بازاریابی در شبکه های اجتماعی
شبکه های اجتماعی و بازاریابی

بازاریابی در شبکه های اجتماعی

بازاریابی در شبکه های اجتماعی که از قدرتمندترین ابزارهای ارتباطی هستند، موضوع جذاب و مورد علاقه کسب و کارها در سال‌های اخیر شده است. با وجود اینکه زمان زیادی از ایجاد شبکه های اجتماعی نمی گذرد و هدف اولیه از راه‌اندازی و انتشار آنها برقراری ارتباط با دوستان و انتشار تصاویر یا توئیت های دلخواه کاربران بوده است اما در حال حاضر و با گذشت دو دهه از انتشار آنها، شاهد رشد بی حد و حصر این شبکه ها هستیم به طوری که توانسته اند اثرات عمیقی بر شیوه تبلیغات و بازاریابی بگذارند.

نعریف بازاریابی در شبکه های اجتماعی

منظور از بازاریابی در شبکه های اجتماعی استفاده از شبکه های اجتماعی مختلف مانند اینستاگرام، توییتر، لینکدین، پینترست و … برای برقراری ارتباط بین یک برند با مخاطبان و مشتریان هدف آن برند است. شما به عنوان مالک یک کسب و کار یا صاحب یک برند می توانید کمپین های مختلفی در شبکه های اجتماعی اجرا کنید.

اجرای کمپین های بازاریابی در شبکه های اجتماعی کمک زیادی به برندسازی، افزایش آگاهی از برند، فروش بیشتر و افزایش هدایت ترافیک به وب سایت شما می شود. امروزه شبکه های اجتماعی فرصت های بسیار خوبی برای دستیابی به مخاطبان و مشتریان هدف شما فراهم می کنند.

قبل از اینکه درباره بحث اصلی خود یعنی بازاریابی در شبکه های اجتماعی صحبت کنیم، بهتر است ابتدا با برخی از اصطلاحات مهم در حوزه بازاریابی در شبکه های اجتماعی آشنا شویم.

اصطلاحات مربوط به بازاریابی در شبکه های اجتماعی

برای اینکه بتوانید برنامه بازاریابی در شبکه های اجتماعی به خوبی طراحی و اجرا کنید بهتر است به تعریف اصطلاحات زیر بپرازیم.

  • شبکه های اجتماعی: منظور از شبکه های اجتماعی پلتفرم های آنلاینی هستند که اشتراک گذاری ایده ها و اطلاعات را در گروه های حاضر در این شبکه های مجازی تسهیل می کند.
  • محتوا: محتوا نیز هر چیزی است که ایجاد می کنید و در شبکه های اجتماعی آن را پست می کنید. محتوا شامل متن، تصاویر، ویدئو یا ترکیبی از این سه است و مهم ترین عنصر بازاریابی در شبکه های اجتماعی

است. دو نکته مهم در بحث تولید محتوا برای شبکه های اجتماعی که باید به آن تجوه شود این است که اولاً به محتوایی که در پلتفرم‌ها منتشر می‌کنید، توجه کنید و دوماً بر نحوه تعامل مخاطب با آن محتوا تمرکز کنید.

