استراتژی بازاریابی با اینستاگرام برای بازاریابان
۴ ) Pinterest فقط برای بازاریابی شبکه اجتماعی سازمان های B2C است
قطعاً پینترست Pinterest برای بازاریابان فعال در بخش B2CC بسیار جذاب است. اما همیشه وقتی گفته می شود یک شبکه ی اجتماعی فقط مختص به B2C است، بازاریابان B2B جسور، آن را به عنوان چالششی در نظر می گیرند تا ثابت کنند اینگونه نیست. همانطور که در حال حاضر هم برندهای B2B زیادی از جمله مایکروسافت، جنرال الکتریک و … صفحه ی فعال و تماشایی را در Pinterest اداره می کنند.
۵ ) فقط کافیست بر جذب فالوور و طرفدار در بازاریابی شبکه اجتماعی تمرکز کنم، آنها به مشتری تبدیل خواهند شد
کیفیت بسیار مهم است، بله، اما هیچگاه قدرت دسترسی عظیم به اجتماع را دست کم نگیرید. به یاد داشته باشید. نکات زیر را برای بار بعدی که به دنبال جذب فالوورهایی بودید، که در خارج از چرخه ی فروش یا مخاطبان هدف دموگرافیک شما قرار دارند، به یاد بسپارید :
- طرفدار و فالوورهای بیشتر به منزله ی آن است که شما به طرفداران و فالورهای آنها نیز دسترسی پیدا کرده اید.
- اگر آنها از جمله تاثیرگذاران و به اصطلاح اینفلونسر influencer ها باشند (افرادی که صفحات شخصی شان توسط عده ی زیادی دنبال می شوند)، ارتباطات شان به نوعی منجر به شکل گیری معاشرت و ارتباط شما با مخاطبان شان خواهد شد.
- وقتی محتوای شما را به اشتراک می گذارند، سئوی شما بهبود خواهد یافت.
- ممکن است انجام کسب و کار به شیوه ی کاری شما را ترجیح دهند.
۶ ) بازاریابی شبکه اجتماعی به عنوان چرخه ی عظیمی برای گردش اطلاعات
این مورد ممکن است برای زمانی استفاده شودکه مدیر ارتباطات شما کارها را جلو می برد، اما به آن معنا نیست که به زمانی که افراد از شبکه اجتماعی استفاده می کنند ،شباهت داشته باشد. حداقل نه به طور انحصاری. همچنین اگر در به اشتراک گذاری مطالب مورد نظر خود زمانبندی درست را رعایت کنید، قادر خواهید بود، تعامل بیشتری به وجود بیاورید.
۷ ) اگر دوستان و خانواده ام تمام مطالب و به روزرسانی های شرکت در روند بازاریابی شبکه اجتماعی را like می کنند، پس سایر افراد در جامعه نیز به همین روش عمل می کنند
کسب و کار شما فقط با لایک خوردن توسط خانواده و دوستان تان در فیسبوک یا سایر شبکه های اجتماعی، پیشرفت نخواهد داشت. واقعیت رتبه بندی کسب و کارها در شبکه های اجتماعی کمی پیچیده تر از این حرف ها است. لازم است طیف متنوع و وسیعی از افراد با برند شما در تعامل باشند، این کار هم منجر به رشد دسترسی شما خواهد شد و هم در چرخش اطلاعاتی خود را نشان می دهد.
۸ ) باید خیلی سریع نسبت به هرگونه فعالیتی در بازاریابی شبکه اجتماعی واکنش نشان دهم.
شکی نیست که پاسخگویی سریع قابل احترام است، اما همیشه مورد نیاز نیست. مردم متوجه آن هستند که شما در حال اداره ی یک کسب و کار هستید و ممکن است اتفاقات دیگری در حال وقوع باشد. اگر با تاخیر زمانی منطقی و قابل قبول به مخاطبانتان پاسخ بدهید و نه در همان ثانیه ی ابتدایی، هیچ اشکالی برای فعالیت های شبکه اجتماعی شما به وجود نخواهد آمد.
البته در مواردی انتظاراتی هم وجود دارد. به عنوان مثال وقتی صفحه ی توییتری را اداره می کنید که منحصرا برای پشتیبانی، ایجاد شده است، لازم است خیلی سریع به نیازمندی های مخاطبان پاسخ دهید، چرا که هدف از ایجاد این صفحه همین مورد بوده است.
