روز چهارشنبه ۲۹ جولای (۹ تیر)، فیس بوک با اعلام تغییر مواضع خود در نشان دادن محتوای باب میل کاربران در قسمت نیوز فید هر شخص، همهمه ای بین روزنامه نگاران و شرکت های رسانه ای به راه انداخت.
این شرکت اعلام کرد که قصد دارد به آپدیت های مورد علاقه کاربران که از جانب دوستان و آشنایانشان صورت می گیرد، توجه بیشتری کرده و محتوای خبری و اخبار را کمتر از گذشته به آن ها نمایش دهد.
بر اساس نموداری که در پایین مشاهده می کنید، به شما نشان خواهیم داد که این اتفاق به چه دلیل به مذاق شرکت های رسانه ای و وب سایت های خبری خوش نیامده است.
چگونه بدون نیاز به قند شکن در توئیتر، فیسبوک و گوگل پلاس پست بگذاریم؟
این نمودار که براساس داده های ماه های ژانویه و فوریه ۲۰۱۶ از Parse.ly (ارائه دهنده تجزیه و تحلیل هایی در زمینه رسانه های دیجیتال) به دست آمده و توسط Statista ارائه شده، نشان می دهد که شبکه اجتماعی فیس بوک، ارجاع دهنده ی شماره یکِ وب سایت های خبری است.
همان طور که در این نمودار به وضوح قابل مشاهده است، ۴۱.۴ درصد از ترافیک (referral) به وب سایت های خبری از جانب فیس بوک بوده و غول موتورهای جستجو، گوگل نیز با ۳۹.۵ درصد در جایگاه دوم قرار گرفته است. این یعنی بیش از ۸۰ درصد از ترافیک وب سایت های خبری از طریق این دو غول تکنولوژی و اینترنتی فراهم می شود.
اگر بخواهیم این دسته بندی را کمی باز تر کنیم، بیش از ۸۶ درصد از ترافیک وب سایت های خبری از طریق شبکه های اجتماعی (مثل فیس بوک و توییتر) و موتورهای جستجو (مثل گوگل، بینگ، یاهو و …) فراهم می شود.
این خبر شاید برای هرکسی که در زمینه نشر محتویات مختلف فعالیت می کند چندان شوکه آور نباشد، اما گوگل دیگر برترین مرجع برای دستیابی به محتویاتی اینترنتی نیست. اگرچه این غول جستجوگر کماکان اهمیت شایانی برای ناشران دارد، اما بنابر گزارش تازه ای از سوی موسسه آماری Parse.ly، فیسبوک حالا توانسته در زمینه ارجاع کاربران وب به مقالات خبری و دیگر محتویات به برتری برسد.
فیسبوک با سرویس جدیدش در برابر شبکه تبلیغات گوگل قرار میگیرد
بنابر تحقیق اخیر این موسسه که براساس ۱۰ میلیون مقاله انتشار یافته طی سال ۲۰۱۶ به دست آمده، گوگل کماکان در زمینه محتویاتی خاص، دست بالا را نسبت به فیسبوک در اختیار دارد. مقالات مرتبط با موضوعاتی مانند تکنولوژی، ورزش و تجارت معمولاً بخش اعظمی از ترافیک ارجاعی (Referral Traffic) خود را از جستجوگر گوگل دریافت کرده اند.
در همین حال، فیسبوک معمولاً در ارجاع ترافیک به محتویات مربوط سبک زندگی و موضوعات سرگرمی محور موفق تر عمل می کند. اما گذشته از رقابت میان فیسبوک و گوگل، مهم ترین مسئله این است که ۸۰ درصد از ترافیک ارجاعی اینترنت، از سوی این دو کمپانی ارسال می شود.
این موضوع قطعاً سبب می گردد تا ناشران همواره برای موفقیت محتویات خود، روی یکی از این دو یا هردوی این سرویس ها متکی باشند و همین انحصارگرایی، سود فراوانی برای فیسبوک و گوگل به ارمغان می آورد
کلمات کلیدی : سرویس جدید فیسبوک , بهبود استراتژی تبلیغات , معرفی Adwords , کسب درآمد در شبکه های اجتماعی , تبلیغات در شبکه های اجتماعی , تبلیغات در گوگل . تبلیغات رایگان در گوگل . درج آگهی , تبلیغات شبکه های اجتماعی , social media marketing , Social network advertising
منابع : دیجیاتو , عصر تکنولوژی