مدیر رسانه های اجتماعی شغل نسبتا جدیدی است. تا همین چند وقت پیش اگر با کسی راجع به چنین شغلی صحبت می کردید، شاید با تعجب نگاهتان می کرد. اما از وقتی که شبکه های اجتماعی رشد کردند و جزئی جدایی ناپذیر از زندگی مردم شدند، به بخش مهمی از پازل تبلیغات و بازاریابی شرکت ها نیز بدل شده اند. اکنون کسب و کارها افرادی را برای این کار استخدام می کنند یا اینکه تبلیغات و بازاریابی شبکه های اجتماعی را به شرکت های متخصص می سپارند. شبکه های اجتماعی و کانال های تبلیغاتی آنها به ابزاری قدرتمند برای تبلیغات مبدل شده اند.
شبکه های اجتماعی مان را چگونه انتخاب و مدیریت کنیم؟در این مقاله ۷ نوع از مدیران رسانه اجتماعی را بنا به تفکر و سوابق کاری شان ذکر خواهیم کرد تا از این طریق با جنبه های مختلف تبلیغات و بازاریابیاینترنتی آشنا شویم و دریابیم که برای موفقیت به چه قابلیت های نیاز است. و یا اگر قصد استخدام یا برون سپاری داریم ارزیابی بهتری نسبت به انتخاب همکار مناسب داشته باشیم.
۱ مدیر سئویی رسانه های اجتماعی
(سئو و یا SEO کوتاه شده عبارت Search Engine Optimization و یا بهینه سازی موتور های جستجو است )
چون بهبود سایت برای موتورهای جستجو سال ها زودتر از مدیریت رسانه های اجتماعی مطرح بوده است، طبیعی است که اغلب فعالان در حوزه بازاریابی اینترنتی، تجربه کار در سئو را داشته باشند. ضمن اینکه سئو و شبکه های اجتماعی تأثیرات متقابلی بر هم دارند. لذا اغلب مدیران رسانه های اجتماعی ممکن از این نوع باشند و با ذهنیت سئویی به این کار نگاه کنند.
شما مدیری سئوگرا هستید اگر نشانه های زیر را دارید:
- به شبکه های اجتماعی صرفا بعنوان ابزاری برای رسیدن به هدف نگاه می کنید و نه خود هدف. و هدف شما بیشتر جذب لینک مفید برای سئو و افزایش بازدید از موتور جستجو است
- تفکر تحلیلی و آماری دارید و بر اساس آمار و روند ها تصمیم گیری می کنید
نقاط قوت مدیران سئویی شبکه های اجتماعی:
- مشتاق و توانمند در شناسایی و استفاده از کلمات کلیدی مناسب و چگونگی استفاده از مزایای شبکه های اجتماعی برای سئو
- قدرت همکاری خوب با تیم سئو و تقویت استراتژی های سئو
- قوی در یافتن فرصت های جذب لینک از طریق شبکه های اجتماعی
- دارای رویکرد تحلیلی، و بدون هراس از آمار و روندها
نقاط ضعف مدیران سئویی رسانه های اجتماعی:
- تأکید بیش از حد بر کلمات کلیدی در تولید محتوا
- اهمیت کم به برقراری روابط بلندمدت در شبکه های اجتماعی
- ممکن است رسانه های اجتماعی را فقط بخشی از استراتژی سئو ببینند و برای آن ها ارزش مستقلی قائل نباشند
- بنظر این مدیران کار کردن روی رسانه های اجتماعی، اگر سود فوری نداشته باشد، بیهوده است
۲ مدیر تبلیغاتی رسانه های اجتماعی
مدیران تبلیغاتی در رسانه های اجتماعی پتانسیل های زیادی دارند اما ممکن است وجهه کسب و کار را نیز خراب کنند. چون به جای اینکه از شبکه اجتماعی بعنوان ابزاری برای تعامل با مخاطبان و انتشار محتوای مفید استفاده کنند، به شدت بر راه اندازی کمپین های تبلیغاتی تمرکز می کنند.
