بارها دوستان و همکاران بنده در مورد مزایای بازاریابی شبکه های اجتماعی در مقالات مختلف مطلب نوشتند و امروزه شاهد حضور بیش از پیش برندها و کسب و کارها در شبکه های اجتماعی هستیم .
اما با این وجود در برخی جلسات با مدیران و صاحبان کسب و کارها به این مورد برخورد کردم که آنها هنوز به اهمیت و مزایایی که شبکه های اجتماعی برایشان خواهد داشت به طور کامل واقف نیستند .
غالبا این مدیران زمانی که با پیشنهاد بنده برای سرمایه گذاری زمانی و ریالی و همچنین اختصاص یک نیروی انسانی به فعالیت در این شبکه ها به صورت منظم مواجه می شوند بعضا مقاومت می کنند .
به همین دلیل تصمیم گرفتم مطلبی در این خصوص بنویسم تا برای این دسته از دوستان عزیز توضیحاتی ارائه کنم .
بازاریابی شبکه های اجتماعی به زبان ساده چیست؟
بازاریابی شبکه های اجتماعی مثل سایر مفاهیم یک تعریف واحد و مشخص ندارد اما اگر بخوام تعریفی در اینجا ارائه بدم به نظرم تعریف زیر یکی از کاملترین تعاریف و در عین حال ساده ترین است :
بازاریابی شبکه های اجتماعی ، نوعی از بازاریابی اینترنتی است که در آن کسب و کارها و افراد با هدف برقراری ارتباط با مخاطبان و همچنین برندسازی در این شبکه ها حضور پیدا می کنند
بر طبق تعریف بالا می توان گفت بازاریابی شبکه های اجتماعی نوعی از بازاریابی است که تمرکز بر روی مخاطبان و برقراری ارتباط با آنها اولویت دارد نه بر روی فروش مستقیم محصولات و خدمات .
در حقیقت بازاریابی شبکه های اجتماعی بر ایجاد محتوایی استوار است که بتواند ضمن جلب توجه مخاطبان و علاقمندان آنها را به اشتراک گذاری محتوا و صدای برند شما با دوستانشان ترغیب کند .
خوب بعد از تعاریف بالا که سعی کردم به زبانی کاملا ساده ارائه کنم به برخی از مزایای شبکههای اجتماعی که میتوانند کسب و کار شما را متحول کنند اشاره می کنم .
۱- شناسایی بهتر کسب و کار (برندسازی):
یکی از مهمترین اهداف شرکت ها برای برندسازی دیده شدن است . این مورد به این معناست که برندها اخبار ، محتوا و صدای برندشون رو از طریق رسانه ها به سمع و نظر مخاطبانشون برسونن . در قدیم که شبکه های اجتماعی وجود نداشت این امر از طریق رسانه های جمعی مثل رادیو ، تلویزیون و نشریات چاپی انجام می شد .
حالا با رشد اینترنت و اضافه شدن شبکه های اجتماعی متعدد و حضور اقشار مختلف مخاطبان با عقاید و علاقمندی های متفاوت در آنها، برندها را به حضور در این شبکه ها بیش از پیش ترغیب کرده است.
شرکت ها با حضور در این شبکه ها هم صدای برند خودشون رو به مخاطبان فعلی می رسانند و هم به دنبال استراتژی آگاهی برند هستند و با مخاطبان جدید آشنا می شوند و به توسعه مخاطبان خودشون می پردازند .
به عنوان مثال با انتشار محتوای مناسب در این شبکه ها ، مخاطبان بالقوه شما برای اولین بار پست شما رو مشاهده می کنند و در صورت تولید محتوای ارزشمند ، آنها مشتاق به شنیدن صدای شما خواهند شد . منظور از صدای شما همان محتوا و اخبار شرکت شماست و با این کار مخاطبان شما از یک کاربر بی تفاوت به یک کاربر علاقمند تبدیل می شوند.
۲- وفادارسازی مشتریان:
حدود یک ماه پیش یک مقاله ای می خواندم که گزارشی از دانشگاه تگزاس منتشر کرده بود . در این گزارش عنوان شده بود برندهایی که از کانالهای شبکه اجتماعی استفاده میکنند از وفاداری بیشتری بین مشتریانشان بهره میبرند .
طبق آمار منتشر شده دانشگاه تگزاس ۵۳% از آمریکایی هایی که برندی را در شبکه های اجتماعی دنبال می کنند به آن برند وفادارترند . شما هم می توانید با داشتن یک برنامه منظم و همچنین استراتژی مشخص ، فرایند وفادارسازی مخاطبنتان رو به درستی انجام بدید .
و نکته آخر بنده در مورد وفادارسازی مخاطبان در شبکه های اجتماعی این است که:
شرکتها باید از شبکه های اجتماعی به عنوان ابزاری قدرتمند برای برقراری ارتباط با مخاطبانشون استفاده کنند
۳- ایجاد فرصت های تجاری بیشتر:
به اعتقاد بنده هر گاه شما پست های حرفه ای در شبکههای اجتماعی منتشر می کنید ، خواه ناخواه در حال ایجاد فرصت های تجاری بیشتر هستید. اینکه پست حرفه ای و مورد علاقه مخاطبانتان ارسال کنید قطعا احتمال ایجاد فرصت های تجاری بیشتر را افزایش خواهید داد .
هر فیلم ، عکس یا کامنتی در شبکه های اجتماعی منتشر می کنید ، این شانس را ایجاد میکنید که از طرف یکی از مخاطبنتان واکنشی داشته باشد . هر واکنش ممکن است به بازدید از وب سایت شما و در نهایت به عقد قراردادهای تجاری و یا فرصت های همکاری تبدیل شود .
