پیامرسان تلگرام (Telegram) یک سرویس پیامرسان متنباز چندسکویی مبتنی بر رایانش ابریاست. کاربران تلگرام میتوانند پیامها، تصاویر، ویدئوها و اسناد(همهٔ انواع پروندهها پشتیبانی میشود) خودویرانگر و رمزنگاریشده تبادل کنند. تلگرام رسماً برای اندروید، ویندوز فون و آیاواس(ازجمله تبلتها و دستگاههای بدون وای-فای) در دسترس است. نرمافزارهای کلاینت غیررسمی برای نسخهٔ وب، نسخهٔ اواس ده، نسخهٔ لینوکس و یک کلاینت دسکتاپ ویندوز از توسعهدهندههای مستقل که از رابط برنامهنویسی نرمافزار تلگرام استفاده میکنند در دسترس هستند. کاربران نرمافزار امکان تبادل پیام، عکس، ویدیو و فایل تا حجم ۱٫۵ گیگابایت را دارند.
سازندگان تلگرام بر امنیت برنامه خود تأکید بسیاری دارند. در نوامبر سال ۲۰۱۴ یک جایزه سیصد هزار دلاری برای یافتن باگ بر روی تلگرام اعلام شد که خود نشان از اطمینان برنامه نویسان تلگرام دارد. این مسابقه در فوریه ۲۰۱۵ بدون برنده خاتمه یافت. در سال ۲۰۱۵ شرکت امنیتی غیرانتفاعی Electronic Frontier Foundation رتبه ۴ از ۷ را به بخش پیام رسان و رتبه ۷ از ۷ را به بخش secret chat این نرمافزار داد.
آموزش کار با تولگرام ؛ ابزاری برای مدیریت کانال های تلگرام
فراگیری تلگرام در ایران
بیش از ۸۰ درصد از کاربران تلگرام ایرانی هستند و آن ۲۰ درصد دیگر هم اکثراً ایرانیهای مقیم کشورهای دیگر هستند.
آمار دیگری نشان میدهد که اگر تعداد کاربران شبکههای اجتماعی و رسانهای گوشیهای موبایل را در نظر بگیریم، تعداد کاربران تلگرام به صورت جهانی کمتر از یک درصد تعداد کل کاربران شبکههای اجتماعی جهان است که این یک درصد هم تقریباً همه ایرانی هستند.روز گذشته در حالی که وزیر ارتباطات از انتقال سرورهای تلگرام به ایران خبر داده بود مدیرعامل تلگرام اما اعلام کرد که فقط سرورهای CDN منتقل شدهاند.
تأیید و تکذیبهای متقابل بین طرفین دعوا تمامی ندارد. انتقال سرورهای تلگرام، هنوز هم مایه اختلاف مسوولان دولتی از یک سو و مقامات این شرکت است. در تازهترین اظهارنظر، آقای محمود واعظی وزیر ارتباطات گفته است که سرورهای تلگرام به ایران منتقل شدهاند. خبرگزاری دانشجویان ایران از قول وزیر ارتباطات نوشته است: «در نتیجه جلساتی که با مدیران تلگرام داشتیم، برخی از سرورهای این شبکه اجتماعی به کشور منتقل شدهاند.»
هم سرور آمده هم CDN
«محمود واعظی در حاشیه افتتاح پارک فناوری اطلاعات و فناوری ارتباطات در کرج در جمع خبرنگاران در پاسخ به این سؤال که اعلام شده تلگرام سرورهایش را به ایران آورده، در این قضیه سرور منتقل شده یا CDN گفت: هر دو درست است تا سرور وجود نداشته باشد CDN در آن نصب نمیشود.»
محمود واعظی در ادامه متذکر شده است: «کار بسیار بزرگی انجام شده که برای کانالهای پر ظرفیت و کانالهایی که مراجعه زیادی داشتهاند، اکنون سرور را به ایران آوردهاند و CDNها را هم آنجا نصب کردهاند و کار در حال انجام است. این اقدام شروع یک کار بزرگ است و فکر میکنم اجازه دهیم همین سیاستی که بین ما و مدیر تلگرام توافق شده پیش برود و گام به گام در حال پیشرفت هستیم و امیدواریم ان شاءلله همانطور که وعده کردهایم، به نتیجه برسد.» همچنین مهر از قول وزیر تأکید کرده است که این مذاکرات یک طرفه نیست. وی با تأکید بر اینکه مذاکرات با این شبکه
اعلام موضع تلگرام
هنوز عرق اظهارنظر جنجالی وزیر خشک نشده بود که به مدد شبکههای اجتماعی، موضع شرکت تلگرام درباره این اتفاق رسانهای شد. حساب کاربری رسمی شرکت تلگرام در توئیتر در پاسخ به استعلام برخی کاربران درباره اظهارنظر وزیر ایرانی ضمن استناد به نقل قولی از پاول دوروف، مدیرعامل تلگرام اعلام کرد که این اخبار نادرست است. در توئیت دوروف که حساب کاربری شرکت تلگرام به آن استناد کرده بود هم آمده که هیچ سروری حاوی اطلاعات شخصی کاربران تلگرام، به ایران منتقل و نصب نشده است.