۱۵ ایده خلاقانه برای پست های اینستاگرام (قسمت اول)
۹ ) تمام هدف بازاریابی شبکه اجتماعی در مورد ایجاد تعامل در گفت و گو است
این به آن معنا نیست که گفت و گو مهم نیست. منظور آن است که، شما نمی توانید مخاطبانتان را نادیده بگیرید. و بسیار فوق العاده خواهد بود اگر مخاطبان و طرفدارانتان را به بحث و تبادل نظر در مورد موضوعی تحریک کنید و به نوعی بین برند و مخاطبانش تعامل برقرار کنید. اما تمام بازاریابی شبکه ی اجتماعی در این امر خلاصه نمی شود، واگر بتوانید مطالب ارزشمندی را برای مخاطبانتان فراهم کنید ، آنها به دنبال شما می آیند.
۱۰ ) فعالیت های شبکه اجتماعی خط سود شرکت را تحت تاثیر قرا نمی دهد
نتیجه ی حاصل شده از شبکه اجتماعی چیزی فراتر از تعامل و گفت و گوی مخاطبان است و به واقع می تواند از طریق همین تعامل ها و ایجاد ارزش ویژه ی برند از طریق شبکه اجتماعی، ارزش آفرینی کند. شبکه ی اجتماعی مشتریان و تصمیم گیرندگان را هدایت می کند.
بخشی از اطلاعات به دست آمده، نتیجه ی استفاده از بازاریابی شبکه اجتماعی را به صورت زیر مطرح می کند :
- شرکت هایی که از Twitter استفاده می کنند ۲ برابر بیشتر از سایر مخاطبان خود را هدایت می کنند.
- شرکت هایی با بیش از ۱۰۰۰ فالور در Twitter تا ۶ برابر ترافیک بیشتری بر روی سایت خود دارند.
- ۴۵% بازاریابان ذکر کرده اند که شبکه های اجتماعی به نسبت سایر کانال ها کم هزینه تر است.
- ۶۲% شرکت ها از Linkedin ، ۵۲% از Facebook ، و ۴۴% از Twitter، برای جذب مشتری و آشنا سازی آنها با برند استفاده می کنند.
۱۱ ) در بازاریابی شبکه های اجتماعی به صورت شخصی عمل نکنید
محتوایی که در شبکه های اجتماعی به اشتراک می گذارید، باید همیشه مخاطبان هدف تان را مد نظر داشته باشد، اما این به آن معنا نیست که شما نمی توانید محتوایی که شخصیت برند شما را نشان می دهد را به نمایش بگذارید. یا حتی شخصیت مدیر ارتباطات تان را، این افراد ، افراد پشت صحنه ی شرکت شما هستند، ترسی از نشان دادن محیط کاری و کارکنان تان در فضای مجازی نداشته باشید، این کار باعث می شود افراد و مخاطبانتان تعامل بیشتری با شما برقرار کنند و باور کنند که پشت این برند و صفحه ی اجتماعی اش افرادی نشسته اند.
۱۲ ) هشتگ ها در بازاریابی شبکه های اجتماعی به شدت مهم هستند
نکته ی جالب توجه در مورد هشتگ ها این است که تمام مطالب و گفتگوهایی که درارای هشتگ یکسان باشند را در کنار هم به نمایش درمی آورند. البته قرار نیست هشتگ ها معجزه کنند و سیلی از مخاطبان را به سمت صفحه ی شما روانه سازند. به هشتگ ها به عنوان راهی برای کاربر پسندتر کردن صفحه ی خود نگاه کنید، نه ابزاری که رویاهای بازاریابی شما را به حقیقت بدل خواهند کرد.
۱۳) کنترل و نظارت رکنی همیشگی در بازاریابی شبکه های اجتماعی به شمار می رود
بهترین راه برای نظارت بر روی عملکرد تان در شبکه های اجتماعی آن است که از نرم افزارهای کنترل و ارزیابی شبکه های اجتماعی استفاده کنید. این نرم افزار در هنگام بروز اتفاقی خاص و مهم به شما هشدار خواهند داد و شما را از تغییر محسوس به وجود آمده آگاه می کنند، آنگاه می توانید هر چند ساعت صفحه ی شبکه اجتماعی خود را چک کرده و ببینید به چه کسانی باید پاسخ دهید، یا لازم است چه کسانی را فالو کنید.
