گوگل پلاس یک شبکه اجتماعی سئو فرندلی است که به تجارت الکترونیک در عرصهی بازاریابی موتورهای جستجو، و بازاریابی آنلاین بسیار کمک میکند. کافیست این شبکه را بشناسید و از فرصتهای آن بهره مند شوید. در این مقاله میخواهیم به ارزش و اهمیت گوگل پلاس برای کسب و کارها بپردازیم. با لاین استور همراه باشید.
- آنچه خواهید آموخت..
- گوگل پلاس چیست و مسائل مربوط به آن چیست؟
- چگونه یک صفحه کسب و کار یا بیزینس در گوگل پلاس راه اندازی کنیم ؟
- مزایای استفاده از گوگل پلاس در سئو چیست ؟
- ۶ تا از بهترین راههای بازاریابی در گوگل پلاس
- نتیجه گیری
بخش اول : آنچه خواهید آموخت…
با توجه به اینکه، مباحث مرتبط با گوگل پلاس روز به روز بیشتر می شود، تصمیم داریم با به روز رسانی دائمی این صفحه، به شما در تبیین مسائل کمک کنیم بنابراین همیشه به این آدرس سر بزنید.
بخش دوم: گوگل پلاس چیست و مسائل مربوط به آن کدامند ؟
گوگل پلاس به عنوان تنها شبکه اجتماعی منتسب به گوگل شناخته شده است که پشتیبانی گوگل به عنوان ابر غول موتورهای جستجو از این شبکه اجتماعی، آن را به تهدیدی علیه فیس بوک ، تبدیل کرده است با این حال این دو شبکه کماکان به موازات هم در حال نبرد تنگاتنگی هستند.
گوگل پلاس که در حدود سه سال پیش دارای ۹۰ میلیون کاربر بود، طبق آخرین آمارها و گزارشات در حال حاضر، در ماه ۵ ام از سال ۲۰۱۷ دارای ۳۰۰ میلیون کاربر اکتیو است. این آمار تقریبا یک چهارم آمار فیس بوک است.
این شبکه دارای ویژگیهایی است که به راحتی میتوانید در آن، برای کسب و کار خود صفحهای ایجاد کنید و در بین حلقههای خود انواع خدمات را جدا کنید و برای هر چیزی گروهی جداگانه داشته باشید .
از طریق آن میتوانید به ارسال و اشتراک گذاری پیام متن عکس تصویر و فیلم برای هر حلقهای که دوست دارید بپردازید .
امکان چت تصویری نیز از دیگر ویژگیهای این شبکه اجتماعی به شمار میآید. با وجود اینکه هنوز هم چنان که باید گوگل پلاس نسبت به فیس بوک بین کاربران جا نیفتاده اما چرا گوگل پلاس انقدر اهمیت دارد و کسب و کارهای آنلاین بدون استفاده از آن عملنا موفقیت چشم گیر نخواهند داشت یا اینکه دیرتر موفق خواهند شد؟
پرکاربردترین شبکههای اجتماعی در ایران
بخش سوم: چگونه یک پیج را برای بیزینس در پلاس ایجاد و آن را تنظیم کنیم ؟
صفحه گوگل پلاس خود را در ۵ مرحله راحت ایجاد کنید.
یک صفحه گوگل پلاس درست مثل یک صفحه در فیس بوک است که به راحتی ساخته میشود. این پیج میتواند برای معرفی و اطلاع رسانی پیرامون هرچیز، هر شخص یا هر هنر و صنعت و حتی هر محصولی باشد.
ما در این بخش به شما نشان میدهیم چگونه پیج پلاس خود را ایجاد کنید .
یک ایمیل یا اکانت قابل دسترسی در جیمیل انتخاب کنید
افرادی که در جیمیل یک اکانت دارند به طور اتومات میتوانند تنها طی چند کلیک، به اکانت گوگل پلاس خود نیز دسترسی داشته باشند.