شما مدیر تبلیغاتی هستید اگر این نشانه ها را داشته باشید:
- غریزه شما تبلیغ کردن است. می خواهید در شبکه اجتماعی هر چیزی را تبلیغ کنید
- تقریبا هر کاری که در شبکه اجتماعی انجام می دهید بخشی از یک کمپین تبلیغاتی است
- همیشه راه های خلاقانه ای برای استفاده از شبکه های اجتماعی جهت تبلیغ دارید
نقاط قوت مدیر تبلیغاتی:
- بسیار خلاق و پر از استراتژی های تبلیغاتی
- شجاع در استفاده از شبکه اجتماعی برای ایجاد موج های تبلیغاتی پیشرو
- نگاه استراتژیک به شبکه اجتماعی
نقاط ضعف مدیر رسانه اجتماعی از نوع مدیر تبلیغاتی:
- تمایل بیش از حد به فروش در شبکه های اجتماعی
- تمرکز بر کمپین های بزرگ تبلیغاتی و صرف وقت کمتر در فعالیت های روزمره در شبکه اجتماعی
- عدم تمرکز کافی بر ایجاد روابط بلندمدت و وفادارانه در شبکه های اجتماعی
۳ مدیر پروانه ای شبکه اجتماعی
برعکس سایر انواع مدیران، مدیر پروانه ای کمتر تجربه کار در زمینه بازاریابی را دارد. معمولا جوان تر است و همزمان با استفاده شخصی از شبکه های اجتماعی بزرگ شده. یعنی اکانت شخصی داشته و با اکانت شخصی در شیکه های اجتماعی فعال بوده و حالا می خواهد همان کار را برای کسب و کار انجام دهد.
اینگونه مدیران زمان قابل توجهی را صرف پاسخ دادن به کاربران می کنند حتی اگر توسط آن ها خطاب نشده باشند.
آن ها وجه اجتماعی این رسانه را خیلی دوست دارند و تمایل دارند نگاه متفاوت و تازه ای به بازاریابی شبکه اجتماعی داشته باشند، زیرا خودشان را در اصل کاربر همین شبکه ها و یک مصرف کننده می دانند.
شما مدیر پروانه ای شبکه اجتماعی هستید اگر:
- اعضای زیادی در اکانت های شخصی خود دارید
- همیشه جزو اولین نفراتی هستید که از یک شبکه اجتماعی جدید استفاده می کنند
- بخوبی می دانید که هر شبکه اجتماعی چه ویژگی های منحصر بفردی دارد
نقاط قوت مدیر پروانه ای رسانه های اجتماعی:
-
ذاتا از شبکه اجتماعی لذت می برید
-
می توانید از نگاه مشتری و مصرف کننده به بازاریابی شبکه اجتماعی نگاه کنید
-
می توانید صدای منحصر بفردی برای برندها ایجاد کنید که جمعیت زیادی را بخود جذب کند
نقاط ضعف مدیر پروانه ای:
-
فقدان تجربه در بازاریابی آنلاین
-
عدم مهارت کافی در رویارویی با مشکلات روابط عمومی یا بحران های مدیریتی
-
رویکرد غیر استراتژیک به مدیریت رسانه های اجتماعی
۴ مدیر روابط عمومی رسانه های اجتماعی
مدیر شبکه اجتماعی اگر از نوع مدیر با گرایش روابط عمومی باشد، بر شهرت تمرکز می کند و مطمئنا می تواند بهترین وجهه ممکن برای شرکت را در شبکه های اجتماعی ایجاد کند.
نشانه های یک مدیر شبکه اجتماعی با گرایش روابط عمومی:
-
ترجیح به حل مسائل بجای اجتناب از آن ها
-
دقت بالا در ارسال مطالب در شبکه های اجتماعی
-
استفاده از روش های هوشمندانه اجتماعی
نقاط قوت مدیر روابط عمومی شبکه اجتماعی:
-
متخصص در اجتناب از بروز شرایطی که ممکن است به برند آسیب بزند
-
اولویت دادن به برندسازی پایدار در همه شبکه های اجتماعی
-
توانمند در پاسخگویی به واکنش های منفی در شبکه های اجتماعی
نقاط ضعف مدیر روابط عمومی:
-
بی تجربه در برخی حوزه های فنی
-
ممکن است تصویری غیر واقعی از شرکت ایجاد کند
-
ضعف در برنامه ریزی جامع برای پیشرو شدن در شبکه های اجتماعی
۵ جادوگر محتوا
همانطور که در مقاله بازاریابی محتوا و ۱۰ نکته کاربردی تولید محتوای موفق قبلا اشاره کردیم، بازاریابی محتوا از بهترین روش های بازاریابی در اینترنت است. امروزه شرکت ها به تولید محتوا به منظور سئو و برندسازی در شبکه های اجتماعی اهمیت می دهند. به همین علت در عصر رسانه های اجتماعی نیز شاهد ظهور مدیرانی هستیم که تولید کننده محتوا و حتی بلاگر بوده اند.
اینگونه مدیران بهترین و مناسب ترین مطالب را در شبکه های اجتماعی به اشتراک می گذارند، حتی اگر این مطالب را از روی وبسایت یا رسانه شرکتی دیگر برداشته باشند.
جادوگران محتوا فهم عمیقی از مطابقت محتوا با مخاطبان هدف دارند و می دانند که چنین محتوایی را چگونه تولید کنند و به اشتراک بگذارند.
