ایمیل مارکتینگ چیست؟
ایمیل مارکتینگ یا بازاریابی ایمیلی یک روش بازاریابی مستقیم (direct marketing) است که در آن شما به واسطه ارسال ایمیل، اطلاعاتی درباره محصولات و خدمات خود در اختیار مشتریان قرار میدهید.
البته هدف ایمیل مارکتینگ صرفاً آگاهی رسانی درباره خدمات و محصولات نیست و شرکت ها از استراتژی های مختلف و محتواهای متفاوتی برای ایمیل ارسال میکنند.
چند نمونه از اهدافی را که یک ایمیل میتواند دنبال کند در زیر میبینید:
۱) فروش مستقیم کالا یا خدمات:
در این ایمیل ها شما به صورت مستقیم کالا یا خدمات خود را معرفی میکنید و در متن ایمیل لینکی را به صفحه محصول خود قرار میدهید.
هدف این ایمیل ها فروش مستقیم است. شما کاربرانی دارید که شرکت شما را میشناسند و قبلاً توانستهاید اعتماد آنها را جلب کنید و حالا میخواهید به واسطه ارسال ایمیل، محصولات و خدمات خود را بفروشید. از این رو به صورت مستقیم درباره آنها صحبت میکنید و مخاطبان را تشویق به خرید میکنید.
۲) برقراری و افزایش ارتباط با مشتریان بالقوه و مشتریان بالفعل:
به طور متوسط و با توجه به آمارها، ۷ بار برخورد با یک برند نیاز است تا مشتری نسبت به آن برند حس خوبی پیدا کند و از آن خرید کند.
بنابراین انتظار نداشته باشید کسانی که اولین بار از شما ایمیل دریافت میکنند اقدام به خرید کنند. این مشتریان بالقوه هنوز نسبت به شما اعتماد ندارند و بنابراین نیاز است که با برقراری ارتباط با آنها، خود را بیشتر به آنها معرفی کنید تا حس اعتماد و اطمینان در آنها شکل بگیرد.
برای این منظور شما اطلاعاتی را در مورد حوزه فعالیتتان و کارهایی که انجام میدهید را برای گیرندگان خبرنامه ارسال میکنید. این ایمیلها میتواند شامل کارهایی که شرکت شما در حال انجام است، باشد و یا پیشرفتهای جدید در حوزه کاری شما را بیان کند و یا شامل نکاتی آموزشی برای کاربران باشد.
با ارسال این دسته از ایمیلها به صورت متناوب شما ارتباطی را بین مشتریان بالفعل خودتان برقرار میکنید تا آنها نسبت به شما حس اعتماد کنند و زمانی که ایمیل های دسته ۱ را ارسال کردید، مایل باشند که از شما خرید کنند.
از طرفی مشتریان فعلی شما که قبلاً از شما خرید کردهاند هم باید اخباری را از شما دریافت کنند. کسی که از شما خرید کردهاست یعنی حس اعتماد به شما را داشته است و بنابراین خیلی راحتتر و سادهتر میتواند مجدداً از شما خرید کند.
لذا خیلی واجب است که اجازه ندهید که از ذهن مشتری فراموش شوید. شما باید با برقراری ارتباط با مشتریان قبلی خود، مدام اسم خود و اخبار مربوط به کار خود را به آنها یادآوری کنید. چنین کاری باعث میشود که در ذهن مشتری تثبیت شوید و در فرآیند تصمیم گیری برای خرید، در ذهن او جای داشته باشید.
خوب است که براساس علایق گیرندگان، مشتریان را دسته بندی و تقسیمبندی کنید. تقسیم بندی مشتریان به این معناست که هر کسی ایمیلهایی را دریافت کند که متناسبتر با علایق اوست.
سیستم ایمیل مارکتینگ موجود نظیر میلچیمپ، آیکانتکت، میلرلایت و … گزارشهای دقیقی را در مورد اینکه گیرندگان ایمیل چه لینکهایی را باز کردهاند را به شما میدهند که با استفاده از آن میتوانید به دسته بندی مشتریان بپردازید.
جایگاههای جدید بازاریابی ایمیل در بازاریابی اینترنتی
۳) ایمیل های کمپینی:
دسته دیگری از ایمیلها به صورت یک کمپین تبلیغاتی اجرا میشوند.
خیلی از اوقات شما باید با توجه به مناسبتها و رخدادها، پیشنهادهای ویژهای را به کاربران بدهید تا بتوانند محصولات و خدمات شما را با تخفیف خریداری کنند.
برای مثال ایام مناسب برای یک گلفروشی آنلاین عبارت است از: روز پدر، روز مادر، ولنتاین و ….. در این زمانها مشتریان آماده پذیرش خرید هستند و شما میتوانید با ارسال ایمیل و دادن تخفیف ویژه، فروش بالایی را داشته باشید.