ایجاد یک صفحه پلاس از همان ابتدا چیز زیادی به ما نشان میدهد در درجه اول اگر قرار است برای شرکت خود، یا فروشگاه آنلاین یا آفلاین خود یک پیج ایجاد کنید، سعی کنید بر روی یک ایمیل شخصی پیج نسازید. برای این کار ابتدا بر روی ایمیل سایت و یا شرکت خود که متعلق تنها به شرکت است یک صفحه درست کنید . این نکته صرفا به خاطر جداسازی زندگی شخصی از کاری است البته خود گوگل به این موضوع چندان اهمیتی نمیدهد! مهم شما هستید که یک اکانت ایجاد کردهاید و تمام!
زمانی که فیسبوک امکان چند مدیریتی را به پیجهای خود فعال کرده بود، گوگل پلاس هم در این زمینه اقدامی کرد و مدیریت پیجها را چند کاربره کرد . هم اکنون شما میتوانید افراد زیادی را به عنوان مدیر پیج انتخاب کنید .ما به شما پیشنهاد میدهیم که صفحه خود را برای سایر افرادی که درشرکت یا کسب و کار شما فعالیت میکنند قابل دسترسی کنید
یک صفحه بایک ایمیل مطلوب ایجاد کنید
با دیدن گزینه create page میتوانید یک پیج برای خود ایجاد کنید . از ویزارد آن استفاده کنید که بسیار شبیه به فیسبوک است و البته باید نوع کسب و کار خود را نیز مشخص کنید .
شما میتوانید گزینه های زیر را انتخاب کنید
- کسب و کار محلی یا محل
- محصول و یا نام تجاری
- شرکت، موسسه و یا سازمان
- هنر، سرگرمی یا ورزش
- دیگر
در هنگام پر کردن اطلاعات خود دقت کنید، نام شرکت صنعت و بخش آن، اطلاعات وب سایت و .. حتی اگر مخاطبین شما در رنج سنی خاصی هستند نیز باید ذکر کنید .
شخصی سازی پروفایل خود
در این بخش باید تمام اطلاعات منحصر به فردِ شرکت خود، نظیر فعالیتهای آن را بنویسید در ادامه نصویری قرار دهید که معرف وب سایت یا بیزینس شماست. در بهترین حالت قرار دادن لوگوی سایت میتواند کاملا حرفهای باشد . سعی کنید اطلاعات را مختصر و مفید بنویسید.
پیج خود را به فعال کنید!
اکنون شما پیج خود را تا حد اسکلت درست کردهاید . قبل از اینکه کسی این پیج را ببیند شروع کنید و محتوای ان را ایجاد کنید بنابراین اولین پستها را ایجا د کنید .یک صفحه خالی ارزشی برای کسب و کار شما نشان نمیدهد بنابراین باید با محتوا آن را برای کاربر جذاب کنید تا کاربر بتواند با ابراز علاقه به آن، آن را دنبال کند.
بهینه سازی ویژگی ها
داشتن یک پیج اهمیت زیادی دارد اما اگر بخواهید به طور حرفهای کارکنید باید بدانید که این پیج باید بهینه سازی بشود بنابراین باید بدانید که پلاس یک شبکه اجتماعی است و پیج شما باید بهینه شود .با شروع مباحثهها خود و کاربرانتان را با متن های مهم و چالش برانگیز به واکنش فراخوانید و بازخوردها را اندازه بگیرید بعد از این میتوانید با پرورش استراتژیهای خود فرصتهایی را پرورش و ارتقا دهید . به مرور در این باره بیشتر با شما صحبت خواهیم کرد. همینقدر کافیست بدانید که باید هر چیز را در جای خود قرار دهید و کمی خلاقیت را چاشنی کار خود کنید.
