تعاریف و آمارهایی در مورد بازاریابی b2b
این بازاریابی از دیگر انواع بازاریابی پیچیدهتر یا دشوارتر نیست اما کاملا متفاوت است. در نتیجه باید در این شیوه موارد خاصی را در نظر گرفت و رویکردی متفاوت به این موارد داشت. بهترین نقطه برای شروع ارائهی تعریفی مناسب از بازاریابی b2b است. پس از آشنایی با این مفهوم میتوانیم به برخی از آمارهای مربوط به این نوع بازاریابی نگاهی بیندازیم.
بازاریابی شبکههای اجتماعی معمولاً به صورت B2C (تجارت الکترونیکی بین شرکت و مشتری) در نظر گرفته میشوند، اما تحقیقات جدید ثابت کردهاند که این نوع تجارت میتواند به صورت B2B (تجارت الکترونیکی بین ۲ شرکت) نیز انجام شود. این نوع تجارت، به اندازهای کارآمد است که میتواند بهعنوان اصلیترین شیوهی بازاریابی شبکههای اجتماعی در نظر گرفته شود.
نتیجهی نظرسنجی وب سایت Ombono از ۱۱۵ متخصص بازاریابی در مورد روشهای بازاریابی B2B نشان داد که ۷۹% متخصصان، شبکههای اجتماعی را موثرترین کانال بازاریابی دانستهاند. ۳۸% آنها نیز اعلام کردند که در سال جدید بودجهی اضافی شرکت را روی بازاریابی شبکه های اجتماعی صرف خواهند کرد.
سوالی که در اینجا مطرح میشود این است که چرا شبکههای اجتماعی تا این اندازه در افزایش کارایی بازاریابی B2B موثر هستند؟ ما در این مقاله قصد داریم تا تاثیر شبکه های اجتماعی در بازاریابی B2B (یا همان بازاریابی صنعتی!) را بررسی کنیم و به شما بگوییم که چگونه می توان از شبکه های اجتماعی در بازاریابی B2B استفاده کرد.
چرا شبکههای اجتماعی برای بازارایابان B2B مهم هستند؟
انسان موجودی اجتماعی است و همواره سعی میکند در تصمیمگیریهای خود از تجربهی معاشرتش با دیگران استفاده میکند. ما هر روز از خودمان میپرسیم آیا این فرد را دوست دارم؟ آیا میتوانم با فلانی در یک مکان کار کنم؟ آیا این فرد قابل اعتماد است؟ ما هر روز با افراد زیادی در ارتباط هستیم. اعتماد، دانش و عمل کردن به وعدهها محور اصلی این ارتباطات را مشخص میکنند.
شبکههای اجتماعی نیز دقیقاً، معادل آنلاین همین ارتباطات هستند. به این ترتیب، بازاریابان B2B میتوانند از این فرصت استفاده کرده و با فعالیت در شبکههای اجتماعی محصولات و خدمات خود را معرفی کنند.
باب دیرسلی، مدیر عامل شرکت The B2B Marketing Labs معتقد است در دنیای بازاریابی B2B، شبکههای اجتماعی لینکدین و توییتر تاثیر بسیار زیادی در افزایش ترافیک سایت دارند. در بازاریابی B2B، مردم در اولین قدم خدمات و محصولات را به صورت آنلاین ارزیابی کرده و سپس برای خرید آنها اقدام میکنند. پس اولین جایی که برای ارزیابی محصولات و خدمات یک در نظر میگیرند، وبسایت آن شرکت است. بنابراین، هرچه ترافیک بیشتری وارد وبسایت شما شود، مطمئناً شانس فروش محصولاتتان نیز بیشتر میشود.
بازاریابی و تبلیغات در شبکههای اجتماعی
باب دیرسلی در این باره میگوید:
یک راه فوقالعاده برای کشاندن مردم به وبسایت چیست؟ شبکههای اجتماعی. با اینکه شبکههای اجتماعی لینکدین و توییتر کانالهای ارتباطی فوقالعادهای برای فروش محصولات و خدمات هستند، اما در بازاریابی B2B به اندازه کافی به آنها اهمیت داده نمیشود.
