پانزده نکته برای انتخاب عکس‌های اثربخش در شبکه‌های اجتماعی گردشگری

نقش شبکه اجتماعی در توسعه گردشگری

در دنیای دیجیتال امروزی، همان طور که در مقدمه مطلب نیز عنوان شد، ابزارهای فناوری اطلاعات و ارتباطات (ICT) نقش مهمی در توسعه صنعت گردشگری دارند. بسیاری از گردشگران علاقمندند تا از طریق ابزارهای آی تی، نسبت به انتشار آزادانه و رایگان تصاویر خود در پرتال‌های به اشتراک گذاری تصاویر استفاده کرده و عکس‌های خود را در معرض نمایش و دید میلیون‌ها مخاطب اینترنت در سراسر جهان قرار دهند. در سایت‌های به اشتراک گذاری تصاویر، افراد می‌توانند هر عکس که می‌خواهند انتخاب کرده و در این سایت‌ها به رایگان منتشر کنند و ملاحظات خود را نیز در انتشار عکس‌ها لحاظ کنند. در مقالاتی که تا کنون در زمینه مدیریت گردشگری و تصاویر اینترنتی عرصه گردشگری منتشر شده است، به اهمیت ویژگی‌های مهم عکس‌های عکاسان گردشگر اشاره نشده است.

رفتار معمارانه در شبکه‌های اجتماعی

این که تصاویر، چه ویژگی‌های منحصر به فردی را منعکس می‌کنند و در واقع عکاسان با چه نوع نگاهی این تصاویر را برداشته‌اند و دنبال چه مواردی بودند، موضوع جالبی است که این تحقیق به آن اشاره می‌کند. مقاله منتشر شده در ژورنال، در نهایت معتقد است که نتیجه بررسی‌هایش به این نکته رسید که عکاسان گردشگر را می‌توان به دسته‌های مختلف طبقه بندی کرد که هر یک نوع نگاه خاص خود را به مقوله گردشگری دارد.

شبکه‌های اجتماعی تصاویر در توسعه گردشگری

مفهوم تصویر گردشگری در این مقاله مورد اشاره قرار گرفت. نویسنده‌های معتقد بودند که تصویر مرتبط با توریسیم، در واقع مجموعه ای از عقاید، باورها، دیدگاه‌ها و احساس و طرز نگاهی است که یک گردشگر به محیط دارد. در واقع هر عکس، حاوی پیام‌های متفاوتی است که تحلیل و درک آن‌ها، می‌تواند برای فعالان عرصه مدیریت گردشگری مهم باشد. شکل گیری تصاویر گردشگری در ذهن‌های اشخاص نیازمند فرآیند انعکاس داخلی در مغز است که نه تنها توسط منابع اطلاعاتی مختلف تحت تأثیر قرار می‌گیرد، بلکه توسط متغیرهای فردی مختلفی نظیر روانشناسی و ویژگی‌های اجتماعی – فرهنگی، انگیزه‌ها، نیازمند و تجارب قبلی نیز تحت تأثیر می‌باشد. در واقع دو گردشگر را نمی‌توان پیدا کرد که درک واحد و کاملاً مشابهی از یک مکان گردشگری داشته باشند. چرا که سواد و تجربه و نوع نگاه آن‌ها به پیرامون با یکدیگر کاملاً متفاوت می‌باشد.

علم گردشگری معتقد است که رابطه مستقیمی بین عکاسی و گردشگری وجود دارد. در واقع عکاسی، پنجره ای است به سوی واقعیت‌های دنیای امروز و عکاسان، قابلیت منجمد کردن زمان و مکان را با استفاده از عکاسی دارا می‌باشند. محققانی مانند هریسون و اوری در سال‌های ۱۹۹۴ تا ۲۰۰۴ میلادی به اهمیت عکس در گردشگری و نقشان در توسعه این صنعت اشاره کرده‌اند.

محیط‌های مجازی (Virtual communities) به آرامی و به طور باورنکردنی در حال تاثیرگذاری بر صنعت گردشگری هستند و مصرف کنندگان به طور فزاینده‌ای به اقلیت‌های فناوری اطلاعات و چنین محیط‌هایی اعتماد می‌کنند. استفاده گسترده از تصاویر اجتماعی در شبکه‌های اینترنتی، موضوع جدیدی را در حوزه تحقیقات در صنعت گردشگری ایجاد کرده است. اکثر مطالعات قبلی در زمینه گردشگری و تصاویر عکاسان گردشگر، بر روی آنالیز تصاویر در مدیریت گردشگری متمرکز شده بود و موضوع آنالیز تفاوت‌های مفهومی و خوشه ای از نظر عکاسان گردشگر را مورد توجه قرار نداده بود.

در بازار داغ شبکه‌های اجتماعی به خصوص با موضوع گردشگری همه به یک سری منبع عکس با کیفیت بالا و مناظر بی‌نظیر دسترسی دارند و برای تولید محتوا از آن عکس‌ها استفاده می‌کنند. اما موضوعی که در تولید محتوای تصویری اهمیت بیشتری دارد این است که چگونه از منابع تصویری خود استفاده کنید تا کانال‌های جذابی داشته باشید و مخاطبان‌، خاص بودن شما را بین رقیب‌هایتان احساس کنند.

