آیا تابهحال برای شما اتفاق افتاده هنگامیکه در یک پمپبنزین ایستادهاید مدتی را صرف دیدن یک آگهی کوچک کنید؟
به اینگونه از بازاریابی، بازاریابی انتظار یا Wait Marketing گفته میشود و گونهای از بازاریابی است که در هنگامیکه برای چیزی منتظر هستید، شما در برابر تبلیغ قرار میگیرید.
بازاریابی انتظار دقیقاً چیست؟
درک بازاریابی انتظار دشوار نیست. در واقع، هر زمان که شما ایستاده و منتظر چیزی هستید و یک آگهی را میبینید، این یک پویش بازاریابی انتظار است؛ مانند انتظار در مطب پزشک، ترافیک و بیلبوردهای خیابان، فرودگاه، ایستگاه قطار یا صف انتظار در یک فست فود و یا هنگامیکه در حال بارگزاری یک ویدئو از اینترنت هستید و ….
معمولاً در هنگام انتظار، مخاطبین ۲ تا ۳ مرتبه بیشتر از تبلیغات تلویزیونی آماده پذیرش تبلیغات هستند.
انتظار بنده این است که هنگامیکه شما مفهوم بازاریابی انتظار را درک کنید، در همهجا شروع به توجه به آن کرده و هر آگهی را دوباره در ذهن خود بازسازی میکنید تا ببینید که چگونه در آن زمان خاص، بازاریابی انتظار روی شما تأثیر بیشتری میگذارد. موضوع شگفتانگیز این است که این نوع از بازاریابی را میتوانید در مورد وبسایت و یا وبلاگ خود هم بهصورت مؤثر استفاده کنید.
مطالعه فنون مذاکره در بازاریابی و مدیریت به شما توصیه میشود
چرا بازاریابی انتظار قدرتمند است؟
بازاریابی انتظار یک فرم بسیار قدرتمند از بازاریابی است؛ اما چرا؟ چرا زمانی که ایستادهایم و هیچ کار خاصی انجام نمیدهیم به تبلیغاتی که به ما نشان داده میشود واکنش نشان میدهیم؟
دلیل آن ساده است: مغز ما نیاز به لذت فوری دارد.
مغز انسان به جستجوی لذت متصل است و در سریعترین حالت ممکن به دنبال آن میگردد. هنگامیکه چیزی خوشایند روی میدهد، سلولهای خاصی در مغز دوپامین آزاد میکنند که باعث میشود احساس خوبی به ما دست بدهد و به بخشهای دیگر مغز میگوید که این چیز خوبی برای انجام است؛ و سپس مانند ساخت یک یادداشت ذهنی به دنبال تجربههای مشابه بعدی خواهد بود.
در جهان iPad ها، iPhone ها، اتومبیلهای سریع و لوکس، فیلمهای سینمایی، توییتر و فیسبوک، انسانها نیاز به ارضاء و لذت سریع و سریعتر دارند. به یک کافه بروید و به مدت ۲۰ دقیقه بنشیند و به افراد خوب دقت کنید، آنها بهمحض نشستن سریع موبایل خود را بیرون میآورند و با آن مشغول میشوند به این دلیل که از منتظر بودن خسته میشوند و ترجیح میدهند با چیزی سرگرم باشند؛ و این پاسخ این سؤال است که چرا بازاریابی انتظار جواب میدهد.
خودتان را وقتی در صف طولانی یک پمپ بنزین در انتظار به سر میبرید به یادآورید …. شما دوست دارید زودتر از این شرایط کسالتبار خارج شوید. مغز شما به دنبال نوعی ارضاء است و بهمحض دیدن یک تبلیغات مخصوصاً اگر جالب هم باشد به شما میگوید که برای اینکه احساس بهتری داشته باشید به توجه به آن نیاز دارید و شما با آن سرگرم میشوید و کمی این اتلاف وقت برای شما جبران میشود.
استراتژی بازاریابی انتظار شما باید اثرگذار باشد
بازاریابی انتظار همیشه هم مؤثر نیست. صرفاً اینکه کسی در حال انتظار ایستاده است به این معنی نیست که با هر تبلیغی که شما در مقابلش قرار میدهید ارتباط برقرار میکند. این را هم در نظر بگیرید که مثلاً وقتی مردم در پمپ بنزین هستند در حالت صرفهجویی میباشند و یک تبلیغ تجملاتی مناسب نیست.
بهمنظور اثرگذارتر بودن هر چه بیشتر استراتژی بازاریابی، شما باید مواردی مانند آنچه در ادامه مقاله میآید را در نظر بگیرید:
-
مخاطبان تبلیغات شما چه کسی هستند؟
ابتدا باید از خود سؤال بکنید که آگهی تبلیغاتی شما چه کسانی را هدف قرار میدهد؟ مادران، پدران و یا بچهها در خانواده؟ نوجوانان و یا بازنشستگان؟
بسیار دقیق در مورد کسانی که میخواهید با آنها ارتباط برقرار کنید، فکر کنید.
برای درک بهتر روشهای مختلف تبلیغات را مطالعه کنید
-
مخاطبان شما در نقطهی مشخصی از زمان و مکان چه میخواهند؟
همه محصولات در تمام اوقات به کار نمیآیند. برخی از مردم چیزهای مختلف را در زمانهای مختلف روز و در مکانهای خاص میخرند. بهعنوانمثال، احتمال فروش چیزی مانند سیگار در بازار میوه و ترهبار خیلی کم است. پس برقراری ارتباط تبلیغاتی در مکان و زمان صحیح را به یاد داشته باشید.
-
چقدر خرج خواهند کرد؟
همانطور که مردم محصولات مشابه در هر مکان خریداری نمیکنند، مقادیری که خرج میکنند هم بهجایی که هستند بستگی دارد. این موضوع بسیار مهم است.
-
دیدن آن چند بار نیاز است؟
گاهی اوقات شما نیاز دارید یک شخص را با تبلیغ یک محصول اشباع کنید تا در بازاریابی آن غرق شود. یک خانم ممکن است برای تغییر برند موردعلاقه خود در لباس و یا لوازمآرایشی ۱۰ یا ۲۰ بار به دیدن آگهی شما نیاز داشته باشد. در نظر بگیرید که چقدر باید آگهی خود را نشان دهید تا بالاخره اثر کند.