بازاریابی B2B برای محصولات و خدمات، سختتر است
بازاریابی B2B سخت است و به افراد متخصصی احتیاج دارد که تفاوت بین محصولات و مخاطبان آن محصولات را به خوبی متوجه شوند. همچنین این نوع بازاریابی، معمولاً در بلند مدت جواب میدهد. بنابراین نمیتوان از یک شیوهی بازاریابی نتیجهی سریع گرفت. گاهی اوقات خریدهایی که توسط شرکتهای دیگر صورت میگیرد، ضروری نیستند.
بسیاری از شرکتها تنها به دلیل رفع نیازهای خود، از خدمات شرکتهای دیگر استفاده میکنند و نه به این دلیل که فکر کنند خرید این محصول، تفاوتی در روند کسبوکارشان ایجاد میکند! آنها با خریداری یک محصول مناسب میتوانند تا مدتها نیازهای خود را برطرف کنند. در نتیجه، دیگر نیازی نیست تا در این مورد سرمایهگذاری کنند. بنابراین تولید کردن محتوایی که بتواند شنوندگان را درگیر کرده و مشتریها را جذب کند، چالش بزرگی در بازاریابی B2B است.
بهترین راه استفاده از شبکههای اجتماعی در بازاریابی B2B
استفاده از شبکههای اجتماعی در بازاریابی B2B و B2C کاملاً با یکدیگر تفاوت دارند. برقراری ارتباط در شبکهی اجتماعی تنها به تعداد مخاطبان بستگی ندارد، بلکه نوع محتوا، کیفیت و عمق ارتباط بسیار موثر است. در بازاریابی B2B نیز مانند بازاریابی B2C، هدف جلب توجه کاربران است، با این تفاوت که در بازاریابی B2B کاربران کمی دقیقتر و جزئیتر به خدمات شرکت شما نگاه میکنند. مخاطبان شما در بازاریابی B2B معمولاً افرادی هستند که از تجربه و دانش کافی در این زمینه برخوردارند و به روشهای تحقیقی کاملاً مسلط هستند. مشتریان شما در بازاریابی B2B افرادی هستند که خود یا صاحب کسبوکارند و یک مخاطب معمولی نیستند.
از طرفی در بازاریابی B2C هدف این است که مشتریها با برند درگیر شوند و شما را به عنوان یک برند بشناسند، اما در بازاریابی B2B، هدف اصلی ارائه راهحلهایی برای برطرف کردن مشکلات است.
معمولاً اکثر شرکتها بازاریابی B2C را در اولویت کار خود قرار میدهند، اما بازاریابی B2B نیز از اهمیت بالایی برخوردار است. ۴ روش زیر به شما کمک میکند که بتوانید در بازاریابی B2B، ترافیک بیشتری را از طریق شبکههای اجتماعی به وبسایت خود هدایت کنید.
۱- بر روی زوایای جذاب کسبوکار خود تمرکز کنید
بازاریابی B2B معمولاً کسالتآور است، تا جایی که آن را به شوخی مخفف BoringToBoringمینامند! البته، صاحبان کسبوکار نیز این موضوع را میدانند و این واقعیت روی عملکردشان تأثیر میگذارد. اجازه دهید این موضوع را با ذکر یک مثال، دقیقتر توضیح دهیم.