مناسب ترین اپلیکیشن ها برای تبلیغ شبکه های اجتماعی
بیایید کمی در مورد محدودیت ها و مزایای گوگل پلاس بدانیم:
۱۰ نکته کلیدی در مورد گوگل پلاس
- پیج به هیج عنوان نمیتواند افراد را در حلقه خود اضافه کند تا اینکه کسی صفحه را ادد کند.
- پیج میتواند برای هرچیزی طراحی شود و موضوعات مختلفی را در بر میگیرد اما پروفایل باید حتما معرف یک انسان باشد.
- تنظیمات پیشفرض برای حریم خصوصی شما به صورت عمومی تنظیم شده و همه قادرند آن را ببینید
- به طور اتوماتیک در گوگل پلاس اگر پیجی را unfollow کنید آن پیج نیز شما را unfollow میکند .
- پیج هیچگونه اعلانی نظیر ایمیل متن و … دریافت نمیکند
- پیج امکان انتشار متن در محتوا در محافل گسترده یا Extended Circles ندارد
- پیج محلی دارای بخشی است که کاربر میتواند از طریق آن محل واقعی و فیزیکی کسب و کار را مشخص کند و از آن مطلع باشد
- پیج دارای کلید +۱ است
- پیج نمیتواند هیج پیجی را+۱کند و هیج پیجی نمیتواند شما را پلاس کند.
- پلاس نمیتواند به شما mention رویدادی ارسال کند تا اینکه شما آنلاین شوید
بخش چهارم: مزایای استفاده از گوگل پلاس در سئو چیست ؟
۵ راه که گوگل پلاس سرچ را تغییر میدهید.
بهبود هوش و اطلاعات گوگل
پلاس قادر است در نتایج گوگل به شما کمک کند . بدین صورت که وقتی شما با محتوای خود پلاس را پر می کنید می توانید به راحتی جویندگان محتوایتان را به خود فرا خوانید . بدین صورت که گوگل بر روی محتوای پلاس برای نتایج جستجوگران حساب باز کرده است .
با پلاس شما می توانید کدامیک از دوستاتان برایتان ارزشمند است و برایتان اهمیت دارد و با او به راحتی ارتباط مستقیم ایجاد کنید.شما قبلا در توییتر می توانستید پیامی را به عده زیادی ارسال کنید اما با پلاس می توانید پیام های خود را مدیریت کنید و برای هر کسی که دوست دارید ارسال کنید .
اگر شما تا کنون با شبکه های کوچک یا گسترده ای ارتباط داشته اید پلاس می تواند به شما کمک کند که در شبکه ای گسترده تر روابطی مناسب برای شما با هر نهادی ایجاد کنید و از تبلیغات بهرمند شوید .
گوگل میداند چه کسی به شما و محتوای شما بیشتر عکس العمل نشان می دهد . همجنین میداند که چه وبلاگی و چه محتوایی بیشتر استقبال می شود.
گوگل اکنون چون پلیسی است که می داند کدام پروفایل جعلی است و کدام واقعی!
کیفیت سرچ خود را بهبود بخشید
اکنون گوگل می داند که چه کسی واقعا به دنبال اطلاعات است و اسپمر ها را تشخیص می دهد . با این حال وجود درارند سایت هایی که به فروش +۱ اقدام میکنند البته گوگل تمام این موارد را می داند.و با انها برخورد شدید می کند . گوگل هر نوع رفتار غیر طبیعی را هوشمندانه تراز خود کاربران تشخیص میدهد بنابراین باید تعداد پلاس هایتان را بالاببرید تا در سرچ برترین رتبه را داشته باشید اما نه با روش های اشتباه و تقلبی.
تغییرات و ترافیک سایت
گوگل در نسخه ای جدید امکان شر کردن و دکمه انتشار را فراهم کرده است .این تغییر در نتایج صفحه جستجو مشاهده می شود و البته به خوبی در وب سایت ها نیز کار می کند. تعداد جمع پلاس ها می تواند اگاهی زیادی به شما در زمینه های مختلفی بدهد . مثلا اگر بخشی از وب سایت شما دارای پلاس بیشتری است این یعنی که نظر بیشتر کاربران بدان جمع شده و این بخش از موفقیت بیشتری برحوردار بوده است . در مورد محتوا نیز همین معنی قابل استنباط است .اگاه باشید که تعداد پلاس ها بر تاثیر کارشما اهمیت دارد .
