آموزش سئو یکی از باارزشترین عباراتی هست که وب مستر ها و دارندگان سایتها که کارآزمودگی کمتری دارند همیشه جستوجو میکنند و اطلاعات پراکندهای نیز به دست میآورند .
بهطورکلی سئو در دو بخش on-site و off-site انجام میشود. سئوی “آن سایت” دربرگیرنده بهینهسازی کد، قالب گرافیکی، محتوا و هر آنچه مستقیماً بر روی سایت دلخواه انجام شود است؛ ولی سئوی “آف سایت” به کوششهای ما که خارج از سایت دلخواهمان انجام میشود اشاره دارد. بازبینی سریع و کلی (بدون ورود به جزئیات) باارزشترین عوامل مؤثر در سئو هدف اصلی این نوشتار است.
عوامل پایه در سئو داخل سایت (on-site یا on-page)
تگ عنوان (title tag)
تگ عنوان (title tag) در سایتی شما به موتورهای جستجو میگوید که محتوای این صفحه پیرامون چه موضوعی میگردد. این تگ نباید بیشتر از ۷۰ نویسه بوده و باید دربرگیرنده عباراتی همانند نام پیشه و کار یا نام برند یا کلمات کلیدی مرتبط با صفحه دلخواه باشد. این تگ میان دو تگ اصلی <head></head> در سربرگ سایت و تقریباً در بالای کد html شما قرار میگیرد. البته اگر شما از سامانه مدیریت محتوا استفاده کنید، بیشتر این سامانهها در درگاه مدیریت محتوا به شما امکان نوشتن تگ عنوان را بدون نیاز به آشنایی با ساختار کد میدهند.
توضیحات متا (meta description)
توضیحات متا در هر صفحه، در قالب یک توضیح کوتاه، اطلاعات بیشتری درباره محتوای آن صفحه از سایت شما در اختیار موتورهای جستجو قرار میدهد. بهتازگی برخی از منابع معتبر معتقدند گوگل در الگوریتم مخفی خود دیگر به توضیحات متا توجه نکرده و بر این اساس به میزان بهینه بودن صفحه شما امتیاز نمیدهد ولی برخی دیگر از منابع معتبر با این نظریه مخالفاند. درهرصورت حتی گوگل خودش تأکید میکند که نوشتن یک متن خلاصه و اثرگذار بهعنوان توضیحات متا میتواند در تشویق مخاطب به کلیک بر روی پیوند سایت شما در لیست نتایج جستجو بسیار کارآمد باشد. چراکه این توضیحات متا همان متن کوتاهی است که در زیر هر نتیجه جستجو نوشتن میشود و دید بهتری به بازدیدکننده از محتوای داخل آن پیوند ارائه میکند؛ بنابراین حتی اگر توضیحات متا در رتبه دهی گوگل مؤثر نباشد، قطعاً در ترغیب مخاطبین برای کلیک بر روی پیوند شما در کنار دیگر پیوند ها مؤثر خواهد بود.
تگ عنوان و توضیحات متا چگونه در نتایج جستجو دیده میشوند
تصویر بالا روش نمایش تگ عنوان و توضیحات متا در نتایج جستجوی گوگل را نشان میدهد. تگ عنوان در بالا و با رنگ آبی سپس نشانی پیوند مقصد با رنگ سبز و سرانجام توضیحات متا با رنگ سیاه نوشتن میشوند. همچنین میتوانید عبارتی که کاربر در موتور جستجو، جستجو کرده را در تگ عنوان و توضیحات متا با فونت بولد شده مشاهده کنید که در این مثال لاین استور است.
تگهای H
تگهای h1 و h2 و h3 به شما کمک میکنند توضیحات بیشتری درباره محتوای صفحات به موتورهای جستجو ارائه کنید. تگ h1 تنها یکبار در هر صفحه استفاده میشود و بیشتر دربرگیرنده عنوان اصلی صفحه است. تگ h2 و تگ h3 تگهای زیر عنوان هستند که میتوانید چندین بار از آنها استفاده کنید. بهکارگیری تگهای عنوان باعث میشود هم خواننده بهصورت دستهبندی و منظم مطلب شما را مطالعه کند و هم موتورهای جستجو بخشهای گوناگون صفحه را بهدرستی خوانده و ایندکس کنند.
نام تصویر و تگ alt
اگر شما در صفحه خودتان از تصاویر استفاده میکنید، این تصاویر باید حتماً یک واژه کلیدی خوب بهعنوان نام داشته باشند که در تگی به نام تگ alt ذخیره شوند. این کار به موتور جستجو کمک میکند موضوع تصاویر را در صفحات سایت شما شناسایی کنند.
متنهای بولد شده
لازم نیست این مورد را خیلی زیاد انجام دهید ولی هرازگاهی در میان گذاشتن یک بخش از متن با بولد کردن باعث ایجاد توجه برای خواننده و موتورهای جستجو میشود. بهترِ است برای بولد کردن، کلمات کلیدی اصلی و اطلاعات مهم موجود در صفحه را انتخاب کنید.
پیوندهای داخلی
شما باید در سایت خودتان پیوندهای داخلی داشته باشید. میتوانید در داخل محتوای صفحات، پیوندهایی به صفحات دیگر سایت تان که مرتبط با عبارات پیوند شده هستند، داشته باشید.
برای آموزش این قسمت مطالعه تکنیک ها و ابزارها در اصول سئو به شما پیشنهاد میشود.
محتوای سایت، پادشاه عملیات سئو – SEO
اگر شما هم عوامل مؤثر در بهینه سازی سایت را خوانده باشید، آگاهید که محتوا در فرآیند دیجیتال مارکتینگ و سئو، پادشاه است. محتوا هم برای بازدیدکننده سایت و هم برای موتور جستجو اهمیت دارد. هرقدر محتوای بیشتری داشته باشید، بازدیدکننده بیشتری بهسوی شما جذب خواهد شد؛ و هرقدر محتوای بیشتری داشته باشید، در نتایج جستجو بیشتر دیده خواهید شد. اگرچه کیفیت نباید فدای کمیت شود. باید محتوایی مرتبط، مفید، کارآمد و غیر تکراری داشته باشید.
برای درک بیشتر سئو مطالعه نوشتار چهل باور غلط در سئو که باید فراموششان کنید را فراموش نکنید.
پایان بخش اول
قسمت دوم این مطلب را در سئو را قورت بده! بخوانید
خیلی عالی بود
ممنون از به اشتراک گذاشتن این مطلب
سلام محمد عزیز ممنونم که نظرت رو مطرح کردی
این مقاله ها هم مرتبط با سئو هست
سئو چیست
تکنیک ها و ابزارها در اصول سئو