بی شک برای شما هم پیش آمده که از سوی کسبوکارهای مختلف برای معرفی محصول یا خدمات با شما تماس گرفته شده. به احتمال زیاد خدمات یا محصولات آنها اصلا به کار شما نمیآید. در نهایت آن تماس به نظر شما فقط یک مزاحمت به حساب میآید. اینجاست که آن کسبوکار به نتیجه میرسد که با انجام یک فرآیند ساده، مستقیماً سراغ مخاطب هدفش برود و افرادی را هدفگیری کند که احتمال علاقمندی آنها به محصولات آها بیشتر باشد. بگذارید شما را با مفهوم Lead و Lead Generation آشنا کنم.
Lead به افرادی گفته میشود که از یک راهی به محصولات و یا خدمات شما علاقه نشان دادهاند. به طور مثال فردی غرفه شما در یک نمایشگاه را مشاهده کرده و سپس تصمیم گرفته از طریق پر کردن فرمهای موجود در غرفه شما نشان دهد که دوست دارد با شما همکاری داشته باشد.
دریک تعریف عمومی، “Lead سر قیف”، یک فرم وبی تکمیل شده می باشد. یک فرم وبی میتواند حاوی یک سوال و یا درخواست دانلود یک چیز با ارزش باشد. هرکسی می تواند یک فرم را تکمیل کند. هرکس که فرمی را تکمیل می کند، بدون توجه به اینکه اختیار و توانایی خرید را دارد، یک Lead می باشد.
در سوی دیگر طیف تعاریف، “Lead آماده فروش”، به صورت کامل بررسی شده است.طبق این تعریف، Lead ها کنترل می شوند تا این اطمینان حاصل شود که برای شرکت و ارائه پیشنهاد فروش مناسب هستند. این Lead ها ممکن است فرم وبی را تکمیل نمایند، اما آنها باید آمادگی خود را در تعاملات بعدی نشان دهند. همانطور که نام آنها نشان می دهد، “Lead های آماده فروش”، مهیای برقراری ارتباط توسط عوامل فروش و احتمالا تحقق فروش هستند.
برای یافتن یک تعریف با معنی که سایر تعریف استاندارد و زیر مجموعه را پوشش بدهد، باید یگ گام به عقب برگردیم. Lead در ساده ترین سطح چیست؟ پاسخ به این سوال در واژه نامه عمومی و نه تخصصی قابل یافتن است.
۶ مزیت کلیدی بازاریابی شبکه های اجتماعی برای کسب و کارها
به صورت کلی شما زمانی به یک لید دسترسی پیدا میکنید که از طریق شخصی به یک سری اطلاعات شخصی آن فرد دسترسی پیدا کنید و آن اطلاعات به صورت آگاهانه در اختیار شما قرار گرفته باشد.
یکی از مرسومترین روشهای تولید لید (Lead Generation) ارائه کوپون برای شرکت در رویدادها و یا فروش خدمات و محصولات است که مخاطب در ازای آن اطلاعات خود را به شما میدهد. همین مبادله ساده نشاندهنده این است که دریافتکننده کوپن از ارائه اطلاعات خود رضایت داشته و به محصولات و خدمات شما علاقه نشان دادهاست.
روش دوم این است که محتوایی مانند یک کتاب الکترونیکی را به طور رایگان در یک صفحه فرود قرار دهید و شرط ارسال کتاب، ردیافت اطلاعات مخاطب باشد. در این حالت هم مخاطب خود به محتوای شما علاقه نشان داده و با رضایت اطلاعاتش را در اختیارتان میگذارد. شما هم در آینده میتوانید با او از طریق ایمیل و یا حتی تماس تلفنی ارتباط برقرار کنید.https://linestore.ir
بدون شک اینها تنها روشهای تولید لید (Lead Generation) نیستند و راهکارهای بسیاری وجود دارند که بهواسطه آنها میتوانید یک رابطه تعاملی و منطقی با موقعیت فروش یا Lead خود ایجاد کنید. اگر شما از روش خاصی استفاده میکنید، آن را با ما در میان بگذارید.
با مقایسه دو تعریف Lead و Prospect این نکته دریافت می شود که Prospect ارتباط نزدیکتری به خروجی دارد. به عبارت دیگر، Lead شما را در مسیر رسیدن به نتیجه قرار داده، در حالی که Prospect آخرین مرحله قبل از تحقق نتیجه است.
هر دو تفاسیر فوق متناسب با معیارهای Prospect می باشند با این تفاوت که اولی Prospect سرنخ و دومی Prospect فروش است. از آنجا که منظور اکثر افراد از Prospect، Prospect فروش است، ما تفسیر دو را مورد تایید قرار می دهیم.
با ساخت تصاویر بهینه در شبکه های اجتماعی نبض بازار را به دست گیرید!
Prospect: یک فرد علاقمند و واجد شرایط که درجریان تعاملات دوطرفه با عوامل فروش، نشان داده که اماده تصمیم گیری برای انجام خرید می باشد. |
تفاوت Lead و Prospect:
آنچه مشخص است، برخلاف Lead، Prospect فروش بیشتر در امتداد فرایند فروش است. بجز این تفاوت، Lead و Prospect دارای دو تفاوت اصلی هستند.
مهمترین تفاوت این دو، نحوه تعامل با آنها است. Lead در ارتباطات یکطرفه شناسایی می شود اما Prospect در ارتباطات دوطرفه. یک Lead با شرکت مرتبط می شود- مثلا ازطریق یک فرم در سایت- و اطلاعات خود را در اختیار شرکت قرار می دهد. از آنجا که شرکت اطلاعات Lead را در اختیار دارد می تواند آنرا در فرایند”پرورش Lead” قرار دهد و در اینجاست که Lead از سوی شرکت ارتباط دریافت می نماید به این امید که این ارتباط به تعاملات بیشتری منجر شود. Lead هایی که شرایط احراز بهتری دارند، ممکن است تعاملاتی با شرکت داشته باشند اما این تعاملات پایدار و قابل تکرار نیست. از سوی دیگر یک Prospect زمانی ایجاد می شود که یک فروشنده با Lead”آماده فروش” تماس می گیرد. فروشنده با تعامل با Lead از طریق مکالمه، وضعیت Prospect را مشخص می نماید.این تعامل به شکل های مختلف مانند ایمیل، تلفن و یا جلسه انجام می شود.
برچسب ها: لید , کسب و کار , شبکه های اجتماعی , مقالات شبکه های اجتماعی , کتاب الکترونیکی