گنجاندن +۱ در روی سایت شما
وب سایت هایی که دارای دکمه پلاس هستند حدود ۳و نیم برابر بیشتر از سایر سایت ها بازدید دارند
میزان اهمیت دکمه پلاس توسط HubSpot سنجیده شده و نشان داده از اینکه این تعداد سایت ها نسبت به سایرین از تعداد بازدید کننده زیادتری برخوردار است .بنابراین باید دکمه پلاس بر روی سایت شما حتما گنجاده شود
دکمه های +۱پلاس در وب سایت ها اهمیت زیادی دارد اما بسیاری از بیزینس کاران اهمیت این دکمه ها را نمی دانند. در این حیطه توجه داشته باشید که این کار دو سودمندی خاص دارد . اول اینکه این دکمه به راحتی کار کاربران افزوده و باعث می شود تنها با یک کلیک مطلب را باز نشر کنند . دوم اینکه این دکمه خود نوعی cta به حساب می اید و می توانید متوجه شوید که دوست داران این بخش چه کسانی هستند واز این گروه استفاده کنید.
بهبود رتبه از طریق کلیک
یکی دیگر از موارد مهم در بهینه سازی وب سایت برای اینکه بتوانید از طریق کلیک کردن در نتایج جستجو بهتر مشاهده شوید این است که اندازه پلاس هایتان را افزایش دهید .
وقتی شما پلاس های زیاد سایتی را مشاهده کرده اید به عنوان مثال می توان گفت که این سایتی است که ۵۰۰ نفر از افراد قبلا این سایت را دیده اند و قبل از شما از محتویات آن اسفاده کرده اند این کار باعث می شود که از دیدن سایت ترغیب شوند از طرفی طبق مطالعات کاربران به پلاس کردن مطالبی که قبلا کسی آن ها را پلاس کرده اند علاقه زیادی نشان می دهند .
این شبکه های اجتماعی نظیر گوگل پلاس یا توییتر با داشتن چنینی امکانی موفقیت بیشتری را رقم میزنند.
از طرفی وجود دکمه های like در سایت ها موجب می شود که میزان طرفداران سایت را مشخص کنید . شما می توانید بفهمید چه میزان از افراد از سایت شما خوششان می آید از طرفی با وارد شدن به گوگل وبمستر می توانید بفهمیدبا توجه به پلاس هایتان چه اندازه رتبه ای در نتایج سرچ دارد .
به عنوان مثال در زیر می توانید مشاهده کنید که میزان رتبه سایت HubSpot را از ابزار گوگل مشاهده کنید هرچه دکمه پلاس در صفحه بیشتر باشد و برای هر مطلبی بیشتر باشد باعث می شود که رتبه بالاتر برود.
همانطور که میدانید گوگل پلاس مثل هر شبکه اجتماعی برای بهبود سرچ نیست . این شبکه پلاس است که با موتور قدرتمند گوگل همبستگی دارد و در نتایج سرچ به شما کمک می کند.
در حالی که تا کنون راه های خوبی را برای استفاده از پلاس برای رشد کسب و کار گفتیم اما بدانید که اهمیت یک پیج از هر چیزی بیشتر است.
اتصال مستقیم
چگونه گوگل پلاس را اتصال مستقیم دهیم؟
افرادی که می خواهند شرکت خاصی را دنبال کنند کافیست جلوی نام شرکت در نتایج گول در GOOGLE.COM پلاس کنند این کار باعث می شود که به صفحه آن ها مستقیما اتصال یابند.