فرض کنید شرکتی سیستمهای تولید بخار آکواریوم میفروشد. مشتریهای آنها باغ وحشها و مراکز تحقیقات دانشگاهها هستند. در نظر اول، شاید این کار کمی کسالتآور به نظر برسد. در چنین شرایطی بازاریابی B2B باید در تبلیغات خود، خلاقیت داشته باشد. بازاریاب B2B ابتدا باید با مفهوم دستگاههای تولید بخار آکواریوم آشنایی پیدا کند. این دستگاهها به خزندگانی مانند مار پیتون کمک میکنند که در محیطی غیر از محل سکونتشان زنده بمانند. درنتیجه، محققان میتوانند روی رفتارهای آنها مطالعه داشته باشند. شاید افراد زیادی به این دستگاهها علاقه نداشته باشند، اما مطمئنا مردم زیادی به مارهای پیتون و محافظت از جنگلهای بارانی علاقه دارند.
راهنمای جامع بازاریابی شبکه های اجتماعی
این نوع محصولات، تنها مورد توجه قشر خاصی از مردم هستند و شرکتهای تولیدکنندهی این محصولات، باید تبلیغات جذاب و قابل فهمی برای خدمات خود داشته باشند. مطمئناً هیچ شخصی، دربارهی دستگاههای تولید بخار آکواریوم توییت نمیکند. بنابراین، این شرکت باید افراد علاقهمند به مارهای پیتون و جنگلهای بارانی را مورد هدف قرار دهد. اینها زوایای جذاب محصولات شرکت بوده و بازاریابان B2B باید تمرکز خود را روی این موضوع بگذارند.
۲- از اشخاص واقعی برای تبلیغات استفاده کنید
یکی از کاستیهای بازاریابی B2B، مخصوصاً در بخش تولید و صنعت این است که نمیتوانند ارتباط خوبی با انسانها برقرار کنند. کمبود این نوع ارتباط، به مشتری این احساس را میدهد که با یک ربات صحبت میکند. بنابراین، تمام این شرکتها باید فعالیتهای شبکههای اجتماعی و بازاریابی محتوای خود را به سمت انسانی شدن هدایت کنند. رعایت موارد زیر در انجام این کار به شما کمک میکند:
- استفاده از ضمیر اول شخص مفرد در نوشتن مقالهها و آپدیتها
- استفاده از شخص متخصص برای نوشتن مقالهها و توییتها
- استفاده از نام واقعی افراد در خدمات پشتیبانی از مشتری
۳- یک فرد متخصص استخدام کنید
اغلب شرکتها از افراد متخصص برای مدیریت شبکههای اجتماعی استفاده نمیکنند و همین موضوع باعث میشود که نتیجهی خوبی از تلاشهای خود نگیرند. اشتباهات رایج در بازاریابی B2B در شبکههای اجتماعی به شرح زیر است:
استخدام افراد غیر متخصص برای مدیریت شبکههای اجتماعی
بسیاری از شرکتها، برای شبکههای اجتماعی خود اقدام به استخدام افرادی میکنند که در حوزهی کاریشان متخصص هستند و نه در حوزهی شبکههای اجتماعی! درصورتی که مسئول شبکههای اجتماعی، باید از عملکرد شبکههای اجتماعی و نوع مخاطبانش آگاه باشد. بازاریابی B2B از طریق شبکههای اجتماعی بسیار سخت است و کارمند این بخش، باید تجربهی خوبی در زمینهی بازاریابی داشته باشد.
تولید محتوای غیرحرفهای در شبکههای اجتماعی
بسیاری از شرکتها از پیچیدگی شبکههای اجتماعی اطلاعی ندارند و برای بازاریابی B2B به دنبال افرادی هستند که کارهای معمولی در شبکههای اجتماعی انجام میدهند. فعالیت در شبکههای اجتماعی، تنها به توییت کردن و پُست گذاشتن در فیسبوک محدود نمیشود. شرکتها باید به دنبال افرادی باشند که در شبکههای اجتماعی، جنبش ایجاد کرده و صدای برند را به گوش مشتریها برسانند.
عدم اطلاع از چگونگی درگیر کردن مخاطبان
بازاریابی B2B در شبکههای اجتماعی، به معنای جذب علاقهمندان یک صنعت خاص نیست. همانطور که پیشتر گفتیم بسیاری از کسبوکارها، محصولاتی تولید میکنند که نمیتوانند مخاطبان زیادی را از طریق آن در شبکههای اجتماعی جذب کنند. به همین دلیل، بازاریابان باید به فکر توسعه دادن چیزی فراتر از محصولات تولیدی خود باشند.
