خیراً نشریات مطرح دنیا به صورت جدی نگران هزینههای ناپیدای حضور ناپخته کاربران در شبکه های اجتماعی هستند. Business Insider فهرست خطاهای احتمالی در شبکه های اجتماعی را منتشر میکند. Time از خطاهایی میگوید که میتوانند شغل ما یا چیزهای مهمتر از شغل را از ما بگیرند. سایت Entrepreneur (کارآفرین) فهرست جداگانهای از اشتباهات کاربران در شبکه های اجتماعی را منتشر کرده است. دشوار است نشریه معتبری در فضای آنلاین و مرتبط با محیط کسب و کار یا سبک زندگی را بیابید که تا کنون به این مقوله نپرداخته باشد.
آنچه در ادامه میخوانید، جمعبندی مختصری از منابع فوق و سایر منابع معتبر مشابهی است که به موضوع اشتباهات رایج در شبکه های اجتماعی پرداختهاند. این موارد به ترتیب اهمیت فهرست نشدهاند. چون معلوم نیست کدامیک از آنها قرار است بزرگترین هزینه را به شما تحمیل کند!
اغلب این شبکهها همزمان با رخدادهای مهم و حساس کشورها مسدود میشدند و از اینرو اکثریت کاربران شبکههای اجتماعی را حرفهایهایی تشکیل میدادند که با ترفندهای عبور از این محدودیتها آشنا بودند. اما امروز اغلب مردم با اهداف شخصی و تجاری به نحوی در معرض فضای حاکم بر این رسانهها قرار دارند و از آن استفاده میکنند.
هر چند که بهرهوری از این امکانات ساده و یادگیری آن سریع است اما هنوز هم خیلیها هستند که خواسته یا ناخواسته مرتکب اشتباهات در شبکههای اجتماعی میشوند. از اشتباهات متداول در هشتگگذاری تا مباحث مدیریتی و ارتباط با کاربران.
همین موضوع باعث شد تا نگاهی به مشکلات و اشتباهاتی بیندازیم که کاربران در فضای مجازی و علیالخصوص صفحات تجاری در اینستاگرام، فیسبوک و… درگیر آن هستند.
تعیین استراتژی، شیوه انتشار محتوا، هدفگذاری مخاطب و مشتریمداری از جمله مسائل مهمی هستند که کسب وکارها باید در آنها تجدیدنظر کنند.
با این اشتباهات آشنا شوید؛ شاید شما هم ندانسته هر روز مرتکب این اشتباهات میشوید و برندتان را تضعیف میکنید!
تاثیر شبکه های اجتماعی بر روابط خانوادگی
اگر شاغل هستید چشم اطرافیانتان در محل کار بیشتر از هر کس دیگری به اعمال شما در فضای مجازی و بطور کلی هر نوع محتوایی است که به اشتراک میگذارید. فقط کافیست در مدیریت شبکههای اجتماعی دچار اشتباه شوید تا اعتبار و حتی گاهی شغلتان را در این راه از دست بدهید!
تنها جاییکه یک مطلب همچون ویروس میتواند تا به این حد تکثیر یابد و بعد از انتشارش هیچ ترفندی جلودار دیده شدن آن نباشد، شبکههای اجتماعی است.
محتوا در این فضا تحت تاثیر جریانسازی ویروسی افزایندهای است که با استفاده از هشتگها بیشتر شدت مییابد. لایک کردن یا لایک نکردن کاربران و کامنتها، نشانگر انزجار یا علاقهمندی آنها نسبت به مسائل کوچک و بزرگ روز است و بازدیدهایی که صورت میگیرد، بُن مایه همین جریان بیسابقه هستند.
خودتان که بهتر میدانید بزرگترین تاوان این اشتباهات را خودِ شما باید بدهید. حتی گاهی جبران این اشتباهات، دیدگاه قبلی دیگران را نسبت به ما برنمیگرداند.
در واقع گاهی این اشتباهات آنقدر هزینهبر هستند که بهتر است پیش از اینکه درگیرشان شویم، به واکاوی آنها بپردازیم. توصیه میکنیم حتی اگر صفحه شما شخصی است حتما این پُست را به خاطر حفظ منافع و آینده شغلیتان مطالعه کنید!
اشتباهات هزینهبر در مدیریت شبکههای اجتماعی
Social Media Mistakes Most Likely to Cost You the Job
حتما پیش از اینکه وارد شبکههای اجتماعی شوید و فعالیت خود را آغاز کرده باشید درباره ریسک فعالیت و اینکه ممکن است گرفتار سوتفاهمهایی شوید، شنیدهاید.
با اینحال نه فقط شما بلکه همه کاربران شبکههای اجتماعی که با اسم و رسم خودشان فعال هستند با این مسئله دست و پنجه نرم میکنند.
حساسیت زیاد این موضوع مثل عبور از پرتگاه از دست دادن موقعیت شغلی است؛ چون هرلحظه ممکن است دیگران وارد صفحه شخصی شما شوند و بهانهای برای زیر سوال بردنتان دست و پا کنند!
تعیین حداقل سن مجاز برای ورود به شبکه های اجتماعی در اروپا
به اشتراکگذاری غیرحرفهای محتوا
یکی از اشتباهات در شبکههای اجتماعی که همه ما کاملا ناخواسته مرتکب میشویم محتوایی است که به اشتراک میگذاریم. حتی در صفحات شخصی که حالتی صمیمیتر دارند و افراد آزادانهتر میتوانند فعالیت کنند، یک سری باید و نبایدها وجود دارد که هرگز تغییر نمیکنند.
