امروزه افراد و شرکتهای زیادی هستند که احساس میکنید میتوانید خیلی زود با آنها آشنا شوید، بهخصوص از طریق شبکههای اجتماعی و اینکه «بازاریابی جدید» همواره در حال تغییر و تحول است. اما لازم است اهداف، استراتژیها، تاکتیکها و روشهای اندازهگیری و سنجش اینکه برند شما در چه وضعیتی است مشخص باشند. چند استراتژی اولیه در این زمینه اینها هستند:
۱ – تنها راهی که بتوانید ارتباطی منحصربهفرد با مخاطبین خود داشته باشید این است که بفهمید چه چیزی برایشان اهمیت دارد!
آنها چه کسانی هستند، برای چه چیزی ارزش قائلند و بهدنبال چه چیزی میگردند. اگر واقعا به مردم گوش بدهید، نه گوشدادنی که در همان حین فکر میکنید چه جملهای بعد از صحبت فرد بگویید؛ مردم همه چیزهایی را که در انتظار شنیدنش هستید را به شما خواهند گفت. شناختن مردم برای برندتان مانند این است که دوستان جدیدی را میشناسید. این یک رابطه دوطرفه است. چه تعداد از دوستانی که فقط درباره خودشان حرف میزنند و هیچ وقت درباره خود شما نمیپرسند یا به آنچه میگویید اهمیت نمیدهند را نگه میدارید؟
۲- از نشان دادن شخصیت برند خود نترسید!
اگر مردمی نباشند که برند را شکل دهند، هیچ برندی هم وجود نخواهد داشت. مشتریان به اندازه کافی زرنگ هستند که بدانند فرد یا گروهی از افراد در پشت صحنه شرکت در پلتفرمهای شبکههایاجتماعی وجود دارند که با آنها صحبت میکنند و مطالبی را به اشترک میگذارند. به مردم اجازه دهید این افراد «پشت پرده» را بشناسند. شما به دلیلی آنها را استخدام کردهاید و در جایگاه هدایت شبکهاجتماعیتان قرار دادهاید و مطمئنا چیزی در مورد هر کدام از آن کارمندان وجود داشته که شما را به سمت آنها کشانده است. به جامعه هم اجازه دهید که آنها هم جذب این ویژگیها شوند.
بازاریابی و تبلیغات در شبکههای اجتماعی
۳ – از تصاویر استفاده کنید!
تصاویر به مردم کمک میکنند تا ببینند که عضوی از برند شما بودن چه احساسی دارد. اگر تصویری از خود در دفتر کارتان را منتشر کنید، مردم میتوانند در هر مرتبه که شما را در اخبار شبکهاجتماعیشان میبینند تصویری هم در ذهن خود داشته باشند. مردم خیلی آسان با تصاویر ارتباط برقرار میکنند و اگر تصاویر پشت صحنه شرکت را هم نشان دهید، خیلی فوری به معتبر شدن شرکت شما در مقابل شرکتهایی که فعالیتهای خود را پنهان میکنند کمک میکند.
۴ – در دسترس باشید!
زمانی که جامعه مخاطبتان میخواهد با شما صحبت کند، در دسترس باشید. هیچ چیز نمیتواند مانند در دسترس بودن هنگام نیاز مخاطب، به سرعت برایتان اعتبار بسازد. شبکههایاجتماعی این امکان را به شما میدهند که بتوانید گفتوگوهای تکبهتک و صادقانه با مردم داشته باشید، بنابراین از آن استفاده کنید! حتی اگر روزانه فقط یک نفر را برای صحبت پیدا کنید، مردم خواهند دید که شما برندی هستید که به مردم و جامعهتان اهمیت میدهید و شاید نکتهای به آن فرد بگویید که باعث شود مجددا روز دیگری بخواهد با شما صحبت کند.
۵ – وقتی اشتباه میکنید اعتراف کنید!