  • در بین انواع محتوا، متن، ستون اصلی شبکه های اجتماعی است که در همه پلتفرم ها به وفور تولید و منتشر می شود.
  • تصاور که شامل عکس‌ها ، اینفوگرافیک‌ها و GIFهای متحرک می شود، از دیگر محتواهای پرطرفدار شبکه های اجتماعی است.. با کمک تصاویر می توانید مفاهیم پیچیده را به راحتی و به سرعت به مخاطبان و کاربران حاضر در شبکه های اجتماعی منتقل کنید.
  • ویدئوها در تمامی پلتفرم های شبکه های اجتماعی قابل استفاده هستند و این روزها به پرمصرف ترین نوع محتوا تبدیل شده اند. ویدئوهای آنلاین و ویدیوهای کوتاه ۱۰ تا ۳۰ ثانیه ای در شبکه های اجتماعی مختلف بسیار محبوب هستند.
  • فرمت محتوای دیگری که به سرعت و تقریباً در همه پلتفرم های اصلی محبوب شده است، استوری است. تولید و انتشار استوری از اسنپ چت شروع شد ولی در حال حاضر در اکثر پلتفرم ها در حال گسترش است.
  • تعامل: این اصطلاح به نحوه تعامل کاربران با محتوای شبکه های اجتماعی شما اشاره دارد. به عنوان مثال، شما عکسی را در صفحه اینستاگرام خود ارسال منتشر می کنید و کاربران نسبت به آن از طریق نظر دادن یا آن را به اشتراک گذاشتن واکنش نشان می دهند. این کار تعامل است.
  • هشتگ ها: هشتگ ها عباراتی هستند که برای دسته بندی محتوا در پلتفرم های شبکه های اجتماعی استفاده می شوند. هشتگ ها کشف و اشتراک گذاری محتوا را با کاربران آسان می کنند.
  • اشتراک گذاری (Shares): شاید با ارزش ترین معیار شبکه های اجتماعی باشد. محتواهای جذاب توسط کاربران با دوستان یا افراد مختلف به اشتراک گذاشته می شود.
  • بازاریابی ویروسی: این کلمه شاید پرکاربردترین اصطلاح در دنیای شبکه های اجتماعی باشد. فرآیند ویروسی شدن یک محتوا شامل به اشتراک گذاری آن با نرخ قابل توجهی است. میزان ویروسی یک محتوا به عوامل مختلفی از جمله نوع شبکه های اجتماعی، مخاطبان مورد نظر و خلاقیت در تولید محتوا بستگی دارد.
  • مدیریت شبکه های اجتماعی: مدیریت حضور آنلاین یک برند در پلتفرم های شبکه های اجتماعی شامل ایجاد، انتشار محتوا در پلتفرم های مختلف شبکه های اجتماعی و سپس تجزیه و تحلیل عملکرد محتوا است. همچنین به بررسی تعامل با کاربران و ایجاد جوامع آنلاین می پردازد و سعی می کند آنها را به سرنخ های فروش تبدیل کند.
  • نرخ تبدیل: نسبت تعداد بازدیدکنندگان یک پست که اقدامی انجام داده اند به کل بازدیدکنندگان است.
  • نرخ کلیک: CTR تعداد دفعاتی است که کاربران روی لینک مربوط به یک دعوت به اقدام در پست شما کلیک می کنند. نرخ کلیک برای لینکی که مخاطبان را به محتوای اضافی یا یک صفحه وب می آورد، اندازه گیری می شود.
  • محتوای تولید شده توسط کاربر (UGC): UGC می تواند هر شکلی از محتوا (متن، عکس، گیف یا ویدیو) باشد که به صورت آنلاین توسط کاربران تولید و به اشتراک گذاشته می شود. هر برندی می تواند محتوایی که توسط کاربرانش تولید می شوند را پس از کسب مجوز مناسبدر حساب های اجتماعی خود به اشتراک بگذارد.

به عنوان مثال، شما صاحب یک فروشگاه کفش ورزشی هستید و یکی از مشتریان شما عکسی از فروشگاه و محصولی که از شما خریداری کرده را آپلود کرده و شما را در دسته اینستاگرام خود تگ کرده است. شما می توانید پست آنها را مجدداً در حساب خود ارسال کنید.

  • کمپین‌های شبکه های اجتماعی: به مجموعه‌ای از فعالیت‌های هماهنگ‌شده که در یک یا چند پلتفرم شبکه های اجتماعی با هدفی خاص در یک دوره معین اجرا می‌شوند، اشاره دارد. برنامه ریزی و اجرای یک کمپین موفق شبکه های اجتماعی نیاز به آگاهی و تلاش زیادی دارد.
  • استراتژی محتوا: استراتژی محتوا رویکردی برای ایجاد محتوایی است که اهداف حیاتی کسب و کار را هدایت می کند. این فرآیند شامل تفکر، نوشتن، طراحی و توزیع محتوایی است که درباره یک کسب و کار انجام می شود.
  • استراتژی بازاریابی شبکه های اجتماعی: استراتژی بازاریابی شبکه های اجتماعی همه کارهایی را شامل می شود که برای دستیابی به اهداف موردنظر کسب و کار خود در شبکه های اجتماعی انجام می دهید یا قصد انجام آنها را دارید.
نعریف بازاریابی در شبکه های اجتماعی
اهداف بازاریابی در شبکه های اجتماعی

مروری بر شبکه های اجتماعی محبوب

در حال حاضر شاید به جرات بتوان گفت که در جهان، صدها پلتفرم مختلف شبکه های اجتماعی وجود دارند که هر کدام دارای قابلیت های خاص خود هستند اما در بین آنها تنها تعداد کمی توانسته اند، مخاطبان زیادی را جذب نمایند و مورد توجه قرار بگیرند. بزرگترین این پلتفرم ها فیس بوک است که در کشور ما در دسترس نیست و سپس پلتفرم هایی مانند اینستاگرام، توئیتر و لینکدین.

