قابلیت پرداخت در پیام رسان واتساپ
سلام و درود فراوان به همراهان عزیز و همیشگی سایت محبوب لاین استور
در این مطلب می پردازیم به قابلیت پرداخت در پیام رسان واتساپ ، همراه ما باشید .
شبکه اجتماعی واتساپ پس از ماهها بررسی و آزمایش، بالاخره قابلیت پرداخت در واتساپ را فعال نمود . واتساپ زیرنظر فیسبوک اعلام کرد که کاربران ساکن در کشور برزیل از این به بعد میتوانند با استفاده از قابلیت فیسبوک پی (Facebook Pay) درون اپلیکیشن واتساپ برای هم پول واریز کنند. این در حالی ست که فیسبوک سال گذشته سرویس فیسبوکپی را معرفی کرده بود.
دربارهی قابلیت جدید واتساپ این طور مطرح شده است که این قابلیت به رایگانبودن سرویس اشاره می کند که بهمعنای دریافتنشدن کارمزد از کاربران در قبال تراکنش مالی خواهد بود. البته کسبوکارها برای دریافت پول باید هزینهی پردازش تراکنش را به فیسبوک پرداخت کنند. کاربران نیز برای پرداخت، باید بخش امنیتی شامل رمز ۶ رقمی یا ورود با اثرانگشت را در واتساپ فعال نمایند.
کاربران واتساپ در کشور برزیل برای استفاده از قابلیت پرداخت باید حساب کاربری خود را به کارت اعتباریشان متصل نمایند . درحالحاضر، شرکتهای داخلی Banco do Brasil و Nubank و Sicredi از این قابلیت پشتیبانی می نمایند . همچنین، پردازش تراکنشها با همکاری شرکت Cielo انجام می گیرد . واتساپ در پست اطلاعرسانی میگوید پلتفرم پرداختی اپلیکیشن ساختار باز دارد و شرکتهای دیگر نیز امکان عضویت در آن را دارند .
چرا برزیل به عنوان اولین کشور برای استفاده از پرداخت در پیام رسان واتساپ انتخاب شد ؟
رونمایی سرویس پرداخت در پیام رسان واتساپ در برزیل شگفتی کاربران و کارشناسان بسیاری را بههمراه داشته است. آنها از مدتها پیش سرویس پرداخت را در هند آزمایش میکردند و گمان میرفت که دومین بازار اینترنتی جهان بهعنوان اولین محل رونمایی قابلیت پرداخت واتساپ انتخاب شود. هند میتوانست به بزرگترین بازار واتساپ در بخش قابلیتهای پرداختی تبدیل شود؛ اما هزارتوی پیچیدهی قانونگذاری در این کشور، از توسعهی آسان قابلیتها بهدست غول شبکههای اجتماعی مانع شد. بههرحال، هند ظرفیتهای زیادی برای رشد سرویسهای پولی واتساپ داشت؛ چراکه با وجود فعالیت سرویسهای پرداختی مانند گوگلپی و پیتیام، هیچ شرکت بزرگ و قدرتمندی خدمات پرداخت با استفاده از اپلیکیشن پیامرسان را در هند ارائه نمیکند.
واتساپ از اولین روزهای عرضه بهطورغیررسمی برای اهداف تجاری و مالی استفاده میشد. بهعنوان مثال، کسبوکارهای متعدد برای ارتباط با مشتریان خود از اپلیکیشن واتساپ استفاده میکنند و حتی اطلاعرسانی دربارهی وضعیت سفارش و انبارهای خود را نیز با استفاده از واتساپ انجام میدهند. پس از فروش شرکت به فیسبوک در سال ۲۰۱۴ و در قراردادی ۱۹ میلیارد دلاری، برنامههایی جدی برای عرضهی خدمات کسبوکاری بیشتر در دستورکار واتساپ قرار گرفت.
یکی از برنامههای اصلی واتساپ برای گسترش خدمات کسبوکاری، عرضهی WhatsApp Business بود که به شرکتهای کوچک و متوسط امکان ارسال کاتالوگ و لینک محصول و موارد مشابه را میدهد. بهعلاوه، تبلیغدهندههای فیسبوک نیز میتوانند با استفاده از این نسخه و ازطریق حساب کاربری واتساپ لینکهای اختصاصی تولید کنند.
اکنون و با اضافهشدن سرویس پرداخت، واتساپ که بیش از دومیلیارد کاربر دارد، بالاخره بهسمت تبدیل به راهکار جامع تجاری حرکت میکند. کاربران اکنون نهتنها مکان و محیط مناسبی برای گفتوگو دربارهی محصول دارند؛ بلکه قابلیت ارسال و دریافت اطلاعات خرید و پرداخت مستقیم را هم پیدا کردهاند.
رویکرد جدید مجددا به فیسبوک و واتساپ امکان میدهد با تکیه بر ابعاد عظیم، جریان درآمدی جدیدی برای خود ایجاد کنند؛ جریانی که اینبار روی تبلیغات یا بهرهبرداری از دادههای کاربران متمرکز نیست. واتساپ در بیانیهی اخیر خود دربارهی قابلیت پرداخت نوشت:
قابلیت پرداخت در پیام رسان واتساپ به تمامی کاربران ساکن در برزیل ارائه میشود و تصمیم گرفتهایم آن را برای همهی مردم جهان فعال کنیم.
با اجرای سرویس پرداخت مستقیم در واتساپ، کاربران برزیلی اکنون میتوانند بدون ترک محیط چت، بهطورمستقیم از فروشندگان محلی خرید کنند. در بخش دیگری از بیانیهی واتساپ میخوانیم:
بیش از ۱۰ میلیون کسبوکار کوچک در قلب جوامع برزیل فعال هستند. ارتباط با کسبوکارها و سؤالکردن دربارهی محصولات به رویکردی عادی بین کاربران تبدیل شده است. اکنون، کاربران علاوهبر امکان مشاهدهی کاتالوگ محصولات هر کسبوکار، امکان پرداخت برای خرید مستقیم آن را نیز خواهند داشت.
پیشنهاد مطالعه :
اگرچه واتساپ از سالها پیش بهصورت تئوری مشغول کار روی قابلیتهای پرداخت بود، دلیل تأخیر در عرضهی نهایی را باید در اختلافنظر آنها با فیسبوک بر سر روش پیادهسازی قابلیت جستوجو کرد. اکنون که آنها سرویس فیسبوکپی را بهعنوان زیرساخت انتخاب کردهاند، راهکار نهایی بین دو شرکت بهراحتی درک میشود. فیسبوک و واتساپ هنوز اظهارنظری دربارهی مقاصد بعدی قابلیت پرداخت نکردهاند. البته باتوجهبه استفاده از فیسبوکپی بهعنوان زیرساخت، میتوان حدس زد پرداخت در واتساپ در بازارهایی اجرا خواهد شد که این سرویس فعال است؛ درنتیجه، احتمالا ایالات متحده و بریتانیا مقاصد بعدی خواهند بود.