بازاریابی و تبلیغات در شبکه‌های اجتماعی

۱۵ نکته در ارتباط با نحوه انتخاب عکس‌ها جلب می‌کنیم.

۱. رنگ‌ها قدرت جلب توجه مخاطب را دارند و می‌توانند حسی که شما می خواهید را به بیننده منتقل کنند. با چند نکته کوچک آن‌ها را بشناسید تا عکس‌های بهتری را برای شبکه‌های اجتماعی خود انتخاب کنید.

1

– در چرخه رنگ، رنگ‌های مقابل هم، رنگ‌های مکمل هستند. استفاده از آن‌ها مقدار تضاد ایجاد شده را به بالاترین درجه خود می‌رساند. قرار دادن رنگ‌های مکمل در کنار هم، باعث می‌شود که همدیگر را تقویت نموده و حس طراوت و اشتیاق و سرزندگی را ایجا کنند. حس تعادل و آرامشی که در ساحل دریا به شما دست می دهد معمولا به خاطر تضادی است که میان رنگ آبی آسمان و دریا با رنگ طلایی-نارنجی شن ها ایجاد می گردد.

ترکیب رنگ قرمز و آبی

blue-and-red

رنگ قرمز و سبز

 

red-and-green-1

رنگ آبی و زرد

blue-and-yellow-3

 

– چرخه رنگ را می توان به دو نیمه رنگ های گرم و رنگ های سرد تقسیم کرد.

رنگ‌های گرم: به رنگ های گرم صفت نزدیک شدن نسبت داده شده، به رنگ‌های گرم داخل اتاق توجه کنید، آیا این‌رنگ‌ها حس راحتی و گرمی را به شما انتقال نمی‌دهند؟ پس برای معرفی فضای اقامت به این نکته توجه کنید.

warm-color

رنگ‌های سرد: اما رنگ های سرد دقیقاً نقطه مقابل رنگ های گرم هستند و قابلیت دور شدن به آن‌ها نسبت داده می‌شود. این رنگ‌ها حس آبی آسمان و دریا را به ما می‌دهند که نشانگر فضای خالی بسیار بزرگ یا آرامش است.

cool-color

– گاهی اجازه دهید یک رنگ تمام یک عکس در بر بگیرد. آن‌گاه شما می‌توانید با انتخاب یک بافت مناسب به عکس خود بعد دهید و قدرت رنگ انتخابی را افزایش دهید. این سبک عکس‌ها برای جا انداختن رنگ سازمانی یا تاکید بر موضوع خاصی به کانال سوشال شما کمک می‌کند.

tak-rang

۹.یک رمان یا یک فیلم معروف می‌تواند در انتخاب عکس‌ها در شبکه‌های اجتماعی گردشگری به شما کمک کند. لوکیشن‌های فیلم‌ها و رمان‌ها، بیشتر اوقات می‌توانند مقصد محبوب عاشقان سفر باشد.

film-2

۳. نشان دادن آدم‌ها در حال انجام دادن فعالیت‌های هیجان‌انگیز و غیر عادی مانند: پرواز، موج سواری، شنا و یا غار نوردی، مخاطب را به رویا‌پردازی وا‌می‌دارد. و انگیزه سفر را بالا می‌برد.

parvaz

۴. از انتخاب عکس‌های بنا‌ها و مکان‌های معروف نترسید برای متفاوت نشان‌دادن محتوای‌تان با انتخاب زاویه دید‌ها ، رنگ‌بندی و ترکیب بندی‌های جدید می‌توانید از تکرار، فرار کنید.

zavie-dide-jadid

 

۵. عکس‌هایی که دید پرنده ( دید از بالا) هستند به مخاطب دید کلی می‌دهد. دیدن این تصویر باعث می‌شود که نقشه کلی در دسترس مخاطب قرار بگیرد و ابهام در رابطه با جایی که به آن سفر می‌کند را کم‌تر ‌کند. حس مسلط بودن به شهر یا مکان مورد نظر در انگیزه سفر، تاثیر مثبت می‌گذارد. این سبک عکس‌ها بهتر است برای معرفی شهر یا بنای معروف به کار رود. اما برای نشان دادن مراکز خرید یا هتل‌ها مناسب نیستند. درپست‌هایی که مربوط می‌شود به اقامت، مخاطب بیشتر دنبال دیدن تصاویری از امکانات است تا ارتباط‌‌های شهری.

axe-havaee

۶. نشان دادن مقیاس بسیار به جذاب بودن عکس کمک می‌کند. برای مثال یک بنا یا یک مکان تا چه حد عظیم یا تو در تو است.

to-dar-to

 

۷. از قطع مربع، برای عکس‌هایتان استفاده کنید. در کانال اینستاگرام با این‌که این امکان وجود دارد تا عکس‌هایی با قطع متفاوت بگذارید اما برای داشتن صفحه‌ای زیباتر و مرتب‌تر پیشنهاد می‌کنیم که همه عکس‌ها قطع مربع باشند.

