با ادامه یافتن روند رو به رشد استفاده از شبکه های اجتماعی توسط صاحبان کسب و کار برای برندسازی و افزایش تصاعدی پلتفرم های موجود در این زمینه، کارآفرینان با این سؤال مواجه شده اند که چقدر پرداختن به شبکه های اجتماعی، چند شبکه ی اجتماعی و چه نوع شبکه ی اجتماعی کافی محسوب می شود؟
پاسخ این سؤال در شرایط برابر این است: هرچه بیشتر بهتر.
هرچه محتوای شبکه های اجتماعی شما بیشتر دیده و شنیده شود، احتمال تبدیل بازدیدکننده به مشتری نیز بیشتر خواهد بود. بر اساس پژوهشی که در سال ۲۰۱۲ از سوی یک مؤسسه ی فعال در زمینه ی هوش کسب و کار به نام Market Force انجام شد، وقتی پای تصمیم به خرید به میان می آید، ۷۸ درصد مصرف کنندگان تحت تأثیر پست های فروشندگان خرد قرار دارند
بازاریابی و کارآفرینی از طریق شبکه های اجتماعی
متخصصین توصیه کرده اند حفظ حضور در شبکه های اجتماعی نه تنها لازم است بلکه باید چند پلتفرم را در بر بگیرد. یک یا دو سال پیش یکی از وبلاگ های فعال در این زمینه اعلام کرد «بزرگ ترین اشتباهی که اغلب کسب و کار ها در قبال شبکه های اجتماعی مرتکب می شوند این است که تنها از یک پلتفرم استفاده می کنند. این پلتفرم در اغلب موارد یا فیسبوک است یا توییتر. اما حقیقت این است که یک پلتفرم برای این کار کافی نیست».
پیلار وارگاس، کارآفرین و خالق یک برند جواهر، ضمن تأیید این موضوع می گوید: «هرچه بُرد بیشتری داشته باشید بهتر است». وارگاس که دنبال کنندگانش روی اینستاگرام از ۴۵۰ هزار نفر نیز گذشته، کسب و کار خود را به صورت انحصاری روی شبکه های اجتماعی بنا کرده است. او به کارآفرینان توصیه می کند هر چقدر که می توانند روی شبکه های اجتماعی شان کار کنند.
البته متخصصین به این موضوع نیز اشاره می کنند که محتوای شما نباید از یک پلتفرم به پلتفرم های دیگر «کپی پیست» شود، بلکه باید آن را با در نظر گرفتن مقتضیات و ویژگی های هر پلتفرم «بهسازی» کرد.
کامی برد، متخصص شبکه های اجتماعی در این خصوص می گوید: «هر شبکه ای ارتباط خاص خودش را دارد: فیسبوک استتوس، پست های دیواری و تصاویر را دارد، در حالی که فرمت پست های کوتاه، سریع، و خبری توییتر حال و هوای خاص خود را دارد و قرار است در مختصر و مفید ترین شکل ممکن نکته ی مهمی را به مخاطب برساند. لینکدین نیز متقضیات حرفه ای و کسب و کاری خود را می طلبد».
او می افزاید: «درک تفاوت های این سه به شما کمک می کند محتوایی به اشتراک بگذارید که به دست مخاطب خاص خود برسد و پتانسیل بازاریابی شبکه های اجتماعی شما را محقق کند».
تولید محتوا با در نظر گرفتن ویژگی ها و مقتضیات هر پلتفرم امری منطقی است. هرچه محتوای شبکه های اجتماعی شرکت ها با نیاز ها و اولویت های کاربران همسویی بیشتری داشته باشد، مشارکت مخاطب با آن کسب و کار بیشتر خواهد بود. از سوی دیگر بهینه سازی و دستکاری محتوا برای سازگار کردن آن با پلتفرم های مختلف اجتماعی نیز می تواند زمانبر و هزینه بر باشد.https://linestore.ir
محتوای مورد بحث چه ویدیو باشد، و چه عکس یا شکل دیگری از محتوا، اهمیتی که شبکه های اجتماعی برای کسب و کار ها دارند به ارزشی بستگی دارد که مخاطب برای آن محتوا در نظر می گیرد. در واقع محتوا در این میان حکم پول نقد این معامله را دارد.
بنابراین شاید بهتر باشد کسب و کار هایی که منابع شان محدود است روی یک یا دو پلتفرم اجتماعی تمرکز کنند تا بتوانند بدون ایجاد مزاحمت برای فعالیت های اصلی شان، محتوای با ارزشی در اختیار مخاطب قرار دهند.
