« هنگام نوشتن پست وبلاگ برای مخاطبان خود، باید به فراتر از نوشتن محتوایی ساده فکر کنید. بازاریابی محتوا اغلب با بهینهسازی موتورهای جستوجو همراه است.» این عبارتیاست که ما در لاین استور به کارفرمایان و همکاران جدیدمان میگوییم.
در جلسات آموزش تولید محتوا ، زمانی که به تولید یک پست وبلاگ جذاب و پویا با رعایت اصول سئو میرسیم؛ برخی از افراد به چیزی فراتر از سئو محتوایی فکر میکنند. از دید ما اینجا نقطهای است که باید ایستاد و مرزی بین سئو سایت و سئو محتوا کشید. با صرف نوشتن پست وبلاگ نمیتوانیم، وضعیت کلی سئو سایت را بهبود بخشیم اما میتوانیم با تولید محتوا سئو شده به وضعیت آن کمک کنیم.
اگر محتوای نوشتهشده برای مخاطب، جذاب و در اصطلاح کاربرپسند نباشد، تضمینی برای بهبود سئو نیست. چرا که محتوای سئومحور به تجربهی کاربری کمک میکند و رتبهبندی سایت را در موتورهای جستوجو افزایش میدهد. بهعلاوه پیداکردن پست وبلاگ شما توسط موتورهای جستوجو راحتتر خواهد بود. ما در این مطلب هفت تاکتیک ساده به منظور بهبود ارتباط کاربر با محتوا و سئو محتوایی میپردازیم.
تأثیر شبکههای اجتماعی در دیجیتال مارکتینگ
۱. از عناوین کاربرپسند استفاده کنید.
محتوا مهمترین عنصری است که در رتبهبندی سایت شما در موتورهای جستوجو نقش ایفا میکند و عنوان اولین بخش از محتوایی است که مخاطب میخواند. با ایجاد عناوین مرتبط با موضوع، از این فرصت نهایت بهره را برای سئوپسندکردن محتوای خود ببرید. از کلمات کلیدی و عبارات استفاده کنید، اما هیچوقت بیش از دو کلیدواژه را در عنوان خود به کار نبرید.این کار بهدلیل جلوگیری از اشباع کلیدواژه در عنوان است.
از اعداد و صفات در عناوین خود استفاده کنید تا نشان دهید خواننده چگونه با خواندن پست شما منتفع میشود. چیزی مثل «چهار نکته مهم در تولید محتوای خوب»
برای این کار هفت ابزار سئو وجود دارد که میتوانید با استفاده از آنها، عنوان خود را بسازید و آن را تحلیل کنید. ابزارهایی که میتوانید روی اینترنت بهسادگی پیدا کنید.
۲. تصاویر را همراه با توضیحات پست کنید.
تصاویر و توضیحات همراه آن به موتورهای جستوجو کمک میکند موضوع عکس را بفهمند؛ زیرا بدون توضیح قادر به فهمیدن آن نیستند. بنابراین، اضافهکردن توضیح به عکسها اهمیت بسیاری دارد. عکسها را بههمراه توضیح در پست قرار دهید تا خوانندگان متوجه شوند عکس، مرتبط با چه موضوعی است. در توضیح تصویر، کلمات کلیدی را وارد کنید تا کار برای موتورهای جستوجو در پیداکردن آن راحتتر شود.
۳. از لینکهای خارجی و داخلی مناسبی استفاده کنید.
لینککردن اطلاعات برای بهینهکردن صفحه بسیار مهم است؛ زیرا در رتبهبندی سئو، به لینکها وزن بسیار داده میشود. ازاینرو، لینککردن مناسب لینکهای داخلی و خارجی اهمیت فراوانی دارد. در محتوای خود لینک سایتهای معتبر را قرار دهید. برای مثال، زمانی که اطلاعات آماری را در محتوای خود مینویسید، بهتر است به سایتهای معتبر لینک دهید؛ مثلاً سایت سازمان آمار و نه ویکیپدیا.
لینککردن سایتهای معتبر در صنعت را برای محتوای خود در نظر داشته باشید؛ سایتهایی همچون دنیای اقتصاد یا فرصت امروز برای موضوعات کسبوکار. بهعلاوه، با لینککردن کلمات کلیدی و عبارات، کار خوانندگان را برای بازدید از سایتهای مهم راحت کنید.
در محتوا به صفحات و مطالب مرتبط داخلی وبلاگ یا وبسایت لینک دهید. برای مثال، میتوانید محتوای خود را به مطالبی لینک کنید که توضیح بیشتری دربارهی آن موضوع ارائه کردهاند. با ادغامکردن این لینکهای داخلی، به افزایش ترافیک سایت کمک میکنید.
۴. بهینهسازی کلمات کلیدی را در نظر داشته باشید.
