پادکست چرا در اینستاگرام انفالو می شویم ؛ بشنوید :
مشتریان برندهای خاص و به طور کلی کاربران به دنبال چه چیزی در شبکه های اجتماعی هستند؟ چه موضوعاتی آنها را آزار می دهد و باعث می شود شما را آنفالو کنند؟ چرا آنفالو می شوید؟
Sprout Social اخیرا با انجام تحقیقی بر روی هزار نفر نظرات آنها را در مورد جنبه های مختلف محتوای منتشر شده در شبکه های اجتماعی بررسی کرده است.
اگر چه دامنه ی این بررسی بسیار کوچک است اما نتایج بسیار جالبی در مورد دلایل آنفالو شدن به دست آمده که برای برندهای مختلف بسیار کاربردی خواهد بود.
اول از همه شرکت کنندگان در تحقیق تلاش بیش از حد برای تبلیغ و ترویج را آزار دهنده دانستند. این موضوع باید کاملا مشخص شود که شبکه های اجتماعی رسانه ای برای تعامل دوجانبه بوده و به هیچ عنوان جایی برای زیاده روی در تبلیغات نیستند.
این درست است که کاربران دسترسی گسترده ای به شبکه های اجتماعی دارند اما نمی توان عناصر اجتماعی آنها را نادیده گرفت. امکان تبلیغات در شبکه های اجتماعی همانند سایر رسانه ها وجود نخواهد داشت.
پرداخت پول برای تبلیغات داستان متفاوتی است محتوایی که توسط برند شما در شبکه های اجتماعی از جمله اینستاگرام قرار داده می شود نباید رنگ و روی تبلیغاتی زیادی داشته باشد.
حضور کسب و کارها در اینستاگرام ، ۲۲ دلیل برای اینکه از این فرصت بزرگ غفلت نکنید!
عوامل آزار دهنده ی دیگری که باعث تصمیم کاربران برای آنفالو کردن صفحات شما در شبکه های اجتماعی می شود در زیر ذکر شده اند:
تا به حال فکر کرده اید چرا آنفالو می شوید؟
-
استفاده از اصطلاحات نامناسب و عامیانه:
بعضی از برندها برای ارتباط بهتر با نسل جوان از اصطلاحاتی استفاده می کنند که مخصوص خود آنها است اما برای بعضی دیگر استفاده از این اصطلاحات بسیار مصنوعی به نظر می رسد. می توان گفت آنها به سختی تلاش می کنند این کار را انجام دهند.
سعی کنید از اصطلاحاتی استفاده کنید که مناسب برند و مخاطب شما باشند.
-
نبودن هیچگونه اطلاعات شخصی در پروفایل
وقتی مخاطب شناخت کلی از شما نداشته باشد چگونه می تواند با برند شما ارتباط برقرار کند و همراه بماند؟ وظیفه و هدف برند خود را دقیقا قبل از ساخت صفحات در شبکه های اجتماعی و تعیین استراتژی محتوا مشخص کنید.
تلاش برای بامزه بودن را دست کم نگیرید اما دقت کنید همچون استفاده از اصلاحات عامیانه ی خاص، تلاش برای زیاد بامزه بودن هم گاهی واقعا مصنوعی به نظر می رسد.
برای انجام درست این کار و بامزه بودن به گونه ای که مورد پذیرش مخاطب قرار گیرد نیاز به تجربه دارید. اما ممکن است به نقطه ای برسید که متوجه شوید بامزه بودن چندان جواب نخواهد داد.
-
جواب ندادن به پیام ها
بسیار جالب است بدانید که این موضوع از نظر مخاطبان چندان آزار دهنده نبوده اما ماهیت مصرفی شبکه های اجتماعی باعث این موضوع شده است. اکثر ما بیشتر یک برند یا پیج خاص را در شبکه های اجتماعی انتخاب می کنیم تا در جریان محتوای آنها قرار بگیریم.
اما برای یک چهارم مخاطبان واقعا مهم است که به پیام های آنها پاسخ داده شود و انجام این کار باعث دوام بیشتر و تعامل بیشتر با شبکه ی اجتماعی برند شما خواهد شد.
دلایل دیگری نیز ذکر شدند که در تقویت تصمیم کاربران برای آنفالو کردن شبکه های اجتماعی تاثیر خواهند داشت. ارسال پست های زیاد، کم بودن پست ها، اطلاعات غیر مرتبط، خود شیفتگی زیاد!