CDN چیست؟
سی دیان (CDN) مخفف عبارات انگلیسی Content Delivery Network و به معنای «شبکه توزیع یا تحویل محتوا» است. کاربر با این شبکه میتواند سرعت بارگذاری و نمایش وبسایت خود را افزایش دهد. این سرویس با ایجاد قابلیت در دسترس بودن محتوای سایت با سرعت بیشتر از نزدیکترین سرور به مکان درخواست دهنده باعث میشود محتوا یا صفحه با سرعت بیشتری برای کاربران باز شود. در واقع سی دی ان ها شبکهای گسترده است که بخشی از اطلاعات سرورهای اصلی را در خود ذخیره میکنند. اینها را میتوان نوعی سرورهایِ میانه مسیر به حساب آورد که به جای آنکه کاربر برای دریافت اطلاعات به سرورهای اصلی مراجعه کند، به او سرویسدهی کرده و سرعت دسترسی به اطلاعات را افزایش میدهند.
در واقع کاربر به جای آنکه زمان و ترافیک بیشتری را برای دسترسی به سرورهای اصلی صرف کند، با هدایت به این CDNها از کیفیت و سرعت بیشتری برخوردار میشود. به این صورت با کاهش درخواستها به سرور اصلی، شاهد کم شدن بار یا Load Time روی سرور میزبانی کننده خواهیم بود. همین امر موجب افزایش سرعت دسترسی و همچنین بهبود راندمان سرور میشود. بازدیدکننده با توجه به موقعیت جغرافیایی، محتوا را از نزدیکترین نقطه روی شبکه سی دیان بارگذاری میکند
در مجموع می توان گفت که هدف اصلی شبکه توزیع محتوا از بین بردن فاصله ی جغرافیایی کاربر با سرور ارائه دهنده ی محتوا و به حداقل رساندن تعداد گره های سر راه محتوا برای رسیدن به کاربر می باشد. در نتیجه با این پروسه داده های از دست رفته بسیار کاهش پیدا می کنند و علاوه بر بهینه سازی پهنای باند، می توان زمان تاخیر نمایش داده را به حداقل رساند. تمامی اینها منجر به داشتن یک وب سایت پرسرعت و دارای عملکرد بهتر خواهد شد و بطور مستقیم بر روی نحوه برخورد کاربران با وب سایت تاثیر مثبت خواهد داشت.
تلگرام چند روز قبل رسماً اعلام کرده بود که CDNهای جدیدی برای نقاط پرترافیک خود در نظر گرفته بود. با توجه به آنکه ایرانیان از کاربران جدی تلگرام محسوب میشوند و حدود ۴۰ درصد کل کاربران این پیامرسان را به خود اختصاص دادهاند، به همین جهت تلگرام احساس نیاز کرده است که برای پاسخدهی و عملکرد بهتر به کاربران خود این CDNها را در کشورهای خاورمیانه از جمله ایران و عربستان سعودی نصب کند.
میزِ مذاکراتِ آقای وزیربا توجه به این نکته، به نظر میرسد وزیر ارتباطات در اطلاعرسانی در این مورد کمی خست به خرج داده است. او سهواً یا عامدانه از ارائه اطلاعات بیشتر اجتناب کرده و این اجتناب مایه بحث و حاشیههای بعدی را فراهم آورده است. نکته قابل توجه دیگر در سخنان وزیر ارتباطات اما اذعان وی به مذاکرات با تلگرام برای اجرایی کردن مصوبه سال گذشته شورای عالی فضای مجازی برای انتقال سرورهای پیامرسانهای خارجی به داخل خاک ایران است. اینکه این مذاکرات به سرانجام مشخصی ختم خواهد شد یا نه، معلوم نیست اما نفس این مذاکرات و اینکه یک نهاد حاکمیتی برای قانونمند کردن فعالیت این پیامرسان خارجی در داخل کشور به مذاکره روی آورده، قابل تقدیر است.
چرا به شبکه توزیع محتوا (CDN) نیاز دارید؟
اگر مخاطب های شما در سراسر دنیا گسترده شده اند و تلاش می کنید تا به همه آنها سرویس دهی نمایید، مطمئنا به شبکه توزیع محتوا نیازمند خواهید بود. این سرویس به شما کمک می کند تا محتوای شما برای همگان در سراسر دنیا قابل دسترسی باشد. این سرویس مزایای بسیاری را برای وب سایت شما به همراه خواهد داشت. از جمله آنها می توان به افزایش سرعت بارگذاری سایت، بهبود تجربه کاربران (user experience) و جلوگیری از اختلال در نمایش سایت(site crashes) اشاره کرد. این مزایا به این دلیل بوجود آمده اند که شبکه توزیع محتوا بجای رسیدگی به تمام ترافیک از طریق یک سرور مرکزی، پهنای باند را بین چندین سرور توزیع می نماید. نکته مهم دیگر این که استفاده از این سرویس و افزایش سرعت بارگذاری سایت می تواند در بهبود سئو سایت تاثیر گذار باشد و رتبه ی سایت را در نتایج جستجو بهبود دهد.