۱۴) مدیر شبکه اجتماعی شما باید بسیار جوان باشد، آنها تنها کسانی اند که این محیط را به خوبی درک می کنند
نقطه مقابل ادعای بالا که اتفاقا برخی بر ان معتقد اند، آن است که شما هرگز نمی توانید یک مدیر شبکه اجتماعی جوان را استخدام کنید، شما به کسی نیاز دارید که سال ها در این صنعت کار کرده باشد.
جدیداً بحث شدیدی بین صاحب نظران شیوع یافته، بر سر آنکه بهتر است مدیر شبکه اجتماعی ۲۱ ساله جوانی که دوران قبل از Facebook را به خاطر نمی آورد داشته باشیم، یا مدیری با تجربه. این بحث و مجادلات واقعاً مسخره و بی اساس است، هیچ فرقی نمی کند شما ۲۱ ساله باشید یا ۴۱ ساله و با کلی تجربه، در هر زمان می توانید کارکردن با نرم افزارهای مختلف شبکه اجتماعی را بیاموزید، و با دانستن تکنیک های لازم برنامه های خوبی را در این شبکه به اجرا درآورید. به جای تمام این بحث ها و تفکرات، فردی خلاق با ذهنی تحلیل گر را استخدام کنید که مدیریت شبکه ی اجتماعی را به درستی انجام دهد و با افراد نیز به خوبی رابطه برقرار کند.
۱۵ ) شبکه های اجتماعی فقط برای جوانان است
امروزه چنین ذهنیتی تصور درستی از شبکه اجتماعی را نمی رساند. اگر فکر می کنید که فقط جوانان کاربران اصلی شبکه های اجتماعی هستند، به این نکته هم توجه کنید که شاید همین جوانان بخشی از گروه مخاطبان هدف برند شما نباشند. به علاوه با تغییر سبک زندگی می بینیم که افراد میانسال هم روزانه وقت عمده ای را صرف شبکه های اجتماعی می کنند.
- ۴۰% کاربران فعال قیسبوک بالای ۳۵ سال سن دارند.
- ۵۲% از کاربران ۵۵ تا ۶۴ ساله ی اینترنت، به شبکه های اجتماعی پیوسته اند.
۱۶) شبکه های اجتماعی کانالی نوظهور در عرصه ی بازاریابی است
منظور از نوظهور آن است که این کانال ها صرفا برای هدایت ترافیک و آگاهی دادن مورد استفاده قرار می گیرند. می توان گفت این ادعا نیز در حال حاضر حقیقت ندارد، کافی است از نرم افزارهای کناری و کمی خلاقیت استفاده کنید تا تنها با داشتن کانالی در صفحه ی اینستاگرام، قادر باشید کسب و کار کوچکی را راه اندازی کرده و آن را هدایت و مدیریت کنید واز طریق شبکه اجتماعی فروش هم داشته باشید.
۱۷) به اندازه ی کافی محتوا ندارم که بازاریابی شبکه اجتماعی موفقی داشته باشم
نکته ای که در مورد شبکه های اجتماعی وجود دارد، آن است که به سرعت در حال تغییر هستند، بنابراین هرآنچیزی که در شبکه اجتماعی قرار می دهید ، خیلی زود از گردونه خارج می شود. حال شما یا می توانید به این موضوع به عنوان یک مشکل فکر کنید، که محتوای لازم برای فعالیت در شبکه های اجتماعی را ندارید، یا می توانید به این دید آن را ببینید که ، چون محتواها از خاطره ها پاک می شوند، می توانید محتواها رو مجدداً استفاده کنید. یا از محتواهایی که همیشه جدید و جذاب هستند استفاده کنید، فقط در انتخاب این محتواها توجه داشته باشید، آنهایی را برگزینید که با مخاطبان هدف شما بیشتر ارتباط برقرار کنند و برای آنها جذاب باشند. و در این مورد از مطالب جدید استفاده کنید.یکی از مواردی که به تولید محتوا کمک می کند شناخت بازار هدف است که از طریق تحقیقات بازار حاصل می شود.