اما دلایلی که باعث فالو کردن یک برند خواهند شد نیز در این تحقیق مشخص شده بودند:
- علاقه مندی به یک نوع محصول یا اطلاعات خاص
- علاقه به مشاهده ی تبلیغات، سرگرم کننده بودن
- مشوق بودن و انگیزه بخش بودن
- برقراری ارتباط با آن برند
- برای فالو شدن و لایک خوردن متقابل
- برای فعالیت پر رنگ تر در شبکه های اجتماعی باید مخاطبان خود را به خوبی بشناسید تا محتوای سرگرم کننده و مفید مناسب آنها را فراهم کنید.اگر بتوانید مخاطب را جذب کنید امکان حرکت به مرحله ی بعدی یعنی به دست آوردن اعتماد آنها برای خرید محصول یا خدمات شما فراهم خواهد شد. ۷۵ درصد از مخاطبان از برند قابل اعتماد خود در شبکه های اجتماعی خرید می کنند.در انتها بد نیست توجه داشته باشید که ساخت ویدئو های متفاوت در جلوگیری از آنفالو شدن بسیار موثر است. اینکه در هر شبکه اجتماعی چه مدل ویدئویی قرار دهیم بسیار مهم و کلیدی می باشد.به نظر می رسد بخشی از جواب سوال چرا آنفالو می شوید؟ را پیدا کرده ایم.
- شما چرا آنفالو می شوید؟ نظر شما چیست؟ آیا نکاتی که گفته شد واقعا اثرگذار هستند؟
- یکی از مشکلات متداول اینروزهای کاربران اینستاگرام، مواجه شدن با محدودیتهایی نظیر عدم امکان ارسال کامنت یا لایک کردن زیر پستهای افراد است. با توجه به محبوبیت بسیار بالایی که اینستاگرام با آن مواجه شده و تعداد بسیار زیاد کاربرانی که در آن فعالیت میکنند، بازار خوبی برای Spammerها و تبلیغکنندهها ایجاد شده است. حضور و فعالیت چنین افرادی در اینستاگرام باعث مشکلاتی در این شبکه شده که مسئولین اینستاگرام را برای حل این مشکل به تکاپو واداشته است.برای جلوگیری از فعالیت روزافزون اسپمرها، به نظر میرسد اینستاگرام الگوریتمهای جدیدی را به وجود آورده است که سعی در شناسایی و حذف چنین افراد یا اکانتهایی از این شبکهی اجتماعی را دارند. این الگوریتمها فعالیت کاربران را رصد میکنند و آنهایی که فعالیت غیرطبیعی دارند را با محدودیت مواجه میکنند.
چه فعالیتهایی غیرمجاز هستند؟
ابتدا باید به این سوال پاسخ دهیم که اسپمرها یا رباتها چگونه در اینستاگرام فعالیت میکنند؟
معمولا فعالیت آنها به این صورت است که یک اکانت میسازند و بعضی از آنها چند پست را ارسال میکنند(البته اغلب آنها این کار را هم نمیکنند) و سپس شروع به Follow کردن تعداد زیادی از افراد میکنند و زیر پستهای آنها کامنت درج میکنند که اغلب این کامنتها به دلیل اینکه محتوای تبلیغاتی دارند بایک متن خاص و بدون تغییر به تعداد زیادی از صفحهها ارسال میشوند.
تنها کاری که ما باید انجام دهیم این است که شبیه به این رباتها و اسپمرها رفتار نکنیم!
پاراگراف بالا به نوع رفتار اسپمرها اشاره کردیم. تنها کاری که ما باید انجام دهیم این است که شبیه به این رباتها و اسپمرها رفتار نکنیم! به عنوان مثال نباید تعداد زیادی کامنت در زمان محدودی ارسال کنیم یا تعداد زیادی از افراد را در بدو ورود به این شبکهی اجتماعی دنبال کنیم. باید خودمان را یک کاربر عادی نشان دهیم نه یک ربات یا اسپمر!