استفاده از یک سرویس توزیع محتوای قابل اعتماد بسیار مهم است زیرا فقط یک ثانیه تاخیر در بارگذاری سایت می تواند نرخ تبدیل مخاطب به مشتری را به اندازه ی قابل توجهی کاهش دهد. تحقیقات نشان می دهد که تنها یک ثانیه تاخیر بیشتر در نمایش سایت تا ۱۵% رضایت مشتری را کاهش داده و بازدید از سایت را تا ۱۰% کمتر می کند. در هر تجارتی رضایت مشتری یکی از ارکان موفقیت به حساب می آید و ارتباط مستقیمی با درآمدهای آن تجارت خواهد داشت.
شبکه توزیع محتوا (CDN) چگونه عمل می کند؟
نحوه عملکرد
اکثر سرویس های شبکه توزیع محتوا به عنوان Application Service Providers عمل می کنند. تعدادی از صاحبان شبکه اینترنت شروع به تولید شبکه توزیع محتوای اختصاصی می نمایند و به این طریق نحوه ی ارسال داده ها را به کاربران بهبود می دهند و در نهایت درآمد بیشتری به دست می آورند.
تکنولوژی استفاده شده
به منظور کاهش فاصله سرور شما با کاربر، سرویس CDN محتوای استاتیک وب سایت ها را در مکان های جغرافیایی مختلف ذخیره سازی می نمایند که این نقاط در مراکز داده به نام points of presence (PoP) شناخته می شوند. هر PoP از گره ها و سرورهایی تشکیل شده اند. بعضی از شبکه های توزیع محتوا از هزاران گره و ده ها هزار سرور برای کمک به توزیع محتوا استفاده می نمایند که این کار موجب تسریع در بارگذاری صفحات می شود.
به طور خلاصه، هنگامی که یک کاربر قصد بازدید از سایت شما را داشته باشد، درخواست او به سرور شبکه توزیع محتوا فرستاده می شود. سپس شبکه توزیع محتوا این درخواست را به نزدیکترین PoP ریدایرکت می نماید. این گره (node) محتوای مورد نظر کاربر را برای او بصورت استاتیک فراهم می کند، از این رو میزان تاخیر در ارسال داده کاهش می یابد و در نتیجه میزان رضایت کاربر از ارائه ی محتوا بالاتر می رود.
تکنیک های شبکه های محتوا
شبکه های توزیع محتوا از تکنیک های شبکه ای مختلفی برای ارائه محتوا استفاده می نمایند تا اینکه بتوانند رساندن آن را به کاربر هدف بهینه کنند. این تکنیک ها شامل حافظه پنهان وب (web caching)، تعادل بار سرور، مسیر یابی درخواست و سرویس های محتوا می شوند.
حافظه های پنهان وب
این حافظه محتواهایی که از دید کاربران محبوب هستند را بر روی سرورهایی با بیشترین تقاضا برای دریافت آن محتوا ذخیره می نماید. استفاده از این فرآیند نیاز به پهنای باند را کاهش می دهد، بار موجود بر روی سرور را کمتر می کند و پاسخگویی به کاربران را سرعت می بخشد.
تعادل بار سرور
در این تکنیک می توان از یک یا چند فرآیند به طور همزمان استفاده نمود. از جمله یک لایه سوئیچ ۷-۴ تایی (سوئیچ وب یا سوئیچ محتوا) که به یک آی پی آدرس اختصاص داده می شود تا ترافیک را بین چند سرور یا حافظه ی پنهان تقسیم نماید. این سوئیچ ها ترافیک آی پی های متصل شده به آن را به سرورهای مختلف هدایت می نماید و بنابراین بار ترافیکی بر روی سرورهای مختلف تقسیم می شود. علاوه بر این اگر یک سرور در ارائه ی محتوا دچار اختلال شود، بار موجود بر روی آن سرور بین سرور های دیگر تقسیم می شود و از این رو قابلیت اطمینان بالایی برای ارائه ی محتوا فراهم می شود.
مسیر یابی درخواست
این تکنیک، درخواست های کاربران را به نزدیکترین گره، با بیشترین ظرفیت ارائه ی محتوا، هدایت می نماید. برای انجام این کار از الگوریتم های مختلفی استفاده می شود. از جمله این الگوریتم ها می توان به مسیر یابی درخواست با توجه به DNS کاربر، بازنویسی HTML و بالانس جهانی بار بر روی سرور ها اشاره کرد. مجاورت کاربر به نزدیکترین سرور با استفاده از متدهای مختلفی از جمله reactive probing ، proactive probing و بازبینی ارتباط (connection monitoring) محاسبه می شود.
پروتکل های سرویس محتوا
به منظور دسترسی کاربران به سرویس های محتوای قابل دسترسی از طریق شبکه توزیع محتوا، چندین پروتکل سرویس محتوا طراحی شده است. در اواخر دهه ۹۰ میلادی، پروتکلی به نام انطباق محتوا در اینترنت (ICAP) طراحی شد تا یک استاندارد برای ارتباط با سرورها فراهم کند. پس از آن پروتکل OPES با راه حلی مختلف ارائه شد که با عنوان سرویس OPES از آن یاد می شود و می تواند بر روی پردازنده های OPES ذخیره شود یا از راه دور از روی سرور فراخوانی گردد. علاوه بر اینها برای رفع مشکل سیستم های حافظه پنهان که با هدف ذخیره ی محتواهای وب سایت ها تولید شده بودند، پروتکل ESI بوجود آمد.
