بازاریابی اینترنتی امروزه به عنوان یکی از موثرترین روش ها در جذب مشتری و ورود به بازارهای جدید است . در بازاریابی اینترنتی ؛ سایت مورد نظر نیازی به منابع انسانی (بازاریاب) ندارد و تنها با راه اندازی سایت یا راه اندازی یک پورتال استاندارد از نظر “سئو” و استفاده از نیروی متخصص و آشنا به تکنیک های روز بهینه سازی سایت وبازاریابیالکترونیکی ؛ ورود به بازارهای جدید شما شروع میشود . . .
تعریف بازاریابی الکترونیکی و یا بازاریابی اینترنتی !
مفهوم واژه بازاریابی بسیاری از افراد را به یاد بازاریابی حضوری و کفش آهنین می اندازد ! ارزش و اهمیت بازاریابی را مدیرعامل یک شرکت دارای محصولات و خدمات و یا مدیربازرگانی بنگاه های اقتصادی بخوبی میداند . توسعه و افزایش فروش تنها از طریق بازاریابی امکانپذیر است و حتی اگر شخصی بگوید تبلیغات بهتراست از بازاریابی باید بگوییم این شخص در اصل یکی از زیرمجموعه های بازاریابی را مفیدتر از خود بازاریابی میداند که این طرز فکر کاملا اشتباه است .
هر روز به تعداد کاربران فضای مجازی کشورمان افزوده میشود و این به آن معناست که در دنیای مجازی پتانسیل بالایی برای عرضه محصولات و خدمات برای بنگاه های اقتصادی وجود دارد که البته فعلا از این پتانسیل فروشندگان محصولات کپی و محصولات تقلبی استفاده میکنند.
روش های بازاریابی اینترنتی :
۱_ راه اندازه پایگاه اینترنتی و یا وب سایت
وبسایت (به انگلیسی: Website) مجموعهای از صفحات وب است که دارای یک دامنه اینترنتی یا زیردامنه اینترنتی مشترکاند و به صورت مجموعهای از صفحات مرتبط که دادههایی نظیر متن، صدا، تصویر و فیلم، روی آنها ارائه میشود، روی تار جهانگستر شبکهٔ اینترنت قرار میگیرد.
صفحهٔ وب سندی است که معمولاً به صورت اچتیامال نوشته میشود و همواره با استفاده از پروتکل اچتیتیپی میتوان به آن دسترسی پیدا کرد. پروتکل اچتیتیپی اطلاعات را از کارساز وبگاه به مرورگر وب کاربر منتقل میکند تا این اطلاعات برای کاربر نمایش داده شوند.
همهٔ وبگاهها در کنار هم یک تار جهانگستر بزرگ از اطلاعات را درست میکنند.
دسترسی به صفحات وبگاه از طریق یک ریشهٔ مشترک یوآرال با نام صفحه اصلی امکانپذیر است که این صفحهٔ اصلی از لحاظ فیزیکی روی همان کارساز قرار میگیرد. آدرسهای صفحات آنها را به صورت هرمی سازماندهی میکنند اگرچهابر پیوندهای موجود میانشان تعیین میکنند که چگونه کاربر اطلاعات را ببینند و چگونه ترافیک وب، بین بخشهای مختلف وبگاه پخش شود.
برای دسترسی به اطلاعات برخی از سایتهای وب میبایست حق اشتراک داشته باشید. از میان وبگاههایی که برای ورود به آنها به اشتراک نیاز دارید، میتوان به وبگاههای پورنوگرافی اینترنتی، بخشهایی از وبگاههای خبری، وبگاههای بازی، میزگردهای اینترنتی، خدمات رایانامه، وب و سایتها اشاره کرد.
بازاریابی و تبلیغات در شبکههای اجتماعی
۲_ ارسال نامه الکترونیکی
یکی از کاربردهای اینترنت فرستادن و دریافت نامههای الکترونیکی است؛ نامهٔ الکترونیکی پروندهای است که از طریق شبکهٔ اینترنت برای مخاطبی که دارای رایانشانی است، فرستاده میشود.
اگر شما دارای یک پست الکترونیکی روی شبکه اینترنت باشید و برایتان یک رایانامه فرستاده شده باشد، این رایانامه روی دستگاه کارساز شبکهای که به آن متصل هستید باقی میماند تا شما به شبکه وصل شوید، سپس با پیام ((نامهٔ تازه)) روبرو میشوید که میتوانید به کمک نرمافزارهای مورد استفاده خود آن را بخوانید و به آن پاسخ دهید.
۳_ درج آگهی رایگان تبلیغاتی در آگهی نامههای اینترنتی
آگهی نامه یا نیازمندی ها معمولاً به مجموعهای از تبلیغات دسته بندی شده گفته میشود که از روشهای مختلف در اختیار مشتریان قرار میگیرند و به آنها این امکان را میدهند که نیازهای روزمره خود را از طریق فهرست موضوعی آگهی نامه، بیابند. آگهی نامهها در روشهای مختلفی عرضه میشوند. یکی از روشهای سنتی انتشار آگهی نامه، روش چاپی میباشد. یکی از معروفترین آگهی نامههای چاپی، نیازمندیهای همشهری ست. از روشهای جدید و مدرن در ایران، آگهی نامههای اینترنتیمیباشند که با الهام گرفتن از نمونههای خارجی راه اندازی شدهاند و تعداد آنها نیز زیاد است.
