آیا تا به امروز از رقابت میان شبکه اجتماعی Mastodon و توییتر چیزی شنیدهاید؟ آیا به کار بردن لفظ رقابت آنهم با غولی به نام توییتر منطقی میباشد؟!
اوژن روچکو یکی از کاربران توییتر بود. توییتر مجموعهای از تغییرات را در این شبکه اجتماعی اعمال کرد تا به نظر خود ارزش این سرویس را افزاش دهد؛ برای مثال توییتر تلاش کرد جلوی رشد اپهای بزرگ متفاوتی که در این شبکه فعال بودند را بگیرد، الگوریتمهای جدید به این شبکه اجتماعی افزوده شد و از نظر بعضی کاربران بخشی از مشکلات فیسبوک از طریق این تغییرات دامن توییتر را گرفت. اغلب کاربرانی که مثل روچکو چنین دیدگاهی نسبت به توییتر و تغییراتش داشتند این خشم را با چند توییت تخلیه کردند یا نهایتا این شبکه را ترک کردند، اما روچکو به فکر ساخت یک توییتر جدید افتاد.
شبکه جدیدی که توسط روچکو ساخته شده در حقیقت همان توییتر است با برخی تغییرات. این شبکه که Mastodon نام دارد، یک نسخه متن باز از توییتر است که چند ویژگی خاص و کلیدیاش، آن را با توییتر متفاوت میکند. برای مثال در این شبکه هر پست میتواند تا ۵۰۰ کاراکتر باشد و قادرید پستهای خاص را هم به صورت پرایوت نمایش دهید. این شبکه تقریبا در سکوت شش ماه پیش معرفی شد و آغاز به کار کرد. هفته گذشته توییتر تغییر جدیدی در شیوه نمایش پاسخها اعمال کرد که انتقادات بسیاری از کاربران قدیمی را برانگیخت. همین اتفاق کافی بود که چندین هزار عضو جدید به شبکه اجتماعی Mastodon افزوده شوند.
راهکار جالب توییتر برای افزایش نرخ مشارکت کاربرانش
فقط در ۴۸ ساعت گذشته این شبکه اجتماعی رشدی ۷۳ درصدی را تجربه کرده و تعداد کاربرانش به ۴۱ هزار و ۷۰۳ نفر رسیده است. این اتفاقات باعث شد در روز سهشنبه، روچکو ثبتنام کاربران جدید در سایت را تا حصول اطمینان از حفظ کیفیت سایت برای کاربران فعلی، متوقف کند. باید دید رشد قابلتوجه این رقیب جدید توییتر تا کی و تا چه اندازه ادامه خواهد داشت.
در نبردی سخت و طاقتفرسا میان موجودی ماقبل تاریخی و عظیمالجثه که رقابتی شانهبهشانه با موجودات غولپیکر زمان خود داشته و پرندگان سُست و جهشیافته امروزی که فقط توان پرش از صخرههای کوتاه اطراف خود را دارند، برنده و بازنده میدان بهزودی مشخص خواهند شد.
اکنون بهندرت گونههای باقیمانده از نسل منقرضشده ماستودونها به چشم میخورد، اما فقط یکی از آنها کافی است تا تمام موجودات درنده گذشته و پرندگان کنونی را به خاک و خون بکشاند.
چنین پیشبینی میان ماستودونها و فرمانروایان امروزی قطعی است؛ اما کسی از عاقبت نبرد میان پرنده معروف توییتر و شبکه اجتماعی Mastodon خبر ندارد!
Mastodon یک نمونه متفاوت و متمایز دیگر از مجموعه رسانههای اجتماعی میباشد. Eugen Rochko خالق ۲۴ ساله این شبکه به کاربران اجازه ساخت اکانت و ثبت استاتوس میدهد، درواقع کاربران میتوانند همچون توییتر که توییت منتشر میکند، “توتس” بگذارند.
شبکه اجتماعی Mastodon نه یک نمونه مشابه، بلکه رقیبی جدی برای توییتر در آیندهای نزدیک خواهد بود.
رقیبی که از مدتها قبل با تعداد کاربرانی که در طول مدت زمان کوتاهی جذب کرده به توییتر هشدار داده است که یا باید دست بجنباند یا اینکه انتظارِ از میدان بهدر شدن توسط رقیب عظیمالجثهاش را داشته باشد!!
