدای پیام‌های وایبر و تلگرام در ساعت دو شب برای کسانی که عادت دارند ساعت ۱۱ بخوابند آزار‌دهنده است پس حتی در یک گروه خانوادگی یا دوستانه که با اعضایش احساس صمیمیت می‌کنید هم مثل خروس بی‌محل، بدون نگاه کردن به ساعت پیام نفرستید.
  • همه اعضای گروه مثل شما در گروه‌های متعددی عضو هستند و قرار است پیام‌هایی جز آنچه در گروه شما به اشتراک گذاشته می‌شود را بخوانند. اگر این پیش‌فرض را مورد توجه قرار دهید، خودتان می‌فهمید باید میزان پیام‌هایی که به اشتراک می‌گذارید را کنترل کنید. شاید شما در مانیتور کردن اخبار روز توانمند باشید یا به‌خاطر تعداد زیاد گروه‌هایی که در آنها عضو هستید، اطلاعات مختلفی در مورد موضوعات متفاوت داشته باشید، اما برای احترام گذاشتن به وقت دیگران، نباید همه آنها را در زمان کوتاهی به خورد مخاطبان‌تان بدهید و گاهی کافی است تماشاگر پیغام‌های دیگر اعضای گروه باشید.
  • گاهی رقبای تجاری، برای از میدان به در کردن رقیب خود، مطلب دروغی راجع به یک محصول منتشر می‌کنند که فلان دارو یا شامپو یا هر محصول دیگری به خاطر فلان موضوع، قابل مصرف نیست. وقتی شما این مطلب را برای دیگران ارسال می‌کنید، در واقع آلت دست آن فرد واقع می‌شوید. همیشه قبل از ارسال هر مطلب، درباره آن فکر و جستجو کنید.
  • گاهی احساس می‌کنید نوشتن مطلب برایتان سخت است. در این حالت از اپلیکیشن ضبط موبایل خود استفاده کنید.
  • مطالب خود را شفاهی بیان کنید، ضبط نمایید، سپس پیاده کنید.
  • تمرین مستمر این کار، شما را به نویسنده‌ای متبحر تبدیل می‌کند.
  • یک لطیفه بامزه می‌تواند لبخند را به لب خیلی از افراد بیاورد، اما این اصل نباید بهانه‌ای برای به اشتراک گذاشتن لطیفه در همه گروه‌هایی که عضوشان هستید شود. اگر در گروهی علمی که بچه‌های قدیمی دانشکده‌تان شما را در آن عضو کرده‌اند حضور دارید، بهتر است به انتشار همان محتوای رسمی کفایت کنید و جوک‌های‌تان را به گروه‌های صمیمی‌تر یا خانوادگی ببرید. خنده خوب است؛ اما اگر بی‌جا باشد می‌تواند برخورنده و آزار‌دهنده به‌نظر برسد.
  • اگر قصد دارید یک گروه تشکیل دهید، همه کسانی که برای‌تان عزیز هستند را در آن گروه عضو نکنید. قرار نیست همه کسانی که دوست‌شان دارید، در همه گروه‌هایی که عضو هستید حضور داشته ‌باشند. همکارتان که نه بچه دارد و نه علاقه‌ای به صاحب فرزند شدن، چه دلیلی دارد در گروه فرزندپروری که شما عضوش هستید حاضر باشد؟ چرا باید همسرتان در گروه فامیلی که ممکن است حرف‌های کهنه و مگویی در آن گفته شود حضور داشته باشد؟

کوتاه سخن اینکه، شبکه‌های اجتماعی، فرصت بسیار خوبی برای بهتر زیستن و انسانی‌تر عمل‌کردن است. قدر این فرصت را بدانیم.

پشتیبانی : 05132727070

    لطفا برای مشاوره رایگان در خصوص ارائه خدمات؛ فرم زیر را پر کنید:

    4 دیدگاه ها

    1. سپاس از مطلب مفیدتون،همینطوره،هرشبکه اجتماعی قوانین خاص خودشو داره و بهتره که رعایت بشه.

      • دقیقا به همین صورته
        ممنون از دقتی که به مطالب داشتید
        امیدوارم که از پکیج های ما به خوبی استفاده کرده باشید

    2. خیلی جالبه عالیه گروه تبلیغات طبرسی و خوبیش هم این هست که تبلیغات رایگان هست

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    شانستو برای دریافت تخفیف ویژه امتحان کن! (ویژه نمایندگی)