لاین استور طبق مطالعات و تجربه ای که در کمپین های تبلیغات کلیکی (PPC) داشته است ، ۱۵ نکته زیر رو برای افزایش CTR تعیین کننده میداند امیدارم مفید باشد .
با لاین استور همراه باشید .
خوب اگر با عناوینی مثل PPC و CTR آشنایی ندارید در ادامه مطلب با آنها آشنا خواهید شد
PPC چیست؟
بسیار واضح است! پرداخت به ازای هر کلیک (Pay Per Click)
تبلیغات PPC از روش های خوب تبلیغات بوده و هستند.تبلیغات گوگل که در نتایج ظاهر می شود خود از سیستم PPC استفاده می کند.یعنی به ازای هر کلیکی که روی تبلیغ می شود، از مشتری پول کسر می کند.
تبلیغات بنری و متنی می توانند به همین روش باشند.یعنی تبلیغ کننده، فقط به ازای کلیک هایی که دریافت کرده است پول پرداخت می کند و نمایش دهنده به ازای کلیک هایی که روی بنر های سایتش شده است، پول دریافت می کند.
خوبی این نوع تبلیغ این است، که اگر کسی روی لینک یا بنر شما کلیک نکرد، هر چقدر هم زمان بگذرد، شما پولی پرداخت نمی کنید و بنر شما برای دیدن شدن (که دیده شدن بخش مهمی از برند سازی است) شامل هزینه نمی شود و بدی آن این است، که اگر جایی که تبلیغ می کند شلوغ و پربازدید باشد، به زودی پولتان تمام می شود و تبلیغ شما غیر فعال می شود و دیگر دیده نمی شوید.با این توضیحات، کاملا بستگی به نرخ هر کلیک و موضوع و کیفیت و جای بنر سایت های نمایش دهنده تبلیغ، دارد تا بتوان تشخیص داد کدام روش مناسب تر است.
در کنار آن تبلیغات زمانی است که بر خلاف PPC کاری به کلیک ندارند و به ازای مدتی خاص، تبلیغ شما نمایش داده می شود و شما خیالتان راحت است که هر چقدر هم روی تبلیغ شما زیاد کلیک شد، اعتبارتان تمام نمی شود و بنر شما حذف نمی شود.همچنین اگر خود شما نمایش دهنده باشید، اگر سایت کم بازدیدی باشید، از آنجا که کلیک کمی روی بنرهای سایتتان می شود، درآمد بسیار ناچیزی حاصل می کنید و PPC برای شما به صرفه نخواهد بود.
برای تشخیص این که کدام تبلیغ برای شما به صرفه تر است، باید با توجه به تعرفه کلیک و تعرفه تبلیغات زمان دار، و مکان تبلیغات، تصمیم گیری نمایید.در پایان شما را دعوت می کنم که مقاله کدام سایت را برای تبلیغ انتخاب کنیم را بخوانید.
CTR چیست ؟
امروزه اهمیت بازاریابی اینترنتی و رتبه های گوگل بر هیچکس پوشیده نیست و دغدغه بسیاری از مدیران و بازاریابان می باشد. و آشنایی با اصطلاحات و واژگان مربوط به آن بسیار مهم است، در این بخش درنظر داریم شما مفهوم را CTR آشنا کنیم ، آن را برای وب سایت ها محاسبه نماییم و به بررسی تاثیر آن در تغییرات رتبه های گوگل بپردازیم .
Click-through rate (CTR) یا نرخ کلیک به نسبت کلیک کاربران به تعداد نمایش لینک در نتایج جستجو ها می گویند ، به عنوان مثال وب سایتی در نتیجه ی جستجوی های گوگل در کلمه ی “خرید لوازم آرایشی” ۲۰۰۰ بار ظاهر شده است و تعداد کلیک روی لینک آن ۱۷۰ بار بوده است CTR آن می شود ۲۰ درصد، یعنی ۲۰ در صد جستجو کنندگان روی لینک این وب سایت کلیک کرده اند.
پس فرمول محاسبه ی CTR می شود
تعداد کلیک % تعدا نمایش = CTR
تاثیر CTR بر سئو و رتبه های گوگل
از آنجایی که گوگل نتایج را بر حسب عکس العمل کاربران تا حد بسیاری تغییر می دهد CTR نیز می تواند تاثیر بسزایی در رتبه های شما داشته باشد و بالا بودن آن به معنای این است که شما برای آن جستجو نتیجه ی مناسبی بوده اید و استحقاق بهبود رتبه در آن کلمه را دارید. در صورتی که کسب و کار اینترنتی شما نوپا است و نام وب سایتتان معروف نمی باشد، برندینگ و تبلیغات روی نام سایت شما می تواند تاثیر مطلوبی در CTR و در نتیجه سئو سایت شما داشته باشد.