برنامه ارسال انبوه تلگرام + ویدیو آموزشی
مزایای استفاده از (CDN) شبکه توزیع محتوا
مزایای استفاده از شبکه توزیع محتوا برای کاربران
مهمترین مزیت این سرویس برای کاربران کاهش زمان بارگذاری سایت ها است. زیرا کاربران می توانند با این سرویس سریعتر به درخواست خود برسند و محتوای کمتری را از دست بدهند. زیرا محتوا سریعتر و از فاصله ای کوتاهتر به آنها ارائه می شود.
از آنجایی که محتوای وب بر روی سرورهای زیادی در سراسر دنیا توزیع شده است، می توان گفت که عموما کاربران به یکی از سرورها نزدیک هستند و به همین دلیل تاخیر در بارگذاری تا حد بسیار زیادی کاهش می یابد.
مزایای استفاده از شبکه توزیع محتوا (CDN) برای صاحبان وب سایت ها
از جمله مزایای مربوط به صاحبان سایت در استفاده از شبکه توزیع محتوا می توان به بار شبکه ی کمتر اشاره کرد که این موضوع از اختلالات سرور جلوگیری می نماید، هزینه ی رساندن محتوا به مخاطب کمتر می شود. همچنین سایت هایی که از این سیستم بهره می گیرند از حمله های گروهی DDoS حفاظت می شوند و با قابلیت اطمینان بیشتر، ۱۰۰% در دسترس بودن محتوا با بهترین کیفیت را برای مخاطب فراهم می نماید.
با هدایت کاربران به نزدیکترین سرور برای دریافت یک محتوای خاص بار شبکه تا حد زیادی کاهش پیدا می کند. این موضوع تا حد زیادی می تواند عملکرد یک وب سایت را بهبود دهد و از آن مهمتر از هر اختلال بالقوه در سرور جلوگیری نماید. زیرا با استفاده از شبکه توزیع محتوا بار شبکه بصورت متعادل بین سرور ها تقسیم می شود.
از آنجا که بار شبکه به طور مساوی بین نزدیکترین سرور ها به کاربران تقسیم می شود، تعداد بازدیدکنندگان یک محتوا در هر سرور اصلی کاهش داده می شود که این موضوع تا حد زیادی هزینه ی ارسال محتوا را کاهش می دهد و در نتیجه از این محل درآمد خوبی بدست می آید. این تقسیم بار همچنین باعث افزایش ظرفیت سرور های در دسترس می شود و به شما کمک می کند تا در مواجهه با یک افزایش ناگهانی در ترافیک بعضی سرورهای خاص، مشکلی برای ارائه خدمات به کاربران بوجود نیاید.
استفاده از شبکه توزیع محتوا همچنین می تواند امنیت وب سایت شما را افزایش دهد. از آنجا که بار در بین سرور ها تقسیم می شود، تروجان های گروهی نمی توانند به پایگاه داده شما دسترسی داشته باشند و قبل از هر حمله از فعالیت آنها جلوگیری می شود. از آنجا که زیر ساخت های شبکه توزیع محتوا پراکنده است، در صورت استفاده از آن از امنیت بیشتر شبکه برخوردار خواهید بود. سرویس های شبکه توزیع محتوا به آسانی با استفاده از پهنای باند با حملات DDoS مبارزه می کند. این سرویس در تمامی شرایط تمامی ترافیک شما را حفظ می کند و اجازه می دهد تا سایت شما در کمال سلامت به فعالیت خود ادامه دهد.
از آنجا که با این سرویس روند تحویل محتوا سریعتر می شود، قابلیت اطمینان محتوا نیز بطور قابل توجهی افزایش می یابد که این موضوع به خوبی بر روی تجربه ی کاربران اثر مثبت خواهد گذاشت. با داشتن نسخه های کپی شده از محتوا که بین سرور های مختلف در تمام دنیا توزیع شده است، می توان گفت که کاربران به طور ۱۰۰% به تمامی محتواهای شما دسترسی خواهند داشت.
نقاط قوت و ضعف (CDN) شبکه توزیع محتوا
اگر از یک شبک توزیع محتوا برای ارائه محتوای سایتتان استفاده می نمایید، مطمئنا سرعت بارگذاری سایتتان را بهبود داده اید و نرخ دفع کاربر سایت را تا حد قابل قبولی کم کرده اید و با این کار توانسته اید گام مهمی در جهت بهبود سئوی سایتتان بردارید. اکنون با این سرویس می توانید بدون مشکل از تصاویر و ویدئوهای با اندازه های بزرگتر استفاده کنید و هیچ مشکلی با سرعت بارگذاری نداشته باشید. اما توجه داشته باشید که استفاده از این سرویس مشکلاتی را نیز برای شما به همراه خواهد داشت. از جمله ی این مشکلات می توان به مسدود شدن دسترسی برخی کاربران به سایت اشاره نمود. زیرا بسیار دیده می شود که برخی سازمان ها و یا حتی کشورها دسترسی ها را به برخی کاربران محدود می کنند و درنتیجه بسیاری از دامنه ها در این سازمان ها و کشورها غیر قابل دسترسی می گردد.