چه چیزی ماستودون خطرناک را از توییتری با بیش از ۲۸۰ میلیون کاربر فعال متمایز میکند؟ چطور ممکن است شبکه اجتماعی Mastodon از توییتر با بیش از ۱۰ سال سابقه فعالیت سبقت بگیرد؟!
تا انتهای مطلب امروز همراه باشید زیرا لاین استور به تمام سوالاتتان پاسخ خواهد داد.
آشنایی با شبکه اجتماعی Mastodon
Mastodon open-source social network
تاکنون شبکههای اجتماعی زیادی را بررسی کردهایم. شبکه اجتماعی ویدیویی Scorp را به یاد دارید؟ Scorp با تفاوتهای جزئیِ خود، شاید یک رسانه اجتماعی پُرطرفدار برای مدت مشخصی باشد؛ اما با اینحال هنوز نتوانسته از بزرگان این عرصه پیشی بگیرد!!
بسیار جالب است که بدانید، شبکه اجتماعی Mastodon موفق به انجام این مهم شده است.
Mastodon دقیقا چیست و چه میکند؟
ماستودون یک شبکه اجتماعیِ منبعباز و رایگان است که با وجود تشابهاتی که به توییتر دارد؛ جک دورسی (بنیانگذار توییتر) مالک آن نیست! Eugen Rochko یک کارآفرین آلمانی میباشد که با اهدافی غیرمالی این برنامه را طراحی نموده است.
Rochko با یک حساب ساده در سرویس Patreon، کار سرمایهگذاری در ماستودون را شروع کرد. Patreon سرویسی برای کسب درآمد به ازا تولید محتوا به شیوههای مختلف است که به سرمایهگذار اجازه میدهد از طرفداران خود درآمد کسب نماید.
Rochko کارآفرینی است که به گفته خودش: علاقهای به حوزه تبلیغات و یا سرمایهگذاری در صندوقهای مالی ندارد با اینحال استعداد این کارآفرین در طراحی اپلیکیشن ماستودون کاملا نمایان است.
ماستودون؛ نسخهای بهتر از توییتر
بهتر است به رابط کاربری شبکه اجتماعی Mastodon نگاهی بیاندازید. یک بررسی ساده کافی است تا احساس خوبِ بصری به شما منتقل شود. طوریکه شما هم احساس کنید ماستودون نسخهای کاملتر از توییتر میباشد.
برای مثال یکی از تفاوتهای چشمگیر ماستودون این است که هر کاربر میتواند توتسهایی با حداکثر کاراکتر ۵۰۰ ارسال کند. این در حالی است که محدودیت طول کاراکتر در توییتر تنها ۱۴۰ حرف است.
شما در توییتر فقط دو گزینه برای انتشار دارید؛ کل پُست عمومی باشد یا این که بصورت خصوصی برای تمام مخاطبان ارسال شود.
ماستودون در این مورد هم از توییتر سبقت گرفته است و به کاربر این امکان را میدهد تا کاربران را تک به تک فیلتر کرده و از لیست ارسال حذف یا اضافه کنند.
همچنین در شبکه اجتماعی Mastodon امکان ارسال توتس بصورت مستقل برای هر کاربر نیز وجود دارد.
امنیت شبکه اجتماعی ماستودون قابل تحسین است. کاربران در این شبکه اجتماعی میتوانند با افزودن تگ هشدار به محتوا، بخشی از مطلب را برای کاربرانی خاص مخفی نگه دارند. مثلا بخشی از جمله، بلافاصله هنگامی که کاربری آن را برای نمایش انتخاب میکند، مخفی گردد.
ساختار مدیریتی توییتر تغییر می کند
ماستودون پیچیده است!
ساختار ماستودون از کلیشه رایج میان شبکههایاجتماعی موجود خارج شده است، یعنی شبکه اجتماعی Mastodon علاوه بر اینکه مدل جذب سرمایه متفاوتی دارد، کل ساختمان آن به گونهای طراحی شده که بخشهای مختلف پراکنده باشند.
در واقع استراتژی غیرمتمرکزسازی در این برنامه به خوبی به کار گرفته شده است تا این شبکه فقط به واسطه یک سرور مرکزی پشتیبانی نشود.
Eugen Rochko این استراتژی را با مثالی زیبا معرفی میکند:
به ساختار ایمیل فکر کنید، نه بیت تورنت (یکی از پُراستفادهترین و سریعترین پروتکلهای به اشتراک گذاری فایل است که با استفاده از روش همتا به همتا، حجم بزرگی از فایلها را به مقصد میرساند). در حالحاضر سرورهای ارائهدهنده متعددی وجود دارد که کاربران بالاخره یکی از آنها را انتخاب میکنند.