شبکههای اجتماعی این نوع کسبوکارها نیازی ندارند که ارتباط مستقیم با خدمات شرکت داشته باشند. آنها میتوانند روی موضوعات جذابتر کار کرده و بهطور غیرمستقی، برای خدمات و محصولات شرکت، بازاریابی کنند.

برند شما در شبکه های اجتماعی چقدر محبوبیت دارد؟
ما از انتخاب بهترین شبکههای اجتماعی، تا چیدن استراتژی و افزایش محبوبیت همراه شما هستیم.
برای مشاوره رایگان، همین الان با ما تماس بگیرید.
۴- استفاده از بازاریابی محتوایی در شبکههای اجتماعی
کمپینهای شبکههای اجتماعی، بدون استفاده از بازاریابی محتوا به موفقیت نخواهند رسید. این دو موضوع به هم متصل بوده و برای موفقیت ضروری هستند. آمار ارائه شده توسط Content Marketing Institute نشان میدهد که بیشتر بازاریابان B2B نیز از بازاریابی محتوایی برای موفقیت کمپینهای خود استفاده میکنند.
آمار نشان میدهد که بیشتر بازاریابان B2B از بازاریابی محتوایی استفاده میکنند. تصویر از Content Marketing Institute
با این حال، آمار نشان میدهد که همهی آنها به درستی از بازاریابی محتوایی استفاده نمیکنند.
ما بر اساس تحقیقات و فعالیت در شبکههای اجتماعی به این نتیچه رسیدیم که هرچه یک شرکت در بازاریابی محتوایی قویتر باشد، در بازاریابی شبکههای اجتماعی نیز موفقتر عمل میکند.
از کدام شبکههای اجتماعی برای بازاریابی B2B استفاده کنیم؟
این روزها، شبکههای اجتماعی زیادی توسط مردم سراسر جهان مورد استفاده قرار میگیرند. تمرکز کردن روی همهی شبکههای اجتماعی به هیچ وجه در بازاریابی B2B توصیه نمیشود زیرا باعث میشود که نتوانید به یک موضوع توجه کنید. در نتیجه، بازخورد خوبی از تبلیغاتتان نمیگیرید.
برای بازاریابی B2B نیازی نیست که از همهی این شبکههای اجتماعی بهطور همزمان استفاده کنید. مواردی که در ادامه بررسی میکنیم مناسبتر از بقیه هستند:
لینکدین
اگر میخواهید تنها از یک شبکهی اجتماعی استفاده کنید، لینکدین را در اولویت قرار دهید. این جمله را صرفاً به خاطر بررسی چند تحقیق نمیگوییم. ما در نوین از ابتدای راهاندازی وبسایت تا امروز، مشتریان بسیار خوبی را از طریق لینکدین به سمت خود جذب کردهایم. روند روبهرشد لینکدین نوین، گواه این موضوع است.
این شبکهی اجتماعی بیش از ۴۵۰ میلیون عضو از سراسر دنیا دارد. بزرگترین مزیت استفاده از لینکدین، امکان آشنایی با افراد جدید و برقراری ارتباط با آنها است. کلید اصلی موفقیت در این شبکهی اجتماعی این است که اطلاعاتی درجه یک و مفید در اختیار کاربران و گروهها قرار دهید. همچنین، لینکدین به شرکتها کمک میکند که برند خودشان را ساخته و بازاریابی کنند.
گروههای لینکدین بسیار مهم هستند. در حال حاضر بیش از ۱ میلیون گروه در این شبکهی اجتماعی وجود دارد که در یک صنعت خاص فعالیت میکنند. بیشتر درگیریهای بین مشتریها با یک برند نیز از طریق کامنتها صورت میگیرد.
