Lead، به اطلاعات خام در مورد افراد و یا نمایندگان شرکت ها گفته میشود که از طریق سمینارها، نمایشگاه های تجاری، تبلیغات و یا سایر روش ها، جمع آوری می گردند. متاسفانه میبینیم که برای تولید Lead همچنان خیلی از شرکتها این اطلاعات را خریداری کرده و یا اینکه از تماسهای تلفنی تصادفی بهره میبرند.
اگر شما همچنان Lead ها را برای تیم فروشتان خریداری میکنید، حداقل به آنها آموزش دهید تا به کمک اطلاعات آنلاین بتوانند به جامعه هدف خود نزدیک شوند و یک پیشزمینه ای از آن Lead هایی که در اختیار دارند، بدست آورند و بتوانند به درستی آنها را تجزیه و تحلیل کنند.
نکات سئو در استفاده از شبکه اجتماعی لینکدین
برای نمونه شما میتوانید به گروه فروش خود آموزش دهید که چگونه از شبکه اجتماعی LinkedIn در این مسیر استفاده کنند. در LinkedIn به راحتی میتوان هویت Lead ها را شناسایی کرد و از علائق آنها مطلع شد. در حقیقت این شبکه اجتماعی چشم اندازی شفاف در اختیار شما قرار میدهد تا دریابید که آیا این Lead ها برای شما مفید خواهند بود یا خیر.
برای اینکه بتوانید Lead های خود را گلچین کنید، کافیست که کمی از نوار ابزار جستجو این شبکه اجتماعی بهره ببرید؛ در این نوار جستجو، شما میتوانید نام افراد، شغلها و نام کمپانیها که در Leadهای خریداری شده موجود هستند را، جستجو کرده و از میزان با ارزش بودن آنها مطلع شوید. البته شما میتوانید به کمک بخش ارتباطات (Connections) که در حساب کاربری هر کسبوکار وجود دارد، تولید Lead کنید و با پیدا کردن یک Lead کارآمد، تعدادی Lead مفید دیگر از کنار آن بیابید.
گسترش روز افزودن شبکه اجتماعی لینکدین در جامعه کاربری ایرانی و کیفیت نسبی محتوای موجود در آن خیلی افراد و شرکتها را مشتاق به فعالیت در آن کرده و به آنها امکان داده تا بیشتر و بهتر با همکاران، هم صنفیها، کارکنان و مخاطبانشان در ارتباط باشند. حضور افراد و شرکتها در کنار هم و در دسترس بودن سوابق و جزییات آنها فرصت خوبی را فراهم آورده است تا اشخاص و شرکتها بتوانند اطلاعات ارزشمندی را راجع به یکدیگر به دست آورند. به همین دلیل لینکدین ابزار خیلی خوبی است برای کسانی که میخواهند کار جدیدی پیدا کرده یا وارد بازار کار شوند.
پروفایل
یک پروفایل (رخنما) مناسب داشته باشید. ساخت یک پروفایل حرفهای خیلی سخت نیست. تنها کافی است یک سری اصول خاص را رعایت کنید. به عنوان چند نمونه:
-
نام رسمی و کامل خود را استفاده کنید.
-
از عکس مناسب استفاده کنید. این باید عکس واقعی خود شما باشد. عکسهای پرسنلی رایج انتخاب مناسبی به حساب میآیند.
-
سوابق کاری واقعی خود را بدون ابهام و ایجاز و اطناب بیمورد وارد کنید. از خالی گذاشتن یا درج اطلاعات نامفهوم خودداری کنید.
-
در سوابق کاریتان از نام و لینک صحیح شرکتی که قبلاً در آن کار میکرده یا الان در آن کار میکنید استفاده کنید. این اطلاعات استفاده زیادی برای شرکتهای جویای کارمند دارد.
آنها با استفاده از این جزییات میتوانند اطلاعات خیلی بیشتر و دقیقتری راجع به شرکتها و همکاران فعلی و قبلی شما پیدا کنند.