نقطه ضعف دیگر شبکه توزیع محتوا مربوط به فایل های بهینه نشده شما است. میزبان های رایگان شبکه توزیع محتوا فایل ها را بصورت ۱۰۰% در دسترس قرار می دهند اما بسته های فایل ها ممکن است حجم بسیار بالایی داشته باشند و در ارائه آنها مشکلاتی بوجود بیاید. شما می توانید با ادغام فایل های CSS و JavaScript فایل ها را کم حجم تر کنید تا سرعت دانلود آنها را افزایش دهید. به این طریق شما می توانید فایل های بهینه شده را در یک شبکه توزیع محتوای خصوصی بارگذاری نمایید. استفاده از این روش علاوه بر صرف زمان و تلاش های فراوان، هزینه های اضافی نیز به همراه خواهد داشت.
در صورتی که از شبکه های توزیع محتوای رایگان استفاده کنید، امنیت داده ها اصلی ترین نگرانی شما خواهد بود و در صورتی که یک پایگاه داده ی شبکه توزیع محتوا دچار اختلال شود و در اصطلاح کرش (crash) کند، هیچ کاری غیر از انتظار برای بازگردانی دوباره داده ها از دست شما بر نمی آید. البته لازم به ذکر است که این اتفاق به ندرت برای این سرویس ها رخ می دهد.
چگونه می توان یک شبکه توزیع محتوای مناسب (CDN) را انتخاب کرد؟
هنگام انتخاب یک شبکه توزیع محتوا باید به ویژگی های خاص آن توجه داشته باشید تا مطمئن شوید که سرویسی با بهترین کیفیت را برای پاسخ به نیازتان برگزیده اید. اگر چه هزینه در انتخاب سرویس فاکتور مهمی به شمار می آید اما باید در انتخاب به ویژگی های مهم دیگری نیز توجه داشته باشید.
سرعت سرویس یکی از مهمترین فاکتورهای انتخاب آن به شمار می آید زیرا هدف استفاده از این شبکه بالا بردن سرعت و بهبود عملکرد سایت از دید کاربران است. از این رو باید بدانید که سرویسی که در اختیار شما قرار داده می شود با چه سرعتی می تواند محتوای شما را به دست کاربران برساند. از طرف دیگر می توان گفت که یک سرویس با کیفیت تنها فاکتور سرعت را برای یک سایت به همراه نمی آورد. قابل اعتماد بودن سرویس نیز به اندازه ی سرعت آن اهمیت دارد. از این رو در انتخاب سرویس باید مطمئن شوید که با بهترین کیفیت به نیاز های مخاطب پاسخ داده می شود.
علاوه بر فاکتورهایی که در بالا اشاره شد، در انتخاب سرویس باید به خدمات و پشتیبانی های آن نیز توجه داشته باشید. این نکته بسیار مهمی است زیرا شما باید بدانید در هنگام مواجه شدن با یک مشکل، تیم پشتیبانی چه خدماتی به شما ارائه خواهد داد و چگونه با مشکل شما برخورد خواهد کرد. باید مطمئن شوید که اپراتورهای پشتیبان در هنگام مواجه شدن با مشکلات جدی به موقع می توانند آن را برطرف نموده و از تکرار آن جلوگیری نمایند.
علاوه براین اپراتورهای یک سرویس مناسب، پیوسته به آن رسیدگی می نمایند و با توجه به یک اصول منطقی پیوسته آن را به روز می کنند. بسیار مهم است که در بروز رسانی ها دسترسی به شبکه برای مشتریان حتی برای لحظاتی از بین نرود و همواره شبکه به درستی به خدمت رسانی ادامه دهد.
هنگام انتخاب شبکه توزیع محتوا تمامی موارد بالا از اهمیت بالایی برخوردار هستند اما شاید بتوان گفت که مهمترین نکته در انتخاب سرویس، محل قرار گیری سرور های شبکه باشد. این موضوع در مقایسه با ویژگی هایی که در بالا به آنها اشاره شد ممکن است کمی بی ربط باشد اما این نکته از ارزش بسیاری برخوردار است. اگر از یک شبکه توزیع محتوا استفاده می کنید، دیگر هیچ کدام از کاربران شما نباید از سرورهای ارائه دهنده ی محتوای شما دور بمانند. در صورتی که این فاکتور ارضا نشود ممکن است تمامی فاکتورهای دیگر را تحت الشعاع قرار دهد و در نتیجه محتوای شما با کیفیت به دست مخاطب نرسد.
بنابر این منطقی است که در اولویت اول محل قرار گیری سرور های شبکه توزیع محتوای مد نظرتان را شناسایی کنید تا مطمئن شوید در هنگام استفاده از آن، شما و کاربرانتان از آن سرویس بهره کافی را خواهید برد.
