اگر اکانت اینستاگرام دارید، آیا اینستاگرام را بیشتر چک میکنید یا ایمیلتان را؟ روز به روز بازاریابی با ایمیل سختتر میشود. البته منظورم این نیست که قدرتش را از دست داده یا باید کنار گذاشته شود. هنوز اصلیترین روش ارتباط در بازاریابی اینترنتی همان ایمیل است. ولی اطلاعرسانی، جلبتوجه مخاطب و بازاریابی از طریق رسانههای اجتماعی هر روز آسانتر میشود. دلیل آن است که رسانههای اجتماعی برای مخاطب خیلی بیشتر از سایت ما یا حتی ایمیل شخصی جذاب است.
جای هیچ شکی نیست که اینستاگرام توانسته رتبه اول را در تمام رسانههای اجتماعی موبایل به خود اختصاص دهد. اینستاگرام بیش از ۳۰۰ میلیون کاربر دارد که بیش از ۲۰۰ میلیون از آنها کاملا فعال هستند. یعنی مطالب جدید را میبینند. جالب است بدانید هماکنون بیش از ۲۰ میلیارد عکس در اینستاگرام وجود است، یعنی تقریبا به ازای هر فردی که روی کرده زمین زندگی میکند ۳ عکس وجود دارد!
اگر بتوانیم از اینستاگرام درست استفاده کنیم و ترفندهای آن را بدانیم به راحتی میتوانیم برندمان را محبوبتر کنیم و همچنین محصولات و خدمات را بفروشیم. شما حتی اگر سایت نداشته باشید باز تا حدی میتوانید از روشهای بازاریابی با اینستاگرام استفاده کنید. اگر فرصت بازاریابی با رسانههای اجتماعی را از دست بدهید، یک ابزار تبلیغاتی رایگان و بسیار قدرتمند را کنار گذاشتهاید.
نحوه ساخت سوال و جواب در استوری اینستاگرام
با نکته های خاص مخاطبان خود را آموزش دهید
هیچ چیز ماننددادن یک وعده محتوای خاص و جالب توجه یک مشتری قوی را به خود جذب نمی کند این محتوا نباید هر نکته ای را داشته باشد. موضوعی که شما با فالورهایتان به اشتراک میگذارید فقط باید در اینستاگرام خاص باشند. این موضوع باعث این میشود تا فالورهایتان دلیلی برای دنبال کردن اکانت شما داشته باشند و همین مسئله این اجازه را به شما میدهد، تا بفهمید چه موضوعاتی طرفدار بیشتری در بین مخاطبین خاص شما در اینستاگرام را دارد
آیا مایلید نکته های منحصر به فرد خود را به مرحله ی بالاتر ببرید؟Linstore.ir
میخواهید نکات منحصر به فرد خود را به یک سطح بالاتر ببرید؟ این امر را تبدیل به یک بخش ارادی در استراتژی کلی اینستاگرام خود کنید. برای مثال، من در حساب کاربری تجاری ام (@asanbrand_com) این استراتژی را برای خودم چیدهام که هر هفت پست، یک نکته منحصر به فرد را به اشتراک بگذارم. این مسئله نوعی ثبات را برای دنبالکنندگان من فراهم میکند و به من اجازه میدهد تا به ارائه محتوای ارزشمند ادامه دهم. حتی بهتر از آن اینکه من از یک هشتگ خاص (#فرااینستا) استفاده میکنم که به این ترتیب دنبال کنندگان من میتوانند با کلیک بر روی این هشتگ تمامی نکات منحصر به فرد بنده را مشاهده کنند.
این نکته را در نظر بگیرید که چه نکات خاصی کسب و کار شما را در این رقابت برجسته میکند. درباره این موضوعات فکر کنید:
- چه چیزی کسب و کار من را به جلو میبرد؟
- بزرگترین نکات کلیدی برای مشتریان من چیست؟
- این روشها چگونه باعث بهبود تجربه دنبالکنندگان من خواهد شد؟
مهمتر از همه، هر پست اینستاگرامی که به اشتراک میگذارید باید به یک دلیلی مردم را به سمت کسب و کار شما بکشاند.
