آیا میدانید که ۱.۱۷ میلیارد نفر در سراسر دنیا از گوگل برای پیدا کردن اطلاعات خود استفاده میکنند؟ با این وجود گوگل بیشتر از یک موتور جستوجوی ساده، یک ابزار بازاریابی قدرتمند است.
گوگل ابزارهای بسیاری را در اختیار کاربران قرار داده تا با استفاده از آن برند خود را ارتقاء دهند. ممکن است نام برخی از این سرویسها را هر روز بشنوید اما با برخی دیگر آشنایی نداشته باشید.
در این مطلب ۱۵ ابزار بازاریابی گوگل معرفی شدهاند که میتوانید برای بهبود سایت خود از آنها استفاده کنید. نقطهی مشترک میان همهی ابزارها این است که به موجب آنها میتوانید تفاوت چشمگیری را در نحوهی مشاهده وب سایت خود ایجاد کنید.
۱۵ ابزار مفید گوگل برای بازاریابان
۱) گوگل مای بیزینس – Google My Business
اگر به دنبال سرویس های رایگان گوگل هستید، آدرس را درست آمده اید. گوگل مای بیزینس نام سرویسی است که گوگل برای کسبوکارها در نظر گرفته است. در واقع با ایجاد یک صفحهی مای بیزینس با مشتریانتان ارتباط بیشتری خواهید داشت.
اول از همه باید نام سایت خود را در Google My Business وارد کنید تا کسب و کار شما توسط گوگل شناسایی شده و در نتایج جستجوی محلی دیده شود. برای مثال تمام نقاط قرمزی که در تصویر زیر میبینید در نتیجهی جستوجو برای رستوران های مکزیکی نشان داده شده است. برای استفاده از سرویس مای بیزنس باید یک حساب کاربری گوگل پلاس برای کسب و کار خود باز کنید.
جالب است بدانید که هیچ کدام از این کسب و کارها برای دیده شدن خود پولی به گوگل پرداخت نکردهاند.
۲) گوگل پلاس – Google Plus
با از بین رفتن سیستم نویسندگی گوگل، اهمیت ایجاد صفحهی گوگل پلاس برای کسب و کارها دوچندان شده است. در واقع این سایت ها هستند که به جای نویسندگان باید در گوگل شناخته شوند. روزانه صدها سایت در سراسر وب ایجاد میشوند. ساخت یک حساب کاربری در گوگل پلاس برای کسب و کار تاثیر مثبتی در رتبهبندی سایت آن خواهد داشت.
اگر فعالیتی در گوگل پلاس ندارید، یک حساب کاربری در گوگل پلاس باز کرده و کسب و کار خود را در آن معرفی کنید. صفحهی گوگل پلاس باعث میشود تا نام سایت شما در نتایج جستوجوهای محلی و سازمانی دیده شود. به همین علت است که گوگل پلاس ابزار مهمی برای کسب و کارهای محلی به شمار میآید. با تقویت صفحهی گوگل پلاس خود میتوانید گوگل را توجیه کنید تا سایت شما را بیشتر به کاربران نشان دهد.
علاوه بر این اگر مخاطبان شما در گوگل پلاس باشند، ممکن است مطالب منتشر شده در صفحات شما را به اشتراک بگذارند. گوگل از شبکهی اجتماعی خود به عنوان فاکتوری برای رتبه بندی سایت نیز استفاده میکند. بنابراین به اشتراک گذاری مطالب شما در گوگل پلاس میتواند رتبهی سایت را بهبود ببخشد.
از صفر تا ۱۰۰ گوگل پلاس برای تجارت الکترونیکی
۴) گوگل ادوردز – Google Adwords
یکی از راههای ارتقای رتبهی سایت، استفاده از تبلیغات کلیکی گوگل ادوردز است. تبلیغاتی که با این ابزار ایجاد میشود، کلمات کلیدی مهم برای سایت شما را هدف قرار خواهد داد. در اینصورت با جست وجوی یک کلمه کلیدی خاص نام سایت شما در سمت راست نتایج جستوجو دیده خواهد شد.
برای استفاده از گوگل ادوردز باید هزینه بپردازید اما این هزینه در ازای هر کلیک کاربر روی سایت شما پرداخته میشود. با این راه میتوان کلیدواژه هایی که کاربران را به سمت سایت شما هدایت میکند، پیدا کرد.
۵) مدیریت کلیدواژه های تبلیغاتی گوگل ادوردز
اگر می خواهید از طریق گوگل ادوردز سئوی خود را ارتقاء دهید باید در مورد کلید واژه ها تحقیق کنید. تحقیق در مورد کلید واژه ها کار شما را آسان تر میکند. با این روش میتوانید کلید واژه هایی را که بیشتر برایتان مفید است، پیدا کنید. ابزار مدیریت کلیدواژه های تبلیغاتی گوگل ادوردز برای تنظیم کمپین تبلیغاتی گوگل ادوردز به کار میرود. در عین حال این ابزار به کاربر کمک می کند تا کلید واژه های جدیدی را که شاید منجر به بازدید کاربران از سایت شود را پیدا کند.
۶) گوگل ترندز – Google Trends
این ابزار به کاربران کمک میکند تا به صورت هوشمندانه تری کلید واژههای مناسب برای مطالب خود را برگزینند. با این ابزار میتوانید میزان محبوبیت یک کلید واژه در مقابل سایر کلید واژه ها را بفهمید و یا کلمات کلیدی جدیدی را که مرتبط با آن هستند، پیدا کنید.
