نرخ تبدیل a/b در کسب و کار چیست

همانطور که از اسم تست A/B مشخص است، این تست برای مقایسه یک موضوع در دو حالت مختلف بکار می‌رود. در واقع در شرایطی یکسان شما یک موضوع را با تغییر در یک المان آزمایش می‌کنید تا ببینید کدام‌یک از حالت‌های A یا B بهتر عمل می‌کند.

در اینجا ما برای یک صفحه فرود می‌خواهیم تست A/B را مورد بررسی قرار دهیم و ببینیم عملکرد این آزمایش به چه صورتی است و چطور می‌توانیم بهترین نتیجه را از آن بگیریم.

تست A/B به مدیران و کارشناسان این امکان را می‌دهد تا بتوانند نرخ تبدیل بالاتر و نرخ پرش پایین‌تری برای صفحه فرود خود تأمین کنند. در واقع با تغییری که در یک بخش از ساختار صفحه فرود یا رنگ، تصویر، عنوان و زیر عنوان می‌دهید می‌توانید در یک بازه زمانی مشخصی ببینید که آیا این تغییر به بهتر شدن نرخ تبدیل شما کمک کرده یا خیر؛ بنابراین باتست‌های A/B مختلف می‌توانید هموارد تلاش کنید تا نرخ تبدیل بالاتری بدست بیاورید. همچنین با استفاده از این تست می‌توانید ببینید مشتریان شما به چه تغییراتی عکس‌العمل مثبت و به کدامیک عکس‌العمل منفی نشان داده‌اند.

به خاطر داشته باشید این تست به شما کمک می‌کند همواره بتوانید عملکرد خود را بهبود داده و نتایجی به مراتب بهتر از قبل بدست بیاورید. پس فرآیند تست A/B یک فرآیند تقریباً همیشگی است و تا زمانی که صفحه فرود شما زنده است، می‌توانید از این تست استفاده کنید.

متاسفانه یکی از مشکلاتی که اکثر سازمان‌ها با آن درگیر هستند،‌ انجام ندادن این نوع تست‌ها به دلیل یا بهانه اینکه هزینه و زمان‌گیرنده است. در واقع این سازمان‌ها بدون اطلاع دقیقی از سلیقه یا نظر مشتری و بدون توجه به اینکه می‌توانند بهتر از قبل عمل کنند، تنها با یک صفحه شروع به کار می‌کنند که در خیلی مواقع با اشکالات و مواردی هم روبرو می‌شوند. نکته‌ای که باید به آن توجه کرد، رقابت شدید در بازار کسب‌وکار امروزی است که شما تنها با صرف مدت زمان محدودی می‌توانید از رقبای خود به دلیل شناخت بهتر مشتری و سلیقه او نتیجه بهتری بگیرید.

a-b-test-sample

ایمیل مارکتینگ – تبلیغات شبکه های اجتماعی

تست A/B چطور انجام می‌شود؟

برای اینکه شما بتوانید این تست را درست انجام بدهید باید شرایط یکسانی برای بازدیدکنندگان از آن صفحه فراهم کنید. به فرض مثال باید صفحه A را به نیمی از مشتریان و صفحه B را به نیمی دیگر نشان دهید و بازخوردهای آن‌ها را باهم مقایسه کنید. همچنین در هر بار تست،‌ باید یک المان را تغییر دهید تا بتوانید ببینید نتیجه به چه صورتی بوده. حتماً به این انتخاب کردن یک موضوع توجه کنید چرا که اگر چند موضوع را با هم تغییر دهید، حتی اگر نتیجه بهتری هم بدست بیاورید، احتمال اینکه بفهمید کدام یک از تغییرات باعث بهتر شدن نتیجه شده کم خواهد بود.

فرض کنید که می‌خواهیم یک دستمال کاغذی جدید عرضه کنیم و بین دو طرح نهایی که برای جعبه در نظر داریم، نمی‌توانیم به جمع‌بندی نهایی و انتخاب یک طرح برسیم.

همچنین به علت محدودیت‌های چاپ و تولید بسته بندی، علاقمند هستیم که صرفاً یکی از دو طرح را برای تولید انبوه مورد استفاده قرار دهیم.

برای انتخاب بهترین بسته بندی، روش‌های مختلفی وجود دارد.

مثلاً ممکن است به سراغ تعدادی طراح یا گرافیست یا متخصص بسته بندی بروید و از آنها بخواهید که تجربیات خودشان را در اختیار شما قرار دهند.

