مدتی است که وبسایت هایی نظیر گوگل و شبکه های اجتماعی مانند فیسبوک در تلاش هستند تا جای ممکن جلوی پخش و انتشار خبرهای کذب را بگیرند.
غول شبکه های اجتماعی تبلیغاتی روزنامه ای را از طریق واحدهای خبرگزاری بریتانیایی منتشر کرده اند که مردم را برای شناسایی خبرهای دروغین راهنمایی کرده اند. به عنوان مثال در تبلیغات مورد اشاره آمده که خوانندگان می بایست «نسبت به تیتر خبرهای مهم مشکوک باشند» و همچنین «به دقت به URL وبسایتها توجه کنند.»
لازم به ذکر است مهندسان فیسبوک با بهبود الگوریتم های خود موفق شده اند به این مهم دست پیدا کرده و به شکل کارآمدتری اکانت ها و خبرهای کذب و دروغین را شناسایی کنند.
در همین رابطه «Simon Milner»، مدیر دپارتمان قوانین انگلستان در فیسبوک عنوان کرده است که پلتفرم مورد اشاره قصد دارد تا مشکل اخبار کذب را به صورت ریشه ای و بنیادین مورد بررسی قرار دهد و با سازمان های خارجی در حال همکاری است. همچنین او اعلام کرده که فیسبوک «هر کاری که از دستش بر بیاید برای مبارزه با نشر خبرهای دروغین انجام می دهد.»
دلایل کاهش تعداد کاربران فیسبوک
فیسبوک روشی جدید را برای جلوگیری از اشاعه اخبار کذب در پیش گرفته: شناسایی و حذف حساب های کاربری غیرواقعی که به افراد حقیقی تعلق ندارند. این کمپانی به تازگی اعلام کرد ۳۰ هزار حساب کاربری تقلبی مربوط به کشور فرانسه را حذف کرده، که با نزدیک شدن به انتخابات ریاست جمهوری این کشور، اقدام جالبی محسوب می شود.
پس از اعلام این موضوع، فیسبوک در پستی جداگانه از تلاش هایش در مورد مبارزه با اکانت های تبلیغاتی و غیرواقعی، و همچنین لایک ها و کامنت های ارائه شده توسط ربات ها خبر داد. البته مشخص نیست این شبکه اجتماعی چه تعداد از لایک ها و نظرات جعلی را حذف کرده، اما در برخی پست های پرطرفدار شاهد کاهش چند درصدی تعداد بازخوردهای کاربران بوده ایم.
گفتنیست اکانت های اسپم حذف شده به غیر از ۳۰ هزار حساب کاربری جعلی کشور فرانسه هستند. فیسبوک می گوید اکثر این لایک کنندگان و نظر دهندگان دیجیتال و غیر واقعی در کشورهایی نظیر بنگلادش، اندونزی و عربستان سعودی فعالیت می کنند.
نقطه مشترک اقدامات اخیر فیسبوک، این است که می خواهند حضور اسپمرها و ربات ها را در این شبکه اجتماعی محبوب کاهش داده و تأثیر آنها را بر اشاعه محتوای دروغ و اخبار کذب کاهش دهند. در همین رابطه، الگوریتم های ویژه ای برای شناسایی اکانت های جعلی توسعه یافته که البته در مورد نحوه عملکرد آنها اطلاعات دقیقی در دست نیست، اما ظاهراً شناسایی الگوهای مشابه ماننند ارسال محتوای تکراری چندین پست مختلف یا افزایش ناگهانی فعالیت، راهکار کلیدی در این زمینه به شمار می رود.
لازم به ذکر است علاوه بر اقدامات فوق، فیسبوک از نیروی انسانی شامل سردبیران بخش ارزیابی حقایق و کاربران نیز برای مبارزه با اخبار کذب استفاده می کند، بدین ترتیب که افراد می توانند اخبار مشکوک یا غیر واقعی را برچسب گذاری کرده و آنها را به مدیران ارشد گزارش دهند.
فیسبوک برای اولین بار از مرز یک میلیارد کاربر موبایل گذشت
طبق آنچه فیسبوک اعلام کرده حسابهای کاربری جعلی در این پروسه شناسایی و حذف شدند. ظاهرا بعد از این اقدام حدود ۹۹ درصد از صفحات بررسی شده که بیش از ۱۰ هزار لایک داشتهاند حدود ۳ درصد کاهش لایک را تجربه کردند. این خبر با اظهارنظرهای رسمی مقامات فیسبوک هم همخوان است. فیسبوک پیش از این اعلام کرده بود در جهت کاهش اخبار جعلی و اسپم چنین اقداماتی را صورت داده است.
بیانیه منتشر شده از طرف فیسبوک این موضوع را هم تایید میکند که این شرکت قصد دارد از این به بعد موضوع حسابهای کاربری تقلبی را بسیار جدیتر از گذشته دنبال کند.
کلمات کلیدی :فیسبوک , شبکه های اجتماعی ,کاربران فعال , افزایش کاربران موبایل , گزارش فیسبوک , فیسبوک , آموزش , تگ شدن , سنگ تمام گذاشتن , بازاریابان , بازاریابی شبکه های اجتماعی , کسب درآمد از شبکه های اجتماعی , تبلیغات در شبکه های اجتماعی, اکانت فیسبوک , مدیریت شبکه های اجتماعی , Social network advertising , social media marketing , Facebook ,