برند شخصی تعیینکنندهی شیوهی نمایش شما در جهان و قضاوت انسانها در مورد شما است.برند شخصی شما در حال حاضر همانچیزی است که دیگران در مورد شما میپندارند. به عبارتی حتی قبل از اینکه به صورت جدی قدم در برندسازی شخصی گذاشته باشید، اطرافیان، همکاران، مدیر و خانواده، برداشتی از شخصیت و هویت شما دارند که همان برند شخصی کنونی شما را تشکیل میدهد.
چه هنگامیکه مردم میدانند شما چه کسی هستید، چه هنگامی که تلاش میکنند شما را بشناسند یا در مورد شما تحقیق کنند، به کمک یک برند شخصی قدرتمند و با اعتبار میتوانید خودتان را به بهترین شکل به آنها ارائه کنید و تأثیری به شدت قدرتمندتر از گذشته بر آنها بگذارید.
هنرمندان، بازیگران، خوانندگان، سیاستمداران و… از انواع شخصیت هایی هستند که حتی قبل از وجود اینترنت هم برند شخصی خود را داشتند و از مزایای آن بهره میبردند. اما رشد اینترنت و تکتولوژی، دنیای برندینگ شخصی را تغییر داد و به افراد مختلف در صنعت و مهارت های مختلف امکان ایجاد برند شخصی را داد و همچنین فرصتی برای نوآوری و خلاقیت در ساخت برندهای شخصی را ایجاد کرد.
هر کسی برند شخصی خود را دارد. درست شنیدید هر کسی! آنچه فامیل، دوستان و آشنایان شما درباره شما فکر میکنند برند شخصی شما را شکل میدهد. اما میزان معروفیت و کیفیت برندهای شخصی بسیار متفاوت است.
برندینگ شخصی در دنیای دیجیتال، ۲ اصل مهم دارد:
حضور مداوم و تولید محتوا.
کیفیت و نوع حضور و محتوایی که شما ارائه میدهید، برند آنلاین شما را میسازد. اینکه کجا و چطور دیده میشوید، چه میگویید و محتوای شما چه کیفیتی دارد. صحبت درمورد اینکه چگونه باید یک برند شخصی آنلاین ساخت زیاد است اما در ادامه میخواهم چند ابزار مهم برای ساخت برند شخصی را به شما معرفی کنم که خود من هم از آنها استفاده میکنم.
این ابزارها در حقیقت به شما برای حضور بهتر و تولید و پخش محتوا کمک میکنند
۱- وبلاگ شخصی، وردپرس
۲- Mailchimp برای ایمیل مارکتینگ
۳- SumoMe برای جذب لید و ساخت لیست ایمیل
۴- Google Analytics برای تهیه آمار و بررسی بازدید کننده ها (بررسی همه چی)
۵- BrandYourself برای تحلیل رنک اسم شما در گوگل و شبکه های اجتماعی
۶- Taskulu برای مدیریت پروژه ها و زمان بندی کارها، مقالات، محتوا و همه چیز
در فرآیند برندسازی شخصی تعریفی صادقانهای از خود ارائه دهید
ساختن یک برند شخصی نامعتبر بسیار سختتر از برندسازی شخصی صادقانه است! قاطعانه عمل کنید و صداقت را تا آخرین مرحله از مراحل برندینگ شخصی حفظ کنید. در مورد خودتان راست بگویید. همانچیزی را نشان دهید که هستید. به همان چیزی گرایش و تمایل نشان دهید که واقعاً از درون شما را به پیش میراند.
فراموش نکنید که انسانها با یکدیگر ارتباط برقرار میکنند. اگر شما خود واقعیتان را نشان ندهید یا اگر آنها فقط احساس کنند که چیزی که از شما میبینند جعلی است، دیگر هرگز به شما اعتماد نخواهند کرد و این یک تهدید جدی خواهد بود. حتی اگر آنها برای مدتی خریدار شخصیت غیر واقعی برند شما باشند، به زودی و با کوچکترین ناسازگاری و مشکلی آن را ترک خواهند کرد. آنها به صورت ناخودآگاه متوجه تناقضاتی میان رفتارها، شخصیت واقعی شما، فعالیتهای شما و حتی نوشتهها و پستهای شبکههای اجتماعیتان خواهند شد.
تأثیر حرف زدن در مورد اهدافتان و سخنرانی کردن را فراموش نکنید
اگر شما به عنوان مؤسس یک شرکت یا مجموعه به دنبال اعتبار بخشیدن به برند شخصی خود هستید، باید مرتب با اعضای مجموعه و دیگران در باب شرکت خود و اهداف آن صحبت، و گاهی سخنرانی کنید.
همواره از حوزهی دانش و تخصص خود سخن بگویید و نشان دهید که میدانید در مورد چه چیزی صحبت میکنید. وبلاگ، وبسایت، شبکههای اجتماعی و سایتهای اشتراکگذاری ویدئو مانند آپارات و میتوانند نقطهی شروعی برای صحبتکردن در حوزهی تخصص شما در پرسونال برندینگ باشند.
باهم بخوانیم:
توسعه کسب و کارهای کوچک در شبکه های اجتماعی
تجربیات خود را نشر دهید
برای آنکه برند شخصی شما معتبر باشد و در فرآیند برندسازی شخصی موفق باشید، خوب است که تجربیات و دانش خود را در زمینهی تخصص خود به عنوان یک مقاله بنویسید و در اختیار دیگران قرار دهید. این کار باعث میشود کمکم در همه جا شناخته شوید. نگاه اجمالی به پوشش مطبوعاتی در جهان نشان میدهد که هر فردی که بهطور منظم از اینترنت به عنوان یک ابزار روزمره استفاده میکند، برندهای بسیاری را میشناسد. حتی افرادی که به جای اینترنت علاقهمند به مطبوعات چاپی هستند نیز در این زمینه اطلاعاتی قوی دارند و اگر شما با مقالات خود در این فضاها حضور داشته باشید، قدم مثبتی در زمینهی موفقیت برند شخصی خود برداشتهاید.
موضوع دیگر مصاحبه با اصحاب رسانه و وب سایتها است. اگر چنین موقعیتی برای شما فراهم شد، حتی با وجود مشکلات و چالشهایی که مصاحبه کردن ممکن است برای شما ایجاد کند، در جهت موفقیت برندینگ شخصی خود آنها را بپذیرید و مصاحبه کنید. اینیک روش قدرتمند برای نشان دادن این است که شما که هستید، اهدافتان چیست و چطور به درد جامعه میخورید.
داشتن یک وبسایت، نشر تجربایت و گپ زدن با صاحبانه رسانه میتواند قدرت نام تجاری و برند شخصی شما را افزایش دهد. پیشنهاد میکنم مقالهی «وبسایت یا کارت ویزیت» و «وب سایت یا شبکه اجتماعی» را همین حالا مطالعه کنید و مطالبی را که در آنها با شما به اشتراک گذاشتهام را از دست ندهید.