فراموش نکنید که فرایند پیدا کردن کار فقط این نیست که به دنبال موقعیتهای کاری جدید بگردید، بلکه بخش مهمی از آن این است که پروفایل تمیز و گویایی داشته باشید تا شرکتهای جویای کارمند بتوانند راحتتر شما را پیدا کرده و ارزیابی کنند.
چرا لینکداین ترافیک بیشتری برای شما میفرستد؟
فهرست مهارتها
فهرست مهارتهایتان (Skill) را بروز کنید. آنها را از مهارتهای جزیی و کم اهمیت پر نکنید. مثلاً برای خیلی از مشاغل (به جز منشیگری و امثالهم) مهارت Word یا Excel اهمیت خیلی زیادی ندارد. سعی کنید ۱۰ تا ۱۵ تا از مهارتهای مهمتان را ذکر کنید. استفاده از مهارت صحیح برای اینکه در نتیجه جستجوها ظاهر شوید اهمیت زیادی دارد. اگر در این باره شک دارید به پروفایل افراد مشابه خودتان مراجعه کنید و از فهرست مهارتهای آنها ایده بگیرید. مهمتر از همه اینکه از Connectionهایتان بخواهید تا مهارتهای شما را تایید کنند. درست است که این تاییدیهها اعتبار خیلی زیادی ندارند ولی دیدن امتیاز ۹۹+ در کنار مهارتهای یک شخص باعث جلب توجه زیادی میشود.
گسترش شبکه ارتباطی
شبکه ارتباطیتان را گسترش دهید. لینکدین جایی برای دوستیابی یا ارتباطات خانوادگی نیست. سعی کنید با کسانی مرتبط شوید که به نوعی همکار یا هم صنفی شما حساب شده یا در سلسله مراتب کاری به شما مربوط باشند. بهترین گزینهها، همکاران فعلی و سابق شما در همه شرکتها و تیمهایی است که تا حالا مشغول به فعالیت بودهاید.
از مدیران شرکتهای حوزه کاری خود خصوصاً مدیران مرتبط با نیروی انسانی غافل نشوید. اینها همان کسانی هستند که ممکن است فعالیتهای شما را زیر نظر داشته و روزی پیشنهاد یک موقعیت کاری جدید برای شما داشته باشند. از اضافه کردن Connectionهای بیربط، بیهوده، تبلیغاتی یا Spammer خودداری کنید. آنها باعث شلوغی بیمورد Timeline شده و حواس شما را بیجهت پرت میکنند. آنها باعث بیاعتباریتان نیز میشوند.
پروژهها
پروژهها و کارهای مهمی که در مقاطع مختلف انجام دادهاید را در پروفایلتان ذکر کنید. شرح کوچکی از آنها بدهید و ذکر کنید چه افراد دیگری در انجام آن دخیل بودهاند. این موضوع در نشان دادن اعتبار کار شما خیلی مهم است. علاوه بر این به شرکتهای جویای کارمند دید خوبی راجع به سابقه کاری شما داده و به آنها این امکان را میدهد تا بتوانند تواناییهای شما را بهتر بشناسند.
رزومه کلاسیک
با اینکه لینکدین خودش یک رزومه خیلی خوب و گویا حساب میشود اما باز هم بهتر است رزومه خود را به شکل کلاسیک هم در پروفایل خود قرار دهید. رزومه کلاسیک یعنی همان رزومه چند صفحهای که برای شرکتهای مختلف میفرستید. این رزومه را همیشه به روز نگهدارید. فرمت آن را هم PDF در نظر بگیرید تا مشکلی برای نمایش آن پیش نیاید.
کلمات کلیدی : لید , رزومه کلاسیک , اپلیکشن لینکدین , کسب درآمد از شبکه های اجتماعی , مدیریت شبکه های اجتماعی , کسب و کار در لینکدین , درآمدزایی از لینکدین , بازاریابی شبکه های اجتماعی , رونق کسب و کار , لینکدین , رسانه های اجتماعی , کسب و کار