در مقالات قبلی به توضیح بازاریابی اپلیکیشن و دلایل استفاده از آن پرداختیم . در این مقاله به نکات بازاریابی اپلیکیشن میپردازیم.
بازاریابی اپلیکیشن: جذب، مشارکت، شخصیسازی، و حفظ کاربران
جذب
اولین گام برای موفقیت در بازاریابی اپلیکیشن، به دست آوردن کاربران است. فرآیند جذب شامل تعداد کاربرانی است که اپلیکیشن شما را از یک مکان خاص، جستجوی ارگانیک، دهان به دهان، کمپینهای پولی یا اپلیکیشنهایی که به اپلیکیشن شما ارجاع دادهاند، دانلود و نصب کردهاند.
بیشتر برندها عمدتا بر روی تبلیغات پولی همانند کانالهای فیسبوک یا شبکههای تبلیغاتی سرمایهگذاری میکنند.
اجرای این نوع کمپینها نیازمند مشخص کردن کانالهای تبلیغاتی مناسب کسبوکار شما، هدفگذاری مناسب بر روی کاربران بالقوه، و تحلیل ارزشهای این کاربران در طول زمان است. این موردی است که برای تهیه یک برنامه سودمند باید نظارت دقیقی بر آنالیتیکس اپلیکیشن خود داشته باشید.
تمامی موارد ذکر شده بازگشت سرمایه شما را در بر میگیرد، این تفکر اشتباهی است که فقط تعداد دانلودها را در راهاندازی هر کمپین در نظر بگیرید. شما باید ارزشهای بلندمدت به دست آمده از کاربران را در برابر کاربران ارگانیک مورد تجزیه و تحلیل قرار داده، و مخاطبان را جهت تست A/B بخشبندی کنید یا از طریق ایجا کمپینهایی با پیامهای متفاوت نرخ تبدیل را بهبود بخشید.
به عنوان مثال، شما میتوانید از بخش اطلاعات رفتاری کاربران در آنالیتیکس مشخص کنید که آیا کاربران به دست آمده از کمپینهای پولی، اینفلوئنسر یا طرفداران پر قدرتی شدهاند یا نه، و کانالهای ارزشمند را مشخص کنید. اگر تحلیل رفتار کاربران نشان دهد که برخی از کاربران کمتر از اپلیکیشن شما استفاده میکنند، به وضوح میتوانید مشخص کنید کدام گروهها و کمپینها نیاز به اصلاح دارند، و کانالهای مختلف پولی، تبلیغات مختلف، و تکنیکهای هدفگذاری متفاوت را مورد تست قرار دهید.
توجه کنید که، به سادگی میتوانید برمبنای دادههای اولیه، کمپینهای اشتباهی را راهاندازی کنید. اگر ذهنیتتان، به خصوص به دست آوردن تعداد کاربران ایدهالتان باشد، ممکن است کانالی را انتخاب کنید که هیچ کدام از اهداف اولیه شما را به ثمر نرساند. در نظر داشته باشید، معیارهای اولیه، ارزش عمر یک کاربر را به شما نشان نمیدهد.
ارزش عمر کاربر بخش حیاتی اندازهگیری بازگشت سرمایه است، از آنجایی که به شما امکان میدهد سودمندی یک کاربر را در طول عمرش بسنجید که چقدر برای شما ارزشمند بوده است، و براساس معیارهای غلطی همانند تعداد دانلودها مشخص نیست.
از اطلاعات به دست آمده از بخشبندیها، حفظ مشتری یا به عبارتی “مدت زمانی که مشتریان بعد از انجام فعالیت مورد نظر شما در داخل اپلیکیشن، از اپلیکیشن استفاده میکنند و برای استفاده مجدد به اپلیکیشن باز میگردند”، و و معیارهای دیگری که مشخص میکند کدام کانال پولی بیشترین بازگشت سرمایه را برای شما داشته است استفاده کنید، و تلاشهای جذب کاربر را بر روی محدودهای متمرکز کنید که بالاترین بازگشت سرمایه را در آن مشاهده کردهاید. همانند برنامه بازاریابی وب، باید تصمیم بگیرید تلاشهایتان را روی کدام بخش متمرکز کنید و بودجه بیشتری را اختصاص دهید، و این عامل نیازمند تست و ارزیابی گوناگون است.
نکات بازاریابی اپلیکیشن برای کسب و کارهای کوچک
حضور فعال داشته باشید!
