تنوع و خصوصیات یک کمپین تبلیغاتی است که امروزه تفاوت مابین شرکت های بزرگ را رقم می زنند چرا که همه این شرکت های بزرگ از نظر انواع دیگر تبلیغات تفاوت چندانی با یکدیگر ندارند و تقریبا در یک سطح هستند، کمپین های تبلیغاتی سبب می شوند شرکت الف با شرکت ب از نظر جایگاه در اکوسیستم اقتصادی تفاوت داشته باشد. عموما شرکت های بزرگ کار خود را به آژانس های تبلیغاتی می دهند اما شاید بد نیست یک بار هم که شده با نقش افراد در ساخت و پرداختن یک کمپین آشنا شوید و بدانید افراد دخیل در یک کمپین چه نقشی را ایفا می کنند.
مدیر کمپین
هر کمپین در هر آژانس تبلیغاتی یک مدیر باید داشته باشد، این مدیر نقش بسیار حیاتی را در یک کمپین بازی می کند.، این مدیر واسط مابین شرکت مراجع و آژانس تبلیغاتی است و باید بتواند به خوبی اطلاعات را از شرکت مراجع دریافت کند، اطلاعات مسائل مالی نیز باید در اختیار این مدیر قرار بگیرد چرا که این اطلاعات در مراحل ساخت کمپین اثر گذار است. مدیر کمپین علاوه بر این وظیفه هماهنگی مابین اعضای گروه را دارد و باید انرژی ها گروه را به یک جهت راهنمایی کند.
علاوه بر اینها هر چقدر این مدیر مسلط به روش های تبلیغاتی باشد و ایده های زیادی را دیده باشد کمپین با کیفیت بهتری اجرا می شود، یک مدیر کمپین خوب عموما کسی است که در سایر کمپین های تبلیغاتی قبلا نقشی داشته و با کم و کیف اجرای کار آشناست. نکته آخر اینکه مدیر کمپین باید بتواند با اعضای مجموعه خود دیالوگ سازنده داشته باشد. به طور کلی روش پیاده سازی کمپین ، مدت زمان، هزینه و همه موارد کمپین بر عهده مسئولیت مدیر کمپین است.
سه دلیل عدم همکاری نمایش دهندگان با شبکههای تبلیغاتی
ایده پرداز کمپین
همه اصول بازاریابی و تبلیغات برای اجرای کمپین تاکنون نوشته و در دانشگاه ها تدریس شده ولی هنوز کمپین هایی اجرا می شوند که بسیار بدیع و نوآور هستند با اینکه ایده پردازی برای کمپین از سرچشمه خلاقیت و ابتکار نشات می گیرد، اما ایده پردازی برای کمپین بی حساب و قاعده نیست و یک ایده برای آنکه تبدیل به ایده کمپین بشود باید مسیری را بپیماید، مسیری که ایده پردازان مجرب تنها راه آن را می شناسند، این فرد یا افراد باید هزاران ایده کمپین تبلیغاتی اجرا شده را بشناسند، راههای پیاده سازی را بدانند و از همه مراحل پیاده سازی یک کمپین مطلع باشند، در غیر اینصورت ایده هایی که زیر دوش حمام به ذهن مدیران می آید ایده کمپین می شود!
شاید شنیده باشید که در آژانس های تبلیغاتی به گروه هایی که وظیفه ایده پردازی برای کمپین ها را در عهده دارند گروه خلاقه گفته می شود.
به ایده اخیر پهپاد ها برای ساخت لوگوی شرکت پپسی نگاه کنید، زمانی ادعا شد که لوگوی پپسی بر روی ماه قرار دارد بعد معلوم شد این یک ترفند تبلیغاتی بوده و اساسی ندارد. پپسی بر روی همان موج ایجاد شده پهپاد ها را برای ساختن لوگوی خود در آسمان ایجاد کرد. معلوم است ایده پردازان پپسی مجرب هستند. هر ایده پردازی، باید زمان را بشناسد، با جامعه در ارتباط باشد، جسور باشد و از کار نو نترسد و از همه مهمتر مطالعه داشته باشد.
تولید کننده محتوا کمپین
هر کمپین تبلیغاتی نیاز به تولید محتوا دارد، تولید محتوا یا در کمپین نقش مستقیم دارد و یا باید آن را پشتیبانی کند. نقش چنین عضوی که اصولا به آن کپی رایتر گفته می شود باید در خدمت پیاده سازی ایده باشد تا ایده قدرتمند منتقل شود. تولید کننده محتوا در کمپین های تبلیغاتی می بایست توانایی نوشتن مطالبی را داشته باشد که بتوانند ویروسی (وایرال) عمل کنند. این فرد تولید کننده محتوا باید توانایی نوشتن مطلب جامع و کامل در خصوص کمپین داشته باشد، کلمات کلیدی را به خوبی شناسایی و بکار گیرد، همچنین از شبکه اجتماعی بتواند به نحو احسن برای انتشار مطلب کمپین استفاده کند. بعد از پایان کمپین خود تحلیلی جامع بتواند بر روی کمپین بنویسد و آن را منتشر کند.
گرافیست کمپین
کم پیش می آید کمپینی به گرافیست نیاز نداشته باشد، همیشه واحد دیزاین در اجرای کمپین ها نقش کلیدی دارد و گرافیست کمپین عنصر بسیار مهمی است چرا که او باید منتقل کننده ایده و محتوای کمپین باشد، اگر این فرد یا این گروه نتوانند پروسه انتقال و پیاده سازی را به نحو احسن انجام بدهند زحمات گروه هدر می رود. گرافیست باید علاوه بر دانش تجربه بالایی در پیاده سازی داشته باشد، چرا که بسیاری از طرح های عالی به خاطر پیاده سازی و انتشار غلط از بین رفته اند، بهترین گرافیست کسی است که تا بعد از تولید محتوا و ایده تا پایان همراه کمپین باشد و مراقب پیاده سازی باشد. معمولا گرافیست ها از خلاقیت بالایی برخوردارند و علاوه بر خروجی تیم ایده پرداز خودشان نیز در اجرای طرح ایده های خوبی را بکار می گیرند.
توسعه دهنده وب
با توجه به نفوذ بالای اینترنت در بین افراد، قطعا هر ایده ای برای کمپین تبلیغاتی یا به طور مستقیم و یا غیر مستقیم به وب مربوط می شود، برای همین لازم است که فردی با تسلط بر وب در کنار تیم کمپین تبلیغات باشد. فردی که مسئولیت توسعه وب کمپین را در نظر می گیرد باید همه راههای انتشار و پخش کمپین را پیدا کند و با بهترین حالت آنها را به کار بگیرد. این فرد بر شبکه های اجتماعی نیز نظارت می کند و در توسعه کمپین از آنها استفاده می کند.
مسئولیت هایی که ذکر شدند چهارچوب اجرایی یک کمپین تبلیغاتی هستند شاید بتوان به این تیم چند نقش دیگر متناسب با ایده اضافه کرد ولی مواردی که گفته شده غیر قابل حذف هستند. بهترین تیم کمپین تیمی است که در عین اینکه در حوزه خود متخصص است از سایر حوزه ها نیز اطلاع داشته باشد و اعضای گروه با یکدیگر دیالوگ برقرار کند.
با کمک لاین استور کمپین های تبلیغاتی بسازید .