تجربه ی کاربری را در اولویت ها قرار دهید!
اهمیت به تجربه ی کاربری و جلب رضایت آنان باز هم مثل همیشه می تواند به کمک شما بیاید و بر نرخ کلیک و رتبه ها تاثیر بگذارد.
تصور کنید موضوعی را در رابطه با گوشی های هوشمند جستجو کرده اید و در میان نتایج بدست آمده با وب سایتی جامع کامل، با طراحی بی نظیر روربرو می شوید که نویسنده ی آن به تمام سوالات شما به طور واضح پاسخ داده و در مقابل با سایت دیگری روبرو می شوید که اصلا مرتبط با سوال شما نبوده و با استفاده از ترفندهای سئو کلاه سیاه در آن نتایج موفق به کسب رتبه شده است. در اینجا شما به احتمال زیاد از این سایت خارج می شوید و بانس ریت این سایت را بالا می برید!
۱۵ نکته برای افزایش CTR در تبلیغات کلیکی PPC
١. در طراحی بنر مخاطب رو در نظر بگیرید. خودتون رو جای مخاطب بگذارید و ببینید دقیقاً چه چیز اون میتونه انگیزه کلیک رو ایجاد کنه
با تکنیک CTA یا Call To Action آشنا شوید را بخوانید
٢. از Call to action استفاده کنید. دکمه ای که روی بنر از کاربر می خواهید اقدامی صورت دهد. مانند “کلیلک کنید، مشاهده محصولات، دریافت کد تخفیف، بازی کن، دانلود رایگان”. به دنبال جذاب ترین و اغواکننده ترین CTA باشید
۳. مخاطب تنها ۲ ثانیه به بنر توجه میکند. کل پیامتان باید طی این تایم منتقل شود
۴. مخاطب در هر ثانیه حداکثر ۵ کلمه را ادراک میکند. تعداد کلماتی که در هر فریم بنر متحرک استفاده میکنید، از این عدد بیشتر نباشد.
۵. فونت شما خوانا و رنگ آن از پس زمینه متمایز باشد
۶. حجم بنر نه آنقدر زیاد باشد که دیرتر از سایر تصاویر صفحه لود شود، نه آنقدر کم که موشن شما خوب اجرا نشود.
۷. اختلاف طول و عرض بنر “معمولاً” هرچقدر بیشتر باشد، بنر CTR پایین تری می گیرد.
۸. از لوگو یا نام برند خود در بنر استفاده کنید. هویت خود را برای مخاطب مشخص کنید وگرنه بشما توجهی نمی شود.
۹. حتماً از طرح های گرافیکی جذاب استفاده کنید. تاثیر این عامل بیشتر از آن چیزی است که فکر کنید. علاوه بر جذابیت طرح، به کیفیت بالای تصاویر هم اهمیت دهید.
۱۰. متن ها را به گونه ای تنظیم کنید که خوانا باشد. فونت مناسب و ساده، سایز ۱۳ یا بزرگتر، رنگ متضاد نسبت به پس زمینه و عدم تداخل با المان های گرافیکی
۱۱. در طراحی بنر از رنگ های خیلی زیادی استفاده نکنید. تنوع بیش از حد در ابعاد یک بنر تبلیغی کوچک زننده خواهد بود.
۱۲. هیچ اصرار و الزامی برای متحرک بودن بنر تبلیغی وجود ندارد. کما اینکه در بسیاری از اوقات یک بنر فیکس بازدید و کلیک بیشتری را نسبت به یک بنر گیف تجربه کرده! تنها
پارامتر جذابیت بنر تبلیغی تحرک آن نیست. در بنرهای متحرک هم توجه داشته باشید که نیازی به تغییر و تلاطم تمامی المان ها وجود ندارد!
۱۳. از بنرهای متنوعی بهره ببرید. تنوع ایجاد کنید. هر از گاهی پیام و CTA خود را عوض کنید و نتایج را نیز با هم بسنجید.
۱۴. سایزهای بهینه را با توجه به CTA هر یک شناسایی و روی آنها تمرکز کنید. طبق تحقیقات، در مجموع بنرهای افقی آمار کلیک بهتری نسبت به بنرهای عمودی دارند.
۱۵. نسبت متن و تصویر را رعایت کنید. اصولاً ، حداکثر می تواند یک سوم بنر شما را اشغال کند.
در کل یعنی ایجاد یه بنر باکیفیت میتونه باعث افزایش کلیک توی سایت بشه وازاونجایی که سئو بهینه سازی وب سایت درصفحه گوگل براساس درصد کلیک توی سایت محسوب میشه ایجاد یه بنر باکیفیت میتونه تاثیر خوبی دربهینه سازی سایت بشه