برای این کار شما باید در ابزارهای گوگل کد مورد نظر را وارد کنید
برای این کار به صفحه پلاس خود بخش GET STARTED بروید و در زیر آن دکمه connect your website را کلیک کنید شما با این کار می توانید ۶ دکمه متفاوت گوگل پلاس را مشاهده کنید .در یکی از گزینه ها نوشته است که عدم نمایش دکمه و ایجاد اتصال مستقیم سایت شما و در دیگری نوشته است که آیا نمی خواهید که مردم با گوگل پلاس با شما در ارتباط باشند ؟
در ادامه با یکی از دکمه ها که در مقابل نشان دادهنی شود برای سایت خود از بین افرادی که شما را پلاس میکنند بازدید کننده بیاورید.
هنگامی که شما این کد را در سایت خود قرار دادید شما واجد شرایط این هستید که در نتایج مشاهده شدید توجه کنید که گوگل این کار را به خودی خود انجام نمی دهد تا اینکه این اتصال از طرف شما رخ دهد . بعد از این کار از اینکه کد شما درست کار کند و در نتایج مشاهده شوید مطمئن شوید . برای اینکه اثر این کار را بر بازدید های خود بدانید حتما این کار را انجام دهید ..
بخش پنجم: ۶ تا از بهترین راه های بازاریابی در گوگل پلاس
چگونه می توان کسب و کار خود را برای پلاس بهینه کرد
گوگل پلاس هم مانند بسیاری از شبکه های دیگر است که به منظور کسب و کار راه اندازی شده اند اما خوب به نوبه خود دارای نقاط ضعف و قوتی است بهترین راه برای بهینه سازی کسب و کار در پلاس به شیوه های زیر است . این ۶ مورد را آویزه گوش خود کنید
تعداد زیادی عکس به اشتراک گذارید
این که عکس های زیادی به اشتراک بگذارید از اهمیت بالایی برخوردار است . دیدن عکس ها در فید گوگل خود بیانگر بسیاری از چیز ها برای گاربران است . در این مورد توجه داشتخ باشید که گوگل پلاس با فیسبوک فرق دارد چرا که در فیسبوک میتوان در یک لحظه آلبومی از عکس را به اشتراک گذاشت .
اضافه کردن لینک پیشنهادی
در کنار تب About در گوگل پلاس محلی تعبیه شده است که میتوانید در ان یک لینک یا ادرس سایت را به عنوان لینک پیشنهادی قرار دهید . مراقب باشید این فرصت را ازدست نداده و این فضا را به هدر ندهید .میتوانید از یک ادرس مطلبی جذاب یا … اسنتفاده کنید تا رتبه شما را بالاتر ببردو به بازدید هایتان بیفزاید .
صفحه گوگل پلاس خود را در وب سایت ارائه دهید
برای ایجاد یک کسب و کار خوب باید سعی کنید حتما شبکه ای از افراد را در اختیار داشته باشید که به تعامل بپردازند و به بحث و گفتگو بپردازند و این راهی مناسب برای جامعه سازی کاربرانتان است .این پیشنهاد را برای بخش هایی قرار دهید که از کاربران بیشتری پر می شود .
کاربرانتان را تشویق کنید که مطالب را شر کنند
هر زمان که مطالبی را ایجاد می کنید خواه متن عکس فیلم و یا … حواستان باشد که به کاربرانتان ارائه دهید و به انها نوتیفی ازسال شود که مطلب را شر کنند اشتراک گذاری مطالب یکی از بخش های مهم سایت شماست .
آنالیز کردن ترافیک و دریافت فرصت ها در گوگل پلاس
در اینجا ما راه های زیادی بری کار کردن بر روی پلاس و دریافت ترافیک نشان دادیم اما تمام این راه ها برای نتایج خوب باید بررسی شود . شما یک صفحه تجاری ایجاد کرده اید و گوگل هم بین متور خود و صفحه پلاس شما نوعی یکپارچگی ایجاد کرده است .