نکته ای که باید بدانید این است که حتی اگر شما از مفاهیم پایه این شبکه ها اطلاع کافی نداشته باشید، باز هم به آسانی می توانید آنها را راه اندازی و پیاده سازی نمایید. سرویس های شبکه توزیع محتوا به آسانی بر روی هر سایتی قابلیت پیاده سازی دارند و تمام کاری که باید انجام دهید نصب نرم افزارهای ذخیره ای و نرم افزارهای سرویس مد نظرتان است.
در صورتی که از سرویس های مدیریت محتوای شناخته شده مانند وردپرس استفاده می کنید، پیاده سازی این سرویس بسیار ساده تر هم خواهد بود. زیرا در سیستم های مدیریت محتوا افزونه هایی طراحی شده است که شما بتوانید بدون هیچ مشکلی از شبکه توزیع محتوا استفاده نمایید.
به خاطر داشته باشید که استفاده از یک شبکه توزیع محتوای کم کیفیت نیز بسیار بهتر از استفاده نکردن از این شبکه ها می باشد. با استفاده از این سرویس مخاطب اقبال بیشتری به سایت شما نشان خواهد داد و در نتیجه رتبه ی شما در نتایج موتورهای جستجو بالاتر خواهد رفت.
سرویس های عمومی شبکه توزیع محتوای رایگان و محبوبترین سرویس های CDN پرداختی
هنگامی که بهترین سرویس شبکه توریع محتوا را برای وب سایت خود انتخاب می کنید، می توانید از نسخه های پولی و یا نسخه های رایگان عمومی آن بهره بگیرید. هر دوی این نمونه ها مزایا و معایبی را برای شما به همراه خواهند داشت، اما مهم این است که آن سرویسی را انتخاب نمایید که به بهترین شکل به نیازهای شما پاسخ می دهد.
کمپ تابستانی آموزش کسب درامد از تلگرام
سرویس های شبکه توزیع محتوای عمومی (CDN) رایگان
به عنوان بهترین سرویس های رایگان می توان از سرویس CDN گوگل، سرویس CDN مایکروسافت، سرویس jsDelivr CDN ، سرویس cdnjs CDN و سرویس jQuery CDN نام برد.
Google CDN
سرویس شبکه توزیع محتوای گوگل یک سرویس جهانی برای محبوبترین کتابخانه های منبع باز JavaScript از جمله jQuery ، jQuery UI ، jQuery Mobile ، Dojo ، Prototype ، AngularJS ، MooTools ، SPF و بسیاری دیگر می باشد.
به منظور بارگذاری کتابخانه jQuery از شبکه توزیع محتوای گوگل، کافی است کد زیر را در صفحه ی وب خود جاسازی نمایید:
<script src=”https://ajax.googleapis.com/ajax/libs/jquery/2.1.4/jquery.min.js”>
</script>
Microsoft CDN
شبکه توزیع محتوای ماکروسافت نیز از کتابخانه های محبوب JavaScript از جمله jQuery, jQuery UI, jQuery Migrate, jQuery Mobile, Ajax Control Toolkit, Bootstrap, Globalize و بسیاری دیگر میزبانی می نماید. این سرویس CDN می تواند در بهبود عملکرد برنامه های Ajax بسیار موثر باشد.
به منظور بارگذاری کتابخانه jQuery سرویس CDN ماکروسافت می توانید کد زیر را در صفحه ی وب جاسازی نمایید:
<script src=”//ajax.aspnetcdn.com/ajax/jQuery/jquery-2.1.4.min.js”></script>
jsDelivr CDN
این سرویس ارائه دهنده ی یک شبکه توزیع محتوای منبع باز است که از ارائه دهندگان MaxCDN و CloudFlare CDN استفاده می نماید. از این رو می تواند بهترین عملکرد و زمان کار را ارائه نماید. این سرویس به توسعه دهندگان اجازه می دهد که از پروژه های شخصی خود میزبانی نمایند و همچنین ۱۲۰۰ پروژه میزبانی شده از جمله jQuery, Bootstrap و Modernizr را به آنها ارائه می دهد. هیچ محدودیتی در مورد پهنای باند وجود نخواهد داشت و این سرویس امکان فعالیت کتابخانه های JavaScript، افزونه های jQuery و فریم ورک های CSS و … را فراهم می نماید.
به منظور بارگذاری کتابخانه jQuery از سرویس jsDelivr CDN کافی است کد زیر را در صفحه ی وب جایگذاری نمایید:
<script src=”//cdn.jsdelivr.net/jquery/2.1.4/jquery.min.js”></script>
cdnjs CDN
این سرویس یک شبکه توزیع محتوای رایگان است که توسط CloudFlare راه اندازی شده و صدها کتابخانه ی محبوب JavaScript و CSS از جمله jQuery, Bootstrap, Modernizr و … را شامل می شود.
به منظور بارگذاری کتابخانه ی jQuery از cdnjs CDN ، می توانید کد زیر را در صفحه وب خود جاسازی نمایید:
<script src=”https://cdnjs.cloudflare.com/ajax/libs/jquery/2.1.4/jquery.min.js”></script>
jQuery CDN
شبکه توزیع محتوای jQuery سرویسی است که توسط MaxCDN ارائه شده و از کتابخانه های مخصوص خود از جمله jQuery UI, jQuery Mobile, jQuery Code, jQuery Unit, jQuery Color و PEP میزبانی می نماید.