شما میتوانید صفحهی تجاری شرکت خود را راهاندازی کرده و آن را به دیگران معرفی کنید. کاربران با کلیک کردن روی لینک شرکت، وارد وبسایت شما شده و در نتیجه ترافیک سایت بالا میرود. مهمترین نکته در استفاده از لینکدین بهعنوان ابزاری برای بازاریابی B2B این است که میتواند در هر زمینهای، کاربران حرفهای را مورد هدف قرار دهد. درنتیجه، شما میتوانید با این افراد ارتباط برقرار کرده و برای انجام مذاکرات بیشتر با آنها یک جلسهی حضوری هماهنگ کنید.
بازاریابی عملکرد چیست؟ مزایای بازاریابی عملکرد
گوگل پلاس
گوگل پلاس با داشتن بیش از ۵۴۰ میلیون کاربر فعال، حتی از لینکدین و توییتر هم بزرگتر است. با این حال، رتبهبندی لینکدین در موتورهای جستجو بهتر بوده و فعالیت در این شبکهی اجتماعی نمیتواند به اندازهی لینکدین تأثیرگذار باشد. بهتر است که گوگل پلاس به عنوان یک لایهی اجتماعی در نظر گرفته شود و نه یک شبکهی اجتماعی. یعنی چی؟ یعنی به فعالیت خود در گوگل پلاس ادامه دهید، اما تمرکز خود را بر روی آن معطوف نکنید.
زمانی که محتوایتان در گوگل پلاس منتشر شود، رتبهی بهتری در نتیجهیِ جستجوهایِ افراد موجود در دایرهی دوستانتان خواهید گرفت. عکسها و ویدئوهایتان نیز بیشتر در معرض دید دیگران قرار میگیرند. همچنین، گوگل پلاس یک ابزار کاربردی برای تأیید محتوا به شمار میرود. زمانی که محتوای شما بهعنوان یک محتوای باکیفیت در موتورهای جستجو شناخته شود، شانس شما برای نشان داده شدن در نتیجهی جستجو نیز بیشتر میشود.
گوگل پلاس نیز مانند لینکدین، امکان ساختن صفحهی مخصوص کسبوکار را برای شما فراهم میکند. درنتیجه، شانس شرکت را برای آشنایی با ارتباطات جدید بالا میبرد. با این حال، همانطور که میدانید گوگل پلاس در ایران چندان مورد استفاده قرار نمیگیرد. اگر دایره دوستان کمی در گوگل پلاس دارید و یا دوستانتان فعالیت چندانی در این شبکه ندارند، بهتر است که قسمت بیشتری از وقت خود را به فعالیت در لینکدین و توییتر اختصاص دهید.
اینستاگرام
شاید بتوان گفت که اینستاگرام محبوبترین شبکه اجتماعی نزد ما ایرانیان است. با اینکه این شبکه اجتماعی به هیچ وجه ماهیت B2B ندارد، اما به دلیل محدودیتهای سختگیرانه در قبال شبکههای اجتماعی در ایران، تقریباً همه اشخاص و کسبوکارها به اینستاگرام روی آوردهاند. البته باید گفت که خود اینستاگرام نیز با اضافه کردن امکانی نظیر ساخت صفحات Business محور (با اتصال صفحه اینستاگرام به فیسبوک) قدم مثبتی برای کسب وکارهای به وجود آورده است.
زمانی که صفحه اینستاگرام خود را به یک صفحه تجاری تبدیل میکنید، اینستاگرام آمار دقیقی از Engagement کاربران و تعداد فالوورهای شما در اختیارتان قرار خواهد داد. این آمار به روند بازاریابی شما کمک بسیاری خواهد کرد، تا جایی که شما حتی میتوانید ساعات و روزهایی که کاربران بیشترین تعامل را با صفحه وبسایت شما داشتهاند را مشاهده کنید.