تنظیمات پروفایل تجاری را رد نکنیدLinstore.ir
در حالی که این مسئله برای برخی صاحبان مشاغل یک امر بدیهی به شمار میآید، تعجب میکنید اگر ببینید چقدر کسب و کار در اینستاگرام هنوز از یک حساب کاربری شخصی استفاده میکنند. یک حسابکاربری تجاری نه تنها به شما اجازه دسترسی به تجزیه و تحلیل محتوایتان را میدهد، که برای تمامی صاحبان مشاغل به شدت مهم به شمار میآید، بلکه شما میتوانید اطلاعات تماس خود را نیز به حساب کاربریتان اضافه کنید. مجبور کردن مخاطبانتان برای مراجعه به وبسایت به منظور دریافت اطلاعات تماس، روشی مطمئن برای از دست دادن یک کسب و کار بالقوه به شمار میآید.
با قرار دادن اطلاعات تماستان در مرکز و ابتدای صفحه، پیام شفافی را به آنها میفرستید: با آغوش باز آماده ملاقات با مشتریان جدید هستید.
اگر شما یک کسب و کار مبتنی بر خدمات هستید که تخصص شما در حیطه رویدادها یا تجربیات است، حساب کاربری WeWork #InstaAwesome را مشاهده کنید. We Work، به عنوان کسب و کاری که متخصص فضاهای دفتری مشترک برای حرفهایهای در حرکت امروزی است، میداند که برند آنها چیزی فراتر از فضاهای فیزیکیشان است. آنها کسب و کار خود را با تمرکز بر روی چیزی که بیش از همه چیز برای برندشان مهم است در اینستاگرام به پیش میبرند: تجربیات مشتریان We Work، با ثبت و ضبط لحظاتی از رویدادهای مهم یا دیگر اجتماعات محبوب، از دنبال کنندگانش دعوت میکند تا به بخشی از جامعه آن تبدیل شوند.Linstore.ir
هشتگهای محبوب هم با تشویق دنبال کنندگان آنها به اینکه بخشی از این هشتگ باشند، استراتژی آنها را یک قدم جلوتر میبرد. Weworkدر حال ساخت یک جامعه جهانی، از آسمان خراشهای آتلانتا گرفته تا خیابانهای شلوغ تلآویو، برای تمامی مشتریانش است. آنچه که بیش از همه اینها موجب بهبود بخشیدن به کسب و کارشان میشود همکاریهای We Work با دیگر برندهای محبوب در زمینه تفکر رو به جلو است. We Work با به اشتراک گذاری محتوا از صنعتگران صنایع دیگر، همچون Forbes، خود را در ردیف کسب و کارهای برجسته قرار میدهد و موقعیت شرکتش را به عنوان یک مکان جایگزین برای حرفه ایها تقویت میکند.
استفاده بهتر از آدرس سایت در پروفایل
در اینستاگرام شما میتوانید آدرس وبسایت را در پروفایلتان وارد کنید. اگر وبسایت ندارید بهتر است آن قسمت را خالی نگذارید. مثلا میتوانید آدرس پروفایل لینکدین خود را وارد کنید. اگر سایت دارید بهترین حالت آن است که به جای وارد کردن آدرس صفحه اصلی سایت، افراد را به صفحه فرود خود هدایت کنید. صفحه فرود صفحهای است که در آن ایمیل مخاطب را دریافت میکنید و به ازای آن یک هدیه به او میدهید. هدیه میتواند یک کتاب الکترونیکی رایگان، آموزش صوتی، فیلم یا هر اطلاعات جذاب دیگر باشد.
ایجاد توقف بر عکسها
از عکسهایی استفاده کنید که باعث کنجکاوی شود. اگر عکسهایی بسیار معمولی و حتی با کیفیت عالی منتشر کنید هیچ انگیزهای برای توقف بر عکستان ایجاد نمیکنید. افراد اغلب با عکسهای زیادی مواجه هستند و تنها چیزی که باعث توقف بر یک عکس خاص میشود حس کنجکاوی است. برای ایجاد کنجکاوی روشهای زیادی وجود دارد. مثلا میتوانید از یک محصول از فاصلهای بسیار نزدیک عکس بگیرید که به راحتی قابل حدس زدن نیست. ایده دیگر گرفتن عکس از زاویهای نامتداول است. کمی وقت بگذارید و بر خلاقیت عکسها کار کنید و ببینید چقدر بیشتر موردتوجه قرار میگیرند.
نوشتن توضیحات پروفایل برای فالو شدن
در بخش توضیحات پروفایلتان که Bio نامیده میشود بدیهیات و موارد کلیشهای ننویسید. همچنین از خودتان و کسبوکارتان تعریف نکنید. بلکه فقط بر پاسخ یک سوال متمرکز شوید. چرا دیگران باید شما را فالو کنند؟ مهمترین مطلبی که باعث فالو شدن شما میشود ارائه دلیلی قانعکننده برای این کار است. در واقع خیلی واضح بگویید که با فالو کردن شما چه مزیتی به دست میآورند.
