اخیراً نشریات مطرح دنیا به صورت جدی نگران هزینههای ناپیدای حضور ناپخته کاربران در شبکه های اجتماعی هستند. Business Insider فهرست خطاهای احتمالی در شبکه های اجتماعی را منتشر میکند. Time از خطاهایی میگوید که میتوانند شغل ما یا چیزهای مهمتر از شغل را از ما بگیرند. سایت Entrepreneur (کارآفرین) فهرست جداگانهای از اشتباهات کاربران در شبکه های اجتماعی را منتشر کرده است. دشوار است نشریه معتبری در فضای آنلاین و مرتبط با محیط کسب و کار یا سبک زندگی را بیابید که تا کنون به این مقوله نپرداخته باشد.
آنچه در ادامه میخوانید، جمعبندی مختصری از منابع فوق و سایر منابع معتبر مشابهی است که به موضوع اشتباهات رایج در شبکه های اجتماعی پرداختهاند. این موارد به ترتیب اهمیت فهرست نشدهاند. چون معلوم نیست کدامیک از آنها قرار است بزرگترین هزینه را به شما تحمیل کند!
شاید اگر همین یک نگرش، مورد بازنگری قرار گیرد، لازم نباشد که تمام موارد بعدی در این فهرست را مرور کنیم. نسل سنتی قبل، با هر وقت سر و صدای بحثها و دعواها و عزا و عروسیاش، مغز همسایگان را مستهلک میکرد، در پاسخ به اعتراض دیگران، با چهرهای حق به جانب فریاد میزد: «چاردیواری! اختیاری!». نسل امروز، واژههای جدیدتری را برای فریاد کردن همان حق قدیمی آموخته است: «اینجا حریم شخصی من است». «در مورد من قضاوت نکنید» و «اینجا آنطور هستم که هستم. تو هم در خانهات هر طور که میخواهی باش!» و دهها جملهی شبیه اینها. شاید بتوان برای آن مثال قدیمی «چاردیواری اختیاری» به نوعی دفاعیهای جور کرد، اما این شعار قطعاً در دنیای مجازی و شبکه های اجتماعی مصداقی ندارد. چرا که «دیوار»ی وجود ندارد. آنها که میگویند «زندگی آنلاین، زندگی در خانهای با دیوارهای شیشهای است» درست میگویند اما تمام واقعیت را نمیگویند. زندگی آنلاین، مانند زندگی در خانهای با دیوارهای شیشهای است که جدای از اینکه فیس بوک و توییتر و دیگران، هر روز همسایگان شما را به سرک کشیدن به خانهتان دعوت میکنند، به همه نیز، سنگهایی داده شده (مثل کامنت و لایک و بلاک و …) که برای پر کردن اوقات فراغت، به سمت خانهی شیشهای دیگران پرتاب کنند!
انتخاب عکس برای پروفایل در شبکه های اجتماعی تخصصی
بدیهی است که هر کس بخواهد میتواند هر شکلی که انتخاب میکند – به شرط آسیب نرساندن به دیگران – زندگی کند. اما به خاطر داشته باشیم که هر انتخابی، هزینهای هم دارد و به خاطر داریم که حضور در شبکه های اجتماعی مانند حضور در هر بخش دیگری از جامعه، هزینههای متعددی را برای انتخابهای ما ایجاد میکند.
مشتریان برندهای خاص و به طور کلی کاربران به دنبال چه چیزی در شبکه های اجتماعی هستند؟ چه موضوعاتی آنها را آزار می دهد و باعث می شود شما را آنفالو کنند؟ چرا آنفالو می شوید؟
Sprout Social اخیرا با انجام تحقیقی بر روی هزار نفر نظرات آنها را در مورد جنبه های مختلف محتوای منتشر شده در شبکه های اجتماعی بررسی کرده است.
اگر چه دامنه ی این بررسی بسیار کوچک است اما نتایج بسیار جالبی در مورد دلایل آنفالو شدن به دست آمده که برای برندهای مختلف بسیار کاربردی خواهد بود.
اول از همه شرکت کنندگان در تحقیق تلاش بیش از حد برای تبلیغ و ترویج را آزار دهنده دانستند. این موضوع باید کاملا مشخص شود که شبکه های اجتماعی رسانه ای برای تعامل دوجانبه بوده و به هیچ عنوان جایی برای زیاده روی در تبلیغات نیستند.
این درست است که کاربران دسترسی گسترده ای به شبکه های اجتماعی دارند اما نمی توان عناصر اجتماعی آنها را نادیده گرفت. امکان تبلیغات در شبکه های اجتماعی همانند سایر رسانه ها وجود نخواهد داشت.