اینستاگرام

اینستاگرام شبکه اجتماعی مبتنی بر تصاویر و ویدیوها است که نرخ تعامل بسیار بالایی دارد. شما می توانید فیلم ها و عکس های کوتاه خود را در اینستاگرام ارسال کنید. با قابلیت IGTV می توانید ویدیوهای طولانی مدت ایجاد کنید. و از قابلیت ریلز اینستاگرام می توانید برای افزایش تعامل و دستیابی به مخاطبان بیشتر استفاده کنید.

همچنین می‌توانید از استوری‌های اینستاگرام، انواع GIF و فیلترهای موجود در این پلتفرم برای جذب مخاطبان بیشتر استفاده کنید. اگر به تازگی در اینستاگرام شروع کرده اید، باید روش استفاده از تصاویر با هشتگ های مناسب را بیاموزید تا بتوانید مخاطبان بیشتری جذب کنید.

برخی آمارها و نکات مربوط به اینستاگرام که بهتر است بدانید:

  • میانگین تعداد کاربران ماهانه اینستاگرام ۱ میلیارد نفر است.
  • ۴۳ درصد از کاربران اینستاگرام خانم ها هستند.
  • ۲۹ درصد از مخاطبان بین ۱۸ تا ۲۴ سال سن دارند.
  • محتوایی که در اینستاگرام بهتر کار می کند عکس ها و فیلم ها هستند
  • صنایعی که در اینستاگرام موفق هستند عبارتند از: محصولات آرایشی و بهداشتی، غذا و نوشیدنی و تجارت الکترونیک
  • برای موفقیت در اینستاگرام، باید یک بیوگرافی قانع کننده، یک عکس پروفایل خوب و یک لینک برای وب سایت خود داشته باشید و از ایموجی ها استفاده کنید.
  • حساب های مربوط به کسب و کار خود را دنبال کنید.
  • از هشتگ های مرتبط زیادی استفاده کنید.
  • محتوای ویدیویی و تصویری منتشر کنید.
  • استوری های اینستاگرام خود را به طور منظم به روز کنید.
  • برای افزایش تعامل، مسابقه را اجرا کنید.
  • برای تقویت پست های خود، تبلیغات اینستاگرامی را اجرا کنید.

لینکدین

لینکدین، پلتفرم حرفه ای هاست. انتشار محتوا درباه ناهار چی خوردیم و الان سفر کجا هستیم و موارد مشابه در لینکدین جواب نمی دهد. مردم به دلایل مربوط به کسب و کار و برای یادگیری چیزهای جدید در حوزه کاری خود وارد این پلتفرم می شوند.

ایجاد محتوایی که به افراد کمک می‌کند کار خود را به نحو احسن انجام دهند و کسب‌وکار خود را رشد دهند، به شما قدرت جذب بهتری در لینکدین می‌دهد. می توانید از گروه های لینکدین و تبلیغات پولی برای تبلیغ کسب و کار خود استفاده کنید.

یایید نگاهی به برخی از آمارها و نکات فعالیت در لینکدین بیندازیم:

  • میانگین تعداد کاربران فعال ماهانه لینکدین حدود ۶۷۵ میلیون نفر است .
  • ۵۷ درصد از کاربران را مردان و ۲۴ درصد از کاربران را نسل های جدید تشکیل می دهند.
  • لینکدین ۲۷۷ درصد در تولید سرنخ برای کسب و کارهای کوچک موثرتر است.
  • محتوایی که در لینکدین کار می‌کند، وبلاگ‌ها، اخبار صنعت، نکات کاری و بهترین شیوه‌ها است.
  • برای موفقیت در لینکدین، یک پروفایل جذاب برای خود بسازید.
  • یک صفحه برای کسب و کار خود ایجاد کنید.
  • صفحه شرکت های خود را برای موتورهای جستجو بهینه کنید.
  • برای تولید محتوا بیشتر از رسانه هایی مانند تصاویر و ویدیوها استفاده کنید.
  • محتوای جذاب را تولید و به شکل های گوناگون منتشر کنید و آن را به روزرسانی کنید.