پنج نکته بازاریابی محتوا که باید در کسب و کارتان رعایت کنید
بازاریابی محتوا (Content Marketing) سوخت اصلی یک کسب و کار اینترنتی می باشد. در این مقاله با من همراه باشید تا نکات مهمی رادر زمینه بازاریابی محتوا برای شما بیان کنم. بسیاری از کسب و کارها در چند سال اول فعالیت خودشان، سعی می کنند تا شرکت خود را هر طور که شده، سرپا نگه دارند. در واقع زمانی که شما مشغول جذب اولین مشتری ها برای کسب و کار خودتان، یادگیری چم و خم کار و به طور کلی در مرحله آزمون و خطا قرار دارید، ممکن است زمان کافی برای تمرکز روی بخش بازاریابی محتوا برای سایت خود نداشته باشید.
بعد از اینکه چند سال از زمان راه اندازی کسب و کارتان و کمی بهتر شدن اوضاع می گذرد، باید نفسی تازه کنید و زمانی را روی بازاریابی محتوای خود نیز اختصاص دهید. در ادامه این مقاله به معرفی ۵ راهکار در زمینه بازاریابی محتوا پرداخته ام. با من همراه باشید.
۱- یکی از بزرگترین چالش های موجود در ابتدای راه اندازی یک کسب و کار، ثابت قدم بودن و خستگی ناپذیر بودن در انجام مرحله های مختلف کار است. اگر نگاهی به وبلاگ های معروف موجود در اینترنت بیندازید، متوجه این قضیه خواهید شد. البته در این بین هم وبلاگ های دیگری نیز وجود دارند که بعد از گذشت مدت زمانی، نسبت به ارائه محتواهای جدید، حالا به هر دلیلی دلسرد شدند و با افت مخاطب مواجه خواهند شد.
بعد از گذشت چند سال و زمانی که کسب و کار شما وضعیت نسبتاً ثابتی را به خودش دید، لازم است تا اهدافی را برای خودتان پیش بینی کنید و آنها را زمان بندی کنید.
۲- سعی کنید به جای اینکه، سطح خودتان را در چند زمینه، در حد متوسط بالا ببرید، سطح خود را در یک بخش، به بالاترین حد برسانید. این حالت سبب می شود شما بتوانید مشتریان خود را که اغلب هم برای کار اصلیای که شما انجام می دهید، پیشتان آمده اند با رضایت کامل از کار با کیفیت شما پیش دیگران تعریف کنند.
ده قانون طلایی در بازاریابی شبکه های اجتماعی
۳- اگر در حال حاضر در تلاش هستید تا در مقابل دیگر نام ها و شرکت های بزرگ در حوضه تجاری مشترکتان، کم نیاورید، سعی کنید به جای جنگیدن با این نام های بزرگ، با تکیه بر پشتکار خود، رقابت سالم و صمیمانهای را در پیش بگیرید. اگر شرکت های بزرگ در حال حاضر تمایلی به همکاری با شما ندارند، می توانید با شرکت های متوسط در زمینه تامین محتوا همکاری کنید.
۴- اغلب سایت هایی که در سایتشان بازاریابی اینترنتی انجام می دهند سعی می کنند از روشGated Content در ارائه محتویات خود استفاده کنند. بیشتر وبمستران، بر این باور هستند که ارائه محتوا به صورت Gate تاثیر به سزایی در جذب مخاطب و در نهایت پیشرفت سایت دارد. در واقع قدرتی که روش Gate در جذب مخاطب به همراه دارد بیشتر از مخاطبینی است که با گشت و گذار زیاد، ممکن است هرگز دیگر به سایت شما برنگردند. البته این نکته را در نظر داشته باشید که طرف هم محتویاتی که به صورت Gate قابل دسترس هستند، نسبت به محتویات Ungate تقریبا تا ۵۰ درصد دانلود کمتری دارند.
۵- درست همانطور که بازدیدکنندگان سایت شما، به یکباره آدرس های ایمیلشان را در اختیار شما قرار نمی دهند، همین بازدیدکنندگان نیز به راحتی و به یکباره متوجه نخواهند شد که شما در سایتتان مطالب جدیدی قرار داده اید. برخی از افراد اذعان می کنند که آنها به طور مرتب، تحت شبکه های اجتماعی برای مطالب خود لینک درج می کنند اما در نهایت ترافیک خاصی از این طریق جذب نمی شود. به همین منظور اگر شرکت و وبسایت شما تازه راه اندازی شده، شاید لازم باشد به گزینه های دیگری که مستلزم هزینه هستند، نیز فکر کنید. در این زمینه نباید شما صرفاً به مبحث سئو فکر کنید چرا که در حال حاضر در حوضه کاری شما مطمئناً صدها شرکت وجود داشته که از شما جلوترند از این رو صرفاً تکیه بر روی سئو مطالب، دردی را دوا نمی کند. برای همین باید دست به جیب شوید و تبلیغاتی را در سایت های بزرگ که احساس می کنید، گروه مخاطبین شما در آن مناطق گشت و گذار می کنند انجام دهید.
کلمات کلیدی : تبلیغات در شبکه های اجتماعی , تبلیغات شبکه های اجتماعی , کسب درآمد از شبکه های اجتماعی , ترفندهای بازاریابی اینترنتی , آموزش بازاریابی اینترنتی , بازاریابی اینترنتی ,social media marketing , Social network advertising
منابع : آترین وب , ویکی پدیا , سازین