اعجاز روان شناسی بازاریابی شبکه های اجتماعی را با این ترفند ها لمس خواهید کرد

۸.     برای استفاده از عکس‌های پاناراما یا دید‌هایی با زاویه بسیار باز  که نظر شما را جذب کرده‌اند و برای استفاده کردن آن، در قطع مربع در کانال اینستاگرام مشکل دارید؛ پیشنهاد می‌دهیم که از آهسته حرکت کردن روی عکس از یک سمت به سمت دیگر یک فیلم بسازید و موسیقی فولک منطقه‌ای که در ارتباط با آن پست می‌روید، را  چاشنی فیلم خود کنید. یادتان باشد اگر این فیلم را خواستید در اینستاگرام آپلود کنید در انتخاب کاور آن، مهمترین قسمت عکس‌را انتخاب کنید که به چارچوب کلی صفحه اینستاگرام‌تان ضربه نزند.

1

۹. در اینستاگرام‌تان پست‌ها را سه تا سه تا آپلود کنید. با این تکنیک شما می‌توانید، رنگ‌ها و یا ترکیب‌بندی کلی عکس‌ها را مدیریت کنید و قاب زیبا‌تری بسازید و صفحه‌تان را جذاب‌تر و خوانا‌تر کنید. آپلود کردن  پست‌ها به صورت سه تایی در جا انداختن رنگ سازمانی یا ارتباط عکس‌ها نیز، به شما کمک می‌کند.

ax-haye-hamsan

۱۰. استفاده از لوگوی کسب‌و‌کارتان در گوشه عکس‌ها، باعث یک‌دست شدن محتوای تصویری کانال‌های سوشال شما می‌شود. بد نیست بدانید که  سفر و عکس‌های مربوط به آن بیشتر از مناظر شهری یا بنا‌هاست و فضای داخلی، بخش کم‌تری از عکس‌ها را در بر می‌گیرد.پس اگر برای لوگو جایی را در نظر می‌گیرید، گوشه‌سمت راست بالای عکس‌ها بهترین جاست زیرا به دلیل وجود آسمان، لوگو جلوی جزییات عکس را نمی‌گیرد و خوانا‌تر به چشم می‌آید.

۱۱. از پشت سر قرار دادن عکس‌های همه قسمت‌های مهم بنای مورد نظر، یک فیلم کوتاه بسازید و در ۱۵ ثانیه مخاطب را از کل بنا آگاه سازید. این نوع محتوای تصویری برای توضیح یک مکان گردشگری مانند موزه، پارک و گالری‌ها که دارای جزییات زیاد هستند یا برای معرفی شهر مقصد، در یک نگاه،  بسیار مناسب است.
۱۲. در عکس‌های زندگی شبانه در شهر‌ها، با این‌که سیاهی شب در کنار روشنایی‌های نور، تضاد نوری‌ای را ایجاد می‌کند و حس جنب و جوش و هیجان و لذت را به بیننده القا می‌کند. اما بهتر است برای نشان دادن آن شهر یا منطقه در شب، از عکس‌هایی استفاده کنید که کمی بعد غروب خورشید گرفته شده‌اند و آسمان هنوز تاریک مطلق نشده‌است. این عکس‌ها از تاریک شدن صفحه کانال سوشال شما جلو‌گیری می‌کند.

night

۱۳. درعکس‌های شهر‌ها، مناظر و بنا‌ها از حضور آدم‌ها استفاده کنید تا ابعاد و اندازه عناصر در تصویر مشخص شود.

 

meghyas

 

۱۴. نگاه به آسمان، حضور پرندگان در حال پرواز یا نشان دادن هواپیما‌های در حال پرواز حس سفر را در بیننده القا می‌کند.

air

 

۱۵. عکس شهر یا مقصد تعریف شده را از دید پنجره هواپیما فراموش نکنید زیرا که رویای مخاطب برای سفر را به حقیقت نزدیک‌تر می‌کند.

 

 

کلمات کلیدی :  توسعه گردشگری ، نقش شبکه اجتماعی در گردشگردیتبلیغات آنلاین تولید محتوا رسانه های اجتماعیشبکه‌های اجتماعی مطلب منتخبمدیریت شبکه های اجتماعی, تبلیغات شبکه های اجتماعی , تبلیغات در شبکه های اجتماعی Social network advertising , social media marketing

 

منابع : بلاگ آد , ایران آنکارا

#مجید_درویش_زاده #لاین_استور#استارتاپونه
درویش زادهDarvishzade
پنل ممبر فالوور

    لطفا برای مشاوره رایگان در خصوص ارائه خدمات؛ فرم زیر را پر کنید:

    یک دیدگاه

    1. در مورد نقش تبلیغات در شـبکه های اجـتماعی میتوان گفت تبلیغ اگر به شکل علمی و دارای سناریو و البته پیوستگی باشد ، عملکرد آن شبـیه به معجزه خواهد بود

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    شانستو برای دریافت تخفیف ویژه امتحان کن! (ویژه نمایندگی)