برای بارگذاری کتابخانه jQuery از سرویس jQuery CDN می توانید کد زیر را در صفحه ی وب مورد نظرتان جاسازی نمایید:
<script src=”https://code.jquery.com/jquery-2.1.4.min.js”></script>
سرویس های محبوب CDN پرداختی
از جمله سرویس های محبوب CDN پولی می توان به CDN77, MaxCDN, Amazon CloudFront, BitGravity, Akamai, CDNetworks, CacheFly, EdgeCast, Limelight و Incapsula اشاره کرد.
CDN77
این سرویس یکی از بهترین شبکه های توزیع محتوا را ارائه کرده است و بر خلاف دیگر سرویس ها، هیچ محدودیتی برای تعداد سایت ها نداشته و پوشش بسیار عالی را فراهم کرده است. قیمت این سرویس از ۴۹$ برای هر ترابایت انتقال داده شروع می شود. نکته جالب در مورد این سرویس عدم نیاز به تغییر DNS یا پیکربندی های اختصاصی می باشد.
MaxCDN
MaxCDN یکی از محبوبترین سرویس های CDN است که علاوه بر پشتیبانی تمام وقت (۲۴/۷)، ویژگی هایی همچون SSLهای اشتراک گذاری شده ی رایگان ، ارائه آمارهای لحظه ای و درصد کارکرد ۱۰۰% را به ازای دریافت ۷۹ دلار برای هر ترابایت انتقال داده به مشتریان ارائه می نماید. همچنین این سرویس در صورت عدم رضایت شما تضمین می دهد که پول یک ماه را به شما برگرداند.
Amazon CloudFront
این سرویس رابط کاربری بسیار ساده ای دارد و به راحتی قابل استفاده است. این سرویس به منظور کار با Amazon Simple Storage Service و Elastic Computer Cloud بهینه سازی شده است. با استفاده از CloudFront شما تنها مبلقی را برای استفاده هایتان پرداخت می نمایید و میزان پرداخت از ۰٫۱۲ دلار به ازای هر گیگابایت انتقال داده آغاز می شود.
BitGravity
BitGravity اولین سرویس شبکه توزیع محتوا است که برای فایل های ویدئویی HD بهینه شده و با استفاده از این سرویس شما می توانید مطمئن باشید که انتقال داده ای بسیار باکیفیت خواهید داشت. زیرا این سرویس بیش از دیگر سرویس ها در سراسر دنیا سرور فعال دارد و ارتباطات بیشتری را برقرار می نماید.
Akamai
با استفاده از Akamai پوشش بسیار مطلوبی خواهید داشت و انتقال داده بی عیب و نقص خواهد بود. این سرویس در ۷۲ کشور صدها هزار سرور فعال دارد و با این شبکه می توانید با خیال راحت داده هایتان را به کاربران ارائه نمایید.
CDNetworks
این سرویس به بهترین شکل از مشتریان خود پشتیبانی می نماید و محتوای وب را با سرعتی بالا و با قابلیت اطمینان مناسب توزیع می نماید. این سرویس برای ویدئوهای جاری و فایل های دانلودی با حجم بسیار بالا و ذخیره تصاویر از عملکرد بسیار خوبی برخوردار است.
CacheFly
CacheFlyیک از قابل اعتماد ترین و سریعترین شبکه های توزیع محتوا است. این سرویس ۱۰ برابر سریعتر از دیگر سرویس های CDN می باشد و تمامی بسته های پیشنهادی استاندارد آن بصورت آزمایشی به مدت یک ماه به مشتریان بصورت رایگان ارائه می شود.
EdgeCast
این سرویس هم یکی دیگر از پرسرعت ترین و قابل اعتماد ترین سرویس های شبکه توزیع محتوا است و در حال حاضر به بیش از ۳ میلیون مشتری در سراسر دنیا خدمات ارائه می نماید.
Limelight
این سرویس عملکردی فوق العاده و دسترسی بسیار عالی را به شما پیشنهاد می کند. عملکرد سایت شما با این سرویس به هیچ گونه عیب و نقصی از طرف سرور دچار نخواهد شد. علاوه براین، با توجه به داشتن نرم افزارهای بر پایه ی cloud می تواند داده های ویدئویی را با سرعت بالا انتقال دهد. خدمات پشتیبانی سرویس Limelight بصورت ۲۴ ساعته در تمامی ۷ روز هفته به مشتریان ارائه می گردد.
Incapsula
این سرویس از کشینگ هوشمند و گزینه های کنترل حافظه پنهان (کش) استفاده می نماید. همچنین با استفاده از ابزارهای بهینه سازی شبکه و محتوا باعث می شود تا وب سایت های تحت پوشش آن از سرعت بسیار مطلوبی برخوردار شوند. در صورتی که از این سرویس استفاده نمایید می توانید مطمئن باشید که سرعت وب سایتتان ۵۰% افزایش خواهد یافت و پهنای باند مورد نیاز آن تا ۷۰% کمتر خواهد شد.
