بازاریابی در شرایط کاهش قدرت خرید
بازاریابی در شرایط کاهش قدرت خرید

بازاریابی در شرایط کاهش قدرت خرید

بازاریابی یا مارکتینگ عبارت است از یک استراتژی که توسط یک شرکت در جهت برقراری ارتباط با مشتری استفاده می شود.

آمارهای منتشره نشان می‌دهد که متاسفانه قدرت خرید جامعه ایران روز به روز در حال کاهش است؛ در چنین شرایطی، شرکت‌ها، به خصوص تولیدکنندگان کالاهای مصرفی، باید استراتژی‌های بازاریابی‌شان را به سرعت تغییر بدهند.

استراتژی‌های گوناگونی برای بازاریابی در شرایط کاهش قدرت خرید  وجود دارد با لاین استور همراه باشید تا  ۸ استراتژی  از جمله رایج‌ترین استراتژی هارو بررسی کنیم که در ادامه به آن خواهیم پرداخت :

بازاریابی چیست
انواع یازاریابی

۸ استراتژی در بازارایابی

۱-روی ارزش محصول تمرکز کنید نه ویژگی‌های آن
مشتریان به دلیل مشکلات مالی ترجیح‌ می‌دهند پول‌ محدودشان را خرج محصولی کنند که می‌ارزد؛ پس شما هم باید به آنها نشان بدهید که محصول‌تان ارزش پولی که می‌دهند را دارد
برای این کار، ویژگی‌ محصول را با پرسیدن این سوال که «این ویژگی چه اهمیتی برای مشتری دارد» به یک ارزش تبدیل کنید
مثلا فرض کنید «شیر پاستوریزه غنی شده با ویتامین D» عرضه می‌کنید؛ در این حالت به جای تبلیغ «شیر ما ویتامین D» دارد، باید تبلیغی با این مضمون بسازید: «جلوگیری از پوکی استخوان‌ها» و «کاهش هزینه‌های درمانی در سنین بالا»؛ این دو مورد در حقیقت «ارزش» ویژگی «غنی شده با ویتامین D» هستند

۲- خدمات ارزش افزوده به مشتریان‌تان ارائه کنید
خدماتی به مشتریان بدهید که به آنها کمک می‌کند تا از محصول خریداری شده بیشترین استفاده را ببرند
مثلا فرض کنید تولیدکننده ماکارونی هستید، در این صورت بهترین خدمات ارزش افزوده‌ای که می‌توانید به مشتریان بدهید «ارائه انواع دستور پخت ماکارونی با مواد اولیه ساده و ارزان» است

پیشنهاد مطالعه :
بازارایابی
مارکتینگ

 

۳-کانال مستقیم فروش راه بیاندازید
قیمت بسیاری از محصولات به دلیل چرخش در عمده‌فروشی و خرده‌فروشی‌ها افزایش می‌یابد و دود آن به چشم مشتری نهایی می‌رود؛ پس اگر می‌توانید کانال مستقیم فروش به مشتریان نهایی راه بیاندازید
برای مثال، برخی از شرکت‌های تولیدکننده لوازم آرایشی، فروشندگانی را برای فروش محصول در مجتمع‌های مسکونی یا اداری بزرگ استخدام کرده و محصولات‌شان را به صورت مستقیم به مشتریان نهایی با قیمت خیلی مناسب‌تر می‌فروشند

۴- محصول‌تان را لخت کنید
حذف برخی از ویژگی‌های غیرضروری می‌تواند هزینه تمام شده و در نتیجه قیمت فروش محصول را کاهش بدهد
برای این کار، ویژگی‌ها و منافع محصول که از نظر مشتریان غیرضروری هستند را شناسایی و حذف کنید ولی یادتان باشد که باید قیمت محصول لخت شده خیلی کمتر از محصول عادی باشد تا مشتری متقاعد شود که می‌ارزد آن را بخرد
مثلا خیلی از شرکت‌های هواپیمایی خدماتی مثل پذیرایی داخل هواپیما، بار همراه داخل کابین، تلویزیون‌های پشت صندلی و غیره را حذف کرده ولی قیمت خود را به نصف سایر شرکت‌های هواپیمایی کاهش داده‌اند

۵-بسته‌های کوچک‌تر عرضه کنید
کاهش قدرت خرید در کنار کم شدن تعداد افراد یک خانواده یعنی خانواده‌ها مقدار کمتری از یک محصول را مصرف می‌کنند؛ پس شما هم باید با این روند همراه شوید و محصولات‌تان را در بسته‌بندی‌های کوچک‌تر و در نتیجه ارزان‌تر عرضه کنید
برای مثال، بسیاری از تولیدکنندگان تنقلات، وزن بسته‌بندی محصولات‌شان و در نتیجه قیمت آن را کم کرده‌اند
این استراتژی با حقه رایج که وزن بسته‌بندی را کم ولی قیمت آن را ثابت نگه می‌دارند یا حتی افزایش می‌دهند، متفاوت است. در این استراتژی، مشتری متوجه تغییر سایز بسته‌بندی و در نتیجه کاهش قیمت آن می‌شود

بازارایابی
بازاریابی چیست

۶- سبد برند داشته باشید نه یک برند
سعی کنید چهار نوع برند داشته باشید: برند لوکس (High-end) با کیفیت و قیمت بالا؛ برند معمولی (Mid-end) با کیفیت و قیمت متوسط؛ برند ارزان (Low-end) با کیفیت و قیمت پایین؛ و برند فروشگاهی (Store Brand) بر اساس سفارش فروشگاه‌های زنجیره‌ای و واسطه‌های بزرگ

 ۷-بسته‌های قیمتی عرضه کنید
بسته قیمتی (Price Pack) بسته‌ای از انواع محصولات شرکت است که با قیمتی کمتر از مجموع قیمت تک تک محصولات فروخته می‌شود؛ این بسته به این دلیل که شرکت می‌تواند در قالب آن محصولات کم فروش را در کنار محصولات پرفروش عرضه کند، به نفع شرکت‌ها و از این نظر که مشتری هزینه کمتری می‌پردازد هم به نفع مشتریان است
مثلا یک شرکت تولیدکننده سس‌ می‌تواند چند نوع سس پرفروش و کم فروش خود را به صورت یک بسته عرضه ولی قیمت آن را کمتر از مجموع قیمت تک تک سس‌ها تعیین کند

۸- از بازاریابی مشترک غافل نشوید
بازاریابی مشترک (Joint Marketing) عبارت است از همکاری در تبلیغات و برندینگ با سایر شرکت‌ها با هدف کاهش هزینه‌های بازاریابی
شرکت‌ می‌تواند مثلا بیلبوردی با شرکت دیگری که محصول یا خدمت مکمل عرضه می‌کند، اجاره کند و هزینه کمتری بپردازد و این هزینه را به صورت تخفیف به مشتریانش بدهد

 

#مجید_درویش_زاده #لاین_استور#استارتاپونه
درویش زادهDarvishzade
پنل ممبر فالوور

    لطفا برای مشاوره رایگان در خصوص ارائه خدمات؛ فرم زیر را پر کنید:

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    شانستو برای دریافت تخفیف ویژه امتحان کن! (ویژه نمایندگی)