ایتا،منحصر به فرد

امکان منحصربه‌ فرد ایتا چه چیزی است؟

همه دوستان در پیام‌رسان‌های دیگر زحمت کشیدند و کار کردند و امیدوارم به سطح خوبی از مخاطب برسند. هر کدام از این دوستان سیاست‌های خوبی دارند و به نظر من هر کدام سیاستی را در نظر گرفتند و آن را جلو می‌برند. در جلسه وزیر تاکید شد اقبال به ایتا به دلیل شباهت با تلگرام است. مخاطب با توجه به اینکه احتمال فیلترینگ وجود دارد، دوست دارد این فیلترینگ حداقل هزینه را داشته باشد.

برای کانال‌دارها سخت بود که بخواهند با پیام‌رسان‌های دیگر کار کنند و بدانند چه مزیت‌هایی دارد و نیروها را هماهنگ کنند. تلگرام ذائقه‌ای را به درستی یا به اشتباه ایجاد کرده و درحال حاضر نیز که بحث فیلترینگ تلگرام مطرح است، باید حداقل فشار وارد شود، کانال‌دارها باید حداقل هزینه را تحمل کنند. سیاست‌های ما این بود که از روز اول اعلام کردیم ما آیدی را به کسانی که کانال تلگرام دارند، می‌دهیم و کاربری که ورود کرده باید قوانین را در سایت مطالعه می‌کرد؛ چراکه در قوانین گفته بودیم هدف ایران است و تلگرام در ایران قالب است، پس برند تلگرام برای کانال‌دارها ارزشمند است و ما به آنها اختصاص می‌دهیم.

معمولا در پیام‌ رسان‌ها با افرادی مواجه می‌شویم که سعی دارند درآمد سوء داشته باشند و از ابتدا آب پاکی را روی دست آنها ریختیم که این کار نتیجه‌ای ندارد. البته در بازه زمانی اگر صاحبان کانال‌ها مراجعه نکنند این کار را انجام می‌دهیم و این قانون را برمی‌داریم و هر‌کسی هر کانالی می‌خواهد بگیرد. اگر مراجعه نکنند هیچ تعهد و مسئولیتی نسبت به آیدی کانال‌ها نداریم.

سیاست‌های دوستان هرکدام در یک حوزه بود. برای سیستم بانک ملی از ابتدا هم استارت‌آپی بود که من از روزهای اول «بله» با آن آشنا بودم و بیشتر پرداخت داشت و گروه و چت بسیار ضعیفی داشت. به مرور این امکانات را اضافه کرده و مبنا را پرداخت قرار داده است.  «گپ» مبنای اقتصادی را قرار داده و کانال‌های پولی درست کرده و سیستم آن سیستم ارزش‌افزوده است. یعنی فروش محتوا دارند. روزهای اول، سیستم آنها کانال‌های پولی داشت و قوی‌تر هم بود. درحال حاضر نیز دیدگاه‌های اقتصادی بیان می‌کنند و دوست دارند در این زمینه فعالیت کنند.  سیاست «آی گپ» شبیه سیاست وی‌چت بود. تلفیقی از وی‌چت و Find People Nearby (افراد نزدیک من) دارد.  دوستان هرکدام با یک دیدی از جامعه که فکر می‌کنند می‌توانند موفق باشند سیاست‌های‌شان را جلو می‌برند. همه زحمت می‌کشند و به نظر من زحمت‌های آخر هم به نتیجه می‌رسد.  سیاست‌های ما ابتدا براساس این بود که در این تغییر مخاطب اذیت نشود و این تغییر کمی برای مخاطب باشد. سیاست بعدی ما این بود که ما 7-6 بخش محتوایی ازجمله بحث آموزش داریم. یکی از آرزوهای من ایجاد «ایتای کودک» است و اگر آموزش و پرورش استقبال کند، برنامه‌ریزی می‌کنیم که این پروژه با خانه‌نشنال دیجیتال حرکت کند. آموزش و پرورش ازجمله سازمان‌هایی است که اینرسی سکون بالایی دارد. جایی است که پیام‌رسان می‌تواند در ارتباط بین خانواده و معلم و مدرسه کمک بزرگی کند، همان‌طور که در تلگرام این اتفاق رخ می‌دهد. هیچ‌گاه نمی‌توانیم کانال و گروه را به دلیل ناامنی‌ای که در تلگرام وجود دارد به فرزند خود معرفی کنیم بلکه باید شبکه امنی برای کودکان و نوجوانان خود فراهم کنیم.  همان‌طور که از کودک خود مراقبت می‌کنیم تا به سن بالاتر برسد باید در فضای مجازی هم از اینها مراقبت شود تا در این شبکه‌ها آسیب نبینند؛ آسیب‌های واقعی و آسیب‌هایی مجازی و روحی که امکان دارد رخ دهد. به همین دلیل است که آموزش و پرورش ورود زیادی به شبکه‌های اجتماعی و اینترنت نداشته است.  احساس می‌کنم اگر این تکنولوژی را وارد و تبدیل به کار بومی کنیم تا در کشور انجام شود، شبکه اجتماعی می‌تواند آموزش و ارتباط را تحول خوبی بدهد که امیدوارم چنین شود.