ترفندهایی که کمک میکنند با چنین محدودیتهایی مواجه نشویم
۱- اگر تازه با شبکهی اینستاگرام پیوستهاید،شروع به Follow کردن و ارسال کامنت و لایک کردن بهصورت پشتسرهم و غیر طبیعی نکنید. سعی کنید رفتاری شبیه به یک اسپمر نداشته باشید. در بدو ورود به این شبکه سعی کنید عکسهاس و مطالب خود را پست کنید و در فالو کردن عجله نکنید. به عنوان مثال ۱۰ عکس پست کنید البته نه پشت سر هم و بدون فاصله. مثلا هر روز ۲ پست و این روند را تا چند روز ادامه دهید. پس از چند روز که این کار را انجام دادید، میتوانید شروع به فالو کردن و کامنت گزاشتن کنید. البته باز هم باید بگوییم که: نه به تعداد زیاد!
۲- پروفایل خود را تکمیل کنید. یک اسپمر معمولا تمایلی به کامل کردن پروفایل خود ندارد. سعی کنید شما مثل او نباشید! برای پروفایل خود عکس قرار دهید و قسمتهای مختلف آن را کامل کنید و یک بیوگرافی هرچند کوتاه از خود قرار دهید.
۳- روند ارسال کردن پستهایتان را قطع نکنید. سعی کنید به طور مداوم پست ارسال کنید نه اینکه تعداد زیادی را به یکباره ارسال کنید. حتما لازم نیست که هر روز چند پست ارسال کنید ولی حداقل ۲ پست در هفته میتواند کافی باشد.
۴- بیش از حد لایک نکنید. گفته میشود که حد مجاز لایک کردن ۳۵۰ عدد در هر ساعت است ولی توصیهی اکید میشود که حتی به این عدد نزدیک هم نشوید. سعی کنید کمتر از اینها لایک کنید. آیا واقعا ۳۰۰ لایک در یک ساعت لازم است؟
۵- افراد را بدون وقفه Follow نکنید. در این مورد هم گفته شده که حد مجاز ۲۰ فالو در یک ساعت است ولی باز هم توصیه میکنیم به این یکی هم زیاد نزدیک نشوید! افراد را پیوسته و به مرور زمان فالو کنید و البته توجه کنید که نهایتا قادر به فالو کردن ۷۵۰۰ نفر هستید.
۶- کامنتهای یکسان برای افراد مختلف ارسال نکنید. اگر چنین کاری را انجام دهید الگوریتمهای اینستاگرام شما را به عنوان یک اسپمر خواهند شناخت که مدام در حال ارسال تبلیغات خود به اینوآن هستید! چنین خطایی ممکن است شما را از از کامنت گزاشتن محروم کند.
اگر پیامی مبنی بر Action Blocked درسافت کردید، به این معنی است که شما به عنوان یک اسپمر شناخته شدهاید. سعی کنید موادر یکه گفته شد را رعایت کنید و دعا کنید که شرایطتتان زودتر به حالت عادی بازگردد. کاربران مدت زمانی که این شرایط برای آنها طول کشیده را از چند ساعت و البته تا چند هفته گزارش کردهاند.
۷- افرادی را که جزو فالورهای شما نیستند را Mention نکنید. با انجام چنین عملی ممکن است شما به عنوان یک اسپمر شناخته شوید. همچنین حتی اگر افرادی که فالور شما هستند را میخواهید Mention کنید، نباید این تعداد در هر کامنت بیشتر از ۵نفر باشد.
۸- در استفاده از اپلیکیشنها و سرویسهای شخص ثالث دقت بیشتری کنید. اپلیکیشنهای شخصثالث برای اینستاگرام وجود دارند که ممکن است در صورتی که از آنها استفاده کنید، به جای شما لایک کنند، فالو کنند یا حتی جایی کامنت بگذارند! توصیه میشود از اپلیکیشن رسمی اینستاگرام استفاده کنید.
همهی این اقدامات جدید که اینستاگرام انجام میدهد برای پاک کردن این سرویس از شر اسپمرهاست ولی متاسفانه باعث شده تروخشک با هم بسوزند و عدهای از کاربران غیرِمطلع و از همهجا بیخبر، ناخواسته به عنوان اسپمر شناخته شوند و با محدودیت در اکانتشان مواجه شوند. اگر به هر حال با این مشکل روبرو شدید، از این صفحه Instagram Help Center مشکل خود را به گوش اینستاگرام برسانید و البته امیدوار باشید که ترتیب اثر داده شود. و سعی کنید از این به بعد مواردی که گفته شد را رعایت کنید.
اگر شما هم تجربهای در این زمینه دارید آن را در قسمت نظرات با کاربران دیگر سایت لاین استور ، سایتی تخصصی شبکه های اجتماعی و کسب درامد از شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارید.