ازاریابی شبکهای یک مدل کسبوکار با ۵۰ سال قدمت است. تصورات نادرست بسیاری در مورد این نوع از بازاریابی وجود دارد که در بهترین حالت آن را یک کسبوکار بیاهمیت و در بدترین حالت، عدهای از فروشندگان حریص تعریف میکنند.
اما اگر این نگرشها و تصورات غلط قدیمی را کنار بگذاریم، بازاریابی شبکهای یک روش مناسب برای شروع یک کسبوکار پارهوقت است و اولین قدم برای موفقیت در این راه، تشخیص حقیقت آن از تصورات نادرستی است که درمورد آن وجود دارد. در ادامهی این مقاله چند مورد از تصورات اشتباهی که در مورد این بازاریابی رایج شده است و دلایل نادرستی آنها بیان میشود.
تصور نادرست ۱: بازاریابی شبکهای یک طرح هرمی غیرقانونی است.
حقیقت: بازاریابی شبکهای کاملا متفاوت از شرکتهای هرمی است. شرکتهای هرمی به این صورت کار میکنند که افراد با پرداخت مقداری پول عضو شرکتی میشوند تا در آینده با به عضویت در آوردن چند نفر دیگر و رشد زیرمجموعه مشتریان به چند برابر حق عضویت دست پیدا کنند. آنها محصولی را نمیفروشند، پولهای افراد را جمع میکنند و البته با آن کاری انجام نمیدهند، اما بازاریابی شبکهای به تولید کمک میکند و باعث پیشرفت اقتصادی جامعه میشود.
تصور نادرست ۲: تنها شخصی که در راس قرار دارد، پول بهدست خواهد آورد.
حقیقت: در شرکتهای بازاریابی شبکهای خوب، درآمد وابسته به تلاش است و هیچ ارتباطی با موقعیت ندارد. اعضا بدون در نظرگرفتن موقعیتشان هر اندازه که تلاش کنند درآمد بهدست خواهند آورد.
تصور نادرست ۳: در نهایت اشباع صورت میگیرد.
حقیقت: اشباع به مرحلهای گفته میشود که بازاریابی شبکهای کل جامعه را فرا بگیرد و بازاریابان دیگر نتوانند مشتری پیدا کنند و این روند را ادامه دهند. اگر چنین اتفاقی بیفتد بسیاری از فعالان که در سطح پائین قرار دارند ضرر خواهند کرد. اما در حقیقت اشباع در بازاریابی شبکهای غیرممکن است زیرا تعداد انسانها نامتناهی است و هر روز افراد جدیدی متولد میشوند در نتیجه بازاریابان خواهند توانست افراد جدیدی را به مجموعه اضافه کنند. Tim Sales بازاریاب شبکهای در zig ziglar استدلال جالبی ارائه کرده است. او میگوید: ” آیا شما میدانید چه تعداد از افراد یخچال ندارند؟ نه؟ آیا این بدین معنی است که جنرال الکتریک فروش یخچال را متوقف کند؟”.
تصور نادرست ۴: بازاریابی شبکهای مفید نیست.
حقیقت: در سال ۲۰۱۳ این صنعت حدود ۳۱۶۳۰۰۰۰۰۰۰ دلار در ایالت متحده فروش داشته است. این تعداد در سراسر جهان به ۱۰۰ میلیارد دلار افزایش یافت. این اعداد به وضوح عملکرد بازاریابی شبکهای را نشان میدهند. موفقیت یا شکست بسیاری از بازاریابیهای شبکهای به تلاش بازاریابان آن کسبوکارها بستگی دارد. بسیاری از وبلاگنویسان کارشان را به خوبی انجام نمیدهند اما مطمئنا شما نمیگویید وبلاگنویسی مفید نیست.
تصور نادرست ۵: هدف بازاریابی شبکهای سوءاستفاده از مردم است.
حقیقت: هدف این صنعت کمک کردن به یکدیگر است. موفقیت در بازاریابی شبکهای از کمک به دیگران در رسیدن به اهدافشان به دست میآید. فردی که نمیتواند برای خود زیرمجموعه جذب کند باز هم درآمد بهدست خواهد آورد اما درآمد سرمایهگذاری روی زیرمجموعه خودشان را نخواهند داشت. برخی از بازاریابان شبکهای، جذب زیاد افراد را عامل موفقیت میدانند درحالیکه کسانی در این صنعت موفق خواهند بود که در تلاش واقعی برای کمک به یکدیگر باشند.
تصور نادرست ۶: هیچکس در بازاریابی شبکهای واقعا ثروتمند نمیشود.
حقیقت: اگر میزان موفقیت با پولدار بودن اندازهگیری میشود، پس اکثریت کارکنان مشاغل سنتی متحمل شکستهای بزرگی هستند. موفقیت در بازاریابی شبکهای باید به وسیلهی تعداد مردمی که به اهدافشان رسیدهاند اندازهگیری شوند. بسیاری از افراد موفقیت را زمانی بهدست میآورند که به اندازهی کافی در خانه میمانند و یا بدهیهایشان را پرداخت میکنند.
تصور نادرست ۷: بازاریابان شبکهای یک فرقه هستند.
بسیاری از بازاریابان شبکهای نسبت به کارشان متعصب هستند اما اغلب تعصب در همه جا وجود دارد. شرکتهای بازاریابی شبکهای نیازی به تعصب ندارند و در واقع آنها بسیار سخت تلاش میکنند تا کارشان را توسعه دهند و آمار و ارقام را حفظ کنند.
بازاریابی شبکه ای به افراد این امکان را می دهد که محل و ساعت کار خود را انتخاب کرده و به آزادی مالی دست پیدا کنند. اجازه ندهید این تصورات نادرست و باورهای غلط توجه شما را از کسبوکار بازاریابی شبکهای دور کند. شما اگر درک خوبی از این صنعت داشته باشید موفقیتهای بسیاری در این زمینه کسب خواهید کرد.