مثال نامناسب: بزرگترین شرکت آموزشی در زمینه بازاریابی و مدیریت
مثال مناسب: با فالو کردن این صفحه با نکات و ترفندهای مدیریتی آشنا شوید و برای خرید از سایت کوپنهای تخفیف دریافت کنید.
ارائه کوپن تخفیف فقط در اینستاگرام
در صفحه اینستاگرام مدیرسبز چند تست انجام دادیم تا ببینیم بهترین راهکار برای هدایت افراد از اینستاگرام به سایت و ایجاد فروش چیست. فرض کنیم میخواهید برای اعضای اینستاگرام خود یک فروش ویژه بگذارید و ۲۰ درصد تخفیف بدهید. اعلام این موضوع که محصولات ۲۰ درصد تخفیف دارند جذابیت چندانی ایجاد نمیکند. بهترین کار آن است که یک کوپن تخفیف ۲۰ درصدی به صورت کاملا انحصاری در اختیار دنبالکنندگان شما در اینستاگرام قرار دهید. در سایت و جاهای دیگر هیچ صحبتی از این تخفیف نکنید.
ارائه مطالب انحصاری
یکی از کارهای بسیار اشتباه که توسط بسیاری از بازاریایان اینترنتی انجام میشود، انتشار تمامی پستها در تمام رسانههای اجتماعی و شبکههای اجتماعی است. یعنی فرض کنید شما یک فروش ویژه دارید. این مطلب را در فیسبوک، اینستاگرام، لینکدین و … اعلام میکنید. پس از مدتی کاربران میبینند که رسانههای اجتماعی شما کپی همدیگر هستند. بنابراین به این نتیجه میرسند که لزومی ندارد تمام آنها را دنبال کنند. کافی است گاهی به یکی از آنها نگاهی بیندازند. البته گاهی لازم است مطلبی را در تمام رسانهها منشتر کنید، ولی در هر رسانه مطالب اختصاصی هم داشته باشید.
تغییر ماهانه عکس پروفایل
عکس پروفایلتان را ماهی یک بار عوض کنید! شاید این مورد کمی عجیب به نظر برسد، ولی این کار باعث میشود از دید اینستاگرام کاربر فعالتری محسوب شوید. هرچه کاربر فعالتری باشید، عکسهای شما در نتایج جستجوی اینستاگرام جایگاه بهتری خواهد داشت و احتمال دیده شدن عکسهایتان و فالو شدن شما بیشتر میشود.
شاید فکر کنید اکانت من کاملا تجاری است و مثلا لوگوی شرکت را به عنوان عکس پروفایل قرار دادهام. چگونه میتوانم هر ماه آن را عوض کنم؟ با کمی خلاقیت این کار انجامپذیر است. میتوانید به مناسبتهای مختلف لوگو را کمی تغییر دهید. مثلا با شروع زمستان میتوانید چند دانه برف به لوگو اضافه کنید. یا با شروع بهار زمینه لوگوی شما گل و گیاه باشد. حتی گاهی میتوانید بر عکس پروفایلتان بنویسید: فروش ویژه!
اول آموزش، سپس فروش
در اینستاگرام به آموزش بپردازید. شاید بلافاصله بگویید کار من آموزش نیست. مثلا فروشگاه لوازم اتومبیل دارم. حتی اگر لوازم اتومبیل میفروشید کار اصلی شما آموزش است. البته منظور از آموزش ارائه نکات و ترفندهایی درباره لوازم اتومبیل است. همچنین میتوانید نکاتی را بگویید تا مخاطب با خواندن آن بتواند خرید بهتری انجام دهد. در آموزشها توضیح دهید چگونه میتوان تشخیص داد محصول کیفیت مناسبی دارد یا خیر. درواقع اغلب خریداران به کمک و آموزش نیاز دارند و ترجیح میدهند محصول را از کسی بخرند که آموزش بهتری میدهد. یکی از دلایل موفقیت دیجیکالا همین است. اغلی افراد برای کسب اطلاعات درباره محصول و مقایسه محصولات به سایت مراجعه میکنند، سپس به خریدار تبدیل میشوند.
شش روش حرفه ای برای افزایش فالوور اینستاگرام
منابع: asanbrand.com – modiresabz.com