بازاریابی دیجیتال، بازاریابی شبکههای اجتماعی، سئو و اصطلاحاتی از این دست که این روزها زیاد میشنویم احتمالا برای بسیاری از افراد این سوال را ایجاد میکند که بازاریابی دیجیتال چیست؟ ارسال پیامک انبوه و مزاحم و صفحههای شلوغ و پر از تبلیغ شاید اولین تصور اکثر افراد از بازاریابی دیجیتال باشد. اما واقعا بازاریابی دیجیتال چیست و چه ابزارها و کاربردهایی دارد؟ با گسترده شدن استفاده مردم از اینترنت، موبایل و ابزارهای دیجیتال هر مدیر با درایتی به این فکر میکند که توسعه اینترنت و موبایل چه اثری بر کسبوکارش میگذارد و چگونه میتواند از این فرصت بیشترین استفاده را برای رونق بخشیدن به کارش استفاده کند؟ احتمالا اولین راهحلی که پیشروی چنین مدیرانی گذاشته میشود، بازاریابی دیجیتال است. اما بازاریابی دیجیتال واقعا به چه معناست، چه انتظاری باید از بازاریابی دیجیتال داشت و اینکه بازاریابی دیجیتال چه چیزهایی نیست؟
برای اینکه بتوان مفهوم بازاریابی دیجیتال یا Digital Marketing را به خوبی درک کرد ابتدا باید تعریف دقیق بازاریابی یا همان Marketing را مرور کنیم.
نکات حیاتی بازاریابی در شبکههای اجتماعیبازاریابی چیست؟
بازاریابی تلفیقی از هنر و دانش است که هدف آن تشخیص نیاز، خلق ارزش و تحویل مناسب آن به مشتریان هدف برای افزایش سودآوری کسبوکار است و در این راه از روشهای مختلفی استفاده میکند:
-
تحقیقات بازاریابی به منظور شناخت بهتر بازار، رقبا و مشتریان
-
توسعه و طراحی محصول/سرویس: خلق ارزش منطبق با نیازهای مشتری و بازار
-
برندسازی
-
فعالیت های ترفیعی برای افزایش آگاهی مشتری از محصول و ترغیب وی به خرید
-
ایجاد و توسعه کانال های فروش و توزیع
بازاریابی دیجیتال چیست؟
بازاریابی دیجیتال استفاده از همه ابزارها و ظرفیتهای دیجیتالی از جمله موتورهای جستجو، شبکههای اجتماعی، محتوای دیجیتال، تبلیغات دیجیتال، وبسایت، موبایل و … برای پیشبرد اهداف بازاریابی کسبوکار و افزایش سودآوری شرکت است و در مقایسه با روشهای سنتی مزیتهای زیادی دارد. علاوه بر هزینه کمتر، هدفمندی بیشتری در انتخاب مخاطب، اثربخشی بیشتر و ارتباط دوطرفه با مشتری دیگر مزیت های این شیوه از بازاریابی است. به این معنا که مشتری به سرعت و راحتی میتواند واکنش نشان داده و ارتباط ایجاد کند.
-
هزینه کمتر
-
قابلیت هدفگذاری دقیقتر مخاطب
-
نرخ بازگشت سرمایهگذاری بالاتر
-
ارتباط دوسویه با مخاطب
ابزارهای بازاریابی دیجیتال کدامند؟
ابزارها و کانالهای مختلفی برای اجرای فعالیتهای بازاریابی دیجیتال وجود دارد و هر روز با توسعه فضای دیجیتال ابزارهای جدیدتری نیز در اختیار بازاریابان دیجیتال قرار میگیرد که از جمله آنها میتوان به موارد زیر اشاره کرد.
بازاریابی موتورهای جستجو – SEM: از آنجا که کاربران از موتورهای جستجو مثل گوگل بیشترین استفاده را برای یافتن اطلاعات مورد نیاز خود دارند، قرار گرفتن در بالاترین جایگاه در نتایج جستجو فرصت ارزشمندی برای هدایت کاربر به سمت وبسایت شرکت و تبدیل آنها به مشتری است. هدف از بازاریابی موتورهای جستجو یا Search Engine Marketing استفاده از کانال موتورهای جستجو برای دست یافتن به کاربران بیشتر و تبدیل آنها به مشتریان سودآور برای شرکت است.
بازاریابی شبکههای اجتماعی: شبکههای اجتماعی محل کمنظیری از اجتماع مخاطبان و مشتریان بالقوه برای برندهای مختلف است که میتوان از این فرصت برای رصد نیازها و گفتگوی کاربران در مورد برند و محصولات و ایجاد ارتباط و تعامل با آنها استفاده کرد. از بازاریابی شبکههای اجتماعی عموما اهداف زیر دنبال میشود:
-
رصد نظرات و گفتگوی کاربران در مورد برند و محصولات شرکت و رقبا
-
افزایش آگاهی کاربران به عنوان مشتریان هدف در مورد برند و محصولات
-
درگیر کردن مشتریان با برند و ایجاد وفاداری برای افزایش خریدهای بعدی
بازاریابی محتوایی: بازاریابی محتوا به معنی تولید و انتشار منظم و مداوم محتوای با ارزش و مرتبط است که با هدف تغییر و جهتدهی به رفتار و تفکر مشتری در مورد محصول یا سرویس مورد نیازش انجام میشود. در بازاریابی محتوایی با در اختیار قراردادن اطلاعات مورد نیاز مشتری، علاوه بر جهت دادن به نیاز و رفتار مشتری تلاش میشود اعتماد و اطمینان وی نیز در مورد محصول جلب شود.
بازاریابی بهوسیله رسانههای دیجیتال: از رسانههای دیجیتال به عنوان کانالی برای انتقال پیام به مشتری استفاده میشود. این پیام میتواند در قالب تبلیغ مستقیم به صورت وببنر و یا به روش غیرمستقیم و در قالب گزارش تبلیغی یا ریپورتاژ آگهی ارسال شود. بازاریابی از طریق رسانههای دیجیتال در مقایسه با رسانههای آفلاین مثل تلویزیون، بیلبورد، روزنامه، مجله و … کم هزینهتر و با قابلیت هدفگیری دقیقتر است.
کانال فروش آنلاین: استفاده از فضای دیجیتال برای ایجاد سهولت و راحتی در انتخاب و خرید به معنی ایجاد یک کانال جدید برای فروش است. فروش آنلاین کانال جدید و روبهرشدی است که برای بسیاری از محصولات میتواند فرصتی برای پیش افتادن از رقبا باشد.
با linestore همراه باشید
خیلی عالی راجع به بازاریابی های دیجیتالی توضیح داده شده
ممنونم که مقاله های لاین استور رو می خونید و از آن استفاده می کنید