پادکست پلتفرم چیست و کسب و کارهای پلتفرمی چگونه کار میکنند ؛ بنشوید :
تعریف مدل کسب و کار پلتفرم چیست؟
مدل کسب و کار پلتفرم به مدلی گفته می شود که ارزشی برای تسهیل مبادلات بین دو یا چند گروه مرتبط که معمولا مشتری ها و سرویس دهنده ها هستند، ایجاد می شود.
اینستاگرام، فیس بوک، لینکدین، آمازون، اوبر و گوگل (در نقش موتور جستجو)، تنها نمونههایی از پلتفمرم های بینالمللی محسوب میشوند.
در فضای اینترنت کشور خودمان هم میتوانیم از آپارات، دیجیکالا، بلاگفا، باما، دیوار، شیپور و نیز اسنپ، تپسی، کلوب، پونیشا، لست سکند و کافه بازار، به عنوان مثالهای خوبی از پلتفرم های موفق و پرمخاطب نام ببریم.
پلتفرم تبلیغات محتوایی کانگورو چیست؟
معنی لغوی پلتفرم چیست؟
کلمه پلتفرم (به انگلیسی: Platform) به معنای سکو است. همچنین معمولاً سکوها و قسمتهایی از سالنها که ارتفاعشان از بقیهی سالن بالاتر است، پلتفرم نامیده میشوند.
طی قرون اخیر، هرگاه کسی روی سکویی میرفته که بهتر دیده شود، آن سکو پلتفرم نامیده میشده است.
جالب است بدانید در ادبیات لاتین هم، کلمهی مشابهی به صورت پولپیتوم (Pulpitum) وجود دارد که به همین معنا به کار میرفته است: محل بلندی که کشیشان بر روی آن میایستادهاند تا بهتر دیده شوند و صدایشان بهتر به گوش مخاطب برسد.
به همین علت، اگر بخواهید صرفاً بر اساس معنای کلمه پلتفرم دربارهی مدل کسب و کار پلتفرمی اظهارنظر کنید، میتوانید چنین بگویید:
پلتفرم ها سکوهایی هستن که فرصتی برای بهتر دیده شدن در اختیار افراد و کسب و کارها قرار میدهند
پلتفرم تلگراف تلگرام
چه کسب و کارهایی پلتفرم نیستند؟
خیلی مهم است که به یاد داشته باشید ، پلتفرم یک تکنولوژی نیست ، بلکه یک مدل کسب و کار است. بیشتر افراد این اشتباه را می کنند که پلتفرم را با یک اپلیکیشن یا وبسایت اشتباه می گیرند ، ولی پلتفرم یک نرم افزار نیست. پلتفرم یک مدل کسب و کار جامع است که با گرد آوردن مشتری ها و سرویس دهنده ها در کنار یکدیگر ، ایجاد ارزش می نماید.
یکی از متداولترین اشتباهات در استفاده از عبارت “پلتفرم” برای توصیف نرم افزارهای یکپارچه است. به ویژه در شرکت های SaaS (نرم افزار به عنوان سرویس) است که علاقه دارند خودشان را به عنوان پلتفرم برای هدف مشخصی معرفی کنند. این موارد استفاده از واژه “پلتفرم” تنها برای مقاصد بازاریابی است. با این اوصاف شرکت ها SaaS کسب و کار های خطی هستند.
ما کسب و کار های سنتی و غیر پلتفرم را کسب و کار های خطی می نامیم ، چرا که عملکرد آنها در یک زنجیره تامین خطی خلاصه می شود. به عنوان مثال کسب و کار های SaaS ، محصول تولید می کنند ، نه شبکه ای از ارتباطات. همچنین آنها فاقد ساختار هزینه و پایه های اقتصادی هستند که باعث موفقیت پلتفرم ها می شود.
به طور کلی ، شرکت های خطی ارزش را به صورت محصول یا خدمات در آورده و آن را به کسانی که در زنجیره تامین ، در پایین دست قرار دارند می فروشند.
برخلاف پلتفرم ها ، کسب و کار های خطی لیست دارایی دارند که در ترازنامه آن ها آورده می شود ، می خواهد یک کارخانه خودرو سازی مانند جنرال موتور باشد یا یک فروشنده اشتراک محتوا مانند HBO که لایسنس محتوایش را می فروشد. همچنین شامل خرده فروش هایی مانند Walmart ، Macy’s یا Target.
منابع:متمم،بینام پلتفرم
کسب و کار پلتفرمی علاوه بر بروز بودن مدل کسب و کار،بهترین روش برای تبلیغات هم هست چون انتقادات پیشنهادات و بسیاری از تجربه ها بین کاربر و و مدیر بصورت مستقیم است،،،
سلام سجاد عزیز خیلی از نظرت تشکر میکنم مرسی
مطمعنا دونستن شیوه های مهم کسب و کار خیلی روی پیشبرد کسب و کارمون تاثیر میزاره و مهمه
مدل کسب و کار پلتفرمی بسیار مدل راحتیه برای برقرارکردن ارتباط بین فروشنده و خریدار.بطور مستقیم بایکدیگر درارتباط هستن و یک بستر فراهم شده برای بیان کردن نظرات.
بله متشکرم که نظرتون رو درباره این مقاله لاین استور مطرح کردید
توضیحات جالب و کاملی بود،
کسب و کار پلتفرمی یک کسب و کاربسیاربزرگه که بایدبرای راه اندازی اون بامهندسان و برنامه نویسان زیادی مشورت و همکاری کرد
متشکرم از اینکه به مقاله های لاین استور توجه دارید و برامون نظرات خودتونو ارسال می کنید