پرداخت پول برای تبلیغات داستان متفاوتی است محتوایی که توسط برند شما در شبکه های اجتماعی از جمله اینستاگرام قرار داده می شود نباید رنگ و روی تبلیغاتی زیادی داشته باشد.
عوامل آزار دهنده ی دیگری که باعث تصمیم کاربران برای آنفالو کردن صفحات شما در شبکه های اجتماعی می شود در زیر ذکر شده اند:
تا به حال فکر کرده اید چرا آنفالو می شوید؟
-
استفاده از اصطلاحات نامناسب و عامیانه:
بعضی از برندها برای ارتباط بهتر با نسل جوان از اصطلاحاتی استفاده می کنند که مخصوص خود آنها است اما برای بعضی دیگر استفاده از این اصطلاحات بسیار مصنوعی به نظر می رسد. می توان گفت آنها به سختی تلاش می کنند این کار را انجام دهند.
سعی کنید از اصطلاحاتی استفاده کنید که مناسب برند و مخاطب شما باشند.
رفتار معمارانه در شبکههای اجتماعی
-
نبودن هیچگونه اطلاعات شخصی در پروفایل
وقتی مخاطب شناخت کلی از شما نداشته باشد چگونه می تواند با برند شما ارتباط برقرار کند و همراه بماند؟ وظیفه و هدف برند خود را دقیقا قبل از ساخت صفحات در شبکه های اجتماعی و تعیین استراتژی محتوا مشخص کنید.
تلاش برای بامزه بودن را دست کم نگیرید اما دقت کنید همچون استفاده از اصلاحات عامیانه ی خاص، تلاش برای زیاد بامزه بودن هم گاهی واقعا مصنوعی به نظر می رسد.
برای انجام درست این کار و بامزه بودن به گونه ای که مورد پذیرش مخاطب قرار گیرد نیاز به تجربه دارید. اما ممکن است به نقطه ای برسید که متوجه شوید بامزه بودن چندان جواب نخواهد داد.
-
جواب ندادن به پیام ها
بسیار جالب است بدانید که این موضوع از نظر مخاطبان چندان آزار دهنده نبوده اما ماهیت مصرفی شبکه های اجتماعی باعث این موضوع شده است. اکثر ما بیشتر یک برند یا پیج خاص را در شبکه های اجتماعی انتخاب می کنیم تا در جریان محتوای آنها قرار بگیریم.
اما برای یک چهارم مخاطبان واقعا مهم است که به پیام های آنها پاسخ داده شود و انجام این کار باعث دوام بیشتر و تعامل بیشتر با شبکه ی اجتماعی برند شما خواهد شد.
دلایل دیگری نیز ذکر شدند که در تقویت تصمیم کاربران برای آنفالو کردن شبکه های اجتماعی تاثیر خواهند داشت. ارسال پست های زیاد، کم بودن پست ها، اطلاعات غیر مرتبط، خود شیفتگی زیاد!
اما دلایلی که باعث فالو کردن یک برند خواهند شد نیز در این تحقیق مشخص شده بودند:
- علاقه مندی به یک نوع محصول یا اطلاعات خاص
- علاقه به مشاهده ی تبلیغات، سرگرم کننده بودن
- مشوق بودن و انگیزه بخش بودن
- برقراری ارتباط با آن برند
- برای فالو شدن و لایک خوردن متقابل
برای فعالیت پر رنگ تر در شبکه های اجتماعی باید مخاطبان خود را به خوبی بشناسید تا محتوای سرگرم کننده و مفید مناسب آنها را فراهم کنید.
اگر بتوانید مخاطب را جذب کنید امکان حرکت به مرحله ی بعدی یعنی به دست آوردن اعتماد آنها برای خرید محصول یا خدمات شما فراهم خواهد شد. ۷۵ درصد از مخاطبان از برند قابل اعتماد خود در شبکه های اجتماعی خرید می کنند.
در انتها بد نیست توجه داشته باشید که ساخت ویدئو های متفاوت در جلوگیری از آنفالو شدن بسیار موثر است. اینکه در هر شبکه اجتماعی چه مدل ویدئویی قرار دهیم بسیار مهم و کلیدی می باشد.
کلمات کلیدی : آنفالو شدن , دلایل آنفالو شدن , موضوعات آزار دهنده شبکه های اجتماعی , آثار شبکه های اجتماعی , اینستاگرام, تبلیغات آنلاین, تولید محتوا, رسانه های اجتماعی, شبکههای اجتماعی, مطلب منتخب , مدیریت شبکه های اجتماعی, تبلیغات شبکه های اجتماعی , تبلیغات در شبکه های اجتماعی Social network advertising , social media marketing