بعضی از مشتریان برای استفاده از کلمات کلیدی قوانینی برای خود مشخص کردهاند. برای مثال، از هر کلمهی کلیدی بیش از ده بار در پست وبلاگ استفاده نمیکنند یا عبارات کلیدی را حداقل سه بار در محتوا میگنجانند. بااینحال، بسیار مهم است که از کلمات کلیدی مناسب با واژههایی استفاده کنیم که مخاطبان سایت در نظر دارند. برای مثال، اگر بخواهیم تنها یک بار کلمه کلیدی را در محتوای خود به کار ببریم، نمیتوانیم به صورت قانع کنندهای مخاطبی که آن کلیدواژه را جستجو میکند، به سمت خود جذب کنیم.
بهعنوان اصلی مهم، باید کلمه یا عبارت کلیدی را دو یا سه بار در پست وبلاگ خود بهکار ببرید. راه انجامدادن بهتر این کار این است که کلمات کلیدی را در محتوا طوری بهکار ببرید که زیادهروی نکرده باشید.
۵. متا دیتایی بنویسید که با محتوا مرتبط باشد.
شاید بهطور اتفاقی از طرف مشتری خود درخواستی برای انتخاب عنوان یا حتی متا دیتا دریافت کنید. این همان اطلاعاتی است که در نتایج موتورهای جستوجو نشان داده میشود و شامل عنوان صفحهی وب و توضیح محتوای درون پیج میشود.
محتوای نوشتاری را باید مرتبط با موضوع نوشته و سعی کنید آن را خلاصه بنویسید. تگهای عنوان در سئو از اهمیت بسیاری برخوردارند؛ پس ایجاد عنوانی سئوپسند بهمعنی آن است که بهجای اینکه تیتر شما در صفحهی سوم گوگل نمایش داده شود، به صفحهی اول منتقل میشود.
کلمات کلیدی یا عبارات کلیدی را در ابتدای تگ عنوان قرار دهید و بهدنبال آن اسم برند را در فرمت زیر بنویسید: «عنوان مقاله | اسم برند». همچنین، تگ عنوان را بین ۵۵تا۶۰ کاراکتر بنویسید تا در نتایج جستوجو ناقص نمایش داده نشود.
توضیحات متا را حداکثر به ۱۵۶ کاراکتر محدود کنید. بهعلاوه، از کلمات کلیدی نیز در توضیحات متا استفاده کنید. این کلمات در فرمت ضخیم در نتایج موتورهای جستوجو نمایش داده میشوند.
۶. فرمت خوانش متن
شیوهی ساختاری محتوای شما بسیار مهم است. این کار به بهبود تجربهی کاربری کمک میکند و بدین طریق مخاطب، محتوای شما را بهسادگی میخواند. در اینجا نکاتی را دربارهی چگونگی نوشتن متن ذکر کردهایم:
• از زیرتیتر استفاده کنید؛
• از فهرستهای شمارهدار در موقع نیاز استفاده کنید؛
• از تصاویر مرتبط با متن استفاده کنید؛
• پاراگرافها را به پنج جمله یا کمتر محدود کنید تا مخاطب آن را بهسادگی و با سرعت بخواند.
۷. ارائهی محتوای باکیفیت
محتوای شما مهمترین عنصر در بهبود رتبهبندی در موتورهای جستوجوست. تحقیقات همچنین نشان داده است محتواهای بلند جایگاه بهتری در مقایسه با محتواهای کوتاه دارند.اما بهجای شمردن کلمات نوشتهشده، سعی کنید جوهر محتوا را در نظر بگیرید. سعی کنید مطالبی بنویسید که از اطلاعات کافی برای مخاطبان برخوردار باشد.
مطالب را با نتیجهگیری به پایان برسانید تا خوانندگان بدانند چه تصمیمی باید بگیرند و چه اطلاعاتی را مد نظر داشته باشند. برای هر موضوع محتوای منحصربهفرد تولید کنید و برای مخاطبان طراز اول خود بنویسید. در طول نوشتن، سعی کنید کلمات کلیدی را در مطلب بگنجانید.
نتیجهگیری
بهعنوان نویسنده در دنیای دیجیتال امروز، کار شما فراتر از نوشتن محتواست. محتوای تولیدشده از طرف شما و چگونگی نوشتن آن تأثیر شگرفی بر رتبهبندی آن در موتورهای جستوجو دارد. محتوای سئو بسیار مهم است و باید حتماً مد نظر گرفته شود. با داشتن استراتژی موفق در نوشتن باتوجهبه تاکتیکهای سئو، به مشتریان خود کمک میکنید از رتبهبندی خوبی در موتورهای جستوجو برخوردار شوند و مخاطبان نیز با محتوایی جامع و مفید روبهرو خواهند شد.
منابع : بازاریابی محتوایی جوهر ، تیکفا ، برسام