۷) گوگل داکس – Google Docs، گوگل شیتس – Google Sheets، گوگل اسلایدز – Google Slides ، گوگل فرمز – Google Forms
برای همکاری با سایر اعضای تیم بازاریابی خود به جای استفاده از نرمافزارهای مختلف، می توانید از ابزارهای آنلاین گوگل استفاده کنید.
- گوگل داکس برای اسناد گوگل
- گوگل شیتس برای صفحات اکسل
- گوگل اسلایدز برای پاورپوینت
- گوگل فرمز برای راحتی جمع آوری و بررسی پاسخها
با استفاده از این ۴ ابزار میتوانید داده های بازاریابی را با افراد تیم خود به اشتراک گذارده تا همه بتوانند روی آن کار کنند.
۸) گوگل درایو – Google Drive
گوگل درایو سرویس ذخیره سازی آنلاین گوگل است که ۱۵ گیگابایت فضای مجانی آنلاین را در اختیار کاربران قرار میدهد. فایلهای خود را با هر فرمتی میتوانید روی گوگل درایو آپلود کنید و برای افراد سطح دسترسی تعریف نمایید.
۹) گوگل آلرت – Google Alerts
گوگل آلرت یکی از مفیدترین و ناشناخته ترین سرویسهای گوگل است. با این سرویس میتوانید برای یک یا چندین کلیدواژه یک اعلام هشدار بگذارید تا هر موقع مطلبی با این محتوا در فضای وب منتشر شد، گوگل آن را برای شما ایمیل کند.
با این سرویس دیگر نیازی نیست تا در اینترنت جستوجو کنید. کافی است تا یک آلرت را تنظیم نمایید تا از مطلبی که در این حوزه منتشر میشود، آگاه شوید.
۱۰) گوگل نیوز – Google News
نیوز جکینگ (Newsjacking) به معنای موج سواری خبری روی امواج خبر است. به این معنی که از موجهای خبری منتشر شده در رسانهها به نفع اهداف سازمان خود استفاده کنیم. برای اینکه بتوانید این تکنیک را برای سایت خود استفاده کنید، نیازمند ابزار گوگل نیوز هستید تا اخبار مربوط به صنعت خود را دریافت کنید.
آموزش حذف اکانت گوگل (جیمیل و گوگل پلاس)
۱۱) گوگل ویس – Google Voice
گوگل ویس یکی از ابزارهای ارتباطی گوگل است که در صفحهی جیمیل قرار داده شده است. در این سرویس مشتریان گوگل با خرید اعتبار میتوانند تماس تلفنی خود را برقرار کنند. درحال حاضر می توان گوگل ویس را فقط در آمریکا استفاده کرد.
۱۲) تقویم گوگل – Google Calendar
هر بازاریابی باید قدرت برنامه ریزی و ساماندهی داشته باشد. تقویم گوگل یکی از ابزارهایی است که کاربران را در این زمینه کمک میکند. با استفاده از تقویم گوگل میتوانید کارهایتان را برنامهریزی کنید. حتی میتوانید روی این تقویم یادآور نیز تنظیم کنید.
این تقویم با تقویم گوشی اندرویدی نیز هماهنگ است و اگر از روی سایت یک رویداد به تقویم اضافه کنید، هشدار را روی گوشی هم خواهد دید.
۱۳) گوگل آنالیتیکس – Google Analytics
نرخ بازگشت کاربران برای سایت شما چقدر است؟ بازدید کنندگان چه مدت در سایت شما باقی میمانند؟ پاسخ این پرسشها را میتوانید با گوگل آنالیتیکس بیابید. با استفاده از این سرویس گوگل میتوانید رشد سایت خود را زیر نظر بگیرید.
۱۴) گوگل فیدبرنر – Google FeedBurner
یکی از مهم ترین قابلیتهای سرویس فیدبرنر ارسال خبرنامه برای کاربران سایت است. با استفاده از این ابزار میتوانید اطلاعات کاربران خودتان را جمع آوری کرده و هر زمان که خبر جدیدی در سایت خود ارسال کردید به آنها اطلاع رسانی کنید. با استفاده از فیدبرنر میتوانید کاربر را دوباره به سایت خود بازگردانید.
۱۵) یوتیوب – Youtube
تعجب نکنید. یوتیوب نیز یکی از ابزارهای بازاریابی است که میتوانید از آن استفاده کنید. این سرویس در سال ۲۰۰۶ توسط گوگل راهاندازی شده و بیش از یک میلیارد کاربر دارد. بنابراین نباید این سرویس بازاریابی ویدئویی قدرتمند را نادیده بگیرید.
منابع : اخبار رسمی ، فایل چند ، پرمون
داشتن طرح و برنامه بازاریابی در قالب زمان مشخص، اولین گام برای جذب اعضا می باشد. صاحبان کسب و کار نیز بدون یک برنامه بازاریابی خوب ممکن است تمام تلاش شان به هدر رود. تعیین هدف و برنامه بازاریابی تاثیر بسزایی در جذب ترافیک بر روی فروشگاه شما و فروش محصولاتتان خواهد داشت. ممنون از سایت خوبتون
بسیار عالی ممنونیم از شما دوست عزیزمون که نظرات ارزشمندتون رو برامون ارسال کردید منتظر نظرات بعدیتون هستیم