برای فروش و بازاریابی فقط پشت وبسایت خود پنهان نشوید. فراموش نکنید که اعتماد کردن و نزدیک شدن به یک کسب و کار به عنوان یک غریبه و تازه کار بسیار دشوار است. برای ایجاد حس صمیمیت و اعتماد در نشستها و جلسات شرکت کنید تا چهرهای آشنا باشید تا راحتتر به شما اعتماد کنند. پستهایی از فعالیتهای خود تهیه کنید و در پروفایلهای شبکههای اجتماعی خود به اشتراک بگذارید تا شناخت گستردهتری از شما به وجود بیاید.
تحقیق من باب مشتریان بالقوه را فراموش نکنید!
زمانی که شما به صورت تلفنی بازاریابی میکنید، مخاطبان شما حتما بعد از مکالمه به وب سایتتان سر میزند تا اطلاعاتی که شما ارائه کرده اید را مورد بررسی قرار دهند و بیشتر با کسب و کار شما آشنا شوند. سعی کنید در استراتژی بازاریابی خود استراتژی بازاریابی برای گوشی های همراه هم در نظر بگیرید زیرا سریعترین راه برای برقراری ارتباط با مشتریان بالقوه است و شما از این طریق بیشترین فرصت فروش را خواهید داشت.
نیازی نیست با همه مشتریان وارد گفتگو شوید!
بهترین کاری که میتوانید انجام دهید توجه به نیازهای مشتریان میباشد. به کمک گوشیهای هوشمند نیازهای مشتریان خود را با دقت و جزییات بیشتری درمیابید. تصور کنید که بدون گوشی های هوشمند چه میشد؟ شما با تک به تک مشتریان خود وارد گفتگو میشوید و اطلاعاتی که کسب میکنید را طبقه بندی کرده و به کار میگیرید. میتوان گفت این روند غیر ممکن و بسیار زمانبر است.
خود را جای مشتریانتان بگذارید!
فقط به فکر فروش نباشید. خودتان را جای مشتریانتان بگذارید. نگرانی آنها چیست؟ از چه جهات یک اپلیکیشن میتواند به آنها کمک کند؟ چگونه میتوان مشکلی از آنها را حل کرد و یا زندگیشان را راحتتر ساخت؟ مشتریان شما انسانهایی شبیه شما هستند این نکته را در هر مرحله از ساخت و فروش اپلیکیشن خود فراموش نکنید.
ناامید نشوید!
فروش کاری دشوار و زمانبر است. ناامید نشوید و به تلاشتان ادامه دهید، اتفاقات خوب منتظر شماست. انگیزه و روحیه خود را حفظ کنید تا روزهایی که منتظرشان هستید فرابرسند.
زمان مناسبی را انتخاب کرده اید؟
زمانی که برای بازاریابی با افراد تماس میگیرید مطمئن شوید که زمان مناسبی را انتخاب کردهاید. به افراد نشان دهید که درک میکنید سرشان بسیار شلوغ است و زمان آنها برایشان ارزشمند است. با القاء این حسها افراد با اشتیاق بیشتری به سخنان شما گوش میدهند.
کسب و کارشان را راحتتر کنید!
بهترین شیوه نزدیک شدن به کسب و کارهای کوچک این است که به آنها اطمینان ببخشید مشکلی را از سر راهشان برمیدارید و یا هزینههای آنها را کاهش میدهید و در زمان آنها صرفه جویی میکنید. همیشه روی این نکته تمرکز کنید که چگونه میتوانید مفید واقع شوید.
سادگی پادشاهی میکند!
هنگام طراحی محصولات و یا خدمات نیازی نیست به ویژگیهای پیچیده و اضافی فکر کنید اصل اساس این خدمات و یا محصولات این است که کارآمد و مفید باشند. سادگی همه چیز را بسیار راحتتر میسازد.
در انتخاب مشتری خود وسواس داشته باشید!
مشتریان شما نشان دهنده اعتبار شما هستند و به بیانی دیگر همکاری با کسب و کارهای معتبر و خوشنام اعتبار بالایی به کسب و کار شما میبخشد.
امتیازاتی به پاس وفاداری!
صاحبان کسب و کارها باید بدانند که جذب مشتریان جدید هزینهای پنج برابر جذب مجدد مشتریان اسبق به دنبال دارد. پس در حالی که اپلیکیشن و کسب و کار شما گسترده تر میشود جذب مجدد مشتریان خود را آغاز کنید و امتیازاتی برای وفاداریشان درنظر بگیرید.
برای تکمیل این لیست میتوان هزاران مورد دیگر هم اضافه کرد. در این نوشته تلاش شده تا نکات کوچکی که دارای اهمیت هستند و گاهی از چشم میافتند را ذکر کنیم تا سهم کوچکی در این مسیر داشته باشیم. سپاس از همراهی شما.