مزایای بازاریابی در شبکه های اجتماعی

مزیت بازاریابی دیجیتال در زمان کرونا در سطح جهانی به خوبی خود را نشان داد و شبکه های اجتماعی بیشترین استفاده را برای بازاریابی و افزایش رشد کسب‌وکارهای مختلف داشتند.  برخی از مزایای بازاریابی در شبکه های اجتماعی عبارتند از:

  1. افزایش آگاهی از برند

امروزه کاربران، زمان زیادی از وقت خود را در شبکه های اجتماعی سپری می کنند، بنابراین این بهترین فرصت است تا برند خود را با محتوای ارزشمند ارائه کنید و با مخاطبان هدف خود در تماس باشید.

  1. افزایش تقاضا

شبکه های اجتماعی راه های متعددی را برای تقویت برند به بازاریابان ارائه می دهند. این پلتفرم ها بستر خوبی برای جذب افراد بیشتر به وب سایت شما و تبدیل بازدیدکنندگان به مشتری هستند. با استفاده از یک استراتژی مناسب، می توانید تبلیغات خود را به کاربران مختلف نشان داده و سرنخ ها را برای تبدیل به مشتریان وفادار کنید.

  1. شبکه سازی

یکی از بهترین راه ها برای جذب مخاطب این است که به آنها دلایلی ارائه دهید تا پیام خود را به شیوه ای یکپارچه، طبیعی و جذاب با دیگران به اشتراک بگذارند. بازاریابی همتا به همتا یک راه بسیار قدرتمند برای افزایش دیده شدن برند است و باعث افزایش اعتماد به برند شما می شود.

  1. نرخ تبدیل بالاتر

قدرت عظیمی که شبکه های اجتماعی دارند را می توان با این واقعیت درک کرد که برنامه های محبوب و در دسترسی مانند اینستاگرام و واتس اپ، روز به روز در حال بزرگتر شدن هستند. این شبکه های اجتماعی به راحتی  هم برای دسکتاپ و هم برای دستگاه های تلفن همراه در دسترس هستند. شما می توانید از طریق صفحات خود در اینستاگرام کاربران را به وب سایت خود دعوت کنید تا نرخ تبدیل بیشتری دریافت کنید.

تنها نکته مهم برای این واقع داشتن صفحه فرود جذاب و در عین حال با سرعت لود بالا و کاربری مناسب است. صفحات فرود باید طوری بهینه شوند که برای خریدار جذاب باشند و دارای مراحل مرتبط برای راهنمایی مشتری در طول سفر باشند.

  1. مقرون به صرفه بودن

 بازاریابی در شبکه های اجتماعی راه حلی بهینه برای کسب و کارها است تا در هزینه خود صرفه جویی کنند و همچنان با مشتریان و مخاطبان خود در ارتباط باشند. حتی گاهی اوقات، بازاریابی در این شبکه ها ممکن است اصلاً برای شرکت‌ها هزینه نداشته باشد. کمپین های شبکه های اجتماعی نه تنها برای اجرا اغلب رایگانهستند، بلکه می توانند به کاهش هزینه های بازاریابی کلی نیز کمک کنند.

همچنین کسب و کارها می توانند در مدت زمان بسیار کوتاهی به حداکثر مشتریان خود برسند. البته اگر می خواهید بازاریابی موثری داشته باشید، باید حساب کاربری خود را به شیوه ای بسیار سازمان یافته مدیریت کنید. فعالیت در این فضا صرفاً این نیست که منتظر باشید تا کاربران حساب شما را دنبال کنند. شما باید توضیحات محصول را به گونه ای ارسال کنید که مشتریان پس از دیدن توضیحات از سایت شما بازدید کنند، یعنی جذب وب سایت شما شوند.

  1. تبلیغ محتوا

دلیل مهم فعالیت در شبکه های اجتماعی برای هر برند و کسب و کاری، تبلیغات است. مهمترین چیزی که باید در نظر داشته باشید این است که در تولید محتوا خلاق باشید. محتوایی که ارسال می کنید باید اصل باشد. خلاق بودن و بیان توضیحات به مخاطب این امکان را می دهد که درک خوبی از محصولات شما به دست آورد.

