شبکه های اجتماعی و کسب و کارها

شبکه های اجتماعی در کسب و کارها

حتما می دانید که جمع وسیعی از کاربران گوشی های هوشمند در شبکه های اجتماعی حضور دارند . این امر تا جایی پیش رفته است که بسیاری از صاحبان مشاغل و مدیران شرکت ها با استفاده از حضور گسترده کاربران، سعی در معرفی محصولات و خدمات خود دارند تا از طریق این شبکه ها کسب و کار خود را رشد دهند. در ادامه با لاین استور همراه باشید .

نقش شبکه های اجتماعی در کسب و کار های آنلاین

این روزها در یکی از مجلات مشهور در رابطه با تأثیر شبکه های اجتماعی در کسب و کار های آنلاین و دیجیتالی برسی انجام شد که در آن از شبکه های اجتماعی به عنوان یک منبع قدرت بی همتا برای معرفی و تبلیغات محصولات است.

برآوردشدن تعداد اشخاصی که در شبکه های اجتماعی عضو هستند تا ۳ میلیارد نفر خواهد رسید که این تعداد می تواند بر و رونق کسب و کارهای دیجیتالی تأثیرات شگرفی بر جای بگذارد. در حال حاضر وجود گوشی های هوشمند دسترسی کاربران را به اینترنت تسهیل کرده است که همین امر موجب شده بسیاری از شرکت ها به فکر بهره برداری از این فرصت باشند. آنها بدون هیچ معطلی اقدام به راه اندازی کمپین های تبلیغاتی کرده اند که در آن اطلاعاتی در رابطه با خدمات و تولیدات در اختیار طرفداران کمپین قرار می گیرد. تکرار مداوم نام تجاری یا برند موجب می شود  مخاطب با آن همنوا شود و پس از مدتی برای خرید محصولات اقدام کند.

این کار به تدریج بسیاری از کاربران را از حالت بالقوه به مشتریان وفادار تبدیل می کند. امروزه مشتریان به طور چشمگیری رفتارهای شان را همراستا با تکنولوژی و محیط اقتصادی دنیا تغییر می دهند. آنها حجم زیادی از اطلاعات را به دست می آورند، از محصولات با خبر و با آنها آشنا می شوند و اعتمادشان را نسبت به تبلیغات از دست می دهند. محصولات و خدمات سفارشی را ترجیح می دهند و کانال های خرید خود را تغییر می دهند.

بنابراین کسب و کارها برای بقای خود مجبور به اصلاح یا حتی تغییر استراتژی های تبلیغاتی خود برای از عهده بر آمدن تغییرات، حقایق و رفتارهای مشتریان خود هستند. نقش شبکه های اجتماعی در کسب و کار ها در سال های اخیر تغییر قابل توجهی در اینترنت پیدا کرده به طوری که شبکه های اجتماعی به رده پربیننده ترین های فضای مجازی راه یافته اند. گرایش به سایت های شبکه های اجتماعی در سراسر دنیا همچنان رو به رشد است.

شبکه های اجتماعی پر مخاطب مناسب برای کسب و کار

شبکه های اجتماعی با اینکه عمر خیلی زیادی ندارند اما در زندگی روزمره افراد نقش بسیار پررنگی داشته اند و بسیاری از کاربران روزانه حداقل یک بار به صفحه شخصی خود در شبکه اجتماعی که عضو هستند سر می زنند. به همین خاطر توجه به آنها از اهمیت فوق العاده زیادی برخوردار است. در ادامه به شبکه های اجتماعی محبوبی اشاره می کنیم که با بررسی آنها می توانید نقش مهم شبکه های اجتماعی در کسب و کار آنلاین و دستیابی به مشتریان جدید را به وضوح مشاهده کنید.

مزایای شبکه های اجتماعی و کسب و کارها

شبکه های اجتماعی
شبکه های اجتماعی و کسب و کارها

ایجاد مشتریان وفادار: یکی از ابزار های موفقیت در کسب و کار مبتنی بر شبکه های اجتماعی، وفاداری مشتریان است. هرچقدر وفاداری مشتریان بیشتر باشد، قطعا سود دهی نیز بیشتر خواهد بود. این امر به معنی تاثیر شبکه های اجتماعی در کسب و کارها به شکل مثبت است و تحقق پیدا نمیکند مگر، با شناخت و درک کامل بازار و با برنامه ریزی و درپیش گرفتن مسیری مناسب در جهت تعامل بهتر با مشتریان.

توجه به نیاز مشتریان: شبکه های اجتماعی قادرند تا فضایی را برای صاحبان مشاغل ایجاد نمایند که بتوانند به تحلیل رفتار مشتریان و شناخت نیاز آنها بپردازند. مشتریان نسبت به کسانی که در تعامل با ایشان دست به نیازسنجی و اهتمام به شناخت علایق ایشان می زنند، پاسخ بهتری خواهند داد و این خود یکی از ابزارهای وفادارسازی مشتریان است.