یکی از مشکلات اینستاگرام این است که تنها اجازه میدهد یک لینک را در قسمت بیو (Bio) صفحه خود قرار دهید و شما نمیتوانید در پستهای ارسالی خود از لینک استفاده کنید. به همین دلیل، انتقال کاربر به صفحه مورد نظر شما کمی دشوار است. با این حال، همانطور که اشاره کردیم، ما ایرانی هستیم و عادات خاص خود را داریم. مطمئناً هم اکنون که تقریباً تمامی کسبوکارهای ایرانی در اینستاگرام فعالیت میکنند، اینستاگرام میتواند محل مناسبی برای بازاریابی B2B باشد.
تلگرام
خب، تلگرام که دیگر نیازی به معرفی ندارد. تلگرام امروزه محبوبتری ابزار ارتباطی ما ایرانیان است. قابلیت ساخت کانال تلگرام، ابزار اطلاعرسانی خوبی را در اختیار کسبوکارها قرار داده است. داستان تلگرام نیز، دقیقاً مانند اینستاگرام است. تلگرام ماهیت B2B ندارد، اما به دلیل حضور اکثر کاربران ایرانی و کسبوکارها در آن پتانسیل بسیار خوبی را در اختیار بازاریابان B2B قرار میدهد.
توییتر
توییتر نیز یکی دیگر از شبکههای اجتماعی پرطرفدار در سراسر دنیا است که امکان ارسال توییتهایی با محدودیت طول ۱۴۰ کاراکتر را برای کاربران فراهم میکند. همهی توییتها توسط همهی افراد خوانده میشوند و هیچ چیز فیلتر نمیشود. این شبکهی اجتماعی، امکان هدایت کاربران را به صفحهی وبسایت شما از طریق لینک مهیا میکند و درنتیجه ترافیک سایت را بالا میبرد. در حال حاضر، بیشتر کاربران اینترنت برای انتشار اخبار جدید از این شبکهی اجتماعی استفاده میکنند.
توییتر را مانند یک مهمانی بزرگ در نظر بگیرید که از طریق آن میتوانید با افراد بزرگی مانند رهبران معروف در یک کسبوکار یا حتی رقیبان خود صحبت کنید. شما میتوانید حرفهای آنها را گوش داده و از جدیدترین اخبار روز، باخبر شوید. توییتر همچنین امکان ساختن لیستهای عمومی و خصوصی را مهیا میکند. لیستها به شما اجازه میدهند که بتوانید اخبار مورد نظر خود را فیلتر کرده و تنها روی یک موضوع خاص تمرکز کنید. بهعنوان مثال، میتوانید لیستی از خبرنگارانی درست کنید که اخبار مرتبط با صنعت شما را پوشش میدهند. اگر آنها سوالی بپرسند یا در مورد موضوع نیاز به کمک داشته باشند میتوانید به آنها پاسخ داده و درنتیجه ارتباط خود را تقویت کنید.
همچنین، میتوانید در توییتر کلمات مرتبط با صنعت خود را جستجو کرده و در صحبتهای دیگران مشارکت کنید. شبکههای اجتماعی دیگری نیز در برای بازاریابی B2B مورد استفاده قرار میگیرند، اما این ۳ مورد تأثیر بیشتری روی بهبود نتیجهی بازاریابی شما خواهند گذاشت.
جنبههای کلیدی بازاریابی b2b
اگرچه بازاریابی b2b یا تجارت به تجارت صرفاً یکی از انواع روشهای بازاریابی است، اما دارای جنبههایی کلیدی است که در این بازاریابی، تعیینکننده هستند. بازاریابهایی علاقهمند به فعالیت در محیط b2b، باید به گونهای آموزش ببینند که در شرایط زیر احساس راحتی کنند و اعتماد به نفس کافی داشته باشند.