با اینحال کاربران میتوانند بدون توجه به سرویسهای دیگر، همزمان در سرور متفاوتی نیز حساب داشته باشند. بهعلاوه میتوانند از طریق یک سرور با سرورهای دیگر ارتباط برقرار کنند.
با قیاسی که Rochko درباره عدم متمرکزسازی در شبکه اجتماعی Mastodon داشته، برای مثال میتوان به امکان ارسال ایمیل از طریق اکانت جیمیل به سرورهای یاهو رسید؛ که درواقع امروزه کاربران این کار را به سادگی انجام میدهند.
در اپلیکیشن ماستودون نیز کاربران مختلف میتوانند در سرورهای مختلف با یکدیگر به گفتگو بپردازند. بنابراین اگر در یک زمان مشخص و بصورت کاملا هماهنگ تعداد زیادی از کاربران توییتر قادر باشند با حساب خود توییت جدید منتشر کنند، در شبکه اجتماعی Mastodon کاربران میتوانند در یک تایملاین متحد (federated timeline) حتی وقتی که در سروری مشخص مشغول فعالیت نباشند، توتس ارسال کنند.
تایم لاینهای محلی در ماستودون
تایم لاین یا همان گاهنامههایی که یک کاربر به صورت متداول از خود در Mastodon منتشر میکند، جنبه محلی دارد. به این شکل که مثلا توتسهای خاصی برای کاربرانی با اولویتهای مشخص، قابل دیدن میباشند.
برای مثال شما میتوانید فقط توتسهایی درباره حمایت از حقوق حیوانات را انتخاب کنید و یا این که توتس شما هم برای حفظ امنیت و حریم شخصی فقط برای افراد مشخصی قابل دیدن باشد.
مزیتهای ارتباط سرورهای مختلف در ماستودون
جذب کاربران فعال در سرورهای مختلف بسیار ساده میباشد؛ زیرا هزینه یا فضای سرور میان کاربران تقسیم شده و به این شکل اگر سِروری متوقف شود کل اکوسیستم به هم نمیریزد و ماستودون همچنان ماستودون باقی میماند.
چالشها و موانع
در مدت زمان کوتاهی که ماستودون بیسروصدا رونمایی شده است، حدود ۴۲ هزار نفر در این برنامه فعال هستند. این حجم زیاد کاربران پیشبینی نشده بود و هم اکنون سرورهای این اپلیکیشن بسیار سنگین شدهاند.
بنابراین در حال حاضر ثبت نام و ورود به شبکه اجتماعی Mastodon با این وضعیت، دردسرهای زیادی دارد و کاربران فعلی چندان خوشحال نیستند. از این رو موج اعتراض و نظرات انتقادآمیز کاربران به سمت این شبکه سرازیر شده است.
هم اکنون کمپانیهای زیادی تمایل خود را برای سرمایهگذاری در ماستودون اعلام کردهاند و کاربران بسیار زیادی درحال مهاجرت به این شبکه میباشند. بنابراین ضروری است که این مشکل هرچه زودتر برطرف گردد.
سخن آخر:
ماستودن نسخه رایگان، کامل و غیرمتمرکز توییتر است و با هدف حفظ حریم خصوصی کاربران پا به عرصه گذاشته است. این اپلیکیشن با امکاناتی بهروز، همچون هوایی تازه در جو کهنه شبکههای اجتماعی روحی نو به این دنیای پُر زرقوبرق تکنولوژی خواهد بخشید.
ما اطمینان داریم که شبکه اجتماعی Mastodon بهزودی کاربران واقعی خود را آنطور که شایسته این اپلیکیشن میباشد، پیدا خواهد کرد.
کلمات کلیدی :شبکه اجتماعی Mastodon , موانع و مشکلات Mastodon , آشنایی با شبکه اجتماعی Mastodon , رقیب عظیم الجثه توییتر , تبلیغات در شبکه های اجتماعی , تبلیغات شبکه های اجتماعی , کسب درآمد از شبکه های اجتماعی , بازاریابی در شبکه های اجتماعی , قانون طلایی دربازاریابی شبکه های اجتماعی , ترفند های بازاریابی , شبکه اجتماعی توییتر , آشنایی با توییتر , گرفتن بازدید در توییتر , بازاریابی در توییتر, social media marketing , Social network advertisin
منابع : دیجی کالا , هات اپ نیوز