کاهش هزینه: از دیگر مزایای کسب و کار الکترونیکی که بیانگر تاثیر شبکه های اجتماعی بر کسب و کار هاست; کم شدن هزینه های مربوط به بازاریابی است. علت آن، صرفه جویی در خرج پولهای هنگفتی است که جهت تبلیغات یا چاپ ابزارهای تبلیغاتی هزینه می شود.

دورکاری: در این سبک، فروشندگان می توانند در هر شرایطی و در هر جایی از شبکه های اجتماعی و اینترنت جهت ارائه محصول و خدمات خود استفاده نمایند. بعبارتی کسب و کارشان تابع محدودیت زمانی و مکانی و رخدادهایی چون بیماری، تحریم، ساعت کاری مشخص و… نیست.

۱- فیس بوک

فیس بوک با بیش از ۵۹ میلیون کاربر، بزرگ ترین ترکیب جمعیتی را در میان همه شبکه های اجتماعی شکل گرفته با آمدن شبکه های اجتماعی، هدف قرار دادن مشتریان بالقوه، راحت تر از گذشته شده است. فیس بوک یکی از پر نقش ترین شبکه های اجتماعی در کسب و کار ها می باشد که از طریق آن می توانید به مشتریان بالقوه تان در سراسر جهان وصل شوید و از جنبه تبلیغاتی نیز به آسان ترین شکل ممکن، قابل مدیریت است و به شما امکان می دهد تا به بهترین شکل، هدف گیری کنید.

۲- توییتر

اهمیت توییتر در این قابلیت است که مطالب تان به سرعت (مثل ویروس) منتشر می شوند؛ هر چه آدم های بیشتری مطالب تان را به اشتراک بگذارند، (یعنی محتوای تان را ری توییت کنند)، به دنبال کنندگان بیشتری دست خواهید یافت. آخرین اخبار، مطالب روز و مقاله هایی را که در اختیار داریم، در رسانه های بزرگ به اشتراک می گذاریم. هشتگ ها تغییر بزرگی در حرکت و انتشار مطالب تان به وجود آورده اند، بنابراین به روند روز دقت کنید و هشتگ های مرتبط با مطالب روز ایجاد کنید. همچنین می توانیم مطالب آدم های معروفی را که دنبال کنندگان زیادی دارند، ری توییت کنیم تا بیشتر در معرض دید دنبال کنندگان شان قرار بگیریم.

۳- اینستاگرام

از این برنامه محبوب اشتراک گذاری عکس ها در رویدادهای خاص و نمایشگاه های بازرگانی استفاده می کنیم. هرگاه میزبان رویدادی باشیم، شرکت کنندگان را از طرق مختلف تشویق می کنیم تا با استفاده از هشتگ آن رویداد خاص، عکس هایی را که از آنجا گرفته اند، در اینستاگرام به اشتراک بگذارند. همچنین برای آنهایی که در این طرح شرکت کرده اند، جوایز و طرح های تشویقی در نظر می گیریم.

۴- یوتیوب

یوتیوب دومین موتور جست وجوگر بزرگ دنیا و متعلق به گوگل است. بنابراین، وقتی در مورد بهینه سازی موتور جست وجو صحبت می کنیم، باید به این نکته اشاره کنیم که در نتایج جست وجوها، معمولا ویدئوها در جایگاه بالاتری از سایر وبگاه ها قرار می گیرند. با اخذ مالکیت یوتیوب از جانب گوگل، دیگر می توانیم با استفاده از گوگل هنگ آوتس با نویسندگان و مدیران صنایع مصاحبه های ویدئویی ترتیب دهیم. همچنین می توانیم این مصاحبه ها را به صورت خودکار و تحت نام خودمان در یوتیوب قرار دهیم تا دیگران نیز بتوانند آنها را مشاهده کنند.

در عصر انفجار اطلاعات دیگر روابط عمومی سنتی جوابگوی نیازهای مخاطبان ومشتریان نیست. امروزه بهره گیری از وسایل ارتباط جمعی مدرن به خصوص شبکه های اجتماعی فضای مجازی و موبایل و اینترنت در حوزه ارتباطات یک نیاز ضروری به شمار می رود. شبکه های اجتماعی، یکی از انواع رسانه های اجتماعی به شمار می روند. رسانه های اجتماعی در سال های اخیر در زندگی آنلاین و آفلاین کاربران اینترنتی، آنچنان تأثیرگذار بوده اند که شکل های ارتباطات اجتماعی نیز از این رسانه های جدید تأثیر پذیرفته است.

شبکه های اجتماعی، به خصوص آنهایی که کاربردهای معمولی و غیرتجاری دارند، مکان هایی در دنیای مجازی هستند که مردم خود را به طور خلاصه معرفی می کنند و امکان برقراری ارتباط بین خود و همفکران شان را در زمینه های مختلف مورد علاقه فراهم می کنند.