هیچ چیز بدتر از تماشای برندی نیست که کامنتهای منفی را حذف میکند یا اگر اشتباهی از سوی خودش رخ داده از قبول آن امتناع میکند. برندها میتوانند اعتبار خود در شبکههایاجتماعی را با قبول فوری مسئولیت برای اشتباهات بهدست آورند، به صورت شفاف و واضح عذرخواهی کنند و چیزی را پنهان نکنند یا سرسختانه از اشتباهشان دفاع نکنند. بسته به اینکه چه اشتباهی رخ داده باشد، ممکن است تعدادی از طرفداران یا مشتریان خود را از دست بدهید، اما مطمئن باشید که اگر مردم ببینند که چگونه اشتباهات خود را قبول کردهاید و به آنها قول میدهید که در آینده بهتر عمل خواهید کرد میتوانید طرفداران و مشتریان بیشتری جذب کنید.
بازاریابی با اپلیکیشن های شبکه های اجتماعی
۶- داستانهای واقعی خود را بگویید!
داستانها به شکلگیری رابطهای عاطفی بین برند شما و مخاطبین و جامعهتان کمک میکند. مردم به مردم اعتماد میکنند، پس نگذارید که داستانهایتان فقط در مورد نحوه شروع کار شرکتتان باشد، بلکه در مورد افرادی باشد که شرکت را تشکیل میدهند. داستانهایی را بگویید که به مردم کمک کند با برند شما ارتباط برقرار کنند تا بتوانند ببینند که چگونه برند شما بدون هیچ مزاحمتی وارد زندگیشان شده است. هدف این است که مردم احساس کنند برند شما هم مثل آنهاست، ارزشها و اهداف مشابهی دارد و باعث شود از اینکه عضوی از برند شما باشند احساس خوبی به آنها دست دهد.
یک برند معتبر یکروزه شکل نگرفته است. این کار زمانبر است و باید صبور باشید و برای ایجاد اعتبار و اعتماد به خود زمان بدهید. هر چقدر که مشتریان و جامعهای که بخشی از آن هستید را بیشتر بشناسید، راحتتر میتوانید محتوا، پیامها و فعالیتهای بازاریابیتان را با نیازهای آنها و به روشی متناسب هماهنگ کنید.
۷) در تمام شبکه های اجتماعی معتبر عضو باشید!
شاید برای بعضی از شما این موضوع یه مقدار عجیب به نظر برسه ، اما برای اینکه مطمئن باشید دونستن یک دلیل منطقی کافیه.بگذارید براتون توضیح بدم: اگر برند خود رو در یکی از شبکه ی اجتماعی معتبر ثبت نکنید ، این فرصت رو به افراد دیگه دادین تا بتونن به نام برند شما یک اکانت یا صفحه ایجاد کنند و …. چیزی از این بدتر هم امکان داره؟؟
فکر کنید یک نفر به نام برند شما در شبکه ی اجتماعی توییتر اکانت ایجاد کرده و داره از زبان شما ، ذهن بازدید کننده هاتون رو در مورد برند تون خراب میکنه.این چیزیه که من هیچوقت دوست ندارم باهاش روبرو بشم .این حالت وقتی بدتر میشه که شما خیلی دیر و بعد از اطلاعتون از موضوع دزدیده شدن(!) نام بردنتون اقدام به ساخت یک اکانت با نام هایی که دارای یک سری اضافات هستند میکنید . به عنوان مثال فرض کنید که نام برند “My Company” شما رو یک نفر دیگه در تویتر ثبت کرده بود و شما به اجبار برای اکانت شرکتتون نام ” My Company Fans” رو انتخاب می کردید!
پس یادتون باشه که حتما” باید حداقل در شبکه های اجتماعی لیست زیر ، ثبت برند کنید:
Facebook , Twitter , GooglePlus , Linkedin , YouTube ,…
۸) همیشه در مورد برند خودتون صحبت نکنید!