فروش با قیمتهای بالا
باید توجه داشته باشید که در بازاریابی b2b برخلاف بازاریابی «تجارت به مصرفکننده» (b2c)، قیمتهای خرید عموما بالا است. این موضوع ممکن است باعث کاهش دفعات فروش شود اما هر فروش سود خوبی خواهد داشت. وقتی قیمت بالا باشد روند رابطهسازی با مشتری دشوارتر خواهد شد. در بخش کلیدی بعدی، به روند رابطهسازی میپردازیم.
آیا بازاریابی در شبکههای اجتماعی به بن بست خواهد رسید؟
روند طولانیتر فروش
وقتی قیمتها بالا میروند تردیدها نیز افزایش مییابند. این تردیدها بهطور مستقیم روی فرایند فروش اثر میگذارند و باعث طولانیتر شدن آن میشوند. بازاریاب باید با هر مشتری به دقت رابطه برقرار کند و در طول فرایند فروش همراه او باشد تا این روند به فروشی موفق منجر شود. فرایند فروش شامل تماسها و ملاقاتهای فراوان است که شاید چند هفته یا چند ماه طول بکشد. بسیاری از معاملههای بین «تجارت و مصرفکننده» در عرض چند دقیقه یا در طولانیترین حالت چند روز صورت میگیرد، معاملات b2b از این نظر کاملا متفاوت هستند.
همکاری و وفاداری به برند
فروش و بازاریابی b2c یا همان «تجارت به مصرفکننده» معمولا منجر به خریدهای کوچک میشود و در آن تبادلی مستمر یا یک رابطه شکل نمیگیرد. اما در بازاریابی b2b، فرایند طولانیتر و قیمتهای بالاتر منجر به ایجاد رابطه بین دو کسبوکار میشود. در این نوع معاملات، افراد ناآگاهانه یا بدون فکر و توجه تصمیم نمیگیرند. روابط پس از اولین خرید ادامه پیدا میکند و دربرگیرندهی ارتباطات و گفتگوهای دائمی است. به همین دلیل شرکت مشتری به برند شرکت فروشنده وفادار میماند.
کمیتهی خرید
درحالیکه در بیشتر خریدهای b2c یک فرد، یعنی مشتری خرید را انجام میدهد، در b2b یک کمیته یا گروهی از افراد اصلی شرکت برای خرید تصمیم میگیرند. هر یک از این افراد نقش منحصر به فردی بازی میکنند و نمایندهی تمایلات مختلف برای خرید هستند. وجود این کمیته یکی از دلایل پیچیدگی و مدت زمان طولانی چرخهی فروش b2b است. وقتی تصمیم خرید با کمیته است، بازاریاب باید برای برقرای ارتباط، با بخشهای مختلف شرکت خریدار که هدفهای متفاوت دارند ارتباط برقرار کند.
اکنون که بازاریابی b2b را تعریف کردیم و برخی از جنبههای کلیدی این نوع خاص از بازاریابی را توضیح دادیم، وقت آن است به شیوههای استفاده از این دانش در یک کمپین بازاریابی خاص بپردازیم. ممکن است بعضی از این شیوههای پیشنهادات در دیگر انواع بازاریابیها نیز مؤثر باشند. درواقع روشهای بازاریابی b2b با انواع دیگر بازاریابیها همپوشانیهایی دارد و میتوان این پیشنهادات را در دیگر اقدامات بازاریابی نیز به کار برد.
اجرای موفق بازاریابی b2b
هنگام ایجاد استراتژی بازاریابی برای مدل b2b، باید به بعضی موارد خاص، توجه ویژه داشته باشید. ممکن است به خاطر کمپینهای دیگری که پیش از این برگزار کردهاید در این موارد تجربه داشته باشید، اما زمانی که در محیط b2b کار میکنید باید به شکل ویژهای به این موارد توجه کنید.