اگر دستگاه‌های قضایی به شما دستور دهد محتوایی را در اختیار آنها قرار دهید، این کار را انجام می‌دهید؟

بحثی که بیان کردید را سه، چهار ماه است در مرکز ملی فضای مجازی جلو می‌بریم. به یاد دارم جلسه‌ای در خدمت رئیس حوزه علمیه قم حضور داشتیم. در آنجا مطرح کردیم که تاکنون درخواستی از سازمان و نهادی نداشتیم  و چون احساس می‌کردیم مخاطب این حس را دارد که نهادهای امنیتی بر اطلاعاتش اشراف دارد، فرار روبه‌جلو کردیم. تقاضا کردیم تا ایشان نظر مقام معظم رهبری را جویا شوند و ایشان صراحتا حکم شرعی دادند که تعرض در حریم خصوصی افراد حرام است.  نهادهای امنیتی‌ای داریم که احساس می‌کنند به خاطر وظیفه‌ای که دارند باید خیلی از جاها ورود کنند. در فضای مجازی قوانینی وجود دارد که دست ما را باز می‌گذارد تا با نهادهای امنیتی کار نکنیم، حتی اگر کار کنیم متخلف محسوب می‌شویم و جرم است. حتی از مرکز ملی فضای مجازی با من تماس گرفتند و تاکید کردند با هیچ نهادی نباید هیچ اطلاعاتی ردوبدل شود.  این قانون وجود داشت و تاکید مجدد شد که حتما در این‌باره دقت کنند. اگر درخواستی از سوی نهادهای امنیتی شد حتما به این مرکز ارائه شود تا پیگیری و برخورد شود.

یعنی مردم خیال‌شان از بابت اطلاعات و حرف‌های‌شان راحت باشد؟

بله؛ بحث امنیت اجتماعی در چت‌ها را به حد ارتباط دختر و پسر پایین آوردن است، یعنی من با فلانی چت می‌کنم و سین دوم و سوم و پنجم می‌خورد. امنیت این نیست. با یکی از مدیران پیام‌رسان‌ها صحبت می‌کردم که اذعان داشت نسبت به مسائل فرهنگی مسئولان حساسیتی ندارند و خیلی از حساسیت‌ها پایین است.  در مسائل امنیتی هم کلاهبرداری داشتیم که پلیس وارد ماجرا شد. به نظر من امنیت این است؛ امنیت یعنی اگر کسی در تلگرام میلیون‌ها تومان کلاهبرداری کرد، بتوانم به جایی مراجعه کنم و بگویم کلاهبرداری شده و مرجع قضایی نگوید به من چه یا بتوان آن را پیگیری کرد.  مردم ما مردم سیاسی هستند؛ بحث سیاسی زیادی می‌کنند و دوست دارند در سیاست نظر دهند. اگر در محفل خانوادگی هم بنشینید، می‌بینید مردمی سیاسی داریم. شاید از فرد اول مملکت نظر سیاسی می‌دهند تا پایین‌‌ترین رده‌ها.  شاید گمان می‌کنند اگر در پیام‌رسان‌ها نظر سیاسی بدهند، نهادهای امنیتی با آنها مقابله می‌کنند. اتفاقا اصلا اینچنین نیست. براساس قوانین بین‌المللی فضای مجازی چت‌ها و گروه‌ها حریم خصوصی هستند و کسی حق ورود به آنها ندارد.

سیاستی که سه سال پیش شکل دادیم، اصلا براساس فیلترینگ تلگرام نبود. الان هم مبنای ما تغییر آنچنانی نکرده است. باید تنشی که وارد می‌شود را مدیریت کنیم. من گفتم در مسائل اقتصادی و فرهنگی با دیدی وارد پیام‌رسان شدم که احساس کردم دنیای آینده دنیای پیام‌رسان‌ است. علایق من در زمینه ایتای کودک این است که بتواند محیط امنی برای کودکان با همه قابلیت‌هایی که یک پیام‌رسان در ارتباط آموزشی بین مربی و مدرسه و والدین دارد، باشد. قطعا ایتا حرکت خود را ادامه می‌دهد حتی اگر تلگرام فیلتر نشود. این را باید خود مسئولان تصمیم بگیرند که فیلتر به‌نفع خود کشور است  نه.