مزایای بازاریابی در شبکه های اجتماعی
مزایای بازاریابی
  1. ایجاد مشتریان وفادار

وفاداری به برند زمانی است که مردم به شدت یک برند خاص را به دیگران ترجیح می دهند و نیازی به قانع شدن ندارند، زیرا آنها از قبل از محصولات استفاده کرده اند و حسابی از آنها راضی بوده اند و آن را بر رقبای با پیشنهادات مشابه ترجیح می دهند.

وفاداری به برند به شما کمک می کند مشتریان را برای مدت طولانی حفظ کنید. اگر بتوانید خدماتی را به آن‌ها ارائه دهید که در هیچ جای دیگری پیدا نمی‌کنند، می‌توانید منتظر باشید تا دوباره به شما مراجعه کنند. تاکتیک‌های بازاریابی زیادی وجود دارد که شرکت‌ها برای افزایش وفاداری به برند از آن‌ها استفاده می‌کنند.

بنابراین چه یک کسب و کار کوچک داشته باشید و چه برند برند بزرگ باشید، می‌توانید از هر پلتفرم شبکه های اجتماعی که برای جرای بازاریابی خود استفاده کنید و سرنخ‌ها و مشتریان زیادی به دست آورید. برای به دست آوردن مشتریان جدید، باید درک مثبتی از برند خود ایجاد کنید و بتوانید به بهترین شکل بازاریابی کنید.

مجموعه لاین استور در کنار شماست تا برنامه بازاریابی مناسبی در شبکه های اجتماعی اجرا کنید. این مجموعه با سالها تجربه در زمینه تبلیغات و بازاریابی برای برندهای مختلف با ارائه مشاوره تخصصی، طراحی حرفه ای سایت، پیج اینستاگرام، کانال تلگرام و اجرای فعالیت برنامه ریزی شده در شبکه های اجتماعی به برند و کسب و کار شما کمک می کند تا بیش از پیش موفق باشد و دیده شود.

شما می توانید با ارتباط با کارشناسان لاین استور و دریافت مشاوره تخصصی از مهندس مجید درویش زاده کسب و کار خود را متحول کنید. کافی است با این مجموعه در ارتباط باشید.

با وجود رقابت بالایی که در بین صاحبان برندها و کسب و کارهای مختلف برای تبلیغات در شبکه های اجتماعی وجود دارد و با توجه به پیچیدگی های فعالیت در این فضا، کمک گرفتن از افراد متخصص و باتجربه برای داشتن برنامه تبلیغاتی موفق، امری اجتناب ناپذیر است.

مجموعه لاین استور به عنوان مجری و مشاور تبلیغات در شبکه های اجتماعی، سالهاست که به صاحبان کسب و کارها کمک می کند تا بهتر و بیشتر در شبکه های اجتماعی دیده شوند.

این مجموعه با ارائه بهترین خدمات مشاوره ای، طراحی سایت، طراحی و بهینه سازی پیج اینستاگرام، بهینه کردن پروفایل شبکه های اجتماعی و ارائه خدمات مجازی به صورت تخصصی و حرفه ای به کسب و کارهای مختلف کمک می کند تا کمپین های تبلیغاتی موفقی در این فضا داشته باشند.

جهت دریافت خدمات مشاوره ای، تبلیغاتی و خدمات مربوط به فعالیت موفق در شبکه های اجتماعی می توانید با کارشناسان لاین استور در ارتباط باشید.

 خانم مهندس پورنقی   خانم مهندس برومند 

About تیم مدیریت محتوا

سلام به شما همراهان همیشگی لاین استور همانطور که می دانید اولویت اصلی ما درک کامل نیازهای شما است. لاین استور بهترین راهکار را برای موفقیت شما در شبکه‌های اجتماعی از جمله خرید ممبر تلگرام انجام می دهد. کار ما پس از انجام سفارش شما تمام نمی‌شود، بلکه پس از اتمام کار برای ارائه آموزش‌های تکمیلی و مشاوره‌های رایگان با شما همراه خواهیم بود.

اینو دیدی ؟

آموزش ساخت اکانت در اینستاگرام

آموزش ساخت اکانت در اینستاگرام بدون نیاز به ایمیل و شماره

پادکست آموزش ساخت اکانت در اینستاگرام بدون نیاز به ایمیل و شماره ؛ بشنوید : …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

پنل کاربری

پنل ادمین

پنل بازاریاب

پنل همکار طلایی

پنل نمایندگی پایه

پنل نمایندگی ریبرند

پنل نمایندگی ویژه

پنل نمایندگی طلایی