ویژگی اصلی ایمیلهای دسته ۳ و تفاوت آنها با ایمیلهای دسته ۱ این است که در این ایمیلها شما بر اساس مناسبت خاصی و با تخفیف، اقدام به فروش میکنید.
این ایمیل ها شانس بالایی دارند تا کسانی را که هنوز مشتری شما نشدهاند را تبدیل به مشتری کنند و بنابراین شما این فرصت را دارید که پس از خرید این افراد، خدمات خوبی به آنها ارائه کنید تا نسبت به مجموعه شما حس خوبی پیدا کنند و تبدیل به یک مشتری وفادار و دائم برای شما شوند.
مزایای استفاده از ایمیل مارکتینگ:
۱- مقرون به صرفه بودن
این مزیت را در پاراگراف های قبلی هم گفتیم ، اما این چیزی است که باید روی آن تأکید شود. برخی روش های توسعه آنلاین کسب و کار و بازاریابی هستند که ارزان هستند و نیازی به سرمایه گذاری ندارند. در این میان ایمیل مارکتینگ ارزان ترین آنهاست. تنها لازم است یک نفر به تمام لیست ایمیل ها که از قبل تهیه شده ، ایمیل ارسال کند و سپس کمپین های کامل بازاریابی در دسترس شما خواهد بود. فقط باید مطمئن شوید کسی که قرار است ایمیل ها را ارسال کند به اصول این کار آشناست و به صورت سازماندهی شده این کار را انجام می دهد. به طور مثال برای سایت های انگلیسی زبان ، سایت Aweber.com این کار را با دریافت هزینه انجام می دهد.
۲- امکان رسیدن به هر کسی در دنیا
از آنجایی که اینترنت هیچ مرزی نمی شناسد ، واضح است که کمپین های ایمیل مارکتینگ شما می توانند به هر کسی در دنیا برسند البته به شرطی که به درستی هدف گذاری شده باشند. اگر کسب و کار شما گرایش به فعالیت در سطح جهانی دارد ایمیل مارکتینگ یک ابزار کامل است. چه کسی در دنیا هست که اگر بتواند کسب و کار خود را در سطح جهانی گسترش دهد ، این کار را نکند؟ اگر شما از یک سیستم مدیریت محتوا مثل وردپرس استفاده می کنید ، افزونه های ایمیل مارکتینگ زیادی وجود دارند که به شما کمک می کنند ایمیل بازدیدکنندگان سایتتان را به سرعت و به طرز هوشمندانه ای از آنها بگیرید.
۳- بررسی نتایج ، به راحتی
در برخی از روش های بازاریابی ، شما نمی توانید به راحتی مشخص کنید آیا هزینه ای که سرمایه گذاری کردید بازگشته یا خیر اما در روش ایمیل مارکتینگ به راحتی می توانید متوجه شوید کمپین های تبلیغاتی شما تا چه حد مؤثر بوده اند. ابزارهای مختلفی در اینترنت وجود دارند که می توانند شما را در این کار یاری کنند. برای مثال شما می توانید نرخ کلیک سایتتان را اندازه گیری کنید و همچنین ببینید بازدیدکنندگان چگونه سایت شما را پیدا کرده اند. از این طریق شما به راحتی می توانید تصمیم بگیرید که آیا ایمیل مارکتینگ ، سرماه گذاری شما را برگردانده یا خیر.
ایمیل مارکتینگ – تبلیغات شبکه های اجتماعی
۴- استفاده آسان
راه اندازی یک کمپین ایمیل مارکتینگ بسیار راحت است. برای اینکه آن را به طور یکپارچه پیش ببرید تلاش زیادی لازم نیست و اگر این کار را به درستی انجام داده باشید مخاطبان شما برای چک کردن پیشنهاداتتان مشتاق خواهند بود. به این ترتیب این یک موقعیت دو سر برد برای مشتریان بالقوه و مشتریان کسب و کارتان خواهد بود.
۵-تاثیر دقیق آن بر روی سرمایه گذاری ،کارایی بسیار بالا و همچنین ایمیل مارکتینگ دومین روش بازاریابی به عنوان موثر ترین تاکتیک های بازاریابی آنلاین گزارش شده.
۶-ایمیل تبلیغاتی می تواند تعداد قابل توجهی از مشترکان ایمیل را که علاقه دارند،در مورد موضوعات مورد نظرشان ایمیل دریافت کنند،جلب کند.
۷-بیش از نیمی از کاربران اینترنت در یک روز معمولی ایمیل خود را چک میکنند و یا اقدام به ارسال ایمیل میکنند.
۸–نرم افزار ارسال ایمیل در بین بازاریابان دیجیتالی بسیار محبوب است.