با این اوصاف تنها چیزی که ممکن است باعث شود ظرفیت شبکه های اجتماعی خود را محدود کنید محدودیت منابع است. از همین رو، صاحبان کسب و کار باید پلتفرم هایی که بیشترین بازگشت سرمایه گذاری را برایشان رقم می زنند مشخص کنند. این پلتفرم ها همان هایی هستند که از سوی بازار هدف شان بیشتر مورد استفاده قرار می گیرند.
مثلاً برای شرکتی که روی خدمت رسانی به کسب و کار های دیگر متمرکز است شاید لینکدین انتخاب مناسب تری باشد. شرکتی که محصولات غذایی تولید می کند شاید پینترست را برای فعالیت خود انتخاب کند و یک آکادمی فوتبال جوانان شاید شبکه های اجتماعی اشتراک گذاری ویدیو مثل یوتیوب را برای فعالیت مناسب تر بداند.
حضور داشتن روی پلتفرم های اجتماعی متعدد شاید مطلوب باشد، اما محدودیت منابع شرکت نیز باید در تعیین استراتژی به کار گرفته شده در قبال شبکه های اجتماعی در نظر گرفته شود. شرکت ها باید مطمئن شوند استراتژی شبکه های اجتماعی شان فارغ از تعداد پلتفرم ها، مشارکتی معنادار از سوی مخاطب در بر خواهد داشت. این امر نیز محقق نخواهد شد مگر با ارائه ی محتوای ارزشمندی که به زندگی کاربران چیز مفیدی بیافزاید.
به عنوان جمع بندی باید گفت، «هرچه بیشتر، بهتر» رویکرد مطلوبی است، اما هیچگاه نباید به قیمت قربانی شدن کسب و کار و خدشه به برند آن تمام شود.
بازاریابی اینترنتی و آموزش پنج ترفند در بازاریابی محتوا
نکات مهم استفاده از شبکه های اجتماعی جهت توسعه کسب و کار
برای برخی از کارآفرینان استفاده از بازاریابی شبکه های اجتماعی یک گزینه خوب به حساب می آید. تا زمانی که این گزینه در دوران اوج خود قرار دارد باید بهره کافی را از آن برد.
به علت رشد سریع شبکه های اجتماعی برخی تصور می کنند که استفاده از آن ها یک شوق زود گذر است و در نهایت به عدم سود دهی در کسب و کار منجر خواهد شد. در حالیکه آمار خلاف این موضوع را نشان می دهد. مطابق آمار منتشره ، ۹۲ درصد از بازاریاب ها در سال ۲۰۱۴ اعلام کرده اند که بازاریابی شبکه های اجتماعی به عنوان یکی گزینه مهم برای کسب و کار آن ها به شمار می رود و ۸۰ درصد تاکید داشته اند که استفاده از شبکه های اجتماعی موجب افزایش بازدید از وب سایت آن ها گردیده است.
همچنین مطابق آماری دیگر ، ۹۷ درصد از بازاریاب ها در حال حاضر در شبکه های اجتماعی فعال هستند اما ۸۵ درصد از آن ها هنوز مطمئن نیستند که شبکه های اجتماعی بهترین ابزار جهت بازاریابی دیجیتال است.
این آمار ها ، بیانگر نیروی بالقوه شبکه های اجتماعی جهت افزایش فروش شرکت ها است اما از طرف دیگر نشان دهنده فقدان شناخت از روش هایی است که بتوان از این ظرفیت استفاده کرد. در این بخش برخی از مزایای شبکه های اجتماعی جهت توسعه کسب و کار ارائه گردیده است:
از طریق فعالیت در شبکه های اجتماعی برند شما براحتی شناخته می شود:
در دنیای امروز باید از هر فرصتی که بتوان از طریق آن مطالب و محتوای تبلیغاتی خود را در معرض دید قرار داد ، استفاده نمود. شبکه های اجتماعی شما ، کانال های جدیدی هستند که از طریق آن می توانید به راحتی صدا و محتوای مربوط به شرکت و محصول خود را به اطلاع مخاطبان برسانید و آن ها را از وجود خود آگاه کنید. با توجه به اینکه مشاهده شما در شبکه های اجتماعی در صورت رعایت نکات ضروری ، به سرعت انجام می پذیرد ، لذا می توانید مشتریان بیشتری جذب نموده و و خود را به مشتریان فعلی نزدیک تر بنمایید. به عنوان مثال یک مخاطب در شبکه اینستاگرام می تواند برای اولین بار به صورت تصادفی تصاویر مربوط به خدمات ، محصول یا شرکت شما را دید ه و به شما علاقمند شود . همچنین یک مشتری فعلی می تواند از طریق ثبت نظر و دریافت پاسخ ارتباط نزدیک تری با شما برقرار کرده و وفادار تر شود.