۱۸ ) بازاریابی شبکه های اجتماعی این امکان را به افراد می دهد که شرکت ها را به چالش بکشند
همین حالا نیز شرکت ها مدام در معرض نقد و بررسی و به چالش کشیده شدن توسط افراد هستند، و اینترنت این روند را آسان کرده است. اینکه در شبکه های اجتماعی کانال داشته باشید شما را از گزند مشتریان خشمگین، حفظ نخواهد کرد.
به جای عقب نشینی قبول کنید که چنین اتفاقی برای برند شما افتاده است، سپس وارد مذاکرات و بحث ها شوید و از خود دفاع کنید.
۱۹ ) شبکه اجتماعی انتزاعی تر از آن است معیار واضح و مشخصی داشته باشد
شبکه اجتماعی فقط در موردموارد انتزاعی مانند “ارزش ویزه برند” و “گفتگوهای تعاملی” نیست. بله موارد اینچنینی در بازاریابی شبکه اجتماعی به وجود می آیند، اما این به آن معنا نیست که نتوانید اثرگذاری فعالیت های شبکه اجتماعی خود را اندازه گیری نمایید. با استفاده از گزارش های حلقه بسته و ردگیری مخاطبان، می توانید تشخیص دهید چقدر از ترافیک حاصله بر روی وبسایت تان از طریق کانال شبکه ی اجتماعی تان به وجود آمده است.وچقدر از این ترافیک جدید حاصل شده به مشتریان شما تبدیل شده اند. از این طریق شما حتی می توانید متوسط هزینه ی هر مشتری را نیز محاسبه کنید، از طریق شبکه های اجتماعی فردی و بررسی به صورت کلی، همانطور که برای بررسی هر کانال بازاریابی عمل می کنید.
۲۰ ) بازاریابی شبکه های اجتماعی بازاریابی بسیار کم هزینه و حتی مجانی است
درست است که ملحق شدن به شبکه های اجتماعی مجانی و بدون هزینه است، اما همچنان به عنوان منبعی برای سرمایه گذاری محسوب می شود.بله درست است فعالیت در شبکه اجتماعی عموماً ارزان تر است، و اکثر بازاریابانی که از بازاریابی شبکه اجتماعی استفاده متوسط هزینه پاییینی را برای این موضوع مصرف می کنند.اما مانند هر کانال بازاریابی دیگری به هر حال مجبورید منابعی را به آن اختصاص دهید، و برای آنکه از این فعالیت ها نتیجه ی مطلوبی بگیرید، مجبور خواهید بود در شرایط خاص میزان سرمایه گذاری خود را افزایش دهید. اما می توان اطمینان داشت که این سرمایه گذاری به نسبت اثرگذاری بالایی که دارد، بسیار باارزش است.
این ۲۰ نکته از جمله مواردی است که به وفور در مورد بازاریابی شبکه اجتماعی به گوش می رسید، همانطور که با هم بررسی کردیم برخی از این ادعاها کاملاً درست است، اما برخی به مرور زمان ماهیت خود را از دست داده اند. شبکه های اجتماعی جزو مواردی هستند که به سرعت در حال تغییر بوده و تقریبا در هر بازه ی ۵ ساله شبکه ی جدیدی از طرف مخاطبان و کاربران به شبکه اصلی بدل می شود، به عنوان مثال تا ده سال پیش بیشتر افراد از صفحه ی فیسبوک استفاده می کردند، در حالی که امروزه اینستاگرام به شبکه ی اجتماعی غالب جامعه ی ما بدل شده است.
در کلام آخر برای شرکت ها و برندها بهتر است فعالیت در حوزه ی بازاریابی شبکه اجتماعی را جدی بگیرند، چرا که رقبا نیز به اهمیت آن پی برده اند و از آن بهره مند می شوند، و در این صورت هرگونه کم کاری در این حوزه ممکن است منجر به عقب ماندن از رقبا شود.
منابع : بیلاود مارکتینگ ، مدیوم ، شیفت
بارعایت کردن این نکات ریزی که دراین مقاله اشاره شده میتوان به کسب و کارخوبی دست پیداکرد
خوشحالم که این مقاله از لاین استور شما را در داشتن یک کسب و کار خوب کمک می کند
شبکه های اجتماعی رابط بین فروشنده و مشتری هست و باعث شده کسب و کار بسیار راحت بشه مخصوصا در بحث تبلیغات
ممنونم از نظری که داشتید
بله شبکه های اجتماعی رابط خوبیه بین فروشنده و مشتری و برای کسب وکار مفیده