شما این کار را ادامه می‌دهید ولو تنها «ایتای کودک» را داشته باشید؟

احساس نمی‌کنم تنها ایتای کودک باشد. من احساس می‌کنم این سیاست را داشتیم که با توجه به اینکه پرداخت نمی‌تواند در شبکه‌های خارجی اتفاق بیفتد و شبکه‌های اجتماعی پرداخت نیز مهم است و قابلیت‌های خوبی برای بحث اقتصادی دارند ما حتما به آن سمت حرکت خوبی خواهیم داشت.  برنامه پیام‌رسان ما این بود که وقتی این اتفاق رخ داد، پیام‌رسان ما در حوزه آموزش مجازی وارد شود و بتواند تحولی را ایجاد کند. این را ان‌شاء‌ا… در این سیستم هم قرار می‌دهیم. می‌خواهم بگویم این‌طور نیست که چشم امید به فیلتر تلگرام داشته باشیم.  اجحافی که در حق پیام‌رسان‌های داخلی شد این بود که تلگرام برای ما فیلتر می‌شود. ما به‌عنوان سربازان نظام جلو افتاده‌ایم و هر کدام با یک اسلحه هستیم تا ببینیم می‌توانیم اتفاق خوبی را رقم بزنیم. قبل از این هم کار خود را می‌کردیم. سه سال است که این کار را شروع کردیم و قدری به‌دلیل خصوصی بودن کند پیش رفتیم و یک‌سری امکانات را نداشتیم و می‌خواستیم همان تلگرام باشیم.  دیگر دوستان سابقه چند ساله و تجربه خوبی دارند و فکر نمی‌کنم از ابتدا مبنای آنها فیلتر بوده باشد. شاید در حال حاضر تلاش می‌کنند اگر فیلتر شد ظرفیت را بالا ببرند اما فکر نمی‌کنم هیچ‌کدام بر مبنای فیلتر ایجاد شده باشند. حتی خود سروش هم که برای صداوسیما است، بر مبنای فیلتر تلگرام نبوده است. سروش قصد داشت شبکه داخلی باشد تا امکاناتی که خود صداوسیما نیاز دارد در شبکه‌های داخلی ظرفیت بدهد.  شاید اگر این اتفاق نمی‌افتد، «سروش» ضربه نمی‌خورد؛ امکاناتی که به پیام‌رسان‌های خارجی داده می‌شد به سروش داده می‌شد و سطح مخاطبی داشت. پیام‌رسان غالب نبود و مردم همه اطلاعات خود را در این پیام‌رسان بارگذاری نمی‌کردند. سروش هم می‌توانست این هجمه را تحمل کند. قرار است ظرفیت پیام‌رسان‌ها بالا برود و سروش هم تلاش خود را می‌کند.

چند نفر در ایتا مشغول به کار هستند؟

حدود 12 الی‌13 نفر در شرکت هستیم. تیم فنی بیشتر از هشت نفر نیستیم. پشتیبانی هم پاره‌وقت استفاده می‌شود. آخرین حقوقی که من پرداخت کردم برای 14 نفر بود.

کمک خاصی بعد این اتفاق شد تا بتوانید خود را تقویت کنید؟

کمک خاصی تنها از یکی از دوستان بود که 10 سرور به ما کمک کرد.

ارگان‌های دولتی بودند؟

دولت متاسفانه نسبت به این مساله دید خوبی ندارد. ما گروهی در «ایتا» به‌نام حامیان ایتا که خودجوش و مردمی است مسئولیت کار را برعهده داریم. اینها حساس هستند که دولت حمایت نمی‌کند و پهنای باند اختصاص نمی‌دهد. اینها فعالان مجازی بودند و به صفحه وزیر مراجعه کردند و این مشکل را نزد مسئولان مطرح کردند که چرا از ایتا حمایت نمی‌شود.

ما چشم داشتی به آن حمایت هم نداریم اما برای حقوق مخاطبان درخواست کردیم یک سوم تعرفه برای مخاطبان پیام‌رسان‌های دیگر اعمال می‌شود، برای ما هم اعمال شود تا احترامی به مردم گذاشته شود.

منابع : فرهیختگانتسنیم

پشتیبانی : 05132727070

    لطفا برای مشاوره رایگان در خصوص ارائه خدمات؛ فرم زیر را پر کنید:

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    شانستو برای دریافت تخفیف ویژه امتحان کن! (ویژه نمایندگی)