از طریق فعالیت در شبکه های اجتماعی، مشتریان شما وفادار تر می شوند:
مطابق گزارش منتشر شده از سوی دانشگاه فناوری تگزاس ، شرکت هایی که از طریق شبکه های اجتماعی با مخاطبان خود در تماس هستند ، مشتریان وفادار تری خواهند داشت . بنابراین شرکت ها باید نهایت استفاده را از امکاناتی که شبکه های اجتماعی جهت برقراری ارتباط با مخاطبان در اختیار آن ها قرار داده است داشته باشند. البته استفاده از شبکه های اجتماعی باید هدفمند و مطابق طرح از پیش تعیین شده باشد.
شبکه های اجتماعی موجب افزایش فرصت های جذب مشتری جدید می گردد:
هر پستی که شما در شبکه های اجتماعی منتشر می کنید، یک فرصت برای جذب مشتریان جدید است.هنگامی در حال افزایش دنبال کنندگان در شبکه های اجتماعی هستید به طور همزمان در حال افزایش گزینه های فروش خود هستید و این در حالی است که شما می توانید به صورت مستقیم با آن ها در تعامل باشید. انتشار هر محتوا در شبکه های اجتماعی می تواند به بازدید وب سایت شما و در نهایت جذب مخاطب منجر شود. هر بازدیدی منجر به خرید نمی گردد اما تداوم رابطه مثبت با مخاطبان می تواند احتمال فروش به مشتریان را افزایش دهد.
نقش تبلیغات در کسب درآمد با اپلیکیشن و رسیدن به شهرتی باور نکردنی!
شبکه های اجتماعی موجب افزایش بازدید از سایت شما و نرخ تبدیل می گردد:
فعالیت برند ها در شبکه های اجتماعی، منجر به افزایش نرخ تبدیل مشتریان می گردد. شاید مهمترین دلیل این موضوع، این باشد که مخاطبان شما در شبکه های اجتماعی با یک برند روبرو نیستند بلکه شما را به عنوان یک عضو شبکه اجتماعی دیده و به راحتی با شما ارتباط برقرار می کنند. شبکه های اجتماعی محلی است که در آن برند ها مانند مردم رفتار می کنند و این موضوع خیلی مهم است چون مردم تعامل با بقیه مردم را به تعامل با شرکت ها ترجیح می دهند. در نتیجه این جلب اعتماد، مخاطبان به شما نزدیکتر خواهند شد، به وب سایت شما سر خواهند زد و درصد بیشتری از مخاطبان شما به مشتریان شما تبدیل خواهند شد.
شبکه های اجتماعیافزایش سرعت توسعه شهرت شما را به همراه خواهند داشت:
تعامل با مشتریان فعلی در شبکه های اجتماعی موجب می گردد آن ها در هنگام به رخ کشیدن محصولات شما به دوستان خود ، آن ها را به سراغ شما در شبکه های اجتماعی ببرند. هر چه بیشتر افراد در شبکه های اجتماعی درمورد شما صحبت کنند ، برند شما برای افراد جدید معتبر تر به نظر می رسد. زیرا اینطور به نظر می رسد که شما یک برند قابل نقد ، معروف و شناخته شده هستید. در نتیجه نرخ جذب مشتریان جدید افزایش می یابد.
شبکه های اجتماعی ،هزینه اولیه استفاده پایینی دارند :
بدون شبکه های اجتماعی مردم می توانند از طریق تبلیغات بیرونی شما نظیر تبلیغات تلویزیونی( در صورتی که داشته باشید) و یا تبلیغات وب سایت یا ایمیل شما با شما آشنا شوند. اما هزینه شبکه های اجتماعی با موارد گفته شده قابل مقایسه نیست. هر شبکه اجتماعی که شما در آن فعال شوید به نوبه خود به عنوان یک مسیر جدید برای یک سری مخاطب جدید به شمار می رود.