شبکه های اجتماعی
شبکه های اجتماعی و کسب و کارها

۵- تلگرام 

تلگرام  رو که قطعا می شناسید یکی از پیام‌رسان‌ها و شبکه‌های اجتماعی است که بین ایرانیان محبوبیت زیادی کسب کرده و امروزه افراد بسیار زیادی از آن استفاده می‌کنند. با توجه به آخرین آمار منتشر شده، اکنون بیشتر از ۴۵ میلیون کابر ایرانی از تلگرام استفاده می‌کنند، یعنی بیشتر از نیمی از جمعیت کشور. این می‌تواند یک فرصت بی‌نظیر برای کسب و کار شما باشد تا هم کسب و کار خودتان را به مخاطبان بیشتری معرفی کنید، و هم یک ارتباط مثبت و سازنده با مشتریانتان برقرار نمایید. پس چرا با این وجود، بسیاری از کسب و کارهای کوچک از این فرصت طلایی به نفع خودشان استفاده نمی‌کنند؟

اصلی‌ترین دلیل برای این مسئله، مشغله زیاد صاحبان این کسب و کارها است که به آن‌ها اجازه انجام چنین کاری را نمی‌دهد. مدیریت کانال‌های تلگرام می‌تواند کاری وقتگیر و زمان‌بر باشد. به علاوه از طریق کانال تلگرام، شما نمی‌توانید که از نظرات مشتریانتان مطلع شوید و صدای آن‌ها را بشنوید. شاید عده‌ای برای اینکه بتوانند با مشتریان خود ارتباطی دوطرفه داشته باشند، اقدام به ایجاد یک گروه در تلگرام کنند، اما این تصمیم چندان هوشمندانه‌ نیست، چرا که مدیریت یک گروه در تلگرام، زمان و انرژی بسیار بیشتری می‌طلبد. پس چطور می‌توان راه‌حلی برای این مشکل پیدا کرد؟

اگر چه تلگرام هم اکنون با محدودیت هایی رو برو می باشد اما هنوز هم محبوبیت خود را در نزد کاربران ایرانی از دست نداده است و از راه های مختلف از این شبکه ی اجتماعی استفاده می کنند . پس هنوز هم می توان از این طریق برای رونق و پیشرفت کسب و کار استفاده نمود .

نتیجه

– شبکه های اجتماعی ابزار قدرتمندی برای پیشبرد اهداف مسئولان روابط عمومی و بازاریابان هستند زیرا می توانند دسترسی به افراد تأثیر گذار را تسهیل کنند، به مشتریان پشتیبانی آنلاین بدهند و کاربران فعال را به یکی از منابع قدرتمند تبلیغات کسب و کار تبدیل کنند.

– امروزه وفاداری مشتریان، کلید موفقیت تجاری محسوب می شود. با افزایش وفاداری  مشتریان سهم بازار و میزان سوددهی بنگاه اقتصادی بالا می رود. درک بازار با برنامه ریزی و اتخاذ استراتژی های مناسب جهت وفادار سازی مشتریان و افزایش نرخ وفاداری آنها منافع  بلندمدت برای بنگاه های اقتصادی به وجود می آورد. توجه داشته باشید که بازاریابی شبکه های اجتماعی نوعی از بازاریابی است که تمرکز روی مخاطبان و برقراری ارتباط با آنها اولویت دارد نه روی فروش مستقیم محصولات و خدمات. شرکت ها باید از شبکه های اجتماعی به عنوان ابزاری قدرتمند برای برقراری ارتباط با مخاطبان خوداستفاده کنند و این یعنی وفادار سازی مشتریان.

– یکی دیگر از مزایای استفاده از شبکه های اجتماعی برای کسب و کارها، کاهش هزینه های بازاریابی است. در شبکه های اجتماعی از بودجه های سنگین تبلیغاتی و برندینگ از طریق رسانه های جمعی و چاپی خبری نخواهد بود. استفاده از شبکه های اجتماعی این امکان را برای کسب و کار ها فراهم می کند که بتوانند به اطلاعات ارزشمندی از مخاطبان و بازدیدکنندگان خود دست یافته و آنها را آنالیز و بررسی کنند.

– بازاریابی محتوا به صورت حرفه ای از طریق شبکه های اجتماعی روشی است که برای انتقال اطلاعات به مخاطبان و مشتریان استفاده می شود. اگر شما از این روش استفاده کنید باعث می شود با اطلاعاتی که در زمینه فعالیت تان منتشر می کنید به منبع اطلاعاتی مناسبی در آن صنعت تبدیل شوید. بدین صورت مخاطبان تان مطالب شما را نیز منتشر می کنند و افراد دیگر نیز علاقه مند می شوند با کسب و کار شما آشنا شوند.

پشتیبانی : 05132727070

    لطفا برای مشاوره رایگان در خصوص ارائه خدمات؛ فرم زیر را پر کنید:

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    شانستو برای دریافت تخفیف ویژه امتحان کن! (ویژه نمایندگی)