KeyCDN
KeyCDN یک سرویس قدرتمند است و به آسانی می توان از آن استفاده کرد. این سرویس از ویژگی هایی از جمله HTTP/2، سرویس رایگان Let’s Encrypt integration و آمارهای به روز و قابل دسترسی در لحظه برخوردار می باشد. قیمت ترافیک این سرویس پایین می باشد ( از ۰٫۰۴$ به ازای هر گیگابایت انتقال داده به بالا) و رفته رفته با افزایش مصرف شما فزایش می یابد.
تقریبا تمامی سرویس های شبکه توزیع محتوا به شما یک دوره استفاده آزمایشی رایگان ارائه می دهند تا به شما کمک کنند که دید درستی از آن سرویس ها پیدا کنید و دریابید که آیا سرویس انتخابی شما پاسخگوی نیازهایتان است یا خیر. برخی از این سرویس ها نیز به ازای ارائه خدمات قیمت ثابتی را از شما دریافت نمی کنند و شما باید بسته به میزان مصرفتان به آنها هزینه پرداخت نمایید.
قبل از به کارگیری هر کدام از سرویس های یاد شده بهتر است ابتدا یک تحقیق جامع درباره آنها انجام دهید و به بازخورد های دیگر مشتریان در مورد عملکرد این سرویس ها توجه داشته باشید. از این طریق می توانید مطمئن شوید که سرویس مورد استفاده ی شما قابل اعتماد بوده و در عملکرد سایتتان خللی وارد نمی کند.
راه های پیاده سازی یک شبکه توزیع محتوا
بسته به پیچیدگی و اندازه ی وب سایتتان، راه اندازی یک سرویس شبکه توزیع محتوا می تواند مشکل باشد، اما پیاده سازی آن به طور کلی کار بسیار ساده ای است. ابتدا باید انتخاب کنید که CDN مورد استفاده ی شما باید چه منابع استاتیکی را پوشش دهد و سپس وب سایتتان را برای ارسال درخواست فایل های CDN پیکر بندی نمایید. این کار قطعا ساده ترین راه برای اجرای CDN است و شما می توانید شخصا بطور کامل آن را انجام دهید. دیگر راه های اجرای CDN شامل تغییر نام دامنه و اصلاح سوابق DNS می شود که اندکی سخت تر بوده و می تواند شما را سردرگم کند.
نکات کلیدی که باید به ان توجه شود
باید توجه داشته باشید که CDN ها اغلب توسط شبکه های ثالثی اداره می شوند. این شبکه ها باید دارای پشتیبانی مشتریان قابل قبولی داشته باشند تا در مواجهه با بد افزارها و قطعی های بالقوه، مشکل شبکه را برطرف نمایند. در صورتی که سرویس CDN از پشتیبانی مناسبی برخوردار نباشد برطرف نمودن مشکلات شبکه از عهده ی شما خارج خواهد بود و ممکن است حل این مشکلات نیاز به زمانی طولانی برای شما داشته باشد.
یکی دیگر از مشکلات بالقوه در ارتباط با CDN ها می تواند هزینه های بیشتر برای نصب شبکه باشد. زیرا برخی از شبکه های ثالث که در بالا به آنها اشاره شد در ازای نصب از شما هزینه دریافت می نمایند. به هر حال در صورت پیچیده بودن مراحل نصب، شما برای نصب شبکه نیاز به راهنمایی این شرکت ها خواهید داشت و پرداخت این هزینه اجتناب ناپذیر خواهد بود.
نکته دیگر که باید به آن توجه شود این است که اگر چه ممکن است یک شرکت تعداد زیادی سرور در سراسر دنیا داشته باشد اما ممکن است سرور های آن شرکت محدوده ی کشور شما را به خوبی پوشش نداده باشند. در این موارد بهتر است که تمامی منابع شما در سرور اصلی خودتان ذخیره شود.
نتیجه گیری
اگر چه سرویس های CDN نقاط ضعفی دارند که شما را ملزم به دقیق تر شدن در انتخاب می نماید اما مزایای استفاده از این سرویس ها آنقدر زیاد است که همواره کفه ترازو به سمت استفاده کردن از آنها سنگینی می کند. استفاده از سرویس های شبکه نوزیع محتوا منافع مهمی را برای وب سایت شما به همراه خوهد داشت و با استفاده از آنها می توانید هم عملکرد سایتتان را بهبود دهید و هم برخورد بهتری با مخاطبانتان داشته باشید.
امیدوارم این راهنما شما را از اهمیت استفاده از CDNها آگاه ساخته و فاکتورهای مهم برای انتخاب بهترین سرویس CDN را به شما آموخته باشد. شما می توانید با توجه به نکات ذکر شده در این راهنما با توجه به نیازهای وب سایتتان بهترین سرویس CDN را برای موفقیت در کارتان انتخاب نمایید.
تلگرام شبکه اجتماعی پر طرفداری در ایران است و برای استفاده کارآمد از آن باید بصورت همه جانبه آن را بشناسیم
ممنون از سایت لاین استور
ممنونم شکوری عزیز
برای اطلاعات بیشتر میتونید مطالب مرتبط با تلگرام رو مطالعه کنید
تلگرام