با افزایش انتشار پست های حرفه ای و مناسب ، افزایش فرصت های تجاری و در نهایت افزایش احتمال همکاری و فروش رو شاهد خواهید بود
۴- کاهش هزینه های بازاریابی:
یکی دیگر از مزایای استفاده از شبکه های اجتماعی برای کسب و کارها کاهش هزینه های بازاریابی است . در شبکه های اجتماعی از بودجه های سنگین و سرسام آور تبلیغاتی و برندینگ از طریق رسانه های جمعی و چاپی خبری نیست .
سرمایه گذاری در این شبکه ها به تولید محتوا و طراحی استراتژی و البته سرمایه گذاری زمانی نیروی انسانی شرکت شما معطوف خواهد شد که به نسبت رسانه های دیگر بسیار ناچیز است .
البته استارتاپ ها یا کسب و کارهای نوپا و کوچک با توجه به محدود بودن بودجه ، صاحبان آن شروع به تولید محتوا و نهایتا انتشار آن محتوا در شبکه های اجتماعی خواهند کرد .
اگر شما بتونید تنها روزی دو ساعت به طراحی استراتژی جهت بهبود ارتباط با مخاطبان و تولید محتوای ارزشمند اختصاص بدید ، قطعا نتایج بسیار عالی آن را خواهید دید .
فکر می کنم شما هم با بنده هم عقیده باشید که با توجه به قدرت شبکه های اجتماعی این سرمایه گذاری بسیار ناچیز است .
۵- بهبود رتبه در موتورهای جستجو:
همانطور که احتمالا به خوبی می دونید یکی از بهترین روش های جذب مخاطب بهینه سازی وب سایت یا همان سئو (SEO) است .
پارامترهای امتیازدهی گوگل به صفحات وب جهت رتبه بندی بیش از ۲۰۰ مورد است . یکی از این پارامترها که تاثیری غیرمستقیم در افزایش رنکینگ وب سایت ها دارد فعالیت در شبکه های اجتماعی و ایجاد ترافیک هدفمند از این شبکه ها به سمت وب سایت است . با انتشار لینک های مطالب و محتوای خود در این شبکه ها و جذب بازدیدکننده ، به صورت غیرمستقیم بر روی افزایش رتبه بندی وب سایتتان در گوگل تاثیر خوبی دارد .
یکی دیگر از نکات بسیار مهمی که در رتبه بندی وب سایت ها توسط گوگل انجام می پذیرد “جستجوی برند” است . به این معنی که اگر شما در شبکه های اجتماعی فعالیت مناسبی داشته باشید مخاطبان ، برندتان را در گوگل جستجو می کنند و وارد وب سایت شما می شوند .
این امر برای گوگل بسیار حائز اهمیت است و نشان از محبوب بودن و قابل اعتماد بودن برند شما نزد مخاطباتان دارد که طبعا از گوگل هم امتیاز خوبی دریافت خواهید کرد .
۶- شناسایی رفتار مخاطبان و نیازهای آنها:
شبکه های اجتماعی به کسب و کارها این فرصت را میدهند تا در مورد مخاطبانشان به اطلاعات ارزشمندی برسند. اطلاعاتی مثل به چه چیزی علاقمند هستند و چگونه رفتار میکنند و … . این نکته بسیار مهمی هست که خیلی از کسب و کارها حتی آنهایی که حضوری فعال در شبکه های اجتماعی دارند از آن استفاده مناسبی نمی کنند.
به عنوان مثال شما میتونید نظرات آنها را در کامنت ها رصد کنید تا متوجه شوید مردم در مورد کسب و کار شما چه فکری دارند؟
حتما سعی کنید در اکسل فایلی درست کنید که در آن عنوان پست ، زمان انتشار آن به تاریخ روز و ساعت ، نوع فرمت پست (متنی ، عکسی یا ویدئو یا … ) و همچنین میزان بازخوردی که گرفته شده مثل گرفتن لایک یا share و .. را بنویسید تا بتونید آنالیز بهتری از نیاز و علائق مخاطبانتون داشته باشید . بر حسب نیاز مجموعه خودتون می تونید فیلدهای جدید به فایل اکسل اضافه کنید .
با آنالیز دقیق پست هاتون میتونید آن دسته از محتوایی که مورد توجه مخاطبانتون قرار گرفته شده و به نوعی بیشترین استقبال را داشته بیشتر تولید کنید .
نکته ای که به کرات در این شبکه ها می بینم این هست که خیلی از شرکت ها با روش های سنتی به فعالیت در این شکبه ها می پردازند . روش هایی که در رسانه های جمعی و چاپی جواب می دهد در این شبکه ها مناسب نیست ، اینکه به صورت مستقیم به تبلیغات محصولات و خدمات بپردازیم استراتژی بسیار اشتباهی است .
شبکه های اجتماعی محلی برای فروش مستقیم محصولات و خدمات شما نیست
در نهایت باید عرض کنم یکی از پر قدرت ترین ابزارهای بازاریابی اینترنتی ، روابط عمومی و برندسازی شرکت ها و سازمان ها ، شبکه های اجتماعی هستند . پیشنهاد می کنم برای یادگیری اصول و استراتژی های آن حتما مطالعه داشته باشید و یا از کارشناسان و متخصصان این حوزه راهنمایی بگیرید .
آیا شما در شبکه های اجتماعی فعالیت مناسبی دارید ؟ چه نوع استراتژی جهت بهبود ارتباط با مخاطبانتون در این شبکه ها اتخاذ کردید ؟ کدام شبکه اجتماعی رو مناسب با کسب و کارتون می دونید ؟