اول قبل از اینکه هر نوع محتوایی را در اینستاگرام، فیسبوک یا توییتر منتشر نمایید، کلاه خود را قاضی کنید. فکر کنید ببینید اگر مثلا یک همکار یا ارشد شما این پُست را در اینستاگرام شما مشاهده کند، چه احساسی پیدامی کنید! برداشت او از شما تغییری میکند و آیا تاثیری روی کار شما میگذارد؟
حتی اگر صفحه شما شخصی باشد بازهم راههای زیادی وجود دارد که دیگران به جاسوسی اطلاعات شما بپردازند. اگر هم صفحه شما شخصی نیست اما همکاران شما را فالو نمیکنند، یک جستجوی کوتاه از طریق گوگل یا همان شبکه اجتماعی، آنها را به شما میرساند!
فریب دادن دیگران از راه تولید محتوا و انتشار مطالب غیرقانونی یا غیراخلاقی از آن دست اشتباهات جبرانناپذیر در مدیریت شبکههای اجتماعی است که حتی ممکن است منجر به اخراج شما از محل کار شود!
بیتوجهی به پُستهای قدیمیتر
تمرکز روی پُستهای جدیدتر و لحظاتی که اکنون مشغول به اشتراکگذاری آنها با بقیه هستید نباید باعث شود از پُستهای گذشته غافل شوید. برخی از همکاران ممکن است هر چند هزار پُست شما را زیر و رو کنند تا به اولین پُست برسند!
هیچ بعید نیست در این بین، مطلب نامناسبی که با شرایط فعلی شما چندان سازگار نیست و در آغاز فعالیت خود در شبکههای اجتماعی به اشتراک گذاشتهاید، دیده شود و روی دیدگاه آنها و رئیس شما در محل کار تاثیر بگذارد.
فراموش نکنید که کامنت شما در صفحات دوستان یا پُستهایی که در آنجا تگ شدهاید راهیابی دیگران را به اکانتتان سادهتر میکنند. بنابراین هرلحظه ممکن است بواسطه این ارتباط تنگاتنگ کاربران در فیسبوک، اینستاگرام و… کشف شوید! پس به پُستهای قبلی بیتوجه نباشید!
بررسی بدموقع حساب کاربری در شبکه اجتماعی
وقتشناسی برای پُست گذاشتن در شبکههای اجتماعی از هرچیز مهمتر است. وقتی که سر کار هستید، هرگز حساب خود را چک نکنید و بهتر است پُست گذاشتن را به ساعاتی که مشغول به کار نیستید، موکول کنید. زیرا کسانی هستند که دقایق و ساعات پُستی که در اینستاگرام خود قرار دادهاید را چک میکنند!
مثلا اگر رئیستان در صفحه شخصی شما حضور دارد ممکن است زمان قرا دادن پُست را ببیند یا حتی نگاه کند شما دقیقا چه زمانی به پاسخگویی نظرات پرداختهاید. بهتر است مانع این شویم که دیگران از فعالیت ما در شبکههای اجتماعی در جهت تخریب خودِ ما استفاده نمایند!
فعالیت متنقاض
مدیریت شبکههای اجتماعی و فعالیت در آن، کاری شبیه ساخت یک برند شخصی است. حتی اگر مخاطبان شما مثلا در اینستاگرام جماعتی متفاوت از همکاران هستند و نوع نوشتن و حال و هوای شما تفاوت دارد، نباید با شخصیت واقعی شما متناقض باشد.
لینکدین سَبک حرفهای شبکههای اجتماعی است که عموما در آن مطالب علمی و تخصصیتری به اشتراک گذاشته میشود. اگر شما حساب لینکدین دارید منطقی است تصویری که از خود در آنجا به نمایش گذاشتهاید تفاوت زیادی با سایر شبکههای اجتماعی نداشته باشد.
شبکههای اجتماعی یا شبکههای اشتباهی؟
پرهیز از حضور در هیچگونه شبکه اجتماعی
اشتباه آخر در مدیریت شبکههای اجتماعی عدم حضور در شبکههای اجتماعی است! دقیقا مثل اشتباهاتی که بررسی شد و باعث به خطر انداختن موقعیت شغلی شما میشوند، حضور کمرنگ یا اصلا عدمحضور شما هم دردسر دیگری است!
ثابت شده است که اغلب کارمندان در یک سازمان یا شرکت معمولا نسبت به فردی که در شبکههای اجتماعی حضور ندارد بیتوجه هستند و تقریبا او را نادیده میگیرند.
به جز اینکه داشتن حساب در رسانههای اجتماعی نوعی همدلی را بین شما و بقیه بوجود میآورد، در پیشرفت شغلی هم موثر است.
فقط کافی است محتوا را با هدف، منطق و بصورت حرفهای نگارش کنید و به یاد داشته باشید اطرافیان شما بصورت مستقیم یا غیرمستقیم روزی به حساب شما دسترسی خواهند یافت!
فعالیت شما چگونه است؟
اگر شاغل هستید چقدر به شبکههای اجتماعی میپردازید و با وجود دنبال کردن دوستانتان، فعال هستید؟ تجربهای از مدیریت ناصحیح خود در شبکههای اجتماعی دارید که به موقعیت حرفهای شما آسیب زده باشد؟
کلمات کلیدی : social media marketing , Social network advertising , تبلیغات در شبکه های اجتماعی , تبلیغات شبکه های اجتماعی , کسب درآمد از شبکه های اجتماعی تاثیر شبکه های اجتماعی بر آموزش ,سیاست های شبکه اجتماعی , مدیریت شبکه های اجتماعی , بازار هدف , محتوای شبکه های اجتماعی