احتمالا” بعضی از صاحبان برند با خودشون فکر میکنند که :” این اکانت شبکه ی اجتماعی رو به نام برند خودم ثبت کردم ، پس باید توی اون فقط در مورد قابلیت ها و ویژگی های ممتاز برند خودم بنویسم”…
این فکر کاملا” اشتباهه…اگر قصد دارید فقط از خودتون تعریف کنید ، بهتره تراکت پخش کنید و یا در سایت های تبلیغاتی در مورد ویژگی های برندتون تبلیغات کنین. کسانی که در شبکه های اجتماعی شما رو دنبال میکنن در صورتی پُست ها و مطالب شما رو می خونن و براشون وقت صرف می کنن ، که در آخر اون مطلب احساس کنن مطلب جدیدی به دانسته هاشون اضافه میشه یا موضوع جالبی اتفاق افتاده . مطمئن باشید تعریف بی اندازه از برندتون حاصلی جز خسته شدن مخاطبینتون و چه بسا خارج شدن از گروه طرفدارن و دنبال کننده های شما نداره.
۹) دنبال کننده های خودتون رو بمب باران نکنید!
بعضی از مدیران روابط عمومی برند ها فکر میکنن که باید هر لحظه از ۲۴ ساعت شبانه روز مطلب جدیدی را در پُست های خود قرار دهند تا آپدیت و به روز به نظر برسن. این فکر صحیح نیست.
فکر کنید کاربری که شمارو در یک شبکه ی اجتماعی دنبال میکنه ، وقتی به اکانت خودش سر میزنه ، یک صفحه پُر از پُست های شما رو میبینه که به نوبت مقابلش صف بسته! مطمئن باشید که در این حالت اولین اقدامی که انجام میده اینه که دیگه شما رو دنبال نمیکنه و از گروه هوادارانتون جدا میشه.
۱۰) یکسان نویسی نکنید
شاید شما هم بعضی از برند هارو دیده باشید که یک پُست را در تمام اکانت های خود در شبکه های اجتماعی کپی-پیست میکنن.این کار یکی از بدترین روش های به روز بودن هست و باعث محبوب ساختن برند در شبکه های اجتماعی نخواهد شد. اولین مشکلی این کار این است که کاربری که در دو شبکه ی اجتماعی شما رو دنبال میکنه ، هیچوقت به دنبال شما در شبکه ی اجتماعی سوم نمیره .
روش های نوشتاری در هر کدام از شبکه های اجتماعی با بقیه متفاوت است و باید مناسب با اون نوشته بشه. مثلا” در لینکداین مطالب بیشتر حالت علمی و فنی پیدا میکنن و وقتی به دنبال تویتر میریم این حالت بیشتر اخبار گونه ، خلاصه و همراه با یک لینک هست ، در حالی که در فیس بوک مطالب بیشتر حالت دوستانه دارند.
پس سعی کنید مطالبتون رو متناسب با شبکه ی اجتماعی مورد نظرتون بنویسید.
ده قانون طلایی در بازاریابی شبکه های اجتماعی
۱۱) خُشک نباشید و فورا” به نظر دنبال کننده هاتون پاسخ بدید
سعی نکنید در نوشته هاتون خیلی رسمی و خُشک برخورد کنید. سعی کنید همانطور که در واقعیت با کاربرانتون صحبت میکنید، در شبکه های اجتماعی هم صحبت کنید. البته این به این معنی نیست که خیلی خودمونی بشید و از هجویات حرف بزنید.
اما برای مثال نوع ادبیات همین متن رو ببینید. من سعی نکردم خیلی خُشک و رسمی بنویسم و از طرفی هم از حدود ادبیاتی نوشته خارج نشدم(امیدوارم که این کارو کرده باشم!) .
و همینطور فورا” به نظرات کاربرانتون جواب بدید . این کار کمک خیلی بزرگی به افزایش تعداد دنبال کننده های شما میکنه.اگر افراد مطمئن باشند که شما پاسخ نظرات اونها رو می دهید ، نظرات خود را بیان می کنن.
امیدوارم که این رعایت این نکات شما رو به دوران طلایی موفقیت برند تون در شبکه های اجتماعی و حمایت تعداد بالای هوادارانتون برسونه و مدیریت شما باعث موفقیت کسب و کار برندتون بشه
کلمات کلیدی : تبلیغات در شبکه های اجتماعی , تبلیغات شبکه های اجتماعی , کسب درآمد از شبکه های اجتماعی , یازده روش ساخت یک برند معتبر توسط شبکههای اجتماعی . social media marketing , Social network advertising