ایجاد محتوا
درست مانند دیگر انواع بازاریابی، امروزه لازم است بر ایجاد محتوا تمرکز فراوان داشته باشید. بارها و بارها این جملهی معروف را شنیدهاید و احتمالا دیگر از شنیدن آن خسته شدهاید، اما محتوا واقعا پادشاه است. ایجاد محتوایی تازه، آگاهیبخش، با قابلیت به اشتراکگذاری شرط ضروری اجرای یک کمپین بازاریابی مؤفق است و بازاریابی b2b نیز از این قاعده مستثنی نیست. در ابتدای این مقاله آماری دیدید که نشان میداد چه تعداد بازاریابهای b2b از ایجاد محتوا به عنوان استراتژی بازاریابی استفاده میکنند. در اینجا آمار دیگری وجود دارد که اهمیت بازاریابی محتوا را نشان میدهد.
نتیجهگیری
همانطور که در این مقاله توضیح دادیم، تاثیر شبکه های اجتماعی در بازاریابی B2B بسیار پررنگ است. از آنجایی که این بازار هدف شما در این نوع بازاریابی کسبوکارها هستند و نه مردم عادی، پس باید از شیوههای خاصی در آن استفاده شود. برای مثال تمرکز روی جنبههای جالبتر یک محصول باید بهعنوان اولویت در نظر گرفته شوند.
همچنین، بازاریابان B2B باید به این نکته توجه کنند که همهی شبکههای اجتماعی برای این منظور مناسب نیستند. لینکدین، توییتر و گوگل پلاس ۳ شبکهی اجتماعی هستند که باید بیشتر از بقیه مورد توجه قرار بگیرند. از آنجایی که در بازاریابی B2B با مشتردم عادی تعامل ندارد، در نتیجه باید تمرکز خود را بر روی روشهای رفع مشکلات مخاطبان بگذارد.
در آخر فراموش نکنید که رقابت در بازار کار بسیار زیاد است. درنتیجه، افرادی که قصد بازاریابی از طریق شبکههای اجتماعی را دارند، باید با بهترین روش استفاده از آنها آشنا باشند. بازاریابی محتوایی لازمهی فعالیت گسترده در شبکههای اجتماعی و جذب مشتری است.
منابع : وبلاگ نوین , ای برند , چطور
میتوان با استفاده از تبلیغات در شبکه های اجتماعی موجب بازاریابی دقیق و موثر و بهبود روند فروش محصولات تولید شده گردید.
بله دوست عزیزمون تبلیغات در شبکه های اجتماعی تونسته بسیاری از کسب و کارها رو رشد بده و باعث درامدزایی میلیونی بعضی افراد بشه،مچکریم که نظر قشنگتون رو برامون ارسال کردین
نقش تبلیغات در شبکه های اجتماعی بسیار پر رنگ است و صاحبان کسب و کار را بر ان داشته است تا با صرف هزینه و تبلیغ کسب و کار خود را گسترش دهند اما باید توجه داشت ک این هزینه را نباید یک هزینه اضافی تلقی کرد چرا که گسترش کسب و کار به افزایش درامد کمک شایانی میکند و این چرخه ادامه پیدا میکند .
ممنون از شما بابت نظر و توجهتون به مطلب
بازاریابی از طریق شبکه های اجتماعی بسیار موثر است.
بازاریابی باید با تبلغات مناسب صورت بگیرد، تبلیغات در شبکه های اجتماعی هم باید توسط تیم متخصص و به صورت اصولی باشد
چه قدر خوبه که بازاریابان بی تو بی میتونن با عضویت در شبکه های اجتماعی کار خودشون رو وسعت بدن و کسب درآمد بیشتری داشته باشن.
باتشکر از وبسایت که اطلاعات زیادی درمورد بازاریابی ارائه میده
ممنون از شما نظر لطفتون هستش
لازمه تبلیغات در شبکه های اجتماعی دانستن این اطلاعات است
سلام b2b یکی از راه های کسب درآمد شبکه های اجتماعی واقعا راه هایی است که حتی از اون بی خبریم اما کارسازه تشکر از سایت جامع شما بابت مطالب مفید و راه های کسب درامد از شبکه های اجتماعی