همچنین ممکن است دو بسته بندی را به چندصد یا چندهزارنفر نشان دهید و از آنها بخواهید که بگویند کدام را بیشتر دوست دارند.

شیوه‌ی اول را معمولاً به عنوان نظر کارشناسی یا نظر گروه کارشناسان (Expert Panel) می‌شناسند.

شیوه‌ی دوم هم که یکی از رایج‌ترین روش‌های انجام تحقیقات بازاریابی (Marketing Research) است.

چه چیزهایی را می‌توانم تست کنم؟

با اینکه در هر بار تست شما باید یک موضوع را مورد آزمایش قرار دهید، در انتخاب موضوع مورد نظر دست خود را نبندید. هر آنچه که در صفحه فرود هست می‌تواند مورد آزمایش قرار گیرد. عنوان‌ها، زیرعنوان‌ها،‌ عکس،‌ ویدئو، رنگ‌های مورد استفاده، Call to Actionها و خلاصه هر آنچه در صفحه دارید. حتی طراحی صفحه هم می‌تواند در جاهایی مورد آزمایش قرار بگیرد. فرضاً ستون سمت چپ به سمت راست انتقال پیدا کند.

AB-Testing-Flow-608x429

دیجیتال مارکتینگ چیست؟

مدت زمان انجام این تست چقدر است؟

در واقع عدد دقیقی به این سؤال نمی‌توان نسبت داد چرا که زمان کم یا زیاد برای سایت‌های مختلف متفاوت است. تنها موردی که باید به آن توجه کنید زمان مناسبی است که می‌توانید با استناد به آن، نتیجه را مورد بررسی قرار دهید. در صورتی که زمان کم باشد فرصت دیدن مناسب صفحه را از بازدید کننده گرفته‌اید و در صورتی که مدت زمان زیاد باشد ممکن است نتیجه درستی بدست نیاید.

نتیجه حاصل از تست A/B می‌تواند در بالاتر رفتن نرخ تبدیل صفحه فرود شما کمک زیادی بکند؛ بنابراین این تست برای کسب‌وکار شما مهم و حیاتی است. آن را بی‌اهمیت نشمارید.

منابع: متمم و کلیک یاب

پشتیبانی : 05132727070

    لطفا برای مشاوره رایگان در خصوص ارائه خدمات؛ فرم زیر را پر کنید:

    درباره مجید درویش زاده

    درود من درویش زاده هستم .... فارغ التحصيل مهندسی کامپیوتر(ict) گرایش سیستمهای تحت شبکه، مدتی در زمینه تبلیغات، بازرگانی و فروش فعالیت داشته ام و در حال حاضر بصورت تخصصی بازاریابی اینترنتی و تبلبغات شبکه های اجتماعی را انجام میدهم. با آرزو های خوب

    اینو دیدی ؟

    راهنمای ضروری تبلیغات مؤثر در شبکه‌های اجتماعی

    راهنمای 7 گام ضروری برای تبلیغات در شبکه‌های اجتماعی

    تبلیغات در شبکه‌های اجتماعی یکی از ابزارهای قدرتمند و مؤثر برای بازاریابی آنلاین است که به برندها این امکان را می‌دهد که به سرعت به مخاطبان هدف خود دست یابند. با توجه به گسترش استفاده از این شبکه‌ها و افزایش زمان آنلاین کاربران، تبلیغات در شبکه‌های اجتماعی به یک نیاز اساسی برای هر کسب‌وکاری تبدیل شده است. در این مقاله، به بررسی روش‌ها، استراتژی‌ها و نکات ضروری برای موفقیت در تبلیغات در شبکه‌های اجتماعی خواهیم پرداخت.

    2 دیدگاه ها

    1. این تست برای تازه کارها و کسانی که تازه کسب و کارهای اینترنتی را شروع کردند ممکنه کمی نامفهوم و مبهم باشه. اما به هر حال ممنون از پست خوبتون.

      • مچکریم دوست مهربون که نظر ارزشمندتون رو ارسال کردید،بله ما دوستانی فعالی هم در شبکه های اجتماعی داریم که حرفه ای کار میکنند و نیاز هست گاهی مطالب مطابق خواست اوناهم باشه تا براشون مطالبمون خسته کننده نباشه گلم

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    شانستو برای دریافت تخفیف ویژه امتحان کن! (ویژه نمایندگی)