اما باید دقت کنید ببیند که ایا پلاس برای بیزینس شما کاری کرده است یا نه باید به امار رسیده از پیج مشاهده کنید و بررسی کنید که ایا بازدیدی برایتان به ارمغان اورده یا نه ؟
استفاده از حلقه ها ی مختلف برای محتوای خود ( بسیار مهم است )
توجه داشته باشید که ممکن است پیامی که برای خانواده خود ارسال میکنید با محتوای که برای رییس خود ارسال میکنید فرق داشته باشد .و شاید بخواهید پیام خاصی را به هر دو گروه ارسال کنید.
تا اینجا فهمیده ایم که افراد زیادی از شبکه اجتماعی استفاده می کنند براستی که چرا همه از شبکه ها استفاده مرده و بدان نیاززمندند . میدانیم که بستر های نرم افزاری پلاس و کوکل از اهمیت زیادی برخوردارند اما چرا برخی از افراد از پلاس برای استفاده شخصی خود استفاده می کنند ؟
پاتوقها و مکان های مکالمه و همکاری جایی مناسب برای ارتقاست اما پلاس به نحوی پیاده سازی شده است که در سایر شبکه ها امکان ندارد و ان هم دست بندی کاربران است که در ر حلقه خاص خود گنجانده می شوند .
واقعا چنین است شما پیام هایتان را باتوجه به شرایط ارسال میکنید و توجه دارید که پیام هرکسی با دیگری فرق دارد بنابراین خوب است بدانید که حلقه وجود دارد و میتوانید از ان استفاده کنید .
تقسیم بندی برای کاربران امروزی بسیار حائز اهمیت است
گوگل این کار را به راحتی برای ما انجام میدهد شما به راحتی می توانید دوستان و اطرافیان خود را دسته بندی کنید حلقه های گوگل برای کاربران امروزی اهمیت زیادی دارند چون در وب ابعاد مختلف زندگی اعم از کاری اجتماعی و شخصی وچود دارد و به نحوی تعامل در این گروه ها باید صورت بگیرد تا زندگی جاری باشد .پس از این مکانیسم استفاده کنید .
بخش ششم: نتیجه گیری
یک بازاریاب هوشمند باشید و تمرکز خود را بر روی این محیط حفظ کنید. شما با خواندن این مقاله از جنبه های مختلف شبکه های اجتماعی اطلاع کسب کردید. در این عرصه شما اموخنید که کوگل پلاس چیست اهمیت ان کجاست و چگونه میتواند برای شما موجب سود اوری شود . با اموختن راه هایی اموختید که چگونه از قابلیت های ان استفاده کنید .قابلیت چند مدیره بودن اهمیت دارد که به شما اموختیم . بدون شک تلاش هایی که در این شبکه صورت میگرد برای شما اهمیت ونتیجه خواهد داشت چرا که این شبکه همکار موتور مهم گوگل است و این موتور است که با نتایج جستجوی کاربران افراد را روانه سایت شما خواهد کرد .
شما درست در زمانی این مطالب را اموخنید که بسیاری از افراد از اهمیت پلاس با خبر نیستند و حتی اگر بدانند ان را دست کم میگیرند بنابراین فرصت را غننیمت بشمارید و بر روی آن کار کنید.
منابع : بای مارکتینگ ، مارکت پی جی ، فایل چند
خیلی کاربردی بود واقعا گوگل پلاس در سئو خیلی موثر هست.
متشکرم که مقالات لاین استور رو دنبال میکنید
گوگل پلاس برای تبلیغات کسب و کار برنامه خوبیه فقط بدیش آینه که تو ایران فیلتره و کلی باید هزینه مصرف اینترنت بدیم تا بتونیم ازش استفاده کنیم
خب گوگل پلاس کلا عمرش تمام شد
انشالله سوشال مدیا های دیگه رو برای تبلیغ کسب و کارتون استفاده کنید