شما جادوگر محتوا هستید، اگر:
-
نویسنده ای قوی هستید
-
همیشه در حال استفاده و جمع آوری مطالب از گوشه و کنار وب هستید
-
از همه انواع محتوا شامل ویدیو، صدا، گرافیک و متن استفاده می کنید
نقاط قوت مدیر محتوایی رسانه اجتماعی:
-
توانایی تولید محتوایی که بصورت ویروسی در شبکه های اجتماعی پخش می شود
-
قوی در جمع آوری مطالب مناسب برای مخاطبان هدف
-
تمرکز بر کیفیت به جای کمیت
نقاط ضعف مدیر محتوایی:
-
فقدان رویکرد تحلیلی و آماری
-
تمرکز بر تعامل بیشتر با افراد تأثیرگذار در شبکه های اجتماعی بجای مشتریان
-
ممکن است بیش از حد برای تولید محتوایی وقت بگذارید که بازگشت سرمایه خوبی ندارد
۶ مدیر علمی
مدیران علمی رسانه های اجتماعی به آمار و ارقام رونق می دهند. تقریبا هر تصمیمی که اینگونه مدیران می گیرند بر مبنای آمار و روندهای گذشته است. اگر چیزی به این صورت قابل پیگیری و اندازه گیری باشد مطمئن باشید دنبال آن می روند. گاهی ممکن است سابقه و زمینه سئو نیز داشته باشند، اما باز هم بیشتر از یک مدیر سئویی، رویکرد تحلیلی و آماری دارند. مدیران علمی رقم و فرمول دوست دارند و قالب مشخصی را برای پست های شبکه اجتماعی تعیین می کنند.
اگر ویژگی های زیر را دارید، مدیر علمی شبکه اجتماعی هستید:
-
مرتبا گزارش های آماری شبکه های اجتماعی خود را چک می کنید
-
به اطلاعات در قالب نمودارها و گرافها علاقمند هستید
-
روندها و الگوها را در میان اعداد و ارقام بخوبی تشخیص می دهید
نقاط قوت:
-
قادر به تشریح فرایند تصمیم گیری
-
ساده سازی محاسبه نرخ بازگشت سرمایه شبکه های اجتماعی
-
تفسیر آمار و ارقام و استفاده از اطلاعات برای تصمیمات هوشمندانه
نقاط ضعف:
-
در ایده هایی که پشتشان تحقیقات نباشد، علاقه ای به ریسک کردن ندارند
-
بیشتر واکنشی هستند و نه پیش فعال
-
از بخش هایی از شبکه اجتماعی که قابل محاسبه نباشند، غافل می شوند
۷ مدیر رسانه اجتماعی اصیل
مدیری که اصالتا برای این کار تربیت شده است. این مدیر فقط باعث حضور شرکت در شبکه های اجتماعی نمی شود، بلکه در واقع تجارت شرکت را حول شبکه های اجتماعی بنا می کند. این نوع از مدیران کمیابند و هر شرکتی آرزوی آن ها را دارد.
مدیران اصیل رسانه اجتماعی معمولا جوان تر هستند و ترکیبی از تحصیلات رسمی و تجربه واقعی در این زمینه را دارند. مدیریت رسانه های اجتماعی شغلی است که این افراد زودتر از سایرین آن را می شناختند و اشتیاق رسیدن به آن را داشتند. این مدیران می دانند چه نوع محتوایی را تولید کنند که با مخاطبان ارتباط برقرار کند و فراتر از آن برود. فقط اینطور نیست که بدانند برای موفقیت در شبکه اجتماعی چه باید کرد بلکه می دانند چگونه نیز باید آن را اجرا کرد.
برخی از نشانه های این مدیران اصیل شبکه های اجتماعی:
-
قبلا نقش مهمی در یک شبکه اجتماعی داشتند مثلا هماهنگ کننده یا مشاور
-
دارای دانش عملی در مورد چگونگی خلق و اجرای استراتژی های بازاریابی در شبکه های اجتماعی هستند
-
شبکه اجتماعی اولین و برترین کانال بازاریابی است که این افراد می شناسند
نقاط قوت:
-
سیر تا پیاز استراتژی های شبکه اجتماعی را تدوین و اجرا می کنند
-
در هر یک از شبکه های اجتماعی موفق می شوند
-
تفکر پیشرونده دارند و همیشه با ایده ها و استراتژی های نو می آیند
نقاط ضعف:
-
انجام همزمان کارهای بسیار که باعث می شود وقت کافی صرف هر کار نشود
-
معمولا در هیچ حوزه ای به تنهایی قوت خاصی ندارند.
-
مورد تقاضای زیاد هستند اما به ندرت پیدا می شوند
شما کدام یک از این نوع مدیران هستید؟ البته احتمال دارد از هرکدام ویژگی هایی داشته باشید.
با linestore همراه باشید